Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 6" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Temat: Dźwięki enharmonicznie równoważne
Nazywanie dźwięków (trzy lub dwie możliwości)
dla chętnych ćw.1,2 str 70
wspólne dyktando "Nadchodzi czas" - kanon - ćwiczenia wykonawcze
Kanon "Hej, ho"
Temat: Ćwiczenia
Dźwięki enharmonicznie równoważne - ćw. 1,2 str 70
Czytanie nut głosem - przykłady wyświetlane "Walc Barbary" "Dumka na dwa serca"
Korekta błędów - fragment hymnu szkoły
Temat: Pentatonika
Zapis skali, budowanie skali od różnych dźwięków na pianinie
Wykonanie pieśni - "Chmiel" i "Lipka"
Nauka kanonu - "Vivat musica" - uzupełnianie tekstu nutowego
Zadanie: Naucz się śpiewać pieśni "Chmiel" na pamięć
Temat: Ćwiczenia interwałowe
Piosenka "vivat musica" - zapis melodii w tonacji F-dur
Budowanie interwałów gamowałaściwych w tonacji D-dur
Ćwiczenia słuchowe - interwałowe
Śpiewanie piosenki o interwałach oraz w kanonie "Vivat musica"
Temat: Koło kwintowe, Tonacja C-dur
Koło kwintowe - omówienie str. 84
Bolero Ravela - świadome słuchanie tematu pierwszego z analizą grupowania
Crescendo i decrescendo - wykonanie ćw.2/8 z uwzględnieniem dynamiki
2/8 - dźwięki obce
Temat: Rozwijanie świadomości harmonicznej
Ćwiczenia 15b i c/ 34
Piosenka o jesieni - nauka
Temat: Ćwiczenia
Dyktando "Shalom" w tonacji d-moll
Ćwiczenia interwałowe str 32
Ćwiczenia utrwalające znajomość klucza basowego.
Temat: Ćwiczenia graficzne
Ćwiczenia graficzne - prawidłowy zapis grup szesnastkowych na bazie materiału (4/8)
Zmienne metrum (5/9)
Ćwiczenia słuchowe str.33
Zadanie :
5/9 - śpiewaj solmizacją
Temat: Klucz basowy - ćwiczenia
7b/33 - układanka w kluczu basowym
Dyktanda układanki w kluczu basowym
zadanie:
Śpiewaj zapisane ćwiczenie
Temat: Skale modalne
s.86 i s. 87 - czytanie nut głosem (ćwiczeń opartych na skalach)
prezentacja skal
Psalm Mikołaja Gomółki "Kleszczmy rękoma"
Temat: Tonacja G-dur
Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym, zapis triady harmonicznej.
Dyktando 8a/34
Ćwiczenie (czytanie nut głosem) 9/10
Rozpisanie tabelaryczne - ułatwiające zapamiętanie gam i ilości znaków przykluczowych (koło kwintowe do dwóch znaków)
Zadanie :
Naucz koła kwintowego do dwóch znaków (kartkówka)
Temat: Metrum 6/8
Kartkówka ilość znaków (tonacje)
Wspólne wymyślenie zdań ułatwiających zapamiętanie kolejności gam w kole kwintowym
17/37 - uzupełnianie dwugłosu rytmicznego
Zadanie :
Wymyśl własny czterotaktowy rytm w metrum 6/8 - wykorzystując grupy rytmiczne z ćw.17
Temat: Skala góralska. Analiza tekstu nutowego
Zapis skali góralskiej od dźwięku F
Wykonywanie ćwiczenia 1i2/88
Temat: Ćwiczenia słuchowe
10 i 11/35
Temat: Analiza tekstu nutowego na podstawie słuchanych utworów
Kompozytorem, który szczególnie umiłował Tatry i kulturę góralską był Mieczysław Karłowicz:
ćw.1
Znajdź w tekście nutowym dwa powtarzające się schematy rytmiczne (od pauzy do pauzy) oraz zapisz w zeszycie
ćw.2
Zaznacz wszystkie trytony i trójdźwięki w utworze
ćw. 3
Podkreśl pod nutami słowa - "serca tęsknotę daremną" - przy śpiewaniu będziemy tę część melodii przenosić oktawę niżej. Określ interwał który bardzo często pojawia się na początku muzycznej frazy
Tekst piosenki góralskiej - (dyktando z poprzedniej lekcji)
Temat: Gama molowa i gama durowa - podobieństwa i różnice
Ćwiczenie solfeżowe
str91 - muzyka
Dyktando:
Ćwiczenie - 15b - nagranie
Zadanie
Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje.
str.42 - praca dla detektywa - spróbujcie rozwiązać
Temat: Sprawdzian wiadomości o gamie durowej i molowej. Ćwiczenia.
str. 42 - wspólne rozwiązywanie
G. Bizet "Habanera" z opery "Carmen"
test z budowy gamy durowej i molowej
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
Temat: Tonacja e-moll - analiza tekstu nutowego.
Temat: Ćwiczenia w tonacji e-moll
Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego
Wymyślamy klasową melodię w tonacji e-moll zgodnie z następującymi zasadami:
- materiał dźwiękowy gamy molowej harmonicznej
- melodia zaczyna i kończy się na e1
- melodia ma być wygodna do śpiewania.
- zapisujemy w metrum 6/8
- melodia ma mieć 8 taktów i zawierać trójdźwięk toniczny i dominantę
- Melodia kończy się w takcie ostatnim nutą trwającą przez pół taktu.
Temat: Tworzymy...
Oto nasza melodia z poprzedniej lekcji:
Teraz spróbujemy zmierzyć się z zadaniem kompozytorskim z książki scan str 41.
Posłuchajcie tego pięknego utworu i korzystając ze wskazówek i z tego co słyszysz - zapisz melodię z ćw.1/40
Temat: Dyktando z ułatwieniem. Kolęda
Posłuchajcie tego pięknego utworu i korzystając ze wskazówek i z tego co słyszysz - zapisz melodię z ćw.1/40
Kolęda - akompaniament
Temat: Kolędy - ćwiczenia.
Kolęda "Cicha noc": nagranie, nuty
scan str 78
Kolęda - akompaniament
"Za Kolędę dziękujemy, zdrowia szczęścia winszujemy,
na ten nowy rok, na ten nowy rok
Byście sobie długo żyli, zdrowi i szczęśliwi byli
na ten nowy rok, na ten nowy rok"
Temat: Kolędy
Dyktando - kolęda "Pasterze mili"
"Pasterze mili - coście widzieli
Widzieliśmy Maleńkiego, Jezusa Narodzonego,
Syna Bożego, Syna Bożego"
Kolęda - Gdy się Chrystus rodzi - fonogestyka
Ćwiczenia słuchowe str: 36
Temat: Ćwiczenia słuchowe
str.36 - scan
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
Słowik zaczyna dyszkantem,
szczygieł mu dobiera altem,
szpak tenorem krzyknie czasem,
a gołąbek gruchnie basem.
Wróbel, ptaszek-nieboraczek,
uziąbłszy śpiewa jak żaczek:
Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,
Bóg i człowiek wraz prawdziwy.
A mazurek z swoim synem
tak świergocze za kominem:
Cier cierp cierp cierp, miły Panie,
póki ten mróz nie ustanie.
A żurawie w swoje nosy
wykrzykują pod niebiosy;
czajka w górę podlatuje,
chwałę Bogu wyśpiewuje.
Sroka wlazłszy na jedlinę
odarła sobie łysinę
i choć gołe świeci czoło.
Dzieciątku nuci wesoło.
Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:
Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,
do Betlejem pospieszajcie,
Boga w ciele przywitajcie.
Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:
- Zaczyna się od V stopnia gamy
- w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
- kończy się na f1
- występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej
Zadanie : własna melodia
ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"
- TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
- TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
- TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")
Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.
Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku
Temat: Ćwiczenia sprawdzające z trójdźwięków i ich przewrotów
Temat: Ćwiczenia
Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment
Kołysanka "Kompozycja klasowa" str.81 - dokończenie
Zapis Ćwiczenia 3b/94 - podanie rozwiązania
Ćwiczenia ze strony 80
Temat: Ćwiczenia
Grupowanie wartości rytmicznych. Sprawdzanie poprawności w programie musescore.ćw. 3ab/94
zadanie kompozytorskie:str.81
Temat: Dyktando
Ćwiczenia ze strony 80 - ćwiczenia teoretyczne
Dyktanda na rozgrzewkę:
Johannes Brahms "Taniec węgierski"
Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment
Temat: Ćwiczenia
Budowanie gam, trójdźwięków i dominant septymowych
Ćwiczenia słuchowe:
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"
Temat: Ćwiczenia podsumowujące
strona 82 - spróbuj rozwiązać łamigłówkę. Przy każdej definicji napisz hasło. Jak Ci się uda to wpisz w krzyżówkę.
strona 94 - rozwiąż wszystkie zadania, których jeszcze nie masz zrobionych. Oznaczenia przewrotów dominant septymowych są podane na stronach 48-49. Budując przewroty pamiętaj o zasadach:
1. Postać zasadnicza nie ma sekundy - tylko same tercje
2. przewrót pierwszy ma sekundę na górze, przewrót drugi ma sekundę w środku, przewrót trzeci ma sekundę na dole
3. budując dominantę powinieneś (powinnaś) znaleźć prymę czterodźwięku, zastanowić się ile tonacja w której ten czterodźwięk występuje na V stopniu ma znaków i dodawać je.
Możecie pooglądać filmiki, które mogą okazać się pomocne:
https://www.youtube.com/watch?v=QvAcUMhiyRY
https://www.youtube.com/watch?v=bey9MeHmUZU
Temat: Piosenka dla Mamy
Piosenka (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.
str 96 - krzyżówka
Temat: Coraz bliżej wakacji...
Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll
Temat: Melodie twórców epoki romantyzmu.
dyktando muzyczne: Johannes Brahms "Walc op.39"
ćwiczenia słuchowe melodycze (2)
ćwiczenia słuchowe melodyczne (1)
ćwiczenia słuchowe rytmiczne (2)
ćwiczenia słuchowe rytmiczna (1)
Temat: Ćwiczenia podsumowujące
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" - dyktando muzyczne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz