kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Kształcenie słuchu klasa II

Podręcznik:

Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 4" wyd. Euterpe

Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie

Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka


Temat: Durowo i molowo

Piosenka "Wiatr jesienny" - dwugłosowe ćwiczenia wykonawcze - śpiewanie i wykonywanie rytmu (moll)

"Hymn szkoły" - ćwiczenia pamięciowe (dur)

Zapis dyktanda "Nadchodzi czas" w tonacji D-dur (dur)

Nauka kanonu "Hej, ho" (moll)


Temat: Gama durowa i molowa

Zapis gamy a-moll, zaznaczenie półtonów

dyktando wspólne: Kanon - "hej ho" w tonacji a-moll

zabawa - półtony na stopniach gamy molowej

Ćwiczenia głosowe - kanon "Nadchodzi czas"

Powtórzenie ćwiczenia na materiale piosenki "Wiatr jesienny"

Zadanie domowe:

Zapisany kanon "hej ho" śpiewaj solmizacją i tataizacją - tak jak na lekcji



Temat: Ćwiczenia

Nuta dźwięk klawisz.
ćwicz w każdym kluczu do osiągnięcia 100% wyniku za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/klawisze.htm

Interwały
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm

zadanie pisemne z książki

strona 65 -  zaśpiewaj kilka razy ćwiczenia korzystając z umiejętności nabytej w ćwiczeniu "nuta dźwięk klawisz" sprawdź wysokość każdego dźwięku - czy dobrze śpiewasz. Na koniec stukając nogą "puls" zaśpiewaj rytmicznie każde ćwiczenie.
klawiatura interaktywna
https://www.musicca.com/pl/pianino


Temat: Przewroty interwałów. Seksta

Przypomnienie znanych interwałów

Śpiewanie ćwiczenia z zadania domowego solo i w kanonie

Śpiewanie tercji gamowłaściwych gamy durowej i gamy molowej

Nauka piosenki (kanonu)- "Interwały"

Zadanie: Śpiewaj solmizacją piosenkę "Interwały" od słów "wszystkie..."



Temat: Budowanie seksty stosując przewroty interwałów. Septyma

Budowanie seksty małej i wielkiej od podanych dźwięków

Śpiewanie interwałów wielkich i czystych w górę o c1

Śpiewanie interwałów małych i czystych w dół od c2

Kanony - utrwalenie

Piosenka o interwałach

Wprowadzenie interwału septymy (oznaczenie symboliczne 7, 7<)

Zadanie domowe: Śpiewaj schemat interwałów do góry i w dół


Temat: Ćwiczenia solfeżowe w tonacji C-dur

Grupy rytmiczne z ćw 3/8 - poprawne wykonanie

Ćw. 4/8 - klucz basowy

Rozpoznawanie interwałów

Zadanie domowe:

Podpisz interwały 1/32


Temat: Seksta - ćwiczenia

Dyktando "Wojenko, wojenko..."

Budowanie i odnajdywanie seksty w melodii


Zadanie:

Podpisz miary w takcie 1,2,3/27

Śpiewaj solmizacją ćwiczenie z lekcji


Temat: Seksty - ćwiczenia słuchowe

Dyktando: "Star wars" - II episode - fragm.

Rozpoznawanie i śpiewanie seksty małej i wielkiej

Harmonicznie - rozpoznawanie - czy słyszysz tercje czy sekstę

Ćwiczenia rytmiczne 1,2,3/27 - wykonanie zespołowe

Korekta błędów 8/9

10/9 - czytanie nut głosem a'vista

16/36 - układanka słuchowa

zadanie domowe:

Zapisz takty ćw 16/36 we właściwej kolejności


Temat: Melodie w tonacji a-moll

Odmiany gamy: śpiewanie ze zrozumieniem

10/9 - śpiew zespołowy dwugłosowy

Zapis dyktanda - wspólnie - 4 takty melodii głównej Poloneza Kilara

Nuty do sprawdzenia - Polonez Kilara


Temat: Tonacja a-moll i jej odmiany

Czytanie nut głosem - a,vista

W.Lutosławski "Rok i bieda" - dyktando

Zadanie domowe

16/10 oraz zapisane dyktando - śpiewaj


Temat: Melodie w utworach które znamy i gramy

Gitara - prezentacja na żywo walca

Zapis melodii (tonacja C-dur) ze zwróceniem uwagi na znak obcy, przedtakt, interwał seksty

Trąbka - prezentacja na żywo tematu sonaty

Zapis melodii tematu (tonacja F-dur) ze zwróceniem uwagi na prawidłowy zapis rytmiczny i interwał kwinty


Temat: Melodie "wpadające w ucho"

Ćwiczenia "na rozruch" 8b, 9a, 10a/33

Słuchanie powtarzalności znanej melodii - na żywo trąbka

Zapis fragm. melodii L. van Beethoven "Świstak" (tonacja a-moll, z przedtaktem, metrum 6/8)

Ćwiczenia słuchowe - interwałowe


Temat: Melodyka ornamentalna w praktyce

Odmiany gamy molowej - śpiewanie

Ćwiczenia str. 33 - słuchowe

Zapis ćwiczenia z poprzedniej lekcji o sekundę wielką wyżej (dla trąbki)

Rozpoczęcie dyktanda (obiegnik) - W.A. Mozart "Marsz Turecki"


Zadanie:

Spróbuj dokończyć samodzielnie dyktando korzystając z nagrań internetowych tego utworu


Temat: Ćwiczenia w tonacji a-moll oraz ćwiczenia rytmiczne

Sprawdź własną pracę słuchową:

marsz turecki - nuty

marsz turecki - nagranie


Śpiewaj w kluczu basowym:

nagranie Ćw.21/11


scan strony str.39:  (wykonane ćwiczenie -24/39)

scan str.10

scan str.11

Zadanie:

Śpiewaj ćwiczenie 21/11 oraz określ interwały harmoniczne na początku każdego taktu w ćw.22/11


Temat: Dwugłos rytmiczny i nie tylko

Krzyżówka

Dwugłosy rytmiczne:

nagranie: ćw. 25a/39

nagranie: ćw. 25b/39

Zadanie:

Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian on-line z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna. Informacje o trytonach są w tym momencie ponadprogramowe - dlatego nie będzie tego na sprawdzianie on-line.


Temat: Ćwiczenia dwugłosowe. Sprawdzian wiedzy z budowy gamy molowej i gamy durowej


nagranie ćw. 25c/39

scan strony str.39 (dyktanda rytmiczne)

scan strony str.38 (grupy rytmiczne)

Dwugłosy melodyczne:

scan str. 36

Śpiewaj w kluczu wiolinowym:

nagranie: Ćw.18/10

scan: str.10,  str.11

Rozwiąż test

Proszę wpisać imię i pierwszą literę nazwiska jako nickname



Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.



"Przybyli ułani pod okienko" - pieśń Legionów polskich


Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.

Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!

Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój

Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!

Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?

Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!


Pieśni ze str 66 str 67
Polecenia:
1.Określ tonację każdej pieśni
2. "O mój rozmarynie" - o jaki interwał przesunięty jest w górę fragment melodii?
3. "Hej hej ułani" - znajdź fragment melodii, który jest identycznie powtórzony
4. "Piechota" - przedtakt składający się z jednej nuty to tzw. "odbitka" - w ten sposób jest ukształtowana melodia zwrotki tej pieśni. Określ interwał pomiędzy nutą poprzedzającą "raz" w muzycznej frazie.
5. "Pierwsza brygada" - znajdź najniższą i najwyższą nutę. Dla jakiego głosu żeńskiego jest dobrana tonacja tej pieśni? 


Temat: Ćwiczenia w tonacji G-dur i e-moll


Śpiewanie gamy e-moll w odmianach


Temat: Tonacja e-moll - ćwiczenia

scan str14

ćw.40/14 - akompaniament do ćwiczenia

ćw.40/14 - melodia z akompaniamentem


Dyktando melodyczne:

scan 15ab/ 36 i nagranie 15a



Temat: Ćwiczenia



Temat: Tonacja F-dur
str 16 - scan
"Z narodzenia Pana"- akompaniament s.90
"Pasterze mili" - akompaniament s.90
Ćwiczenie pisemne - s. 46


Temat: Kolędy

"Z narodzenia Pana"- akompaniament s.90
"Pasterze mili" - akompaniament s.90
Ćwiczenie pisemne - s. 46
scan  str 37 - ćwiczenia słuchowe



Temat: Ćwiczenia w różnych oktawach. Tonacja F-dur - utrwalenie
str 16 - scan
ćw. 22b/38 - słuchowe
Dyktando - kolęda "Dzisiaj w Betlejem"


Temat: Oktawy. Klucze. Przenośniki oktawowe.

Klucz wiolinowy
Klucz altowy
Klucz tenorowy
Klucz basowy


Ćwiczenie pisemne - s. 46

Kolęda - dyktando pamięciowe (D-dur)

W dzień Bożego Narodzenia

radość wszystkiego stworzenia:

ptaszki do szopy zlatują,

Jezusowi przyśpiewują.


Temat: Przenośniki oktawowe

ćwiczenie pisemne - s.47
musescore - prezentacja
Trójdźwięki ćwiczenia - komponowanie fragmentów melodii s.43
Ćwiczenia z trójdźwiękami - słuchowe s.32-33

Temat: Nazwy oktaw i przenośniki oktawowe.

Tym razem zadanie dla tych, którzy lubią liczyć linie dodane dolne i dodane górne. Zadanie, które wykonacie mają za zadanie uporządkować wiedzę, którą dotychczas już opanowaliście - grając na instrumentach i poznając różne utwory muzyczne.
Każdy z Was grając na instrumencie ma do dyspozycji pewien zakres dźwięków - nazywamy go SKALĄ.


Zapisz w zeszycie temat lekcji, a pod tematem dźwięki - które potrafisz zagrać na swoim instrumencie np. skrzypce: g-a (dwukreślne), albo Fortepian A (subkontra) - c (pięciokreślne)
Wykonaj zadania w książce, które znajdują się na stronach 46-47. To taka matematyka muzyczna. 


Test sprawdzający
1. Przećwicz jeszcze raz
ILOŚĆ ZNAKÓW
TRÓJDŹWIĘKI TRIADY
ZNAKI I STOPNIE GAMY

2. Zerknij do książki na strony 8-23 (tylko tonacje durowe). Możesz dla ćwiczenia w każdej gamie podpisać stopnie i przypomnieć sobie dźwięki trójdźwięków triady. Spójrz też na znaki przykluczowe - jak się nazywają i gdzie leżą w kluczu basowym i wiolinowym.
3. Podejdź do testu sprawdzającego:
https://kahoot.it/challenge/05050514?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1586892979015


Temat: Tonacja F-dur - ćwiczenia

Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym - zaznaczenie półtonów
Zapis triady harmonicznej


dyktando - W. A. Mozart - Sonata F-dur KV 280, cz.III, t.17-24




Temat: Trójdźwięki - zastosowanie. Improwizacja




Temat: Interwał sekundy - przypomnienie

SEKUNDA MAŁA - brzmi tak samo jak półton
symbol (2> lub 2w) 

SEKUNDA WIELKA - brzmi tak samo jak cały ton
symbol (2 lub 2m)

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału sekundy w górę i w dół

ćwiczenia:
śpiewanie w górę i w dół - sprawdzanie na klawiaturze
słuchanie i rozpoznawanie
zaznaczanie w tekście nutowym - zasada gdy nie ma znaków przygodnych oraz zwracanie uwagi na wielkość sekundy w przypadku wystąpienia znaków przygodnych.

ćw. 53 str 17 - obydwa głosy
ćw. 53 str 17 - drugi głos


Zadanie:
Nagraj i prześlij ćw. 53/17 śpiewając (1) głos pierwszy gdy słyszysz głos drugi oraz śpiewając głos drugi gdy słyszysz głos pierwszy

 
Temat: Takt 12/8, ćwiczenia interwałowe, ćwiczenia z akompaniamentem


str16 - scan
str17 - scan
ćw.1 - budowanie - sekund małych i wielkich od podanych dźwięków - praca samodzielna
ćw.3 - metrum 12/8 - przykład z literatury muzycznej: S. Moniuszko "ten stary zegar"
ćw.4 - szukanie półtonów i całych tonów - ćw.51/17
ćw.5 - ćwiczenie prędkości nazywania dźwięków oraz dostosowania się do tempa ćw. 51/17
ćw.6 - G.Sanz Paradetas 


Temat: Progresja

Treść lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=cbFOnZi59DY&t=31s

Zadania w podręczniku:

ćw. 3 strona 81 (w tym ćwiczeniu jest błąd - w dwutakcie nr 2 zagrałam - "g" i "h" zamiast "a" i "c" - błąd zauważyła uczennica)
strona 82

nagrania pomocnicze (urozmaicające lekcję):

Koncert Vivaldiego
https://www.youtube.com/watch?v=eTPiZup0QmM

Kum i Kuma
https://www.youtube.com/watch?v=jyQ68fYSMmE

Temat: Tercja, trójdźwięk, progresja

ćw. 1 - sprawdzenie zadań zadań z sekundami z poprzedniej lekcji
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 5 - str. 32-33 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału tercji w górę i w dół


Temat: Trójdźwięk

ćw. 1 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 2 - rozpoznawanie słuchowe  tercji i  trójdźwięków
ćw. 3 - str. 32-33 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"

Synestezja - umiejętność barwnego słyszenia
Kolory w muzyce



Temat: Barwy w muzyce

Siła barwy:




Siła gestu:

Gesty - dziecięce

Gesty - profesjonalne

 
Improwizorka




Temat: Interpretacja ruchowa przebiegu harmonicznego. Trójdźwięki ćwiczenia

Ćwiczenia z książki s. 32
Interpretacja ruchowa ćwiczenia



Temat: "Długonutowe" dyktando. Trójdźwięki - ćwiczenia utrwalające.

Walc - Amelia - prezentacja
Walc - Amelia - dyktando


Trójdźwięki:
Ćwiczenia z książki s. 32 (pisemne)
Ćwiczenia na klawiaturze (budowanie i śpiewanie trójdźwięku od wybranego dźwięku)
Ćwiczenia ruchem ręki (rozpoznanie słuchowe)


Temat: Czytanie nut głosem. Budowa okresowa dzieła muzycznego. Grupowanie wartości rytmicznych.

ćw.22e/38 - na ocenę
przykłady muzyczne: dyktanda str.48 (KSII)





Temat: Budowa okresowa utworu muzycznego w przykładach ćwiczeń solfeżowych.

Muzyczne pytanie - poprzednik
Muzyczna odpowiedź - następnik








Temat: Tydzień pracy samodzielnej


W tym tygodniu popracujemy nieco inaczej:

1) Powtórzymy wiadomości, które powinniście już umieć na tym etapie edukacji i w sobotę wykonacie test sprawdzający. Każdy kto napisze test będzie miał obecność na lekcjach w tym tygodniu. Zobaczymy także kto z Was zdobędzie I, II i III miejsce. Do testu podchodzą wszyscy obowiązkowo. Nie ma lekcji na zoomie w tym tygodniu, żeby Was za bardzo nie obciążać - tylko powtarzamy wiadomości. Na teście sprawdzę też umiejętność ich zastosowania. Nie będę oceniać słabych prac - także proszę się nie bać, ale test wykonać porządnie na miarę Waszych aktualnych możliwości. Test udostępnię w sobotę i będzie aktywny przez cały dzień.


Trening samodzielny - trójdźwięki-  ćwiczymy melodycznie i harmonicznie
Trening samodzielny - interwały - ćwiczymy melodycznie i harmonicznie (z wyjątkiem trytonu)

Temat: Ćwiczenia wykonawcze i przygotowujące do napisania dyktanda zdalnego.

Przygotowanie do dyktanda:
Spróbuj samodzielnie zapisać dyktanda. Następnie sprawdź na swoim instrumencie, lub na klawiaturze, czy napisałeś (-łaś) dobrze. Rozwiązanie podam na następnych zajęciach. Wtedy też napiszemy dyktando na ocenę. Przed każdym przykładem podaję dwa takty pulsu.

ćw. 15 a) str 36
https://drive.google.com/open?id=1ypzglOor8hwu4ZJnk2hJush6JZIW4cVK

ćw. 15 b) str 36 (nagrane dwa razy, najpierw szybko potem wolniej)
https://drive.google.com/open?id=1CDoOELF4IRfB3rBPJzZ47artnVrrxFwb


Sprawdź czy dyktanda  napisałeś (-łaś) poprawnie



Zadanie  pisemne w zeszycie
Po analizie i ponownym przesłuchaniu zapisz w zeszycie temat lekcji i zdalne dyktando, które ocenię. Możesz słuchać wiele razy, zatrzymywać w różnych momentach - ale tym razem, aby być "fair" w stosunku do mnie i innych uczniów umawiamy się, że nie sprawdzamy wyniku na klawiaturce lub swoim instrumencie tylko przysyłamy zdjęcie zapisu jedynie po analizie słuchowej.

Dyktando - przykład zagrany jest trzy razy (z akompaniamentem, szybko i wolno)
https://drive.google.com/open?id=1MUj4q3u35N1fNgAjXgqojvXiALzUhZbS




Temat: Grupowanie wartości rytmicznych



takty ćwierćnutowe

czasem odbiega się od tej zasady https://www.youtube.com/watch?v=algM0c_u99k


takty ósemkowe
metrum 3/8
metrum 9/8
metrum 12/8


Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych i ćwierćnutowych - przygotowanie do prawidłowego wykonania ćwiczeń

Zapoznaj się z tabelkami na stronie 26:
wartości rytmiczne i pauzy
grupowanie wartości rytmicznych

Zapoznaj się z filmikami:
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych 

Jeszcze raz odsyłam do strony 26 gdzie pokazane są grupy rytmiczne w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych. Tym razem proszę o zapoznanie się dodatkowo z tabelką pt: "takty proste i złożone"


Sprawdź swoją wiedzę:
https://learningapps.org/watch?v=pfae54fzt20

Jako zadanie do wykonania - proszę, abyście przygotowali ćwiczenia do wykonania w następujący sposób:
ćw. 1-5/27 zapisz nad grupami początek każdej kolejnej ćwierćnuty (grupy ósemkowej, szesnastkowej) tak jak w przykładzie



ćw. 16-19/29 zapisz nad grupami początek każdej kolejnej ćwierćnuty z kropką (grupy ósemkowej złożonej z trzech ósemek, szesnastkowej) tak jak w przykładzie (w taktach ósemkowych liczymy ósemki):


Podaję rozwiązanie zadań z grupami szesnastkowymi.






Ćwiczenie wykonawcze:
Takty ćwierćnutowe - głośno licząc ćwierćnuty wykonuj ćwiczenia. Możesz włączyć w domu metronom. Ćwicz w wolnym tempie.

Takty ósemkowe - początkowo wykonuj licząc głośno każdą ósemkę. Stopniowo staraj się wprowadzić tupnięcie nogą w momencie rozpoczęcia każdej grupy - te ósemki które zostały zaznaczone na poprzedniej lekcji. Na końcu wykonaj ćwiczenie bez liczenia - tylko z tupnięciem nogą na początek każdej grupy.

Ważne!!!
Jeśli masz kłopoty (manualne, z cierpliwością, z koordynacją ruchową i inne) to:
lepiej wykonaj dwa takty bezbłędnie niż całe ćwiczenie byle jak.


Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie (temat na dwie lekcje)

strony to tego tematu str. 53str. 54str.55

ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"

Najpierw zapoznajcie się z piosenką: piosenka o trytonach (ćwiczenie 4 na stronie 54). W tekście tej piosenki jest ukrytych dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:

  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53. Sprawdź czy wszystkie przykłady masz zapisane poprawnie. Prezentacja rozwiązań (ćwiczenie 1 strona 53 oraz ćwiczenie 3 strona 53):





Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku




Temat: Jak prawidłowo budować interwały

Oglądnij i spróbuj w zeszycie zbudować następujące interwały, korzystając z wskazówek podanych na filmie:
Jak prawidłowo budować interwały
od dźwięku g (razkreślnego) w górę 2, 3, 4, 5 i 8
od dźwięku f (razkreślnego) w dół 2>, 3>, 4, 5 i 8

Interwały - tym razem zaznaczmy dźwięk gitary.
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności.
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm

Zapoznaliście się z filmikiem Jak prawidłowo budować interwały.
Wykonaj  zeszycie zadanie: zbuduj interwały w górę wykorzystując wiedzę o budowaniu interwałów z tego filmiku. Melodia którą tworzą dźwięki przez Was dopisane jest bardzo, bardzo słynna.



Temat: Ćwiczenia w tonacji D-dur (dokończenie ćwiczeń)

strona 21 i 20 - scan
ćw. 73 str 21 - analiza interwałowa i czytanie a'vista
ćw. 14c/35 - korekta błędów


Temat: Przewroty trójdźwięków - wprowadzenie. Ćwiczenia słuchowe utrwalające poznane tonacje. Tonacja B-dur.

Przewroty trójdźwięków z ćw. 4/32 (praca w zeszycie)
Korekta błędów ćw. 14/35
Akord - funkcja harmoniczna ćw.20 str. 37

Ćwiczenia do śpiewania w tonacji B-dur


Temat: Grupowanie wartości rytmicznych. Ćwiczenia harmoniczne i utrwalenie tonacji B-dur

str 26 - grupowanie wartości rytmicznych

klawiatura

Akord - funkcja harmoniczna ćw.20 str. 37


Temat: Ćwiczenia w tonacji B-dur

Nagrania:

ćw. 82 str 23 - sam akompaniament

ćw. 82 str 23 - z akompaniamentem

ćw. 81 str 22 - sam akompaniament

ćw. 81 str 22 - z akompaniamentem


Dyktando:

F. Chopin Mazurek op.68 nr3



Temat: Synkopa za pomocą łuku. Ćwiczenia - utrwalające.

Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych - trening estetyki pisma nutowego - zadanie na ocenę.

Zastosowanie łuku - ćwiczenia wykonawcze

str.29

str.27

Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment - dyktando na ocenę


Temat: Tańce


Zadanie pisemne z książki

W miarę możliwości - po określeniu tonacji tańca - spróbujcie zaśpiewać melodie. Użyjcie klawiaturki interaktywnej - jako pomocy.

Na stronach 88 i 89 są podane przykłady tańców narodowych. Spróbuj licząc głośno wyklaskać rytm charakterystyczny dla każdego tańca (na fioletowym tle).
Aby utrwalić: zapisz po jednym przykładzie rytmu charakterystycznego każdego tańca do zeszytu, a następnego dnia spróbuj dopisać nazwę tańca przy tym rytmie (nie zerkając do książki). Następnie sprawdź, czy dobrze jest dopasowane. Brawa dla tych, którym uda się bezbłędnie.


Temat: Czytanie nut głosem i wędrówka po tonacjach durowych do dwóch znaków

Posłuchaj i zaśpiewaj (ćwiczenia ze strony 112-113) najpierw razem z nagraniem, potem samodzielnie:
Polka
https://drive.google.com/open?id=1iZGjMeMbxm_pQAUjKysKIJyM-Jniy8Ot

Walc
https://drive.google.com/open?id=18H2BP4O7ZuxbWAqz5cE554zRN4yL_tQn



Samodzielnie zagraj ćwiczenie - wykorzystując własny instrument lub klawiaturkę interaktywną, następnie naucz się śpiewać. Jeśli stanowi to dla Ciebie problem - możesz wesprzeć się nagraniem:

krakowiak str. 88
https://drive.google.com/open?id=1nqLN5pAjHRYi4k5rdzRXEvM_odpakzn1
kujawiak str. 89
https://drive.google.com/open?id=1a7WP_N-BjNq-qVRNaSseIkAhBYetCYpw

Nauczone ćwiczenia nagraj lub zadzwoń, aby wykonać je przez telefon


Ćwiczenia utrwalające wiedzę o tonacjach durowych do dwóch znaków przygotowujące do testu sprawdzającego:
ILOŚĆ ZNAKÓW
TRÓJDŹWIĘKI TRIADY
ZNAKI I STOPNIE GAMY



Temat: Trening z  literatury muzycznej

Johannes Brahms "Taniec węgierski"

Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"


Sprawdzenie (Chopin)

sprawdzenie (Verdi)

Sprawdzenie (Brahms)


Temat: Z bemolami "za pan brat"

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"

sprawdzenie (Verdi)

krótkie dyktanda w tonacji B-dur

 ćwiczenia w tonacji g-moll


Temat: Zapisywanie tematu wariacji

Dyktando 15/69

str 116 - ćwiczenia powtórkowe


Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia słuchowe

zadania słuchowe ze strony 62



Temat: Tonacja g-moll

str. 59

str. 60

str. 61

W.A. Mozart "Symfonia g-moll"

ćw.12/61 - materiał do ćwiczenia solfeżu


Temat: Progresja i przewroty interwałów - ćwiczenia

Przewroty interwałów omówię na lekcji zdalnej. Po lekcji zdalnej umieszczę dodatkowe wskazówki jak rozumieć temat Temat jest na stronie 77 w podręczniku.

Oto film, który może Was wprowadzić w tematykę:
https://www.youtube.com/watch?v=yjyysJ5DfoI


Zapisz temat lekcji, pod tematem przepisz lub wydrukuj - dyktando do uzupełnienia (możesz próbować uzupełniać samodzielnie, ale lepiej wydrukuj, bądź przepisz przykład do zeszytu i w piątek uzupełnimy wspólnie):




Nagrania:
Piosenka harcerska - Sosna - linia melodyczna
Piosenka harcerska - Sosna - Podkład do śpiewania słowami
Piosenka harcerska - Sosna - Prezentacja piosenki filmowa

Tekst piosenki:
https://spiewnik.wywrota.pl/piosenki-harcerskie/bieglas-zboczem/chwyty-tekst


Temat: Pentatonika

str. 111

str. 117

str.118



Temat: Z piosenką za pan brat

Płonie ognisko

tekst

Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll



Temat: Ćwiczenia powtórkowe

str 116 - ćwiczenia powtórkowe


Tańce - przykłady:

czardasz - wyklaskanie rytmu charakterystycznego

bolero - triola szesnastkowa w grupie szesnastkowej

polka 

korowód



Temat: Elementy dzieła muzycznego - przypomnienie. Polonez - polski taniec narodowy - utrwalenie. Na przykładzie Poloneza Wojciecha Kilara z filmu "Pan Tadeusz"

Na audycjach muzycznych poznawaliśmy kolejno elementy dzieła muzycznego. Niektóre z nich zaprezentowane są w bardzo ciekawy sposób w poniższym filmie. Zachęcam do obejrzenia wspólnie z Rodzicami.


Na zadanie domowe proszę odpowiedzieć na pytania na podstawie filmu.

1. Ile razy pojawia się w utworze Wojciecha Kilara melodia główna?
2. Wymień elementy utworu, które są w szczególności ważne w tym utworze i kolejno omawiane przez prowadzącego.
3. Jak inaczej określamy element muzyczny: TEMPO?
4. Czy Polonez powstał w trakcie powstania, przed, czy po powstaniu filmu A. Wajdy?
5. Czy w Polonezie są momenty zwolnienia tempa?
6. Po co jest harmonia w utworze muzycznym?




Temat: Zadania podsumowujące wiedzę i umiejętności

Prezentuję Wam jak powinno brzmieć ćwiczenie ze strony 116. Posłuchajcie i sprawdźcie, czy dobrze zapisaliście:
H. Purcell Aria

Prezentuję Wam Wakacyjny ragtime ćw. 2 ze strony 117. Zaśpiewajcie solmizacją po przesłuchaniu. Do nagrania możecie wykonać gestodźwięki, lub wystukać rytm zaproponowany przez autora ćwiczenia:
ćwiczenie 2 strona 117

Zapiszcie w zeszycie definicje pokrewieństwa gam ze strony 109:
Pokrewieństwo równoległości......
Pokrewieństwo równoimienności......
Pokrewieństwo kwintowe.....

Następnie posłuchajcie nagranych przykładów - obserwując jednocześnie zmianę tonacji. Zachęcam do śpiewania jednoczesnego z moim wykonaniem na pianinie:
ćwiczenia ze strony 109


Na stronach 116-118 są zadania-łamigłówki i inne ćwiczenia kompletujące wiedzę z Kształcenia słuchu, ale i z Audycji muzycznych. Spróbujcie się z nimi zmierzyć. 


Temat: Melodie dzieciństwa

ćwiczenie 1
Zapisz melodię znanej kołysanki:










W melodii występują różne trójdźwięki - zaznacz je


ćwiczenie 2
Posłuchaj piosenki"Laleczka z saskiej porcelany"

https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI

Zaśpiewaj solmizacją i literami piosenkę.



















ćwiczenie 3
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg

Spróbuj uzupełnić zapis melodii
















ćwiczenie 4

Zapisz melodię znanej kołysanki:











W melodii występuje trójdźwięk molowy oraz gama molowa w odmianie harmonicznej. Zakreśl te momenty w zapisanej melodii.

ćwiczenie 5
Wszystkie dzieci nasze są - zaśpiewaj refren piosenki literami i solmizacją






Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.




Temat: Nie ma jak u Mamy...

na lekcji będziemy pisać melodie piosenek dla Mamy. 
Przygotowałam jedną piosenkę "dziecięcą" - żeby łatwiej było napisać melodię oraz jedną piosenkę "dorosłą" - do odnalezienia błędów w melodii.



Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.

Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN





Zapis melodii piosenki prześlij


Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy. Wersję poprawioną przepisz do zeszytu lub napisz w programie i prześlij.








Temat: Program nutowy

Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html

Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:

"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"

Zadanie dla chętnych:

Przepisz w programie piosenkę

Postaraj się zapisać właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, spróbujcie dopisać tekst piosenki. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.
Dodatkowo proponuję spróbować przepisać ćwiczenie 11 ze strony 74 uwzględniając wszystkie oznaczenia agogiczne, artykulacyjne i dynamiczne.







1 komentarz:

  1. A co robi się w momencie, kiedy u dzieci, podczas zajęć zauważy się jakieś nieprawidłowości związane ze słuchem? Na pewno konieczne jest wykonanie wszystkich badań. Pomocna może być również oferta https://audiomedika.pl/ , gdzie dostępne są niewidoczne aparaty słuchowe. Okazuje się, że sporo osób na co dzień ich potrzebuje.

    OdpowiedzUsuń