kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Audycje muzyczne klasa V ogólnoartystyczna

28.05
Temat: Zawód muzyczny - dyrygent i kompozytor

Kompozytor

Zauważyliście z pewnością - że o ile małe zespoły muzyczne nie potrzebują dyrygenta, zaś orkiestra symfoniczna potrzebuje.
Na dzisiejszej lekcji postaramy się określić funkcję dyrygenta i poznać jego pracę.
Proponuję obejrzenie filmu o młodych dyrygentach - którzy dopiero uczą się zawodu:
https://www.youtube.com/watch?v=Hxd0mwbVeoU

Po obejrzeniu zadanie:
Dwie rzeczy materialne dyrygent musi mieć oprócz fraka. Są to:
Batuta i Partytura

http://www.muzykotekaszkolna.pl/artykuly/dyrygent-orkiestrownik/

Zapiszcie jednym lub dwoma zdaniami definicję tych dwóch pojęć w zeszycie. A następnie na podstawie filmu postarajcie się w punktach lub w formie pisemnej wypowiedzi odpowiedzieć na pytanie:

Jakie cechy i umiejętności musi posiadać dobry dyrygent?

19.05 (wtorek)


Temat: Zawód muzyczny - reżyser dźwięku

Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=oRDJ6bFnnDU


Odpowiedz na pytanie:
Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci (zainteresowało Ciebie) po wysłuchaniu lekcji?




Jest darmowy program do amatorskiej pracy nad dźwiękiem. Jeśli ktoś z Was chce się pobawić w reżysera dźwięku - może pobrać program i poszukać jakie kryje on możliwości. To zadanie tylko dla chętnych i zainteresowanych tematem.

https://www.audacityteam.org/download/


14.05
Temat: Kapele ludowe. Lutnik - artysta, czy rzemieślnik?


Wiele razy słuchaliśmy dzieł muzycznych na Orkiestrę o ogromnym składzie. Mieliście okazję posłuchać partii różnych instrumentów solo, w tzw. rodzinach np. dęte drewniane, dęte blaszane, kwintet smyczkowy. Takie orkiestry obecnie opanowały sale koncertowe. Oprócz wielkiej orkiestry symfonicznej są też inne zespoły np. kameralne, perkusyjne, orkiestry dęte, orkiestry smyczkowe i wiele innych.

Dlaczego tak jest?

Ponieważ muzycy lubią grać wspólnie, razem muzykować. Tak było zawsze.

Dzisiaj chciałabym pokazać Wam kapele ludowe. To właśnie zespoły, które pokazują nam dzisiaj, że potrzeba wspólnego muzykowania jest naturalna i istniała już od bardzo dawna.

Prymitywne instrumenty tworzone przez lokalnych budowniczych wiejskich z czasem udoskonalały się. I dziś niektóre z nich - w tej doskonalszej formie słyszymy na salach koncertowych.


Kapela góralska
Na filmiku - brzmienie kapeli góralskiej oraz słowo o wykonywaniu instrumentów oraz okazja posłuchania góralskiej gwary:

Na filmiku - brzmienie kapeli góralskiej oraz słowo o basach:

Kapela mazowiecka - zamiast instrumentu basowego - instrument perkusyjny


Zadanie domowe:
Artysta kojarzy nam się z: malarzem, rzeźbiarzem
Rzemieślnik kojarzy nam się z krawcem,  stolarzem
1. Napisz - Czy twoim zdaniem lutnik to artysta, czy rzemieślnik? Uzasadnij na podstawie informacji zawartych w filmach.


2. Jak nazywał się dziewiętnastowieczny etnograf polski, który zapisywał melodie ludowe?


7.05

Temat: Utrwalamy wiadomości o instrumentach strunowych smyczkowych i szarpanych. Lutnik - zawód muzyczny


30.04

Temat: Instrumenty strunowe - szarpane

Gitara

I. Albeniz "Leyenda (Asturias)" z cyklu "Pieśni Hiszpańskie" - wyk. Andres Segovia

Harfa

brzmienie harfy celtyckiej

brzmienie harfy

zadanie 1: układamy pytania do wiadomości z filmu i książki

zadanie 2: Krzyżówka, której hasłem głównym jest "Harfa", a pozostałe wiążą się z elementami dzieła muzycznego

zadanie 3: Krzyżówka, której hasłem głównym jest "Gitara", a pozostałe dotyczą elementu artykulacji



16.04

Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji

Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.

Zadanie dla starszych uczniów:

Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.

Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.


Praca na dwie godziny


9.04

Temat: Instrumenty smyczkowe

Tabela - podobieństwa i różnice

Kwartet smyczkowy na wesoło

Filmy edukacyjne

skrzypce

Pytania do filmu i tekstu z książki:

1. Którą ręką trzymany jest smyczek?

2. Na jakie elementy muzyczne ma wpływ prowadzenie smyczka?

3. Jakim sposobem można zagrać na skrzypcach akord złożony z czterech dźwięków?

4. Co to są flażolety?

5. W jakim kluczu notujemy partię skrzypiec?

6. Wymień struny skrzypcowe oraz określ interwał w jakim są strojone.

7. Jaka jest skala skrzypiec?

8. Którego skrzypka w historii muzyki posądzano, że zaprzedał duszę diabłu?


altówka

1. Porównaj altówkę i skrzypce pod względem wielkości. Który z instrumentów jest większy?

2. O jaki interwał niżej może grać altówka?

3. Wymień struny altówki oraz określ interwał w jakich są strojone.

4. W jakich kluczach notujemy partię altówki?

5. Jak określana jest barwa dźwięku tego instrumentu?


wiolonczela

1. Wiolonczela to jedyny instrument smyczkowy, który wymaga stałej pozycji grającego. Jaka to pozycja?

2. W jakich interwałach strojone są struny wiolonczeli i wymień te struny.

3. W jakich kluczach zapisujemy partię wiolonczeli?

4. Czym różni się smyczek wiolonczelowy od skrzypcowego?

5. Podaj skalę instrumentu?

6. Wymień dwóch słynnych wiolonczelistów.


kontrabas

1. Kształt pudła rezonansowego kontrabasu różni się nieco od innych instrumentów smyczkowych. Opisz różnice.

2. Kontrabas jest instrumentem transponującym. O jaki interwał niżej brzmią dźwięki zapisane?

3. W jakim kluczu notujemy partię kontrabasu?

4. Wymień 4 podstawowe struny kontrabasu oraz powiedz w jakich interwałach są strojone?

5. Niektóre kontrabasy mają jeszcze piątą strunę. Ta dodatkowa struna jest niżej, czy wyżej brzmiąca od podstawowych?

6. Ile metrów ma kontrabas?

7. Kontrabas jest częścią orkiestry symfonicznej, ale też jest bardzo ważnym instrumentem w zespołach. Jakich?



Przykłady muzyczne

25.03

Temat: Instrumenty klawiszowe - test



19.03

Temat: Literatura muzyczna: akordeon, organy, fortepian, klawesyn

Słynni pianiści:

Rafał Blechacz - laureat konkursu Chopinowskiego - fortepian jako instrument solowy

Glenn Gould - niezastąpiony interpretator muzyki J.S. Bacha - przykład utworu, gdzie fortepian pełni funkcję instrumentu solowego (koncert solowy z orkiestrą)

Oscar Peterson - pianista i kompozytor jazzowy


Przykład utworu w którym rola fortepianu nie ogranicza się tylko do typowego towarzyszenia (akompaniowania):

Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy" - fortepian jako instrument w zespole


Utwory do zapamiętania:

Yann Tiersen "La valse d'Amelie"

Astor Piazzola "Liebertango"

Jan Sebastian Bach "Toccata i fuga d-moll"

Charles Gounod "Ave Maria"

Louis-Claude Daquin "Kukułka"

Jean Philippe Rameau "Tamburyn"

Fryderyk Chopin "Polonez As-dur"

Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy"

tydzień 8.03-13.03

Temat: Uczę się samodzielnie

TEST Z AUDYCJI MUZYCZNYCH

Wybrałam dla Was materiał pomocny w wędrówce po słynnych melodiach. Oto on:

https://www.youtube.com/watch?v=QJ2ZM-3YTg0

Są tutaj przedstawione fragmenty utworów, których melodię znamy, ale nie zawsze wiemy co to za utwór a tym bardziej kto go napisał. Dlatego...

Ćw.1 Wypisujemy do zeszytu pierwsze 25 utworów - pełna nazwa wraz z kompozytorem

ćw. 2 Słuchamy fragmentów podanych, ale na miarę możliwości szukamy całości utworu i w ramach relaksu od nauki słuchamy

ćw. 3 Staramy się zapamiętać dzieło oraz bawimy się z rodzicami czy rodzeństwem w zgadywanie jaka to melodia.

Wykonujemy test słuchowy w piątek w czasie lekcji. W czasie testu możecie korzystać z notatek, ale prosiłabym nie wchodzić na inne strony w celu sprawdzenia poprawności, gdyż test nie jest na ocenę, tylko na miejsce (I II lub III w ramach klasy) oraz na obecność. Jeśli ktoś z Was testu nie wykona ma nieobecność przez cały tydzień. Link do testu udostępnię w piątek



26.02

Temat: Klawesyn i fortepian


Klawesyn

Pytania:

1. Co to znaczy że instrument należy do grupy chordofonów?

2.  Opisz krótko mechanizm wydobywania dźwięku w klawesynie.

3. Jakie mamy rejestry w opisywanym klawesynie i po co używamy rejestrów?

4. Jaka jest różnica pomiędzy dwoma klawiaturami w opisywanym klawesynie?

5. Przy jakich instrumentach stoi klawesyn w zespole i dlaczego?

6. Co to znaczy bas cyfrowany?

Fortepian

Pytania:

1. Opisz jak działa mechanizm młoteczkowy

2. Który pedał - prawy czy lewy nazywamy "una corda" i w jakim celu się go stosuje?

3. Który pedał - prawy czy lewy unosi tłumiki i w jakim celu?

4. Wymień rodzaje artykulacji jaką może grać pianista.

5. Czy w orkiestrze występuje fortepian?

6. Co to znaczy dźwięk preparowany?

7. Opisz krótko wszechstronność fortepianu na podstawie filmu, własnych obserwacji


Słynni pianiści:

Rafał Blechacz - laureat konkursu Chopinowskiego

Glenn Gould - niezastąpiony interpretator muzyki J.S. Bacha

Oscar Peterson - pianista i kompozytor jazzowy


Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy" - fortepian jako instrument w zespole



19.02

Temat: Akordeon i organy

Instrumenty dęte klawiszowe zwane też miechowymi

akordeon

organy

organy - Gdańsk Oliwa

organy w Leżajsku


12.02

Temat: Sprawdzian wiadomości - instrumenty perkusyjne


22.01

Temat: Instrumenty perkusyjne s.120-130

Podział (1): 

  • o określonej wysokości dźwięku
  • o nieokreślonej wysokości dźwięku
Podział (2)
  • idiofony
  • membranofony
Prezentacja:

KASTANIETY (FLAMENCO)

Po omówieniu wszystkich instrumentów będzie sprawdzian. Na co powinniście zwracać uwagę ucząc się:

1) Na wygląd instrumentu - żeby umieć prawidłowo podpisać ilustrację

2) Na brzmienie - żeby umieć słuchowo rozpoznać instrument

3) Na przynależność do grupy (podział z początku lekcji)



11.12

Temat: Sprawdzian wiadomości - instrumenty dęte blaszane

TEST SŁUCHOWY

na test wchodzimy na lekcji

https://kahoot.it/challenge/05336019?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1607693346295



4.12

Temat: Powtórzenie wiadomości o instrumentach dętych blaszanych

gra edukacyjna - porównanie (Waltornia i Trąbka)

gra edukacyjna - uzupełnianka (Tuba)

gra edukacyjna - uzupełnianka (Puzon)

Tabelka pomocna w nauce

 

Trąbka

Waltornia

Puzon

Tuba

Skala

 

 

 

 

 

Klucz

 

 

 

 

 

Transponuje czy nie transponuje

 

 

 

 

Wentyle czy suwak

 

 

 

 

 

Własne określenie barwy dźwięku

 

 

 

 

Nazwa włoska

 

 

 

 

 

Skrót

 

 

 

 

 

Przykłady muzyczne z poprzednich lekcji do opanowania:

Muzyka do filmu (Hans Zimmer) Gladiator

H. Kuźniak "Vabank"


Brzmienie instrumentów - dęty drewniany, czy dęty blaszany

https://youtu.be/RXHxtLhVADs?t=89


https://epodreczniki.pl/a/jaki-to-instrument-zagadki-muzyczne/DdWtTokVO


27.11

Temat: Puzon str. 96

puzon

  1. Do jakiej grupy instrumentów należy puzon?
  2. Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
  3. Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
  4. Opisz wygląd puzonu.
  5. Jak działa suwak?
  6.  Jaka jest skala puzonu?
  7. Czy puzon należy do instrumentów transponujących?
  8. W jakim kluczu zapisujemy partię puzonu?


20.11

Temat: Utrwalamy wiadomości o trąbce i waltornii. Kilka informacji o Tubie.

gra edukacyjna

wchodzimy na lekcji!!! test (trąbka)

waltornia na wesoło

Tuba - film

Tuba - gra

orkiesty dęte na wesoło



13.11

Temat: Trąbka i waltornia - porównanie


Waltornia

  1. Do jakiej grupy instrumentów należy waltornia?
  2. Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
  3. Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
  4. Opisz wygląd waltornii.
  5. Jak działają wentyle (tłoki)? str. 94
  6.  Jaka jest skala waltornii w pisowni? str. 97
  7. Czy waltornia należy do instrumentów transponujących?
  8. Jaka jest inna nazwa waltonii?
  9. Co to znaczy róg naturalny?
  10. W jakim kluczu zapisujemy partię waltornii?
Muzyka do filmu (Hans Zimmer) Gladiator - na początku pięknie słychać waltornie


6.11

Temat: trąbka

trąbka

Notatka z filmu i wiadomości z książki:

  1. Do jakiej grupy instrumentów należy trąbka?
  2. Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
  3. Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
  4. Opisz wygląd trąbki.
  5. Jak działają wentyle (tłoki)? str. 94
  6.  Jaka jest skala trąbki w pisowni? str. 95
  7. Czy trąbka należy do instrumentów transponujących?
  8. Jaką artykulacją można grać na trąbce? str. 95
  9. Co to znaczy trąbka naturalna?
  10. W jakim kluczu zapisujemy partię trąbki?
  11. Jakie znamy rodzaje trąbek?
  12. Jak nazywają się "przyrządy" wkładane w czarę głosową, które powodują zmianę barwy dźwięku instrumentu?


Zadanie domowe:
Naucz się wiadomości o trąbce.



30.11

Temat: Fagot oraz podsumowanie wiadomości o instrumentach dętych drewnianych

Referat

Fagot


Sergiusz Prokofiew napisał utwór dla Dzieci pt. "Piotruś i Wilk". Jest to baśń muzyczna  na głos recytujący i wielką orkiestrę symfoniczną. 

Bajka opowiada o dzielnym Piotrusiu, który przechytrzył wilka (bajka ludowa). Piotruś wychodzi z zagrody na łąkę, za nim z drzewa sfruwa Ptaszek, do stawu bieży Kaczuszka, budzi się leniwy Kot. Ptaszek droczy się z Kaczuszką, Kot poluje na Ptaszka. Piotruś godzi zwierzęta, tymczasem pojawia się Dziadek i przestrzega chłopca przed Wilkiem. Rzeczywiście Wilk pojawia się i dopada Kaczuszkę. Pomysłowy Piotruś bierze linę i wchodzi na drzewo. Ptaszek swym śpiewem wabi wilka. Gdy Wilk podchodzi do drzewa Piotruś puszcza w jego stronę lasso. Miotającego się Wilka obezwładniają wracający z lasu Myśliwi i odprowadzają do ogrodu zoologicznego.


Posłuchajcie wstępu (niestety po angielsku - ale damy radę) i wspólnie określimy które instrumenty ilustrują poszczególne postaci w baśni

https://youtu.be/MfM7Y9Pcdzw

Piotruś

Ptaszek

Wilk

Myśliwy

Kaczuszka

Dziadek


Teraz popatrzymy na baletową interpretację tej bajki (Od. 5:30) - niestety słabej jakości dźwięk

https://youtu.be/b4ZmbXhFqOM

Albo

Posłuchamy bajki po polsku bez obrazu

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/sergiusz-prokofiew-piotrus-i-wilk-op-67/


Na zadanie domowe:

Napisz swoimi słowami, czy twoim zdaniem kompozytor trafnie dobrał instrumenty do postaci. Wyjaśnij też dlaczego tak sądzisz. Pracę prześlij na muzykamsa@gmail.com







17.10

Temat: Rodzina saksofonów

Rodzina saksofonów

Saksofon solo

Wirtuoz saksofonu


Uzupełnienie lekcji poprzedniej:

Rożek angielski

A. Dworzak - Symfonia nr 9 - część II


16.10

Temat: Obój

Kartkówka - klarnet, flet

Obój

Ennio Morricone - temat główny - Misja


9.10

Temat: klarnet

klarnet

George Gershwin "Błękitna rapsodia" (glissando klarnetowe)

melodia tradycyjna

lato z radiem - Polska Dziadek

W.A. Mozart "Koncert klarnetowy A-dur" cz.2

zadanie domowe:

Naucz się o flecie i klarnecie


2.10

Temat: flet poprzeczny

budowa fletu

film edukacyjny

flet solo

flet z fortepianem

flet barokowy



25.09

Temat: Podział instrumentów

Kartkówka - głosy ludzkie

Jak dzielimy instrumenty


plansza z instrumentami:


Zadania do wykonania:

grupy instrumentów

memory

nazwy partyturowe (włoskie)

dźwięki instrumentów perkusyjnych


Maurice Ravel "Bolero"


Zadanie domowe:

Zastanowić się jaki instrument chcielibyście opisać


18.09

Temat: Słynni soliści

Sopran (Violetta Villas)

Alt (Ewa Demarczyk)

Tenor (Jan Kiepura)

Bas (Bernard Ładysz)


Pojęcia: rodzaje głosów - koloraturowy, liryczny, dramatyczny, charakterystyczny


Jeden z głosów który warto zapamiętać:

Anna German




11.09

Temat: O mowie i śpiewie (str.76-77)

Sopran, Alt, Tenor, Bas - głosy ludzkie

Rodzaje chórów

Ustawienie głosów chóralnych - zabawa

Zbigniew Wodecki "Lubię wracać"

"Lubię wracać" - aranżacja Piotr Janczak na chór męski (wykonanie "Polski Chór Męski")

"Greensleeves" w wykonaniu zesp. "King's Singers"

"If ye love me" w wykonaniu "King's Singers"

Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od muzyki"

Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od Muzyki" (2)

Chór chłopięcy

Między innymi: Chłopięcy chór Poznański "World On Our Shoulders"

Muzyka kompozytorów XX i XXI wieku (koncertowy repertuar chóralnej sztuki)


Zadanie domowe:

Napisz krótką notatkę o ulubionym wokaliście (zespole wokalnym). Postaraj się swoimi słowami wyjaśnić dlaczego lubisz jego głos, używając terminów muzycznych. Jeśli chcesz prześlij link do  utworu który chcesz pokazać kolegom i koleżankom z klasy muzykamsa@gmail.com 

Podręcznik:

Agnieszka Kreiner-Bogdańska "W krainie muzyki" (podręcznik na 3 lata nauki)

Zeszyt 32-kartkowy w kratkę

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz