25.05 i 28.05
Temat: Piosenka dla Mamy
Piosenka (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.
18.05 i 21.05
Temat: Zapisujemy melodie piosenek
ćwiczenia słuchowe melodyczne (1)
ćwiczenia słuchowe melodycze (2)
ćwiczenia słuchowe rytmiczna (1)
ćwiczenia słuchowe rytmiczne (2)
ćw.46/17 - materiał do ćwiczenia solfeżowego
15.05
Temat: ćwiczenia słuchowe
Rozwiązanie ćwiczeń z poprzedniej lekcji
11.05
Temat: Bolero Ravela - melodia główna w różnych instrumentach
Utworem, który jest chyba najlepszym "studium orkiestry" i instrumentów w niej występujących jest Bolero Ravela. Posłuchajcie utworu - wypisując kolejno występujące instrumenty, które wykonują główne tematy. W pewnym momencie tematy główne zaczynają grać różne grupy instrumentów. Jeśli będzie możliwe - też spróbujcie i te grupy określić np. smyczki, albo instrumenty dęte blaszane. Zadanie to wykonajcie na brudno. Wkrótce napiszę zadanie, które pokaże czy prawidłowo określiliście instrumenty i ich kolejność.
Maurice Ravel "Bolero"
ćwiczenie słuchowe
W tym utworze są dwa bardzo długie tematy muzyczne.
Pierwszy z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FLET w zapisie nutowym wygląda tak:
Drugi z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FAGOT w zapisie nutowym wygląda tak:
Waszym zadaniem będzie napisanie które instrumenty prezentują kolejne tematy aż do momentu w którym temat zagra grupa pierwszych skrzypiec (11'20). Do tego momentu temat pierwszy zostaje zaprezentowany sześciokrotnie, podobnie jak i temat drugi.
Żeby to zadanie wykonać prawidłowo - dobrze zapoznaj się z zapisem nutowym. Nie analizuj każdej nuty - tylko śledź przebieg linii melodycznej, rytmu oraz czasu trwania tematu - obserwując zapis nutowy podczas słuchania muzyki
Zadanie nie należy do najprostszych - ale jest przyjemne - bo utworu dobrze się słucha - warto też go dobrze poznać.
7.05
Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"
ćw.46/17 - materiał do ćwiczenia solfeżowego
4.05
Temat: Teoria w praktyce
Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada" (dokończenie)
Budujemy trójdźwięki
Dyktando - krakowiaczek
27.04 i 30.04
Temat: Trójdźwięki w melodii i harmonii
str. 90 i 91 - trójdźwięki w utworach grane harmonicznie
Szukanie trójdźwięków w melodii w tonacjach B-dur i g-moll str. 16, str. 17
Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada"
23.04
Temat: Ćwiczenia na ocenę z trójdźwięków i ich przewrotów
20.04
16.04
Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji
Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.
Zadanie dla starszych uczniów:
Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.
Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.
Praca na dwie godziny
ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"
- TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
- TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
- TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")
Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.
Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:
- Zaczyna się od V stopnia gamy
- w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
- kończy się na f1
- występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
Słowik zaczyna dyszkantem,
szczygieł mu dobiera altem,
szpak tenorem krzyknie czasem,
a gołąbek gruchnie basem.
Wróbel, ptaszek-nieboraczek,
uziąbłszy śpiewa jak żaczek:
Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,
Bóg i człowiek wraz prawdziwy.
A mazurek z swoim synem
tak świergocze za kominem:
Cier cierp cierp cierp, miły Panie,
póki ten mróz nie ustanie.
A żurawie w swoje nosy
wykrzykują pod niebiosy;
czajka w górę podlatuje,
chwałę Bogu wyśpiewuje.
Sroka wlazłszy na jedlinę
odarła sobie łysinę
i choć gołe świeci czoło.
Dzieciątku nuci wesoło.
Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:
Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,
do Betlejem pospieszajcie,
Boga w ciele przywitajcie.
2.12
Temat: Ćwiczenia
str 36 - zadania teoretyczne
Dyktando - kolęda "Pasterze mili"
"Pasterze mili - coście widzieli
Widzieliśmy Maleńkiego, Jezusa Narodzonego,
Syna Bożego, Syna Bożego"
1.12
Temat: Kącik kompozytorki. Kolęda - ćwiczenia.
(Kącik kompozytorski i dyktando)
str 59 - scan
Kolęda - akompaniament
"Za Kolędę dziękujemy, zdrowia szczęścia winszujemy,
na ten nowy rok, na ten nowy rok
Byście sobie długo żyli, zdrowi i szczęśliwi byli
na ten nowy rok, na ten nowy rok"
24.11
Temat: Gama F-dur. Kolęda
Śpiewamy gamę F-dur i triadę.
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Kącik kompozytorski i dyktando:
str 59 - scan
Kolęda - akompaniament
24.11
Temat: Gama F-dur
Śpiewamy gamę F-dur i triadę.
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
17.11 i 20.11
Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll
Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego
Ćwiczenia z analizy tekstu nutowego:
ćw.13 - podpisz dźwięki
ćw. 14 - zaznacz grupu szesnastkowe
ćw. 15 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny
ćw. 17 - przenosimy zbyt wysokie partie o oktawę w dół
ćw. 18 - analizujemy ćwiczenie
ćw. 19 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
6.11
Temat: Gama G-dur i gama e-moll - pokrewieństwo równoległości
16b/35 - nagranie
16a/35 - nagranie
scan 14a/34
(grane na lekcji)
Test robimy na lekcji - proszę nie wchodzić przed lekcją:
test z budowy gamy durowej i molowej
Proszę wpisać imię i pierwszą literę nazwiska jako nickname
Zadanie domowe
Posłuchaj i śpiewaj ćw. 14/10
4.11
Temat: Gama molowa i gama durowa - podobieństwa i różnice
Dyktando:
scan ćwiczenia: 8a/30
nagranie: ćw.8a/30
Zadanie domowe:
nagranie: ćw. 16a/33(35).
Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna.
30.10
Temat: Ćwiczenia słuchowe
W. Lutosławski "Taniec" - dyktando
scan ćwiczenia: 8a/30
nagranie: ćw.8a/30
27.10
Temat: Takty ćwierćnutowe, ósemkowe i półnutowe - podobieństwa i różnice
23.10
Temat: Ćwiczenia rytmiczne
20.10
Temat: Takty ósemkowe. Piosenki na interwały.
Dyktando z podanym rytmem 11b/33
Ćwiczenia interwałowe
Tworzenie zestawu piosenek pomocnych przy rozpoznawaniu interwałów
Zadanie domowe:
Zaproponuj własne melodie na 3,6> i 6
16.10
Temat: Gama G-dur, takty ósemkowe
Śpiewamy gamę i ćwiczenie 12/10
Zmiany rytmiczne 17b/33 - wysłuchanie i zapisanie
Dopisywanie rytmu do melodii 16b/33
13.10
Temat: Tonacja G-dur
Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym
ćw. 12a,b/33 - słuchowe
Zapis dwugłosu 12b/33 za pomocą Akolady
zadanie domowe:
Dokończ zapis
9.10
Temat: Tonacja a-moll - słuchowe
Odmiany gamy i łańcuszki dźwiękowe w różnych odmianach
ćwiczenia solfeżowe s.9
Piosenka: W.Lutosławski "Rok i bieda" - nauka, śpiew
6.10
Temat: Klucz basowy - ćwiczenia
10/9 śpiewanie najniższego głosu z trzygłosu
Dyktanda układanki w kluczu basowym
zadanie domowe:
Śpiewaj zapisane ćwiczenie
2.10
Temat: tonacja a-moll
Odmiany gamy, ćwiczenia solmizacyjne oraz słuchowe (łańcuszki dźwięków w kluczu basowym)
Zapowiedziane dyktando w kluczu basowym
29.09
Piosenka "My uczniowie" - cała
Ragtime str 30 - ćwiczenia rytmiczne
Klucz basowy 1/30 oraz ćw. interwałowe
25.09
Temat: Ćwiczenia interwałowe
2 i 3/ 8 - ćwiczenia solfeżowe
Ćwiczenia słuchowe 1/30
22.09
Temat: Tonacja C-dur. Ćwiczenia.
Dokończenie dyktanda: "Vivat musica..." - śpiew w kanonie
Ćwiczenia z książki - przypomnienie tonacji C-dur oraz umiejscowienia trytonów
Pojęcia T, S i D
Zadanie domowe:
2/8 śpiewaj solmizacją, "Vivat..." śpiewaj solmizacją
18.09
Temat: uzupełnienie tekstu nutowego
Kartkówka wielkości interwałów oraz dyktando rytmiczne
Nauka piosenki "Vivat musica"
Uzupełnianie tekstu nutowego melodii piosenki (do połowy)
Ćwiczenia interwałowe, piosenka o interwałach
15.09
Temat: Interwały - przypomnienie
Nauka piosenki o interwałach
Kanony z poprzedniej lekcji - ćwiczenia wykonawcze
Kolejność interwałów
Zadanie domowe: Naucz się kolejności interwałów i cyfry jaką jest każdy z nich oznaczony (zapowiedziana kartkówka)
11.09
Zapis kanonu "Hej ho" w tonacji g-moll - praca wspólna
Śpiewanie tej melodii w kanonie
Śpiewanie kanonu z poprzedniej lekcji na różne sposoby
8.09
Temat: Durowo i molowo
Piosenka - kanon - "Nadchodzi czas" - zapis melodii - ćwiczenia wykonawcze
Piosenka - kanon - "hej ho" - nauka
zadanie domowe:
Kanon "Nadchodzi czas" wykonaj - na pamięć solmizacją
Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 5" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz