29.05
Temat: Pentatonika
26.05
Temat: Z piosenką za pan brat
Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll
Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.
21.05
Temat: Ćwiczenia powtórkowe
str 116 - ćwiczenia powtórkowe
Tańce - przykłady:
czardasz - wyklaskanie rytmu charakterystycznego
bolero - triola szesnastkowa w grupie szesnastkowej
19.05
Temat: Zapisywanie tematu wariacji
Dyktando 15/69
str 116 - ćwiczenia powtórkowe
12.05
Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia słuchowe
zadania słuchowe ze strony 62
8.05
Temat: Tonacja g-moll
ćw.12/61 - materiał do ćwiczenia solfeżu
Temat: Z bemolami "za pan brat"
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
krótkie dyktanda w tonacji B-dur
ćwiczenia w tonacji g-moll
24.04 i 28.04
Temat: Synkopa za pomocą łuku. Ćwiczenia - utrwalające.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych - trening estetyki pisma nutowego - zadanie na ocenę.
Zastosowanie łuku - ćwiczenia wykonawcze
Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment - dyktando na ocenę
Trening:
Z literatury muzycznej:
Johannes Brahms "Taniec węgierski"
Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
21.04
Temat: Ćwiczenia w tonacji B-dur
Nagrania:
ćw. 82 str 23 - sam akompaniament
ćw. 82 str 23 - z akompaniamentem
ćw. 81 str 22 - sam akompaniament
ćw. 81 str 22 - z akompaniamentem
Dyktando:
17.04
Temat: Grupowanie wartości rytmicznych. Ćwiczenia harmoniczne i utrwalenie tonacji B-dur
str 26 - grupowanie wartości rytmicznych
Akord - funkcja harmoniczna ćw.20 str. 37
14.04
Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji
Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.
Praca na dwie godziny
ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"
- TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
- TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
- TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")
Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.
Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
ćw.40/14 - akompaniament do ćwiczenia
ćw.40/14 - melodia z akompaniamentem
Dyktando melodyczne:
scan 15ab/ 36 i nagranie 15a
Dyktando melodyczne:
scan 15ab/ 36 i nagranie 15a, 15b
scan str 37 - ćwiczenia słuchowe
Utrwalenie gamy G-dur:
Czytanie nut głosem: scan str 13
https://kahoot.it/challenge/0142614?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1605789035865
18.11
14.11
Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
7.11
Temat: Ćwiczenia dwugłosowe. Sprawdzian wiedzy z budowy gamy molowej i gamy durowej
nagranie ćw. 25c/39
scan strony str.39 (dyktanda rytmiczne)
scan strony str.38 (grupy rytmiczne)
Dwugłosy melodyczne:
Śpiewaj w kluczu wiolinowym:
nagranie: Ćw.18/10
Proszę nie wchodzić na test przed lekcją!!!!!!!!
Proszę wpisać imię i pierwszą literę nazwiska jako nickname
5.11
Temat: Dwugłos rytmiczny i nie tylko
Dwugłosy rytmiczne:
nagranie: ćw. 25a/39
nagranie: ćw. 25b/39
Zadanie domowe
Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian on-line z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna. Informacje o trytonach są w tym momencie ponadprogramowe - dlatego nie będzie tego na sprawdzianie on-line.
28.10
Temat: Ćwiczenia w tonacji a-moll oraz ćwiczenia rytmiczne
Sprawdź własną pracę słuchową:
marsz turecki - nuty
marsz turecki - nagranie
Śpiewaj w kluczu basowym:
nagranie Ćw.21/11
scan strony str.39: (wykonane ćwiczenie -24/39)
scan str.10
scan str.11
Zadanie domowe:
Śpiewaj ćwiczenie 21/11 oraz określ interwały harmoniczne na początku każdego taktu w ćw.22/11
24.10
Temat: Melodyka ornamentalna w praktyce
Odmiany gamy molowej - śpiewanie
Ćwiczenia str. 33 - słuchowe
Zapis ćwiczenia z poprzedniej lekcji o sekundę wielką wyżej (dla trąbki)
Rozpoczęcie dyktanda (obiegnik) - W.A. Mozart "Marsz Turecki"
Zadanie domowe:
Spróbuj dokończyć samodzielnie dyktando korzystając z nagrań internetowych tego utworu
21.10
Temat: Melodie "wpadające w ucho"
Ćwiczenia "na rozruch" 8b, 9a, 10a/33
Słuchanie powtarzalności znanej melodii - na żywo trąbka
Zapis fragm. melodii L. van Beethoven "Świstak" (tonacja a-moll, z przedtaktem, metrum 6/8)
Ćwiczenia słuchowe - interwałowe
17.10
Temat: Melodie w utworach które znamy i gramy
Gitara - prezentacja na żywo walca
Zapis melodii (tonacja C-dur) ze zwróceniem uwagi na znak obcy, przedtakt, interwał seksty
Trąbka - prezentacja na żywo tematu sonaty
Zapis melodii tematu (tonacja F-dur) ze zwróceniem uwagi na prawidłowy zapis rytmiczny i interwał kwinty
10.10
Temat: Tonacja a-moll i jej odmiany
Utrwalenie
Czytanie nut głosem - a,vista
W.Lutosławski "Rok i bieda" - dyktando
Zadanie domowe
16/10 oraz zapisane dyktando - śpiewaj
7.10
Temat: Melodie w tonacji a-moll
Odmiany gamy: śpiewanie ze zrozumieniem
10/9 - śpiew zespołowy dwugłosowy
Zapis dyktanda - wspólnie - 4 takty melodii głównej Poloneza Kilara
Nuty do sprawdzenia - Polonez Kilara
3.10
Poprawa dyktanda
Ćwiczenia - budowanie i rozpoznawanie sekst
Korekta błędów 8/9
10/9 - czytanie nut głosem a'vista
16/36 - układanka słuchowa
zadanie domowe:
Zapisz takty ćw 16/36 we właściwej kolejności
30.09
Temat: Seksty - ćwiczenia słuchowe
Dyktando: "Star wars" - II episode - fragm.
Rozpoznawanie i śpiewanie seksty małej i wielkiej
Harmonicznie - rozpoznawanie - czy słyszysz tercje czy sekstę
Ćwiczenia rytmiczne 1,2,3/27 - wykonanie zespołowe
26.09
Temat: Seksta - ćwiczenia
Dyktando "Wojenko, wojenko..."
Budowanie i odnajdywanie seksty w melodii
Zadanie domowe:
Podpisz miary w takcie 1,2,3/27
Śpiewaj solmizacją ćwiczenie z lekcji
23.09
Temat: Ćwiczenia solfeżowe w tonacji C-dur
Grupy rytmiczne z ćw 3/8 - poprawne wykonanie
Ćw. 4/8 - klucz basowy
Rozpoznawanie interwałów
Zadanie domowe:
Podpisz interwały 1/32
19.09
Temat: Budowanie seksty stosując przewroty interwałów. Septyma
Budowanie seksty małej i wielkiej od podanych dźwięków
Śpiewanie interwałów wielkich i czystych w górę o c1
Śpiewanie interwałów małych i czystych w dół od c2
Kanony - utrwalenie
Piosenka o interwałach
Wprowadzenie interwału septymy (oznaczenie symboliczne 7, 7<)
Zadanie domowe: Śpiewaj schemat interwałów do góry i w dół
16.09
Temat: Przewroty interwałów. Seksta
Przypomnienie znanych interwałów
Śpiewanie ćwiczenia z zadania domowego solo i w kanonie
Śpiewanie tercji gamowłaściwych gamy durowej i gamy molowej
Nauka piosenki (kanonu)- "Interwały"
Zadanie domowe: Śpiewaj solmizacją piosenkę "Interwały" od słów "wszystkie..."
12.09
Temat: Gama durowa i molowa
Zapis gamy a-moll, zaznaczenie półtonów
dyktando wspólne: Kanon - "hej ho" w tonacji a-moll
zabawa - półtony na stopniach gamy molowej
Ćwiczenia głosowe - kanon "Nadchodzi czas"
Powtórzenie ćwiczenia na materiale piosenki "Wiatr jesienny"
Zadanie domowe:
Zapisany kanon "hej ho" śpiewaj solmizacją i tataizacją - tak jak na lekcji
5 i 9. 09
Temat: Durowo i molowo
Piosenka "Wiatr jesienny" - dwugłosowe ćwiczenia wykonawcze - śpiewanie i wykonywanie rytmu (moll)
"Hymn szkoły" - ćwiczenia pamięciowe (dur)
Zapis dyktanda "Nadchodzi czas" w tonacji D-dur (dur)
Nauka kanonu "Hej, ho" (moll)
Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 4" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz