kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Kształcenie słuchu klasa V ogólnoartystyczna


25.05 i 28.05

Temat: Piosenka dla Mamy

Piosenka (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.


str. 76


18.05 i 21.05

Temat: Zapisujemy melodie piosenek


ćwiczenia słuchowe melodyczne (1)

ćwiczenia słuchowe melodycze (2)

ćwiczenia słuchowe rytmiczna (1)

ćwiczenia słuchowe rytmiczne (2)

ćw.46/17 - materiał do ćwiczenia solfeżowego


15.05

Temat: ćwiczenia słuchowe

Rozwiązanie ćwiczeń z poprzedniej lekcji



11.05

Temat: Bolero Ravela - melodia główna w różnych instrumentach

Utworem, który jest chyba najlepszym "studium orkiestry" i instrumentów w niej występujących jest Bolero Ravela. Posłuchajcie utworu - wypisując kolejno występujące instrumenty, które wykonują główne tematy. W pewnym momencie  tematy główne zaczynają grać różne grupy instrumentów. Jeśli będzie możliwe - też spróbujcie i te grupy określić np. smyczki, albo instrumenty dęte blaszane. Zadanie to wykonajcie na brudno. Wkrótce napiszę zadanie, które pokaże czy prawidłowo określiliście instrumenty i ich kolejność.

Maurice Ravel "Bolero"


ćwiczenie słuchowe
W tym utworze są dwa bardzo długie tematy muzyczne.

Pierwszy z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FLET w zapisie nutowym wygląda tak:


Drugi z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FAGOT w zapisie nutowym wygląda tak:


Waszym zadaniem będzie napisanie które instrumenty prezentują kolejne tematy aż do momentu w którym temat zagra grupa pierwszych skrzypiec (11'20). Do tego momentu temat pierwszy zostaje zaprezentowany sześciokrotnie, podobnie jak i temat drugi.

Żeby to zadanie wykonać prawidłowo - dobrze zapoznaj się z zapisem nutowym. Nie analizuj każdej nuty - tylko śledź przebieg linii melodycznej, rytmu oraz czasu trwania tematu - obserwując zapis nutowy podczas słuchania muzyki

Zadanie nie należy do najprostszych - ale jest przyjemne - bo utworu dobrze się słucha - warto też go dobrze poznać.

7.05

Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia

 str. 17

W.A. Mozart "Symfonia g-moll"

A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"

ćw.46/17 - materiał do ćwiczenia solfeżowego

4.05

Temat: Teoria w praktyce


Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada" (dokończenie)

Budujemy gamy

Budujemy trójdźwięki

Dyktando - krakowiaczek 



27.04 i 30.04

Temat: Trójdźwięki w melodii i harmonii

str. 90 i 91 - trójdźwięki w utworach grane harmonicznie

Szukanie trójdźwięków w melodii w tonacjach B-dur i g-moll str. 16str. 17

Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada"


23.04

Temat: Ćwiczenia na ocenę z trójdźwięków i ich przewrotów

Budowanie trójdźwięków na pięciolinii
Śpiewanie trójdźwięku i jego przewrotu patrząc na klawiaturę fortepianu

Solfeż: str 84str 85

20.04

Temat: Tonacje jednoimienne. D7. - ćwiczenia


16.04

Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji

Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.

Zadanie dla starszych uczniów:

Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.

Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.


Praca na dwie godziny



13.04
Temat: Tonacje jednoimienne. D7. - ćwiczenia


oraz ćwiczenia solfeżowe z poprzedniej lekcji


9.04
Temat: Funkcje harmoniczne - ćwiczenia. Tonacje równoległe - B-dur i g-moll.


25.03 i 31.03
Temat: Tonacje równoległe 

Tonacje równoległe: D-dur i h-moll:


Ćwiczenia słuchowe:

23.03
Temat: Trytony - ćwiczenia słuchowe. Ćwiczenia harmoniczne

Ćwiczenia z lekcji 16.03


16.03 i 19.03
Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie - przypomnienie (temat na dwie lekcje)
strony to tego tematu str. 53, str. 54, str.55

ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"

Najpierw zapoznajcie się z piosenką: piosenka o trytonach (ćwiczenie 4 na stronie 54). W tekście tej piosenki jest ukrytych dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:

  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53. Sprawdź czy wszystkie przykłady masz zapisane poprawnie. Prezentacja rozwiązań (ćwiczenie 1 strona 53 oraz ćwiczenie 3 strona 53):





Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku



9.03 i 12.03
Temat: Tydzień pracy samodzielnej


W tym tygodniu popracujemy nieco inaczej:

1) Powtórzymy wiadomości, które powinniście już umieć na tym etapie edukacji i w sobotę wykonacie test sprawdzający. Każdy kto napisze test będzie miał obecność na lekcjach w tym tygodniu. Zobaczymy także kto z Was zdobędzie I, II i III miejsce. Do testu podchodzą wszyscy obowiązkowo. Nie ma lekcji na zoomie w tym tygodniu, żeby Was za bardzo nie obciążać - tylko powtarzamy wiadomości. Na teście sprawdzę też umiejętność ich zastosowania. Nie będę oceniać słabych prac - także proszę się nie bać, ale test wykonać porządnie na miarę Waszych aktualnych możliwości. Test udostępnię w piątek i będzie aktywny przez cały dzień.


Trening samodzielny przewrotów trójdźwięków -  ćwiczymy melodycznie i harmonicznie z pominięciem przewrotu trójdźwięku zmniejszonego.
Trening samodzielny - interwały - ćwiczymy melodycznie i harmonicznie

5.03
Temat: Tonacja A-dur. Enharmonia.
Ćwiczenie wykonawcze: 7/70 - trzy głosy

Dyktando: 8b/30



2.03
Temat: Dyktando z lukami. Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia
dyktando z lukami  - przykład słuchowy

str. 70 - scan
str. 71 - scan

23.02 i 26.02
Temat: Dyktando i transpozycja, ćwiczenia solfeżowe z trójdźwiękami


19.02
Temat: Ćwiczenia

Zadanie pisemne
1,2 i 3 ze strony 69

Walc - Amelia - prezentacja
Walc - Amelia - dyktando


13.02 i 16.02
Temat: Przewroty trójdźwięków


str. 70 - scan


09.02
Temat: Tercje i trójdźwięki

ćw.1 - przypomnienie melodii dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - str. 30 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

TRÓJDŹWIĘKI - rodzaje i budowa

Zadanie domowe:
Naucz się budowy tercjowej trójdźwięków: moll, dur, zmniejszony i zwiększony



05.02
Temat: Ćwiczenia interwałowe

ćw. 1 - sprawdzenie zadań zadań z sekundami z poprzedniej lekcji
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 5 - str. 30 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału sekundy w górę i w dół


Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału tercji w górę i w dół


26.01 i 29.01
Temat: Ćwiczenia z akompaniamentem w tonacji d-moll i ćwiczenia interwałowe

ćw.1 - budowanie interwałów przy pomocy klawiatury
ćw.2 - słuchanie przy pomocy interaktywnej klawiaturki fortepianu
ćw.3 - rozpoznawanie słuchowe (http://www.dur-moll.pl/)
ćw.4 - szukanie w nutach - ćwiczenia z książki




posłuchaj i śpiewaj:

Zadanie domowe na ocenę:
Nagraj ćw.28/13 - nagrane ćwiczenie ma mieć identyczną długość, na nagraniu powinnam słyszeć głos fortepianu.
Na ocenę bardzo dobrą śpiewaj głos pierwszy przy pierwszej prezentacji, głos pierwszy przy drugiej prezentacji, głos drugi przy trzeciej prezentacji.
Na ocenę celującą śpiewaj wybrany głos przy pierwszej prezentacji, głos drugi przy drugiej prezentacji, gdy słyszysz głos pierwszy, głos pierwszy przy drugiej prezentacji gdy słyszysz głos drugi.
Ćwiczenie wykonaj solmizacją - tak jak ćwiczyliśmy na lekcji.
 
22.01
Temat: Ćwiczenia w tonacji F-dur
Dyktando - Anonim - Intrada z Partity (dokończenie)
G.Sanz Paradetas - dopisywanie melodii do rytmu - rytm słuchowo
G. Sanz Paradetas - rytm zapisany

Ćwiczenie kompozytorskie - wspólne wykonanie

Zadanie domowe:
Prześlij zadanie kompozytorskie wykonane samodzielnie na podstawie ćwiczenia na lekcji oraz próby wykonania zadania z poprzedniej lekcji


19.01
Temat: Tonacja F-dur. Ćwiczenia.

Dyktando - Anonim - Intrada z Partity

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie

Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:

  • Zaczyna się od V stopnia gamy
  • w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
  • kończy się na f1
  • występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej



11.12
Temat: Kolęda, pastorałka, piosenka świąteczna

Kolęda
Tradycyjna pieśń o Bożym Narodzeniu

Pastorałka
Utwór muzyczny o Bożym Narodzeniu związany z tematyką pasterską lub o ludowym kolorycie

Piosenka świąteczna
Utwór współczesny o Świętach Bożego Narodzenia

W Dzień Bożego Narodzenia

W dzień Bożego Narodzenia

radość wszystkiego stworzenia:

ptaszki do szopy zlatują,

Jezusowi przyśpiewują.

Słowik zaczyna dyszkantem,

szczygieł mu dobiera altem,

szpak tenorem krzyknie czasem,

a gołąbek gruchnie basem.

Wróbel, ptaszek-nieboraczek,

uziąbłszy śpiewa jak żaczek:

Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,

Bóg i człowiek wraz prawdziwy.

A mazurek z swoim synem

tak świergocze za kominem:

Cier cierp cierp cierp, miły Panie,

póki ten mróz nie ustanie.

A żurawie w swoje nosy

wykrzykują pod niebiosy;

czajka w górę podlatuje,

chwałę Bogu wyśpiewuje.

Sroka wlazłszy na jedlinę

odarła sobie łysinę

i choć gołe świeci czoło.

Dzieciątku nuci wesoło.

Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:

Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,

do Betlejem pospieszajcie,

Boga w ciele przywitajcie.

2.12

Temat: Ćwiczenia

str 36 - zadania teoretyczne

https://youtu.be/2AZOknKotVc

Dyktando - kolęda "Pasterze mili"

"Pasterze mili - coście widzieli

Widzieliśmy Maleńkiego, Jezusa Narodzonego,

Syna Bożego, Syna Bożego"


1.12

Temat: Kącik kompozytorki. Kolęda - ćwiczenia.

(Kącik kompozytorski i dyktando)

str 59 - scan


Kolęda - akompaniament

"Za Kolędę dziękujemy, zdrowia szczęścia winszujemy,

na ten nowy rok, na ten nowy rok

Byście sobie długo żyli, zdrowi i szczęśliwi byli

na ten nowy rok, na ten nowy rok"


24.11

Temat: Gama F-dur. Kolęda


Śpiewamy gamę F-dur i triadę.

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie


Kącik kompozytorski i dyktando:

str 59 - scan


Kolęda - akompaniament


24.11

Temat: Gama F-dur


Śpiewamy gamę F-dur i triadę.

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania


Dyktando dwugłosowe

scan ćw.14a/32


17.11 i 20.11

Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll

Ćwiczenia interwałowe

Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego


Dyktando w tonacji e-moll


scan str.10

scan str.11


Ćwiczenia z analizy tekstu nutowego:

ćw.13 - podpisz dźwięki

ćw. 14 - zaznacz grupu szesnastkowe

ćw. 15 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny

ćw. 17 - przenosimy zbyt wysokie partie o oktawę w dół

ćw. 18 - analizujemy ćwiczenie 

ćw. 19 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny





13.11
Temat: Dyktando patriotyczne



Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.

Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!

Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój

Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!

Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?

Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!


 
Pieśni patriotyczne str.56 i  str.57

10.11
Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.


6.11

Temat: Gama G-dur i gama e-moll - pokrewieństwo równoległości


16b/35 - nagranie

16a/35 - nagranie

scan 14a/34

(grane na lekcji)


Test robimy na lekcji - proszę nie wchodzić przed lekcją:

test z budowy gamy durowej i molowej

Proszę wpisać imię i pierwszą literę nazwiska jako nickname


Zadanie domowe

Posłuchaj i śpiewaj ćw. 14/10



4.11

Temat: Gama molowa i gama durowa - podobieństwa i różnice

Krzyżówka


Dyktando:

scan ćwiczenia: 8a/30

nagranie: ćw.8a/30


Zadanie domowe:

nagranie: ćw. 16a/33(35).

Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna.


30.10

Temat: Ćwiczenia słuchowe

W. Lutosławski "Taniec" - dyktando

scan ćwiczenia: 8a/30

nagranie: ćw.8a/30


27.10

Temat: Takty ćwierćnutowe, ósemkowe i półnutowe - podobieństwa i różnice


Witold Lutosławski "Taniec"


23.10

Temat: Ćwiczenia rytmiczne


20.10

Temat: Takty ósemkowe. Piosenki na interwały.

Dyktando z podanym rytmem 11b/33

Ćwiczenia interwałowe

Tworzenie zestawu piosenek pomocnych przy rozpoznawaniu interwałów


Zadanie domowe:

Zaproponuj własne melodie na 3,6> i 6 



16.10

Temat: Gama G-dur, takty ósemkowe

Śpiewamy gamę i ćwiczenie 12/10

Zmiany rytmiczne 17b/33 - wysłuchanie i zapisanie

Dopisywanie rytmu do melodii 16b/33




13.10

Temat: Tonacja G-dur

Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym

ćw. 12a,b/33 - słuchowe

Zapis dwugłosu 12b/33 za pomocą Akolady

zadanie domowe:

Dokończ zapis


9.10

Temat: Tonacja a-moll - słuchowe

Odmiany gamy i łańcuszki dźwiękowe w różnych odmianach

ćwiczenia solfeżowe s.9

Piosenka: W.Lutosławski "Rok i bieda" - nauka, śpiew


6.10

Temat: Klucz basowy - ćwiczenia

10/9 śpiewanie najniższego głosu z trzygłosu

Dyktanda układanki w kluczu basowym

zadanie domowe:

Śpiewaj zapisane ćwiczenie


2.10

Temat: tonacja a-moll

Odmiany gamy, ćwiczenia solmizacyjne oraz słuchowe (łańcuszki dźwięków w kluczu basowym)

Zapowiedziane dyktando w kluczu basowym


29.09

Piosenka "My uczniowie" - cała

Ragtime str 30 - ćwiczenia rytmiczne

Klucz basowy 1/30 oraz ćw. interwałowe



25.09

Temat: Ćwiczenia interwałowe

2 i 3/ 8 - ćwiczenia solfeżowe

Ćwiczenia słuchowe 1/30


22.09

Temat: Tonacja C-dur. Ćwiczenia.

Dokończenie dyktanda: "Vivat musica..." - śpiew w kanonie

Ćwiczenia z książki - przypomnienie tonacji C-dur oraz umiejscowienia trytonów

Pojęcia T, S i D

Zadanie domowe:

2/8 śpiewaj solmizacją, "Vivat..." śpiewaj solmizacją


18.09

Temat: uzupełnienie tekstu nutowego

Kartkówka wielkości interwałów oraz dyktando rytmiczne

Nauka piosenki "Vivat musica"

Uzupełnianie tekstu nutowego melodii piosenki (do połowy)

Ćwiczenia interwałowe, piosenka o interwałach



15.09

Temat: Interwały - przypomnienie

Nauka piosenki o interwałach






Kanony z poprzedniej lekcji - ćwiczenia wykonawcze

Kolejność interwałów

Zadanie domowe: Naucz się kolejności interwałów i cyfry jaką jest każdy z nich oznaczony (zapowiedziana kartkówka)

11.09

Zapis kanonu "Hej ho" w tonacji g-moll - praca wspólna

Śpiewanie tej melodii w kanonie

Śpiewanie kanonu z poprzedniej lekcji na różne sposoby


8.09

Temat: Durowo i molowo

Piosenka - kanon - "Nadchodzi czas" - zapis melodii - ćwiczenia wykonawcze

Piosenka - kanon - "hej ho" - nauka

zadanie domowe:

Kanon "Nadchodzi czas" wykonaj - na pamięć solmizacją


Podręcznik:

Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 5" wyd. Euterpe

Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie

Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz