Zauważyliście z pewnością - że o ile małe zespoły muzyczne nie potrzebują dyrygenta, zaś orkiestra symfoniczna potrzebuje.
Na dzisiejszej lekcji postaramy się określić funkcję dyrygenta i poznać jego pracę.
Proponuję obejrzenie filmu o młodych dyrygentach - którzy dopiero uczą się zawodu:
https://www.youtube.com/watch?v=Hxd0mwbVeoU
Po obejrzeniu zadanie:
Dwie rzeczy materialne dyrygent musi mieć oprócz fraka. Są to:
Batuta i Partytura
http://www.muzykotekaszkolna.pl/artykuly/dyrygent-orkiestrownik/
Zapiszcie jednym lub dwoma zdaniami definicję tych dwóch pojęć w zeszycie. A następnie na podstawie filmu postarajcie się w punktach lub w formie pisemnej wypowiedzi odpowiedzieć na pytanie:
Jakie cechy i umiejętności musi posiadać dobry dyrygent?
Temat: Zawód muzyczny - reżyser dźwięku
Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=oRDJ6bFnnDU
Odpowiedz na pytanie:
Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci (zainteresowało Ciebie) po wysłuchaniu lekcji?
Jest darmowy program do amatorskiej pracy nad dźwiękiem. Jeśli ktoś z Was chce się pobawić w reżysera dźwięku - może pobrać program i poszukać jakie kryje on możliwości. To zadanie tylko dla chętnych i zainteresowanych tematem.
https://www.audacityteam.org/download/
2. Jak nazywał się dziewiętnastowieczny etnograf polski, który zapisywał melodie ludowe?
7.05
Temat: Utrwalamy wiadomości o instrumentach strunowych smyczkowych i szarpanych. Lutnik - zawód muzyczny
30.04
Temat: Instrumenty strunowe - szarpane
I. Albeniz "Leyenda (Asturias)" z cyklu "Pieśni Hiszpańskie" - wyk. Andres Segovia
zadanie 1: układamy pytania do wiadomości z filmu i książki
zadanie 2: Krzyżówka, której hasłem głównym jest "Harfa", a pozostałe wiążą się z elementami dzieła muzycznego
zadanie 3: Krzyżówka, której hasłem głównym jest "Gitara", a pozostałe dotyczą elementu artykulacji
16.04
Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji
Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.
Zadanie dla starszych uczniów:
Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.
Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.
Praca na dwie godziny
9.04
Temat: Instrumenty smyczkowe
Tabela - podobieństwa i różnice
Filmy edukacyjne
Pytania do filmu i tekstu z książki:
1. Którą ręką trzymany jest smyczek?
2. Na jakie elementy muzyczne ma wpływ prowadzenie smyczka?
3. Jakim sposobem można zagrać na skrzypcach akord złożony z czterech dźwięków?
4. Co to są flażolety?
5. W jakim kluczu notujemy partię skrzypiec?
6. Wymień struny skrzypcowe oraz określ interwał w jakim są strojone.
7. Jaka jest skala skrzypiec?
8. Którego skrzypka w historii muzyki posądzano, że zaprzedał duszę diabłu?
1. Porównaj altówkę i skrzypce pod względem wielkości. Który z instrumentów jest większy?
2. O jaki interwał niżej może grać altówka?
3. Wymień struny altówki oraz określ interwał w jakich są strojone.
4. W jakich kluczach notujemy partię altówki?
5. Jak określana jest barwa dźwięku tego instrumentu?
1. Wiolonczela to jedyny instrument smyczkowy, który wymaga stałej pozycji grającego. Jaka to pozycja?
2. W jakich interwałach strojone są struny wiolonczeli i wymień te struny.
3. W jakich kluczach zapisujemy partię wiolonczeli?
4. Czym różni się smyczek wiolonczelowy od skrzypcowego?
5. Podaj skalę instrumentu?
6. Wymień dwóch słynnych wiolonczelistów.
1. Kształt pudła rezonansowego kontrabasu różni się nieco od innych instrumentów smyczkowych. Opisz różnice.
2. Kontrabas jest instrumentem transponującym. O jaki interwał niżej brzmią dźwięki zapisane?
3. W jakim kluczu notujemy partię kontrabasu?
4. Wymień 4 podstawowe struny kontrabasu oraz powiedz w jakich interwałach są strojone?
5. Niektóre kontrabasy mają jeszcze piątą strunę. Ta dodatkowa struna jest niżej, czy wyżej brzmiąca od podstawowych?
6. Ile metrów ma kontrabas?
7. Kontrabas jest częścią orkiestry symfonicznej, ale też jest bardzo ważnym instrumentem w zespołach. Jakich?
Przykłady muzyczne
25.03
Temat: Instrumenty klawiszowe - test
19.03
Temat: Literatura muzyczna: akordeon, organy, fortepian, klawesyn
Słynni pianiści:
Rafał Blechacz - laureat konkursu Chopinowskiego - fortepian jako instrument solowy
Glenn Gould - niezastąpiony interpretator muzyki J.S. Bacha - przykład utworu, gdzie fortepian pełni funkcję instrumentu solowego (koncert solowy z orkiestrą)
Oscar Peterson - pianista i kompozytor jazzowy
Przykład utworu w którym rola fortepianu nie ogranicza się tylko do typowego towarzyszenia (akompaniowania):
Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy" - fortepian jako instrument w zespole
Utwory do zapamiętania:
Yann Tiersen "La valse d'Amelie"
Jan Sebastian Bach "Toccata i fuga d-moll"
Jean Philippe Rameau "Tamburyn"
Fryderyk Chopin "Polonez As-dur"
Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy"
tydzień 8.03-13.03
Temat: Uczę się samodzielnie
Wybrałam dla Was materiał pomocny w wędrówce po słynnych melodiach. Oto on:
https://www.youtube.com/watch?v=QJ2ZM-3YTg0
Są tutaj przedstawione fragmenty utworów, których melodię znamy, ale nie zawsze wiemy co to za utwór a tym bardziej kto go napisał. Dlatego...
Ćw.1 Wypisujemy do zeszytu pierwsze 25 utworów - pełna nazwa wraz z kompozytorem
ćw. 2 Słuchamy fragmentów podanych, ale na miarę możliwości szukamy całości utworu i w ramach relaksu od nauki słuchamy
ćw. 3 Staramy się zapamiętać dzieło oraz bawimy się z rodzicami czy rodzeństwem w zgadywanie jaka to melodia.
Wykonujemy test słuchowy w piątek w czasie lekcji. W czasie testu możecie korzystać z notatek, ale prosiłabym nie wchodzić na inne strony w celu sprawdzenia poprawności, gdyż test nie jest na ocenę, tylko na miejsce (I II lub III w ramach klasy) oraz na obecność. Jeśli ktoś z Was testu nie wykona ma nieobecność przez cały tydzień. Link do testu udostępnię w piątek
26.02
Temat: Klawesyn i fortepian
Pytania:
1. Co to znaczy że instrument należy do grupy chordofonów?
2. Opisz krótko mechanizm wydobywania dźwięku w klawesynie.
3. Jakie mamy rejestry w opisywanym klawesynie i po co używamy rejestrów?
4. Jaka jest różnica pomiędzy dwoma klawiaturami w opisywanym klawesynie?
5. Przy jakich instrumentach stoi klawesyn w zespole i dlaczego?
6. Co to znaczy bas cyfrowany?
Pytania:
1. Opisz jak działa mechanizm młoteczkowy
2. Który pedał - prawy czy lewy nazywamy "una corda" i w jakim celu się go stosuje?
3. Który pedał - prawy czy lewy unosi tłumiki i w jakim celu?
4. Wymień rodzaje artykulacji jaką może grać pianista.
5. Czy w orkiestrze występuje fortepian?
6. Co to znaczy dźwięk preparowany?
7. Opisz krótko wszechstronność fortepianu na podstawie filmu, własnych obserwacji
Słynni pianiści:
Rafał Blechacz - laureat konkursu Chopinowskiego
Glenn Gould - niezastąpiony interpretator muzyki J.S. Bacha
Oscar Peterson - pianista i kompozytor jazzowy
Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy" - fortepian jako instrument w zespole
19.02
Temat: Akordeon i organy
Instrumenty dęte klawiszowe zwane też miechowymi
12.02
Temat: Sprawdzian wiadomości - instrumenty perkusyjne
22.01
Temat: Instrumenty perkusyjne s.120-130
Podział (1):
- o określonej wysokości dźwięku
- o nieokreślonej wysokości dźwięku
- idiofony
- membranofony
Po omówieniu wszystkich instrumentów będzie sprawdzian. Na co powinniście zwracać uwagę ucząc się:
1) Na wygląd instrumentu - żeby umieć prawidłowo podpisać ilustrację
2) Na brzmienie - żeby umieć słuchowo rozpoznać instrument
3) Na przynależność do grupy (podział z początku lekcji)
11.12
Temat: Sprawdzian wiadomości - instrumenty dęte blaszane
na test wchodzimy na lekcji
https://kahoot.it/challenge/05336019?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1607693346295
4.12
Temat: Powtórzenie wiadomości o instrumentach dętych blaszanych
gra edukacyjna - porównanie (Waltornia i Trąbka)
gra edukacyjna - uzupełnianka (Tuba)
gra edukacyjna - uzupełnianka (Puzon)
Tabelka pomocna w nauce
|
Trąbka |
Waltornia |
Puzon |
Tuba |
Skala |
|
|
|
|
Klucz |
|
|
|
|
Transponuje czy
nie transponuje |
|
|
|
|
Wentyle czy
suwak |
|
|
|
|
Własne określenie
barwy dźwięku |
|
|
|
|
Nazwa włoska |
|
|
|
|
Skrót |
|
|
|
|
Przykłady muzyczne z poprzednich lekcji do opanowania:
Muzyka do filmu (Hans Zimmer) Gladiator
Brzmienie instrumentów - dęty drewniany, czy dęty blaszany
https://youtu.be/RXHxtLhVADs?t=89
https://epodreczniki.pl/a/jaki-to-instrument-zagadki-muzyczne/DdWtTokVO
27.11
Temat: Puzon str. 96
- Do jakiej grupy instrumentów należy puzon?
- Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
- Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
- Opisz wygląd puzonu.
- Jak działa suwak?
- Jaka jest skala puzonu?
- Czy puzon należy do instrumentów transponujących?
- W jakim kluczu zapisujemy partię puzonu?
20.11
Temat: Utrwalamy wiadomości o trąbce i waltornii. Kilka informacji o Tubie.
wchodzimy na lekcji!!! test (trąbka)
Tuba - film
Tuba - gra
13.11
Temat: Trąbka i waltornia - porównanie
- Do jakiej grupy instrumentów należy waltornia?
- Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
- Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
- Opisz wygląd waltornii.
- Jak działają wentyle (tłoki)? str. 94
- Jaka jest skala waltornii w pisowni? str. 97
- Czy waltornia należy do instrumentów transponujących?
- Jaka jest inna nazwa waltonii?
- Co to znaczy róg naturalny?
- W jakim kluczu zapisujemy partię waltornii?
6.11
Temat: trąbka
Notatka z filmu i wiadomości z książki:
- Do jakiej grupy instrumentów należy trąbka?
- Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
- Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
- Opisz wygląd trąbki.
- Jak działają wentyle (tłoki)? str. 94
- Jaka jest skala trąbki w pisowni? str. 95
- Czy trąbka należy do instrumentów transponujących?
- Jaką artykulacją można grać na trąbce? str. 95
- Co to znaczy trąbka naturalna?
- W jakim kluczu zapisujemy partię trąbki?
- Jakie znamy rodzaje trąbek?
- Jak nazywają się "przyrządy" wkładane w czarę głosową, które powodują zmianę barwy dźwięku instrumentu?
30.11
Temat: Fagot oraz podsumowanie wiadomości o instrumentach dętych drewnianych
Sergiusz Prokofiew napisał utwór dla Dzieci pt. "Piotruś i Wilk". Jest to baśń muzyczna na głos recytujący i wielką orkiestrę symfoniczną.
Bajka opowiada o dzielnym Piotrusiu, który przechytrzył wilka (bajka ludowa). Piotruś wychodzi z zagrody na łąkę, za nim z drzewa sfruwa Ptaszek, do stawu bieży Kaczuszka, budzi się leniwy Kot. Ptaszek droczy się z Kaczuszką, Kot poluje na Ptaszka. Piotruś godzi zwierzęta, tymczasem pojawia się Dziadek i przestrzega chłopca przed Wilkiem. Rzeczywiście Wilk pojawia się i dopada Kaczuszkę. Pomysłowy Piotruś bierze linę i wchodzi na drzewo. Ptaszek swym śpiewem wabi wilka. Gdy Wilk podchodzi do drzewa Piotruś puszcza w jego stronę lasso. Miotającego się Wilka obezwładniają wracający z lasu Myśliwi i odprowadzają do ogrodu zoologicznego.
Posłuchajcie wstępu (niestety po angielsku - ale damy radę) i wspólnie określimy które instrumenty ilustrują poszczególne postaci w baśni
Piotruś
Ptaszek
Wilk
Myśliwy
Kaczuszka
Dziadek
Teraz popatrzymy na baletową interpretację tej bajki (Od. 5:30) - niestety słabej jakości dźwięk
Albo
Posłuchamy bajki po polsku bez obrazu
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/sergiusz-prokofiew-piotrus-i-wilk-op-67/
Na zadanie domowe:
Napisz swoimi słowami, czy twoim zdaniem kompozytor trafnie dobrał instrumenty do postaci. Wyjaśnij też dlaczego tak sądzisz. Pracę prześlij na muzykamsa@gmail.com
17.10
Temat: Rodzina saksofonów
Uzupełnienie lekcji poprzedniej:
A. Dworzak - Symfonia nr 9 - część II
16.10
Temat: Obój
Kartkówka - klarnet, flet
Ennio Morricone - temat główny - Misja
9.10
Temat: klarnet
George Gershwin "Błękitna rapsodia" (glissando klarnetowe)
lato z radiem - Polska Dziadek
W.A. Mozart "Koncert klarnetowy A-dur" cz.2
zadanie domowe:
Naucz się o flecie i klarnecie
2.10
Temat: flet poprzeczny
25.09
Temat: Podział instrumentów
Kartkówka - głosy ludzkie
Jak dzielimy instrumenty
plansza z instrumentami:
Zadania do wykonania:
dźwięki instrumentów perkusyjnych
Zadanie domowe:
Zastanowić się jaki instrument chcielibyście opisać
18.09
Temat: Słynni soliści
Sopran (Violetta Villas)
Alt (Ewa Demarczyk)
Tenor (Jan Kiepura)
Bas (Bernard Ładysz)
Pojęcia: rodzaje głosów - koloraturowy, liryczny, dramatyczny, charakterystyczny
Jeden z głosów który warto zapamiętać:
11.09
Temat: O mowie i śpiewie (str.76-77)
Sopran, Alt, Tenor, Bas - głosy ludzkie
Rodzaje chórów
Ustawienie głosów chóralnych - zabawa
Zbigniew Wodecki "Lubię wracać"
"Lubię wracać" - aranżacja Piotr Janczak na chór męski (wykonanie "Polski Chór Męski")
"Greensleeves" w wykonaniu zesp. "King's Singers"
"If ye love me" w wykonaniu "King's Singers"
Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od muzyki"
Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od Muzyki" (2)
Między innymi: Chłopięcy chór Poznański "World On Our Shoulders"
Muzyka kompozytorów XX i XXI wieku (koncertowy repertuar chóralnej sztuki)
Zadanie domowe:
Napisz krótką notatkę o ulubionym wokaliście (zespole wokalnym). Postaraj się swoimi słowami wyjaśnić dlaczego lubisz jego głos, używając terminów muzycznych. Jeśli chcesz prześlij link do utworu który chcesz pokazać kolegom i koleżankom z klasy muzykamsa@gmail.com
Podręcznik:
Agnieszka Kreiner-Bogdańska "W krainie muzyki" (podręcznik na 3 lata nauki)
Zeszyt 32-kartkowy w kratkę
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz