25.05 i 28.05
Temat: Piosenka dla Mamy
Piosenka (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.
str 96 - krzyżówka
21.05
Temat: Coraz bliżej wakacji...
Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll
18.05
Temat: Melodie twórców epoki romantyzmu.
dyktando muzyczne: Johannes Brahms "Walc op.39"
ćwiczenia słuchowe melodycze (2)
ćwiczenia słuchowe melodyczne (1)
ćwiczenia słuchowe rytmiczne (2)
ćwiczenia słuchowe rytmiczna (1)
15.05
Temat: Ćwiczenia podsumowujące c.d.
Rozwiązanie ćwiczeń z poprzedniej lekcji
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" - dyktando muzyczne
11.05
Temat: Ćwiczenia podsumowujące
strona 82 - spróbuj rozwiązać łamigłówkę. Przy każdej definicji napisz hasło. Jak Ci się uda to wpisz w krzyżówkę.
strona 94 - rozwiąż wszystkie zadania, których jeszcze nie masz zrobionych. Oznaczenia przewrotów dominant septymowych są podane na stronach 48-49. Budując przewroty pamiętaj o zasadach:
1. Postać zasadnicza nie ma sekundy - tylko same tercje
2. przewrót pierwszy ma sekundę na górze, przewrót drugi ma sekundę w środku, przewrót trzeci ma sekundę na dole
3. budując dominantę powinieneś (powinnaś) znaleźć prymę czterodźwięku, zastanowić się ile tonacja w której ten czterodźwięk występuje na V stopniu ma znaków i dodawać je.
Możecie pooglądać filmiki, które mogą okazać się pomocne:
https://www.youtube.com/watch?v=QvAcUMhiyRY
https://www.youtube.com/watch?v=bey9MeHmUZU
7.05
Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"
4.05
Temat: Ćwiczenia
Budowanie gam, trójdźwięków i dominant septymowych
Ćwiczenia słuchowe:
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
27.04 i 30.04
Temat: Dyktando
Ćwiczenia ze strony 80 - ćwiczenia teoretyczne
Dyktanda na rozgrzewkę:
Johannes Brahms "Taniec węgierski"
Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
Dyktando na ocenę: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment
23.04
Temat: Ćwiczenia na ocenę z trójdźwięków i ich przewrotów
20.04
Temat: Ćwiczenia
Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment
Kołysanka "Kompozycja klasowa" str.81 - dokończenie
Zapis Ćwiczenia 3b/94 - podanie rozwiązania
Ćwiczenia ze strony 80
16.04
Temat: Ćwiczenia
Grupowanie wartości rytmicznych. Sprawdzanie poprawności w programie musescore.ćw. 3ab/94
zadanie kompozytorskie:str.81
13.04
Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji
Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.
Zadanie dla starszych uczniów:
Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.
Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.
Praca na dwie godziny
ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"
- TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
- TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
- TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")
Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.
Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku
Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:
- Zaczyna się od V stopnia gamy
- w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
- kończy się na f1
- występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej
Zadanie domowe - własna melodia
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
Słowik zaczyna dyszkantem,
szczygieł mu dobiera altem,
szpak tenorem krzyknie czasem,
a gołąbek gruchnie basem.
Wróbel, ptaszek-nieboraczek,
uziąbłszy śpiewa jak żaczek:
Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,
Bóg i człowiek wraz prawdziwy.
A mazurek z swoim synem
tak świergocze za kominem:
Cier cierp cierp cierp, miły Panie,
póki ten mróz nie ustanie.
A żurawie w swoje nosy
wykrzykują pod niebiosy;
czajka w górę podlatuje,
chwałę Bogu wyśpiewuje.
Sroka wlazłszy na jedlinę
odarła sobie łysinę
i choć gołe świeci czoło.
Dzieciątku nuci wesoło.
Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:
Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,
do Betlejem pospieszajcie,
Boga w ciele przywitajcie.
8.12
Temat: Kolędy
Dyktando - kolęda "Pasterze mili"
"Pasterze mili - coście widzieli
Widzieliśmy Maleńkiego, Jezusa Narodzonego,
Syna Bożego, Syna Bożego"
Kolęda - Gdy się Chrystus rodzi - fonogestyka
Ćwiczenia słuchowe str: 36
4.12
Temat: Ćwiczenia słuchowe
str.36 - scan
1.12
Temat: Kolędy - ćwiczenia.
Kolęda "Cicha noc": nagranie, nuty
scan str 78
Kolęda - akompaniament
"Za Kolędę dziękujemy, zdrowia szczęścia winszujemy,
na ten nowy rok, na ten nowy rok
Byście sobie długo żyli, zdrowi i szczęśliwi byli
na ten nowy rok, na ten nowy rok"
27.11
Temat: Dyktando z ułatwieniem. Kolęda
Posłuchajcie tego pięknego utworu i korzystając ze wskazówek i z tego co słyszysz - zapisz melodię z ćw.1/40
Kolęda - akompaniament
24.11
Temat: Tworzymy...
Oto nasza melodia z poprzedniej lekcji:
Teraz spróbujemy zmierzyć się z zadaniem kompozytorskim z książki scan str 41.
Posłuchajcie tego pięknego utworu i korzystając ze wskazówek i z tego co słyszysz - zapisz melodię z ćw.1/40
20.11
Temat: Ćwiczenia w tonacji e-moll
Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego
Wymyślamy klasową melodię w tonacji e-moll zgodnie z następującymi zasadami:
- materiał dźwiękowy gamy molowej harmonicznej
- melodia zaczyna i kończy się na e1
- melodia ma być wygodna do śpiewania.
- zapisujemy w metrum 6/8
- melodia ma mieć 8 taktów i zawierać trójdźwięk toniczny i dominantę
- Melodia kończy się w takcie ostatnim nutą trwającą przez pół taktu.
17.11
Temat: Tonacja e-moll - analiza tekstu nutowego.
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
6.11
Temat: Sprawdzian wiadomości o gamie durowej i molowej. Ćwiczenia.
str. 42 - wspólne rozwiązywanie
G. Bizet "Habanera" z opery "Carmen"
Test robimy na lekcji - proszę nie wchodzić przed lekcją:
test z budowy gamy durowej i molowej
Proszę wpisać imię i pierwszą literę nazwiska jako nickname
4.11
Temat: Gama molowa i gama durowa - podobieństwa i różnice
Ćwiczenie solfeżowe
str91 - muzyka
Dyktando:
Ćwiczenie - 15b - nagranie
Zadanie domowe:
Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna.
str.42 - praca dla detektywa - spróbujcie rozwiązać
27.10
Temat: Analiza tekstu nutowego na podstawie słuchanych utworów
Kompozytorem, który szczególnie umiłował Tatry i kulturę góralską był Mieczysław Karłowicz:
ćw.1
Znajdź w tekście nutowym dwa powtarzające się schematy rytmiczne (od pauzy do pauzy) oraz zapisz w zeszycie
ćw.2
Zaznacz wszystkie trytony i trójdźwięki w utworze
ćw. 3
Podkreśl pod nutami słowa - "serca tęsknotę daremną" - przy śpiewaniu będziemy tę część melodii przenosić oktawę niżej. Określ interwał który bardzo często pojawia się na początku muzycznej frazy
Tekst piosenki góralskiej - (dyktando z poprzedniej lekcji)
23.10
Temat: Ćwiczenia słuchowe
10 i 11/35
20.10
Temat: Skala góralska. Analiza tekstu nutowego
Zapis skali góralskiej od dźwięku F
Wykonywanie ćwiczenia 1i2/88
6.10
Temat: Metrum 6/8
Kartkówka ilość znaków (tonacje)
Wspólne wymyślenie zdań ułatwiających zapamiętanie kolejności gam w kole kwintowym
17/37 - uzupełnianie dwugłosu rytmicznego
Zadanie domowe:
Wymyśl własny czterotaktowy rytm w metrum 6/8 - wykorzystując grupy rytmiczne z ćw.17
13.10
Temat: Tonacja G-dur
Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym, zapis triady harmonicznej.
Dyktando 8a/34
Ćwiczenie (czytanie nut głosem) 9/10
Rozpisanie tabelaryczne - ułatwiające zapamiętanie gam i ilości znaków przykluczowych (koło kwintowe do dwóch znaków)
Zadanie domowe:
Naucz koła kwintowego do dwóch znaków (kartkówka)
9.10
Temat: Skale modalne
s.86 i s. 87 - czytanie nut głosem (ćwiczeń opartych na skalach)
prezentacja skal
Psalm Mikołaja Gomółki "Kleszczmy rękoma"
6.10
Temat: Klucz basowy - ćwiczenia
7b/33 - układanka w kluczu basowym
Dyktanda układanki w kluczu basowym
zadanie domowe:
Śpiewaj zapisane ćwiczenie
2.09
Ćwiczenia graficzne - prawidłowy zapis grup szesnastkowych na bazie materiału (4/8)
Zmienne metrum (5/9)
Ćwiczenia słuchowe str.33
Zadanie domowe:
5/9 - śpiewaj solmizacją
29.09
Temat: Ćwiczenia
Dyktando "Shalom" w tonacji d-moll
Ćwiczenia interwałowe str 32
Zadanie domowe
Dokończ zapis dyktanda w kluczu basowym. Zapowiedziana kartkówka ze znajomości klucza basowego oraz słuchowe ćwiczenia na ocenę
25.09
Temat: Rozwijanie świadomości harmonicznej
Ćwiczenia 15b i c/ 34
Piosenka o jesieni - nauka
Zadanie domowe:
Ćwiczenia solfeżowe z 18 i 15 września
22.09
Temat: Koło kwintowe, Tonacja C-dur
Koło kwintowe - omówienie str. 84
Bolero Ravela - świadome słuchanie tematu pierwszego z analizą grupowania
Crescendo i decrescendo - wykonanie ćw.2/8 z uwzględnieniem dynamiki
2/8 - dźwięki obce
18.09
Temat: Ćwiczenia interwałowe
Piosenka "vivat musica" - zapis melodii w tonacji F-dur
Budowanie interwałów gamowałaściwych w tonacji D-dur
Ćwiczenia słuchowe - interwałowe
Śpiewanie piosenki o interwałach oraz w kanonie "Vivat musica"
15.09
Temat: Pentatonika
Zapis skali, budowanie skali od różnych dźwięków na pianinie
Wykonanie pieśni - "Chmiel" i "Lipka"
Nauka kanonu - "Vivat musica" - uzupełnianie tekstu nutowego
Zadanie domowe: Naucz się śpiewać pieśni "Chmiel" na pamięć
11.09
Temat: Ćwiczenia
Dźwięki enharmonicznie równoważne - ćw. 1,2 str 70
Czytanie nut głosem - przykłady wyświetlane "Walc Barbary" "Dumka na dwa serca"
Korekta błędów - fragment hymnu szkoły
8.09
Temat: Dźwięki enharmonicznie równoważne
Nazywanie dźwięków (trzy lub dwie możliwości)
dla chętnych ćw.1,2 str 70
wspólne dyktando "Nadchodzi czas" - kanon - ćwiczenia wykonawcze
Kanon "Hej, ho"
Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 6" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz