28.05
Temat: Ćwiczenia powtórkowe
25.05
Temat: Piosenki dla Mamy c.d.
Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.
str 116 - ćwiczenia powtórkowe
18.05 i 21.05
Temat: Nie ma jak u Mamy...
na lekcji będziemy pisać melodie piosenek dla Mamy.
Przygotowałam jedną piosenkę "dziecięcą" - żeby łatwiej było napisać melodię oraz jedną piosenkę "dorosłą" - do odnalezienia błędów w melodii.
Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.
Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN
Najwspanialsze są na świecie Dobrze o tym wszyscy wiecie.Ta piosenka jest o mamie W Polsce, Indiach i Wietnamie
Cały świat mamusie kocha Azja oraz Europa.
Ref: Dla mamusi dzięcioł stuka, Ryczy krowa, brzęczy muchaOsioł skacze aż do nieba Każdą mamę kochać trzeba.Ta piosenka jest od dzieci Wszystkich, które są na świecieMałe, duże i średniaki Wszystkim mamom ślą buziaki.
Osioł skacze aż do nieba Każdą mamę kochać trzeba.
Ta piosenka jest dla mamy, Nasze mamy uwielbiamyNajwspanialsze są na świecie Dobrze wszyscy o tym wiecie.Ta piosenka jest od dzieci Wszystkich, które są na świecieMałe, duże i średniaki Wszystkim mamom ślą buziaki.
15.05
Temat: Łamigłówki muzyczne
Sprawdzamy zadania z poprzedniej lekcji
11.05
Temat: Zadania podsumowujące wiedzę i umiejętności teoretyczne
Na stronach 116-118 są zadania-łamigłówki i inne ćwiczenia kompletujące wiedzę z Kształcenia słuchu, ale i z Audycji muzycznych. Spróbujcie się z nimi zmierzyć. Możecie mieć problem z tonacją fis- moll ponieważ jej nie poznawaliśmy - to pomińcie ten punkt.
Uczniowie, którzy nie uczestniczą w lekcjach stacjonarnych mają obowiązek przysłania zdjęć stron najlepiej (11.05), natomiast uczniów którzy przychodzą stacjonarnie proszę o wykonanie - sprawdzimy na lekcji w piątek.
7.05
Temat: Tonacja g-moll
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"
ćw.12/61 - materiał do ćwiczenia solfeżu
04.05
Temat: Ćwiczenia słuchowe
Trening przed zaliczeniem
Nagrania:
ćw. 82 str 23 - sam akompaniament
ćw. 82 str 23 - z akompaniamentem
ćw. 81 str 22 - sam akompaniament
ćw. 81 str 22 - z akompaniamentem
Zaznaczanie łuków, które tworzą synkopy - w ćwiczeniach:
Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment - dyktando
str 118 - Zabawy muzyczne - nazwy tańców - utrwalenie
Rozpoznawanie trójdźwięków słuchowo
30.04
Temat: Synkopa za pomocą łuku. Ćwiczenia - utrwalające.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych - trening estetyki pisma nutowego - zadanie na ocenę.
Zastosowanie łuku - ćwiczenia wykonawcze
Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment - dyktando
27.04
Temat: Ćwiczenia z trójdźwiękami - kontynuacja
23.04
Temat: Ćwiczenia na ocenę z trójdźwięków i ich przewrotów
Nagrania:
ćw. 82 str 23 - sam akompaniament
ćw. 82 str 23 - z akompaniamentem
20.04
Temat: Melodie z przewrotami trójdźwięków
16.04
Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji
Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.
Zadanie dla starszych uczniów:
Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.
Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.
Praca na dwie godziny
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
Słowik zaczyna dyszkantem,
szczygieł mu dobiera altem,
szpak tenorem krzyknie czasem,
a gołąbek gruchnie basem.
Wróbel, ptaszek-nieboraczek,
uziąbłszy śpiewa jak żaczek:
Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,
Bóg i człowiek wraz prawdziwy.
A mazurek z swoim synem
tak świergocze za kominem:
Cier cierp cierp cierp, miły Panie,
póki ten mróz nie ustanie.
A żurawie w swoje nosy
wykrzykują pod niebiosy;
czajka w górę podlatuje,
chwałę Bogu wyśpiewuje.
Sroka wlazłszy na jedlinę
odarła sobie łysinę
i choć gołe świeci czoło.
Dzieciątku nuci wesoło.
Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:
Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,
do Betlejem pospieszajcie,
Boga w ciele przywitajcie.
Śpiewamy gamę e-moll w odmianach
ćw.40/14 - akompaniament do ćwiczenia
ćw.40/14 - melodia z akompaniamentem
Dyktando rytmiczne:
scan strony str.39 (dyktanda rytmiczne), nagranie ćw. 25c/39
Dyktando melodyczne:
scan 15ab/ 36 i nagranie 15a
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
6.11
Temat: Dwugłosy rytmiczne i melodyczne
Ćwiczenia rytmiczne, słuchowe:
Dwugłosy rytmiczne:
nagranie: ćw. 25a/39
nagranie: ćw. 25b/39
nagranie ćw. 25c/39
scan strony str.39 (dyktanda rytmiczne)
Dwugłosy melodyczne:
3.11
Temat: Tonacja G-dur. Ćwiczenia rytmiczne
Ćwiczenia rytmiczne, słuchowe:
Grupy rytmiczne:
scan strony str.38 (grupy rytmiczne)
Ćwiczenia w tonacji G-dur: str.12
Zadanie domowe:
Śpiewaj ćwiczenie 25/12 - solmizacją
30.10
Temat: W kluczu basowym i wiolinowym. Ćwiczenia rytmiczne.
Zapisz gamę a-moll w kluczu basowym (ćwiczenie wspólne)
Ćwiczenia wykonawcze:
nagranie Ćw.21/11 (słuchamy i śpiewamy)
nagranie Ćw.18/10 (słuchamy i śpiewamy)
scan str.10
scan str.11
27.10
Temat: Ćwiczenia rytmiczne i ćwiczenia w tonacji a-moll
Śpiewanie gamy a-moll oraz ćwiczenia 19/11
Zadanie domowe:
Śpiewaj ćwiczenie 21/11
23.10
Temat: Ćwiczenia
Utrwalanie odmian gamy molowej
Ćwiczenie 19/11 w odmianie doryckiej
Zapisanie Piosenki Lutosławskiego "Taniec" (dokończenie dyktanda)
Nauka całej piosenki
Podpisywanie dźwięków w ćw. 21/11 (klucz basowy)
zadanie domowe:
Śpiewaj 19/11
20.10
Temat: Takty ósemkowe - ćwiczenia kolorowe
Zaznaczanie kolorami mocnych części taktu, grup rytmicznych oraz wykonywanie ćwiczeń klaśnięciami, w podziale na grupy i z instrumentami (str.29)
Zapis części melodii w zeszycie (do dokończenia na kolejnych zajęciach)
Zadanie domowe:
Poprawa zadania z poprzedniej lekcji
16.10
Temat: Takty ósemkowe
Układanka muzyczna 12b/34
Dyktando uzupełnianka 13a/34
Ćwiczenie15/29 - wykonywanie rytmu na 6/8 z głośnym liczeniem
Zaznaczanie początków grup rytmicznych
Zadanie domowe:
Wymyśl własny rytm wzorując się na ćw.15/29
11/33
13.10
Temat: Układanki muzyczne
Wykonawcze - 10/33
Słuchowe - 11/33
Słuchowe i graficzne- 12/34
Zadanie domowe:
Klaszcz rytm zapisanego ćwiczenia (12/34)
9.10
Temat: Układanki i inne ćwiczenia słuchowe
ćw.9 i 10/33
Zmiany w melodii - dodawanie znaku
Kolejność dźwięków - ćwiczenia słuchowe
Ćwiczenia - czytanie nut głosem
zadanie domowe:
Śpiewaj 10/33
6.10
Temat: Smutno czy wesoło?
Gama C-dur i gama a-moll (porównanie - półtony)
Trójdźwięk durowy i trójdźwięk molowy
Piosenka wesoła (s.40) i piosenka smutna (s.41)
2.10
Temat: Stopnie gamy, taktowanie 2/4 i 3/4
Piosenka - "Ananasy z naszej klasy"
rytmiczna realizacja 7/9 oraz śpiewanie solmizacją
stopnie gamy 8/9
Ćwiczenia solmizacyjne
Zadanie domowe:
8/9 - podpisz stopnie
29.09
Temat: Cwiczenia
Trening znajomości klucza basowego
Piosenka "Ananasy z naszej klasy"
Podpisywanie dźwięków 8/33 - w kluczu basowym, słuchowo - melodie
25.09
Temat: Gama C-dur. Triada, tetrachord. Klucz basowy
Ćwiczenia ze str.8
Łańcuszki dźwięków ćw.8/33
Piosenka "Ananasy z naszej klasy"
Zadanie domowe:
Podpisz nuty ćw. 4i6/8
22.09
Temat: Gama C-dur. Ćwiczenia solfeżowe
Triada harmoniczna,, tetrachordy
5/8 śpiew solmizacją
Zad. dom.
4/8 i 6/8 - podpisz nuty
18.09
Temat: Gama C-dur - przypomnienie wiadomości
Zapis gamy, zaznaczenie półtonów
Przypomnienie pojęcia stopień w gamie
Nauka piosenki o interwałach.
Dokończenie zapisu melodii piosenki "Jeden druh w zastępie" - wykonywanie piosenki na różne sposoby
Zadanie domowe:
Śpiewaj solmizacją piosenkę o interwałach od słów "wszystkie..."
15.09
Temat: Interwały - przypomnienie
Piosenka: "muzykalny zastęp" - zapis fragmentu melodii
Ostinato rytmiczne do piosenki: body-percussion
Ćwiczenia interwałowe
Kanon: "Interwały" - zapoznanie z piosenką
Zadanie domowe: Śpiewaj zapisaną melodię na lekcji solmizacją oraz wykonaj ostinato rytmiczne
11.09
Temat: Korekta błędów
Poprawiamy błędy w melodii: "Oj żebym ja miała" - w tonacji C-dur
ćwiczenia wykonawcze: Hymn szkoły i piosenka "Nadchodzi czas" w kanonie, tataizacją, solmizacją...
Zadanie domowe:
Zapisz poprawną wersję melodii "Oj żebym ja miała" łącząc ósemki po dwie
8.09
Temat: Durowo i molowo
Piosenka "Gdzie ty jesteś Jesieni" - wykonanie - zapis fragmentu melodii
"Hymn szkoły" - ćwiczenia
Nauka kanonu "Nadchodzi czas"
zadanie domowe: Naucz się na pamięć śpiewać melodię kanonu solmizacją
Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 4" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz