kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Audycje muzyczne klasa II

2.06

Temat: Formy polifoniczne - inwencja, kanon i fuga

Wiadomości o formach znajdują się w podręczniku na stronach 60-63. Przeczytanie to wstęp do prezentowanych poniżej ćwiczeń:

Utrwalenie wiedzy teoretycznej w ćwiczeniach

ćwiczenie 1 - KANON
Wybierz w programie musescore swój skład trzech instrumentów melodycznych (np. skrzypce, obój, klarnet). Zapisz melodię kanonu "Panie Janie" i korzystając z narzędzia - KOPIUJ/WKLEJ stwórz samodzielnie kanon.


ćwiczenie 2 - INWENCJA
Zapisz w zeszycie:
IMITACJA - technika kompozytorska polegająca na powtarzaniu melodii z opóźnieniem w kolejnych głosach
Następnie przesłuchaj inwencji i zapisz w zeszycie ten fragment melodii, który najczęściej jest imitowany (jest to krótka, półtaktowa fraza)
https://www.youtube.com/watch?v=E1M_jEHJtrE

ćwiczenie 3 - FUGA
Utrwal wiedzę o przekształceniach tematu w muzyce polifonicznej (tabelka z buźkami) poprzez samodzielny rysunek podobny do "buziek" umieszczonych w książce, albo kwiatka przedstawionego na moim przykładzie. Dla ambitnych zamieściłam temat do samodzielnego przekształcenia. Pokazałam też na przykładach jak to zadanie wykonać. Poczujcie się kompozytorami!!!



Oczywiście w miarę możliwości i chęci zachęcam do słuchania Preludiów i Fug Jana Sebastiana Bacha. Polecam w wykonaniu Glenna Goulda.
https://www.youtube.com/watch?v=vc7l_J8ujOc&list=PLlWjMgPZmnaV2XJaZk5FCSyu5ab8kFcib
Możecie też śledzić głosy w fudze w zapisie nutowym:
https://www.youtube.com/watch?v=Y76uH2xu670

https://www.youtube.com/watch?v=HB8-w5CvMls



26.05

Temat: Forma sonatowa

Franciszek Schubert "Symfonia niedokończona" cz. I

Wolfgang Amadeus Mozart Sonata C-dur KV. 545

ćwiczenia 1 

ćwiczenia 2


Temat: Rondo i wariacje

RONDO

Na podstawie wiadomości z książki


Rondo: W.A. Mozart "Marsz turecki"
Rondo: L. van Beethoven "Dla Elizy"

WARIACJE
Wariacje - forma muzyczna, która zawiera temat który ulega rozmaitym zmianom w kolejnych wariacjach (rodzaje zmian strona 53 podręczniku). Proszę przesłuchać utwór i obserwować zapis nutowy oraz pojawiające się zmiany w kolejnych wariacjach.

Zadanie dla chętnych: spróbuj opisać - w jaki sposób kompozytor zmieniał temat w kolejnych wariacjach.

https://www.youtube.com/watch?v=t0SaPUhD4rc

Melodia tematu powyższych wariacji znajduje się w waszym podręczniku do kształcenia słuchu ćw.6 str 54 - tylko, że jest ona zapisana tam w tonacji C-dur.




Po przesłuchaniu utworów i odpowiedzcie w zeszycie na pytania:
1. Kuplet to część ronda czy wariacji?
2. Temat to część ronda czy wariacji?
3.. W jakiej tonacji jest utwór "Nel cor piu"?
4. W której wariacji Beethoven zmienił tonację i na jaką?



12.05

Temat: Formy muzyczne - wprowadzenie. Suita.


FORMY MUZYCZNE - WPROWADZENIE

Zaczynamy omawianie ostatniego działu pt. FORMY MUZYCZNE.
Każdy utwór, który gracie ma formę. Niektóre formy muzyczne otrzymały "w prezencie od historii muzyki" nazwę. To znaczy, że utworów pisanych na takich zasadach powstało bardzo dużo w danym okresie historycznym.

Wypisz formy, które będziemy omawiać na kolejnych lekcjach do końca roku szkolnego:

  • SUITA
  • FORMA PIEŚNI (AB, ABA, pieśń zwrotkowa)
  • RONDO
  • WARIACJE
  • KANON
  • INWENCJA
  • FUGA
  • FORMA SONATOWA (ALLEGRO SONATOWE)
  • CONCERTO GROSSO I KONCERT SOLOWY w baroku
  • SONATA, SONATINA, SYMFONIA, KONCERT SOLOWY w klasycyzmie

Podkreśl te formy, które wydaje Ci się, że znasz lub grałeś (grałaś).


SUITA - WIĄZANKA TAŃCÓW

Omawianie form rozpoczniemy od SUITY - ponieważ niedawno omawialiśmy tańce i mam nadzieję, że macie je jeszcze w pamięci. Wiadomości o SUICIE są w podręczniku na stronach 50-51


Renesans: części SUITY to: TANIEC WOLNY - TANIEC SZYBKI
Pawana i galiarda


Barok: części SUITY to ALLEMANDE, COURANTE, SARABANDA i GIGUE (jako stałe części) 
Kompozytorzy dodają do części stałych suity części taneczne np. menuet, gawot
Kompozytorzy dodają do części stałych suity części nietaneczne np. preludium, aria

J.S. Bach Suita wiolonczelowa nr 1
1. Prelude - 0:00 2. Allermande - 2:45 3. Courante - 7:09 4. Sarabande - 9:47 5. Menuet I / II - 13:41 6. Gigue - 17:38



Romantyzm: części SUITY zawierają

1) najciekawsze fragmenty BALETÓW np:
Piotr Czajkowski Suita z baletu "Jezioro Łabędzie"

2) najciekawsze fragmenty OPER np:
George Bizet Suita nr 1 z fragmentów opery "Carmen"
00:26 Prelude 04:12 Aragonaise III Intermezzo 07:09 Seguedille 08:51 Les Dragons d'Alcala 10:26 Les Toreadors

3) najciekawsze fragmenty PRZEDSTAWIEŃ TEATRALNYCH np:
Edward Grieg Suita Peer Gynt z przedstawienia teatralnego na podstawie dramatu H. Ibsena
0:29 Poranek
4:19 Śmierć Azy 8:05 Taniec Anitry 11:29 W grocie króla gór



Quiz z lekcji . Jako nick podaj imię i pierwszą literę nazwiska:



21.04  i 28.04

Temat: Dawne tańce  (temat na dwie lekcje)


Muzyczny wstęp:


Treść lekcji:

Często gracie utwory o takich nazwach jak: bourree, siciliana, gawot, mussette. Nazwy wydają się dziwne - bo niezbyt często używane na codzień. Chciałam na tej lekcji pokazać Wam piękno kultury dworskiej XVI, XVII i XVIII wieku. To wtedy te tańce były TAŃCAMI UŻYTKOWYMI. My teraz w szkole muzycznej gramy TAŃCE STYLIZOWANE. Proszę abyście oglądnęli przykłady filmowe i w przyszłości grając taniec mieli przed oczami ten właśnie klimat i ten rodzaj piękna:


Ten przykład jest trochę dłuższy. Pokazuje jak ważna jest rola PULSU w muzyce tanecznej. Gdy gracie taniec na instrumencie - to przede wszystkim powinniście pracować nad tym aby było słychać, że jest on "na trzy", albo "na cztery" i bardzo dokładnie realizować figury rytmiczne. Zobaczcie jak skomplikowane są kroki gawota:


A oto taniec dworski - MENUET - który opanował parkiety w XVIII wieku. W XIX wyparł go nieśmiertelny walc, ale menuet jako taniec stylizowany pozostał w symfoniach jako część III - oczywiście jako taniec stylizowany.


Na kolejnych lekcjach poznamy formę muzyczną tzw. SUITĘ w skład której wchodzą takie tańce jak: ALLEMANDE (Niemcy - taniec umiarkowany), COURANTE (Francja - taniec szybki), SARABANDE (Hiszpania - taniec wolny) i GIGUE (Anglia - taniec bardzo szybki). Oto pierwszy z nich:


Czasami za bardzo skupiamy się na choreografii, więc tym razem tylko muzyka. Przy okazji zwróćcie uwagę na instrument wykonujący owego COURANTE'A. To LUTNIA - typowo dworski instrument:


SARABANDA - dostojny, powolny taniec. W tym przykładzie w prawdziwie barokowej aurze:


Zadanie pisemne w zeszycie (21.04)
Proszę abyście zapisali w zeszycie przykłady muzyczne których słuchaliśmy. Następnie odsyłam do książki. Tańce innych narodów są na stronach: 43-49. Wiadomości jest dużo - więc proponuję, abyście skupili się przede wszystkim na tempiemetrumrytmie i pochodzeniu. Proponuję aby te wiadomości skompletować w formie tabelki, albo innej wymyślonej przez Was obrazowej formie - diagramu, zbiorów itp., może też być komputerowo - ale zachęcam do twórczości przy użyciu kredek i długopisów, żeby przy tym komputerze tyle nie siedzieć. Wasze propozycje ocenię pod względem poprawności i pomysłowości wybranej formy.

Poniżej zadania, które ułatwią Wam utrwalenie tych wiadomości oraz inspirację do realizacji pracy domowej.

14.04

Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji

Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.

Zadanie dla starszych uczniów:

Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.

Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.



31.05

Temat: Polskie tańce narodowe

Polonez, Mazur, Kujawiak, Oberek, Krakowiak


Tańce stylizowane:
Tańce stylizowane to tańce przeznaczone do słuchania, a nie do tańczenia.
Polskim kompozytorem, który komponował takie tańce jest  Fryderyk Chopin.

Zadanie pisemne w zeszycie

Proszę o napisanie krótkiej notatki o Chopinie na podstawie informacji z książki str.174-175 (5-6 zdań). Na stronie 176 są wymienione utwory Chopina - podkreślcie te utwory, które mogą być (sądząc po nazwie) tańcami stylizowanymi.

Przeczytaj str 39-41

Zadanie pisemne w zeszycie
Pisemnie wykonaj tabelkę w której umieścisz nazwę tańca, metrum, tempo, pochodzenie oraz informacje dodatkowe.

Do posłuchania
Mazur z opery "Halka" Stanisława Moniuszki
Mazur ze "Strasznego Dworu" Stanisława Moniuszki
Michał Kleofas Ogiński "Polonez - Pożegnanie Ojczyzny"

Wojciech Kilar "Polonez z filmu - Pan Tadeusz"

Fryderyk Chopin "Polonez As-dur"

Fryderyk Chopin "Mazurek"


24.03

Temat: Muzyka ludowa.


bajka

muzykoteka

Oskar Kolberg:

Z jakim wielkim kompozytorem przyjaźnił się Oskar Kolberg?

Pod kierunkiem którego profesora Oskar Kolberg studiował muzykę?

Jakie było prawdziwe powołanie Oskara Kolberga?

Co opisał w swoim dziele życia (ogólnie)?

Podaj tytuł wielotomowego dzieła Oskara Kolberga oraz liczby (ilość tomów, ilość stron druku)

W którym roku Edison skonstruował fonograf?


Najstarsza pieśń (oparta na skali która nazywa się: Pentatonika)Oj chmielu chmielu

Pieśni ludowe w wykonaniu Rokiczanki: LipkaW moim ogródecku

Pieśń góralska w wykonaniu "Trebunie Tutki": W murowanej piwnicy

Inspiracja muzyką ludową - Karol Szymanowski "Pieśni kurpiowskie" 

Muzyka współczesna inspirowana folklorem: Kujawiatr


1. Jednoczęściowa forma pieśni: "Zakukała Kukaweczka" (ćw.69/20)

2. Dwuczęściowa forma pieśni: "Greensleeves" (ćw 63/19)

3. Trzyczęściowa forma pieśni "Łączko łączko" melodia ludowa (ćw. 27/12)


Konkurs na napisanie bajki inspiracja:

P. Ducas "Uczeń czarnoksiężnika" - bajka jest ściśle związana z muzyką. Oto przykład bajki dla dzieci, która oparta jest na obrazie symfonicznym.

Przykład pomysłu - bajki dla dzieci o nazwach dźwięków

Julian Tuwim "Ptasie radio" (Irena Kwiatkowska)

Julian Tuwim "O Panu Tralalińskim"

Bajka bez głosu - samym dźwiękiem i obrazem




tydzień 8.03-13.03

Temat: Uczę się samodzielnie

TEST Z AUDYCJI MUZYCZNYCH

Wybrałam dla Was materiał pomocny w wędrówce po słynnych melodiach. Oto on:

https://www.youtube.com/watch?v=QJ2ZM-3YTg0

Są tutaj przedstawione fragmenty utworów, których melodię znamy, ale nie zawsze wiemy co to za utwór a tym bardziej kto go napisał. Dlatego...

Ćw.1 Wypisujemy do zeszytu pierwsze 25 utworów - pełna nazwa wraz z kompozytorem

ćw. 2 Słuchamy fragmentów podanych, ale na miarę możliwości szukamy całości utworu i w ramach relaksu od nauki słuchamy

ćw. 3 Staramy się zapamiętać dzieło oraz bawimy się z rodzicami czy rodzeństwem w zgadywanie jaka to melodia.

Wykonujemy test słuchowy w piątek w czasie lekcji. W czasie testu możecie korzystać z notatek, ale prosiłabym nie wchodzić na inne strony w celu sprawdzenia poprawności, gdyż test nie jest na ocenę, tylko na miejsce (I II lub III w ramach klasy) oraz na obecność. Jeśli ktoś z Was testu nie wykona ma nieobecność przez cały tydzień. Link do testu udostępnię w piątek

5.03

Temat: Forma pieśni

1. Jednoczęściowa forma pieśni: "Gdy śliczna Panna"

2. Dwuczęściowa forma pieśni: "Hymn"

3. Wielka forma pieśni: R. Schumann "Marzenie"




Test słuchowy

Test teoretyczny


24.02

Temat: Budowa okresowa i ewolucyjna utworów muzycznych

Budowa ewolucyjna

J.S. Bach "Preludium c-moll"  wersja gitarowa

J.S. Bach "Preludium C-dur" (Das wohltemperiertes Klavier)

J.S. Bach "Suita na wiolonczelę solo" - Preludium

E. Grieg "Poranek"

M. Lorenc "300 mil do nieba"



Budowa okresowa

okres muzyczny odpowiadający Antonin Dworzak "Humoreska" 

okres muzyczny uzupełniający S. Moniuszko "Złota rybka"

okres muzyczny okrężny  Franz Schubert "Kołysanka"



17.02

Temat: Motyw, fraza, zdanie muzyczne

Luis Daquin "Kukułka" - z tekstem nutowym (motyw kukułki)

Luis Daquin "Kukułka" - klawesyn

Ludwig van Beethoven "Symfonia V" (motyw losu)

Hans Zimmer "Piraci z Karaibów" (motywy związane z akcją filmu oraz postaciami filmowymi)

Antonin Dworzak "Humoreska" - (motywy tworzące frazy i zdania muzyczne - bardzo ładnie słyszalne)

Jan A.P. Kaczmarek "Marzyciel"- (motywy filmowe w aranżacji orkiestrowej)


05.02

Temat: Artykulacja i barwa dźwięku


https://www.testportal.pl/test.html?t=JBycvSj6YJxe

gra 1

gra 2

gra 3

gra 4

JEŚLI NIE ZNASZ OKREŚLENIA W NUTACH SPRAWDŹ: 

http://www.dur-moll.pl/slownik/slownik.htm

Do nauczenia: Tabelka (s.20-21) określenia z kropkami

Każdy instrument ma inną barwę dźwięku (przykłady)

Zespoły instrumentalne też mają różną barwę dźwięku (wymieniamy)

Synestezja - niektórzy potrafią łączyć brzmienie dźwięku z określoną barwą

Niektórzy kompozytorzy np. Claude Debussy jakby malują dźwiękami:

C. Debussy "Morze"


 

20.01 i 29,01

Temat: Artykulacja

gra 1

gra 2

gra 3

JEŚLI NIE ZNASZ OKREŚLENIA W NUTACH SPRAWDŹ: 

http://www.dur-moll.pl/slownik/slownik.htm

Do nauczenia: Tabelka (s.20-21) określenia z kropkami


J.S. Bach Preludium i fuga c-moll porównanie dwóch wykonań:

Glenn GouldŚwiatosław Richterna klawesynie


Artykulacja i barwa - połączenie dwóch elementów - Kwadrofonik "Oberek"


Wybrane sposoby artykulacji przykłady:


Artykulacja dotycząca w szczególności instrumentów strunowych:

arpeggio: Marcel Lucien Grandjany "The fountain"F. Chopin "Etiuda Es-dur" op.10 nr11

flażolet: V. Monti "Czardasz" (2:50)


Artykulacja dotycząca instrumentów smyczkowych: wyjaśnienie

(ricochet, détaché, spiccato sautillé, tremolo, ponticello, col legno, collé, martelé, staccato, legato)

col legno: wyjaśnienie na wesoło

arco: J.S. Bach "Preludium" z "Suity wiolonczelowej G-dur"

wibracja J.S. Bach "Aria na strunie G" - wykonanie wiolonczelowe

pizzicato: Nicolo Paganini "Kaprys nr 24"


Artykulacja dotycząca instrumentów klawiszowych:

portato

legato

staccato

una corda


Artykulacja dotycząca instrumentów dętych:

frullato

portamento

con sordino 


Artykulacja dookreślająca wykonania wokalne:

mormorando


Artykulacja dotycząca instrumentów perkusyjnych:

sposób trzymania pałek

technika uderzenia

miejsce uderzenia

tremolo - kotły

tremolando


Artykulacja dookreślająca wykonanie:

leggiero - lekko

marcato - akcentując

sotto voce - półgłosem

cantabile -śpiewnie

scherzando - żartobliwie


11.12

Temat: Sprawdzamy wiadomości: Agogika i Dynamika.

Test słuchowy:

1. Zagram kolędę dwa razy. Uzupełnij włoską nazwą: 

Po raz pierwszy usłyszałam kolędę zagraną w dynamice: .....................................

Po raz drugi usłyszałam kolędę zagraną w dynamice.........................


2. Zagram trzy kolędy. Każda z nich będzie w innym tempie: szybkim, wolnym, umiarkowanym

Pierwsza kolęda była w tempie: .............................

Druga kolęda była w tempie:...........................

Trzecia kolęda była w tempie:...............................


na test wchodzimy na lekcji

https://kahoot.it/challenge/07811598?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1607691997252


4.12

Temat: Dynamika

Zmiany tempa i dynamiki w utworze muzycznym:

F. Liszt - "Rapsodia węgierska" - zadanie: szukaj określeń dynamicznych i agogicznych w zapisie nutowym

V. Monti - "Czardasz"  - zadanie: szukaj określeń dynamicznych i agogicznych w zapisie nutowym

F. Chopin "Mazurki" - zadanie: obserwuj przyspieszenia i zwolnienia tempa oraz współgrającą z tym działaniem dynamikę


gra edukacyjna - określenia dynamiczne od najcichszego do najgłośniejszego
gra edukacyjna - określenia dynamiczne od najgłośniejszego do najcichszego
gra edukacyjna - inne określenia dynamiczne

Dynamika w baroku

Dynamika w klasycyzmie

Dynamika romantyczna


ekspresja za pomocą elementów dzieła muzycznego:

https://youtu.be/1zsq3eGxDLM



27.11

Temat: Zmiany tempa w utworze muzycznym

Określenia zmiany tempa:

accelerando, ritenuto, rallentando - przykład muzyczny

zmiany tempa w utworze

Tempo rubato


Karta pracy W.A. Mozart:


Karta pracy I. Strawiński:

20.11

Temat: Tempo

Określenia tempa - gra edukacyjna


Tempo szybkie: M.R. Korsakow "Lot trzmiela"

Tempo umiarkowane: S. Prokofiew "Gawot" z Symfonii klasycznej

Tempo wolne: T. Albinioni "Adagio"


Określenia zmiany tempa:

accelerando, ritenuto, rallentando - przykład muzyczny

zmiany tempa w utworze

Tempo rubato


Zadanie domowe:

Wypisz ze swoich nut, z których grasz (grałaś, grałeś) określenia agogiczne. Na następnej lekcji będziemy sprawdzać co one oznaczają.


Karta pracy W.A. Mozart:


Karta pracy I. Strawiński:


14.11

Temat: Sprawdzenie i utrwalenie wiadomości

Uwaga. Wchodzimy na lekcji: Test sprawdzający


Rysunki do rodzajów harmoniki

  • modalna
  • funkcyjna
  • wychodząca poza system dur-moll


6.11

Temat: Element melodyki, harmoniki i rytmiki - powtórzenie

test do nauki

Rodzaje harmoniki: 


Zadanie domowe

Rozwiąż tyle razy test, żeby opanować wiedzę


30.10

Temat: Harmonika

Prezentacja

Przybyli ułani pod okienko

Rota

W książce str.24 - informacje

Zadanie domowe:

W utworze którym grasz - zaznacz fragment melodii na zielono. Jeśli jest element harmonii - zaznacz na czerwono, jeśli nie występuje w twoich nutach (bo przykładowo grasz na instrumencie dętym) - znajdź nutki z akompaniamentem - i tam zaznacz. Zdjęcia prześlij na muzykamsa@gmail.com


28.10

Temat: Rytmika

Notatka do zeszytu na podstawie tekstu:

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/terminy/rytm/


Rodzaje rytmiki:

  • Rytmika swobodna

Zanim wymyślono wartości rytmiczne takie jak ćwierćnuta, ósemka, półnuta rytm śpiewanych pieśni wyznaczał "rytm mowy". Najprościej mówiąc - śpiewano w rytmie podobnym do mowy - jednostajnym z wydłużoną końcówką (koniec zdania)

Rytmu nie zapisywano dokładnie: 




Stopniowo zaczęto ujednolicać rytm wprowadzając rozmaite znaki graficzne (longa, brevis). Dopiero jednak w wieku XVII/XVIII zaczęto stosować notację muzyczną taką jak obecnie używamy.

Wartości rytmiczne

Instrumentem szczególnie kojarzonym z rytmem jest perkusja

Oto dwa filmiki, które pokażą Wam jakie bogactwo rytmów zawarte jest w tym instrumencie

O zestawie:

https://youtu.be/isF1KSklmuU

Rockowe inspiracje

Rytmika Afryki

Swing


https://youtu.be/e3OFZm6eV3k


21.10

Temat: Melodyka

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/terminy/melodyka


Rodzaje melodyki:

  1. Melodyka deklamacyjna
  2. Melodyka kantylenowa
  3. Melodyka ornamentalna
  4. Melodyka figuracyjna (pasażowagamowa)


Anegdota:

Jeśli ktoś z Was cierpi na bezsenność to J.S. Bach wymyślił w 1741 lekarstwo. To Wariacje golbergowskie. Tematem jest piękna, ornamentalna aria, a potem następuje 30 wariacji. Dla hrabiego Hermana Karla von Keyserlinga wykonywał ten utwór Johann Gottlieb Goldberg - jego nadworny muzyk (stąd nazwa). Według anegdoty - utwór spełnił zadanie i hrabia w czasie wykonywania zwykle zasypiał.


Tylko dla zainteresowanych: Melodyka ornamentalna


W.A. Mozart jest uznawany za kompozytora, który miał szczególną zdolność do komponowania "wpadających w ucho melodii". Melodie Mozarta charakteryzują się prostotą, jasnością i przejrzystością. Dzięki temu łatwo je zapamiętać albo zaśpiewać.

Zadanie domowe:

Mozart - karta pracy


7.10

Temat: Elementy dzieła muzycznego wprowadzenie

Na przykładzie Poloneza Wojciecha Kilara z filmu "Pan Tadeusz"

Na audycjach muzycznych będziemy  poznawać kolejne elementy dzieła muzycznego. Niektóre z nich zaprezentowane są w bardzo ciekawy sposób w poniższym filmie. Zachęcam do obejrzenia wspólnie z Rodzicami.


pytania do filmu:

1. Ile razy pojawia się w utworze Wojciecha Kilara melodia główna?
2. Wymień elementy utworu, które są w szczególności ważne w tym utworze i kolejno omawiane przez prowadzącego.
3. Jak inaczej określamy element muzyczny: TEMPO?
4. Czy Polonez powstał w trakcie powstania, przed, czy po powstaniu filmu A. Wajdy?
5. Czy w Polonezie są momenty zwolnienia tempa?
6. Po co jest harmonia w utworze muzycznym?

Zadanie domowe

Znajdź na nagraniach internetowych utwór W.A.Mozarta, którego melodię łatwo zapamiętać (łatwo "wpada w ucho"). Prześlij na muzykamsa@gmail.com

Naucz się o muzyce programowej i absolutnej (wiadomości z zeszytu i str.13 w podręczniku)


30.09

Temat: Muzyka programowa i absolutna cd. 

kartkówka: podział muzyki

Muzyka absolutna - przemawia do nas tylko za pomocą dźwięków

wiadomości o kompozytorze tutaj

Muzyka programowa - przemawia do nas nie tylko za pomocą dźwięków, ale również za pomocą programu literackiego lub innych wskazówek kompozytora

Mikołaj Rimski-Korsakow "Szecherezada" - omówienie programu literackiego utworu

Mikołaj Rimski-Korsakow "Suita symfoniczna - Szecherezada"

wiadomości o kompozytorze tutaj

wiadomości o utworze tutaj


Wykonaj zadania:

1. Jak nazywa się grupa kompozytorów rosyjskich do której należał Mikołaj Rimski-Korsakow?

2. Wymień kilka dzieł na orkiestrę Mikołaja Rimskiego-Korsakowa

3. Wybierz jedną ciekawostkę o Mozarcie i naucz się o niej opowiadać.



23.09

Temat: Muzyka programowa i absolutna


Ludwig van Beethoven - sylwetka twórcza

https://drive.google.com/file/d/1hLp46MSq67HQi_0dfhFUSLuGCAW65gBP/view?fbclid=IwAR0YcOcT2du01wObA7-By_KN75Hm_p8z4em9gq0cgnQDR2u1WW3mqLnsPw4

Ludwig van Beethoven "Sonata księżycowa" 

wiadomości o kompozytorze tutaj

Muzyka programowa - przemawia do nas nie tylko za pomocą dźwięków, ale również za pomocą programu literackiego lub innych wskazówek kompozytora

Mikołaj Rimski-Korsakow "Szecherezada" - omówienie programu literackiego utworu

Wspólne układanie krzyżówki



Zadanie:

Pamiętamy o kartkówce z podziału muzyki.

Wkleić fryzurę Beethovenowi


16.09

Temat: Podział muzyki c.d.

Licząc wykonawców możemy podzielić muzykę na:

Muzykę solową

Muzyka solowa (J.S.Bach Toccata i fuga d-moll - organy)

Muzykę zespołową (kameralna)

Muzyka zespołowa (kameralna) (W. A. Mozart "Mała nocna muzyka")

Muzykę zespołową (symfoniczna)

Muzyka wokalno-instrumentalna (C. Orff "Carmina burana" - hymn do fortuny)


Ze względu na twórców:

Muzyka ludowa - przekazywana ustnie

Muzyka ludowa (Krakowiak w wyk. Zepołu :Mazowsze")

Muzyka artystyczna - przekazywana za pomocą zapisu nutowego

Muzyka artystyczna (Sergiusz Prokofiew fragment Suity baletowej "Romeo i Julia")


LUDWIG VAN BEETHOVEN

Spotkanie z kompozytorem:





9.09

Temat: Podział muzyki (str.12 w podręczniku)

Muzyka: poważna i rozrywkowa

Muzyka: wokalna, wokalno-instrumentalna, instrumentalna

Zadanie domowe:

Postaraj się znaleźć jeden przykład muzyczny (muzyka wokalna, wokalno-instrumentalna lub instrumentalna) Link do przykładu prześlij na muzykamsa@gmail.com 


Przykłady muzyczne

Muzyka ludowa (Krakowiak w wyk. Zepołu :Mazowsze")

Muzyka artystyczna (Sergiusz Prokofiew fragment Suity baletowej "Romeo i Julia")

Muzyka wokalna (Ewa Demarczyk)

Muzyka jazzowa (Luis Armstrong)

Muzyka wokalno-instrumentalna (C. Orff "Carmina burana" - hymn do fortuny)

Muzyka instrumentalna (L. van Beethoven "Allegretto" wyk. Marek i Wacek)

Muzyka instrumentalna (L. van Beethoven "Sonata fortepianowa op. 31 nr 2 "Burza")

Muzyka wokalna ( "Greensleeves" wyk. zespół "King's Singers")

Muzyka solowa - współczesne możliwości (David Garrett - skrzypce)

Muzyka kameralna (Grupa Mozarta o Chopinie)

Muzyka zespołowa (Ennio Moriccone - muzyka z filmu "Misja")




Podręcznik:

Agnieszka Kreiner-Bogdańska "W krainie muzyki" (podręcznik na 3 lata nauki)

Zeszyt 32-kartkowy w kratkę

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz