kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Kształcenie słuchu klasa VI ogólnoartystyczna

25.05 i 28.05

Temat: Piosenka dla Mamy

Piosenka (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.




str 96 - krzyżówka


21.05

Temat: Coraz bliżej wakacji... 

Płonie ognisko

tekst

Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll


18.05

Temat: Melodie twórców epoki romantyzmu.

dyktando muzyczne: Johannes Brahms "Walc op.39"

na fortepian solo

na skrzypce i fortepian

na cztery ręce


ćwiczenia słuchowe melodycze (2)

ćwiczenia słuchowe melodyczne (1)

ćwiczenia słuchowe rytmiczne (2)

ćwiczenia słuchowe rytmiczna (1)



15.05

Temat: Ćwiczenia podsumowujące c.d.


Rozwiązanie ćwiczeń z poprzedniej lekcji

A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" - dyktando muzyczne


11.05

Temat: Ćwiczenia podsumowujące

strona 82 - spróbuj rozwiązać łamigłówkę. Przy każdej definicji napisz hasło. Jak Ci się uda to wpisz w krzyżówkę.

strona 94 - rozwiąż wszystkie zadania, których jeszcze nie masz zrobionych. Oznaczenia przewrotów dominant septymowych są podane na stronach 48-49. Budując przewroty pamiętaj o zasadach:

1. Postać zasadnicza nie ma sekundy - tylko same tercje

2. przewrót pierwszy ma sekundę na górze, przewrót drugi ma sekundę w środku, przewrót trzeci ma sekundę na dole

3. budując dominantę powinieneś (powinnaś) znaleźć prymę czterodźwięku, zastanowić się ile tonacja w której ten czterodźwięk występuje na V stopniu ma znaków i dodawać je.

Możecie pooglądać filmiki, które mogą okazać się pomocne:

https://www.youtube.com/watch?v=QvAcUMhiyRY

https://www.youtube.com/watch?v=bey9MeHmUZU


7.05

Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia

 str. 17

W.A. Mozart "Symfonia g-moll"

A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"


4.05

Temat: Ćwiczenia

Budowanie gam, trójdźwięków i dominant septymowych

Ćwiczenia słuchowe:

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"


dyktanda - ćwiczenia


27.04 i 30.04

Temat: Dyktando 

Ćwiczenia ze strony 80 - ćwiczenia teoretyczne

Dyktanda na rozgrzewkę:


Johannes Brahms "Taniec węgierski"

Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"


Sprawdzenie (Chopin)

sprawdzenie (Verdi)

Sprawdzenie (Brahms)


Dyktando na ocenę: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment


23.04

Temat: Ćwiczenia na ocenę z trójdźwięków i ich przewrotów

Budowanie trójdźwięków na pięciolinii
Śpiewanie trójdźwięku i jego przewrotu patrząc na klawiaturę fortepianu


20.04

Temat: Ćwiczenia

Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment

Kołysanka "Kompozycja klasowa" str.81 - dokończenie

Zapis Ćwiczenia 3b/94 - podanie rozwiązania

Ćwiczenia ze strony 80


16.04

Temat: Ćwiczenia

Grupowanie wartości rytmicznych. Sprawdzanie poprawności w programie musescore.ćw. 3ab/94

zadanie kompozytorskie:str.81


13.04

Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji

Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.

Zadanie dla starszych uczniów:

Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.

Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.


Praca na dwie godziny

9.04
Temat: Wędrówka po różnych tonacjach w zadaniach.
ostatnia strona

25.03 i 30.03
Temat: Tester wiedzy

23.03
Temat: Każdy dysonans możemy rozwiązać

Tryton i rozwiązania - pogadanka
Tryton i rozwiązania - ćwiczenia słuchowe

Dominanta septymowa - ćwiczenia słuchowe (10 i 11/50)
Dominanta septymowa i rozwiązania - prezentacja str 49

16.03 i 19.03
Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie - przypomnienie (temat na dwie lekcje)
strony to tego tematu str. 53str. 54str.55

ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"

Najpierw zapoznajcie się z piosenką: piosenka o trytonach (ćwiczenie 4 na stronie 54). W tekście tej piosenki jest ukrytych dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:

  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53. Sprawdź czy wszystkie przykłady masz zapisane poprawnie. Prezentacja rozwiązań (ćwiczenie 1 strona 53 oraz ćwiczenie 3 strona 53):





Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku



9.03 i 12.03
Temat: Tydzień pracy samodzielnej


W tym tygodniu popracujemy nieco inaczej:

1) Powtórzymy wiadomości, które powinniście już umieć na tym etapie edukacji i w sobotę wykonacie test sprawdzający. Każdy kto napisze test będzie miał obecność na lekcjach w tym tygodniu. Zobaczymy także kto z Was zdobędzie I, II i III miejsce. Do testu podchodzą wszyscy obowiązkowo. Nie ma lekcji na zoomie w tym tygodniu, żeby Was za bardzo nie obciążać - tylko powtarzamy wiadomości. Na teście sprawdzę też umiejętność ich zastosowania. Nie będę oceniać słabych prac - także proszę się nie bać, ale test wykonać porządnie na miarę Waszych aktualnych możliwości. Test udostępnię w piątek i będzie aktywny przez cały dzień.


Trening samodzielny - D7 i jej przewroty -  ćwiczymy melodycznie i harmonicznie
Trening samodzielny - interwały - ćwiczymy melodycznie i harmonicznie


5.03
Temat: Tonacja D-dur

str 14 i 15 - scan

2.03
Temat: Dyktando z lukami
dyktando z lukami  - przykład słuchowy

10 i 11/50


26.02
Temat: D7 w melodii


23.02
Temat: D7

D7 - str 48 i str 50



19.02
Temat: D7, analiza wzrokowo-słuchowa






13.02 i 16.02
Temat: Przewroty trójdźwięków

Walc - Amelia - dyktando

4/32 - dokończenie
ćw. 4 - ćwiczenia solfeżowe scan str 13


09.02 i 12.02
Temat: Trójdźwięki - ćwiczenia

ćw. 1 - w zeszycie zbuduj trójdźwięki i ich przewroty
ćw. 2 - posłuchaj http://www.dur-moll.pl/
ćw. 3 - 3,4/32
ćw. 4 - ćwiczenia solfeżowe scan str 13



05.02
Temat: Ćwiczenia interwałowe

ćw. 1 - sprawdzenie zadań zadań z sekundami z poprzedniej lekcji
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 5 - str. 28 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki
ćw. 6 - sekundy

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału sekundy w górę i w dół


Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału tercji w górę i w dół



26.01 i 29.01
Temat: Ćwiczenia z akompaniamentem w tonacji d-moll i ćwiczenia interwałowe

ćw.1 - budowanie interwałów przy pomocy klawiatury
ćw.2 - słuchanie przy pomocy interaktywnej klawiaturki fortepianu
ćw.3 - rozpoznawanie słuchowe (http://www.dur-moll.pl/)
ćw.4 - szukanie w nutach - ćwiczenia z książki



dyktando melodyczne "Evening rise"

22.01
Temat: Ćwiczenia w tonacji F-dur
str 12 - scan

G.Sanz Paradetas - dopisywanie melodii do rytmu - rytm słuchowo
G. Sanz Paradetas - rytm zapisany

Ćwiczenie kompozytorskie - wspólne wykonanie

Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:

  • Zaczyna się od V stopnia gamy
  • w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
  • kończy się na f1
  • występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej

Zadanie domowe - własna melodia







19.01
Temat: Tonacja F-dur. Ćwiczenia.

str 12 - scan


11.12
Temat: Kolęda, pastorałka, piosenka świąteczna

Kolęda
Tradycyjna pieśń o Bożym Narodzeniu

Pastorałka
Utwór muzyczny o Bożym Narodzeniu związany z tematyką pasterską lub o ludowym kolorycie

Piosenka świąteczna
Utwór współczesny o Świętach Bożego Narodzenia

W Dzień Bożego Narodzenia

W dzień Bożego Narodzenia

radość wszystkiego stworzenia:

ptaszki do szopy zlatują,

Jezusowi przyśpiewują.

Słowik zaczyna dyszkantem,

szczygieł mu dobiera altem,

szpak tenorem krzyknie czasem,

a gołąbek gruchnie basem.

Wróbel, ptaszek-nieboraczek,

uziąbłszy śpiewa jak żaczek:

Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,

Bóg i człowiek wraz prawdziwy.

A mazurek z swoim synem

tak świergocze za kominem:

Cier cierp cierp cierp, miły Panie,

póki ten mróz nie ustanie.

A żurawie w swoje nosy

wykrzykują pod niebiosy;

czajka w górę podlatuje,

chwałę Bogu wyśpiewuje.

Sroka wlazłszy na jedlinę

odarła sobie łysinę

i choć gołe świeci czoło.

Dzieciątku nuci wesoło.

Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:

Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,

do Betlejem pospieszajcie,

Boga w ciele przywitajcie.

8.12

Temat: Kolędy 

Dyktando - kolęda "Pasterze mili"

"Pasterze mili - coście widzieli

Widzieliśmy Maleńkiego, Jezusa Narodzonego,

Syna Bożego, Syna Bożego"


Kolęda - Gdy się Chrystus rodzi - fonogestyka

Ćwiczenia słuchowe str: 36


4.12

Temat: Ćwiczenia słuchowe

str.36 - scan



1.12

Temat: Kolędy - ćwiczenia.


Kolęda "Cicha noc": nagranienuty

scan str 78

Kolęda - akompaniament

"Za Kolędę dziękujemy, zdrowia szczęścia winszujemy,

na ten nowy rok, na ten nowy rok

Byście sobie długo żyli, zdrowi i szczęśliwi byli

na ten nowy rok, na ten nowy rok"


27.11

Temat: Dyktando z ułatwieniem. Kolęda

Posłuchajcie tego pięknego utworu i korzystając ze wskazówek i z tego co słyszysz - zapisz melodię z ćw.1/40

V. Monti "Czardasz"

scan str 40


Kolęda - akompaniament


24.11

Temat: Tworzymy...

Oto nasza melodia z poprzedniej lekcji:





Teraz spróbujemy zmierzyć się z zadaniem kompozytorskim z książki scan str 41.

Posłuchajcie tego pięknego utworu i korzystając ze wskazówek i z tego co słyszysz - zapisz melodię z ćw.1/40

V. Monti "Czardasz"

scan str 40



20.11

Temat: Ćwiczenia w tonacji e-moll

Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego

Dyktando w tonacji e-moll

Wymyślamy klasową melodię w tonacji e-moll zgodnie z następującymi zasadami:

  • materiał dźwiękowy gamy molowej harmonicznej
  • melodia zaczyna i kończy się na e1
  • melodia ma być wygodna do śpiewania.
  • zapisujemy w metrum 6/8
  • melodia ma mieć 8 taktów i zawierać trójdźwięk toniczny i dominantę
  • Melodia kończy się w takcie ostatnim nutą trwającą przez pół taktu.

17.11

Temat: Tonacja e-moll - analiza tekstu nutowego. 

Ćwiczenia interwałowe

str 11 scan

Zadania:
Ćw.13/11 Znajdź 4 i 5 oraz D7
Ćw. 14/11 Znajdź takty w których melodia całkowicie opiera się na trójdźwięku e-moll
Ćw. 15/11 Zaznacz kolorem wszystkie dźwięki należące do pierwszego tetrachordu
Ćw. 16/11 Określ wielkość wszystkich interwałów większych od sekundy


13.11
Temat: Dyktando - patriotyczne.

Łamigłówki muzyczne str 42



Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.

Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!

Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój

Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!

Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?

Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!






10.11
Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.



6.11

Temat: Sprawdzian wiadomości o gamie durowej i molowej. Ćwiczenia.

str. 42 - wspólne rozwiązywanie

G. Bizet "Habanera" z opery "Carmen"

ćw 15a str 37


Test robimy na lekcji - proszę nie wchodzić przed lekcją:

test z budowy gamy durowej i molowej

Proszę wpisać imię i pierwszą literę nazwiska jako nickname


4.11

Temat: Gama molowa i gama durowa - podobieństwa i różnice

Krzyżówka


Ćwiczenie solfeżowe

str91 - muzyka

scan str 91


Dyktando:

scan strony 37

Ćwiczenie - 15b - nagranie


Zadanie domowe:

Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna.

str.42 - praca dla detektywa - spróbujcie rozwiązać


27.10

Temat: Analiza tekstu nutowego na podstawie słuchanych utworów

Kompozytorem, który szczególnie umiłował Tatry i kulturę góralską był Mieczysław Karłowicz:

ćw.1

Znajdź w tekście nutowym dwa powtarzające się schematy rytmiczne (od pauzy do pauzy) oraz zapisz w zeszycie 

str89

scan str 89

ćw.2

Zaznacz wszystkie trytony i trójdźwięki w utworze

str90

scan str 90

ćw. 3

Podkreśl pod nutami słowa - "serca tęsknotę daremną" - przy śpiewaniu będziemy tę część melodii przenosić oktawę niżej. Określ interwał który bardzo często pojawia się na początku muzycznej frazy


Tekst piosenki góralskiej - (dyktando z poprzedniej lekcji)


23.10

Temat: Ćwiczenia słuchowe

10 i 11/35


20.10

Temat: Skala góralska. Analiza tekstu nutowego

Zapis skali góralskiej od dźwięku F

Wykonywanie ćwiczenia 1i2/88



6.10

Temat: Metrum 6/8

Kartkówka ilość znaków (tonacje)

Wspólne wymyślenie zdań ułatwiających zapamiętanie kolejności gam w kole kwintowym

17/37 - uzupełnianie dwugłosu rytmicznego


Zadanie domowe:

Wymyśl własny czterotaktowy rytm w metrum 6/8 - wykorzystując grupy rytmiczne z ćw.17




13.10

Temat: Tonacja G-dur

Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym, zapis triady harmonicznej.

Dyktando 8a/34

Ćwiczenie (czytanie nut głosem) 9/10

Rozpisanie tabelaryczne - ułatwiające zapamiętanie gam i ilości znaków przykluczowych (koło kwintowe do dwóch znaków)

Zadanie domowe:

Naucz koła kwintowego do dwóch znaków (kartkówka)



9.10

Temat: Skale modalne

s.86 i s. 87 - czytanie nut głosem (ćwiczeń opartych na skalach)

prezentacja skal

Psalm Mikołaja Gomółki "Kleszczmy rękoma"


6.10

Temat: Klucz basowy - ćwiczenia

7b/33 - układanka w kluczu basowym

Dyktanda układanki w kluczu basowym

zadanie domowe:

Śpiewaj zapisane ćwiczenie


2.09

Ćwiczenia graficzne - prawidłowy zapis grup szesnastkowych na bazie materiału (4/8)

Zmienne metrum (5/9)

Ćwiczenia słuchowe str.33

Zadanie domowe:

5/9 - śpiewaj solmizacją



29.09

Temat: Ćwiczenia

Dyktando "Shalom" w tonacji d-moll

Ćwiczenia interwałowe str 32


Zadanie domowe

Dokończ zapis dyktanda w kluczu basowym. Zapowiedziana kartkówka ze znajomości klucza basowego oraz słuchowe ćwiczenia na ocenę


25.09

Temat: Rozwijanie świadomości harmonicznej

Ćwiczenia 15b i c/ 34

Piosenka o jesieni - nauka

Zadanie domowe:

 Ćwiczenia solfeżowe z 18 i 15 września


22.09

Temat: Koło kwintowe, Tonacja C-dur

Koło kwintowe - omówienie str. 84

Bolero Ravela - świadome słuchanie tematu pierwszego z analizą grupowania

Crescendo i decrescendo - wykonanie ćw.2/8 z uwzględnieniem dynamiki

2/8 - dźwięki obce


18.09

Temat: Ćwiczenia interwałowe

Piosenka "vivat musica" - zapis melodii w tonacji F-dur

Budowanie interwałów gamowałaściwych w tonacji D-dur

Ćwiczenia słuchowe - interwałowe

Śpiewanie piosenki o interwałach oraz w kanonie "Vivat musica"


15.09

Temat: Pentatonika

Zapis skali, budowanie skali od różnych dźwięków na pianinie

Wykonanie pieśni - "Chmiel" i "Lipka"

Nauka kanonu - "Vivat musica" - uzupełnianie tekstu nutowego

Zadanie domowe: Naucz się śpiewać pieśni "Chmiel" na pamięć 













11.09

Temat: Ćwiczenia

Dźwięki enharmonicznie równoważne - ćw. 1,2 str 70

Czytanie nut głosem - przykłady wyświetlane "Walc Barbary" "Dumka na dwa serca"

Korekta błędów - fragment hymnu szkoły



8.09

Temat: Dźwięki enharmonicznie równoważne

Nazywanie dźwięków (trzy lub dwie możliwości)

dla chętnych ćw.1,2 str 70

wspólne dyktando "Nadchodzi czas" - kanon - ćwiczenia wykonawcze

Kanon "Hej, ho"


Podręcznik:

Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 6" wyd. Euterpe

Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie

Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz