kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Kształcenie słuchu klasa II

29.05

Temat: Pentatonika

str. 111

str. 117

str.118


26.05

Temat: Z piosenką za pan brat

Płonie ognisko

tekst

Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll


Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.


str. 117


21.05

Temat: Ćwiczenia powtórkowe

str 116 - ćwiczenia powtórkowe


Tańce - przykłady:

czardasz - wyklaskanie rytmu charakterystycznego

bolero - triola szesnastkowa w grupie szesnastkowej

polka 

korowód





19.05

Temat: Zapisywanie tematu wariacji

Dyktando 15/69


str 116 - ćwiczenia powtórkowe

12.05

Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia słuchowe

zadania słuchowe ze strony 62


8.05

Temat: Tonacja g-moll

str. 59

str. 60

str. 61

W.A. Mozart "Symfonia g-moll"

ćw.12/61 - materiał do ćwiczenia solfeżu


Temat: Z bemolami "za pan brat"

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"

sprawdzenie (Verdi)

krótkie dyktanda w tonacji B-dur

 ćwiczenia w tonacji g-moll


24.04 i 28.04

Temat: Synkopa za pomocą łuku. Ćwiczenia - utrwalające.

Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych - trening estetyki pisma nutowego - zadanie na ocenę.

Zastosowanie łuku - ćwiczenia wykonawcze

str.29

str.27

Dyktando: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment - dyktando na ocenę


Trening:

Z literatury muzycznej:

Johannes Brahms "Taniec węgierski"

Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"


Sprawdzenie (Chopin)

sprawdzenie (Verdi)

Sprawdzenie (Brahms)




21.04

Temat: Ćwiczenia w tonacji B-dur

Nagrania:

ćw. 82 str 23 - sam akompaniament

ćw. 82 str 23 - z akompaniamentem

ćw. 81 str 22 - sam akompaniament

ćw. 81 str 22 - z akompaniamentem


Dyktando:

F. Chopin Mazurek op.68 nr3


17.04

Temat: Grupowanie wartości rytmicznych. Ćwiczenia harmoniczne i utrwalenie tonacji B-dur

str 26 - grupowanie wartości rytmicznych



klawiatura

Akord - funkcja harmoniczna ćw.20 str. 37


14.04

Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji

Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie. 

Praca na dwie godziny


7.04 i 9.04
Temat: Przewroty trójdźwięków - wprowadzenie. Ćwiczenia słuchowe utrwalające poznane tonacje. Tonacja B-dur.

Przewroty trójdźwięków z ćw. 4/32 (praca w zeszycie)
Korekta błędów ćw. 14/35
Akord - funkcja harmoniczna ćw.20 str. 37

Ćwiczenia do śpiewania w tonacji B-dur

27.03 i 31.03
Temat: Ćwiczenia w tonacji D-dur (dokończenie ćwiczeń)

strona 21 i 20 - scan
ćw. 73 str 21 - analiza interwałowa i czytanie a'vista
ćw. 14c/35 - korekta błędów

17.03 i 20.03
Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie (temat na dwie lekcje)

strony to tego tematu str. 53str. 54str.55

ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"

Najpierw zapoznajcie się z piosenką: piosenka o trytonach (ćwiczenie 4 na stronie 54). W tekście tej piosenki jest ukrytych dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:

  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53. Sprawdź czy wszystkie przykłady masz zapisane poprawnie. Prezentacja rozwiązań (ćwiczenie 1 strona 53 oraz ćwiczenie 3 strona 53):





Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku




10.03 i 13.03
Temat: Tydzień pracy samodzielnej


W tym tygodniu popracujemy nieco inaczej:

1) Powtórzymy wiadomości, które powinniście już umieć na tym etapie edukacji i w sobotę wykonacie test sprawdzający. Każdy kto napisze test będzie miał obecność na lekcjach w tym tygodniu. Zobaczymy także kto z Was zdobędzie I, II i III miejsce. Do testu podchodzą wszyscy obowiązkowo. Nie ma lekcji na zoomie w tym tygodniu, żeby Was za bardzo nie obciążać - tylko powtarzamy wiadomości. Na teście sprawdzę też umiejętność ich zastosowania. Nie będę oceniać słabych prac - także proszę się nie bać, ale test wykonać porządnie na miarę Waszych aktualnych możliwości. Test udostępnię w sobotę i będzie aktywny przez cały dzień.


Trening samodzielny - trójdźwięki-  ćwiczymy melodycznie i harmonicznie
Trening samodzielny - interwały - ćwiczymy melodycznie i harmonicznie (z wyjątkiem trytonu)

3.03
Temat: Grupowanie wartości rytmicznych



takty ćwierćnutowe

czasem odbiega się od tej zasady https://www.youtube.com/watch?v=algM0c_u99k


takty ósemkowe
metrum 3/8
metrum 9/8
metrum 12/8


3.03
Temat: Czytanie nut głosem. Budowa okresowa dzieła muzycznego. Grupowanie wartości rytmicznych.

ćw.22e/38 - na ocenę
przykłady muzyczne: dyktanda str.48 (KSII)




27.02
Temat: Ćwiczenia
Odpowiedzi ustne uczniów z zaległościami

24.02
Temat: Budowa okresowa utworu muzycznego w przykładach ćwiczeń solfeżowych.

Muzyczne pytanie - poprzednik
Muzyczna odpowiedź - następnik





19.02



17.02
Temat: "Długonutowe" dyktando. Trójdźwięki - ćwiczenia utrwalające.

Walc - Amelia - prezentacja
Walc - Amelia - dyktando


Trójdźwięki:
Ćwiczenia z książki s. 32 (pisemne)
Ćwiczenia na klawiaturze (budowanie i śpiewanie trójdźwięku od wybranego dźwięku)
Ćwiczenia ruchem ręki (rozpoznanie słuchowe)


13.02:
Temat: Interpretacja ruchowa przebiegu harmonicznego. Trójdźwięki ćwiczenia

Ćwiczenia z książki s. 32
Interpretacja ruchowa ćwiczenia

10.02
Temat: Barwy w muzyce

Siła barwy:




Siła gestu:

Gesty - dziecięce

Gesty - profesjonalne

 
Improwizorka



6.02
Temat: Trójdźwięk

ćw. 1 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 2 - rozpoznawanie słuchowe  tercji i  trójdźwięków
ćw. 3 - str. 32-33 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"

Synestezja - umiejętność barwnego słyszenia
Kolory w muzyce





3.02
Temat: Tercja, trójdźwięk, progresja

ćw. 1 - sprawdzenie zadań zadań z sekundami z poprzedniej lekcji
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 5 - str. 32-33 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału tercji w górę i w dół



30.01
Temat: Takt 12/8, ćwiczenia interwałowe, ćwiczenia z akompaniamentem


str16 - scan
str17 - scan
ćw.1 - budowanie - sekund małych i wielkich od podanych dźwięków - praca samodzielna
ćw.3 - metrum 12/8 - przykład z literatury muzycznej: S. Moniuszko "ten stary zegar"
ćw.4 - szukanie półtonów i całych tonów - ćw.51/17
ćw.5 - ćwiczenie prędkości nazywania dźwięków oraz dostosowania się do tempa ćw. 51/17
ćw.6 - G.Sanz Paradetas 



23.01 i 27.01
Temat: Interwał sekundy - przypomnienie

SEKUNDA MAŁA - brzmi tak samo jak półton
symbol (2> lub 2w) 

SEKUNDA WIELKA - brzmi tak samo jak cały ton
symbol (2 lub 2m)

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału sekundy w górę i w dół

ćwiczenia:
śpiewanie w górę i w dół - sprawdzanie na klawiaturze
słuchanie i rozpoznawanie
zaznaczanie w tekście nutowym - zasada gdy nie ma znaków przygodnych oraz zwracanie uwagi na wielkość sekundy w przypadku wystąpienia znaków przygodnych.

ćw. 53 str 17 - obydwa głosy
ćw. 53 str 17 - drugi głos


Zadanie domowe:
Nagraj i prześlij ćw. 53/17 śpiewając (1) głos pierwszy gdy słyszysz głos drugi oraz śpiewając głos drugi gdy słyszysz głos pierwszy

 

20.01
Temat: Tonacja F-dur - ćwiczenia

Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym - zaznaczenie półtonów
Zapis triady harmonicznej


dyktando - W. A. Mozart - Sonata F-dur KV 280, cz.III, t.17-24



16.12
Temat: Trójdźwięki - zastosowanie. Improwizacja





12.12
Temat: Przenośniki oktawowe

ćwiczenie pisemne - s.47
musescore - prezentacja
Trójdźwięki ćwiczenia - komponowanie fragmentów melodii s.43
Ćwiczenia z trójdźwiękami - słuchowe s.32-33

9.12
Temat: Oktawy. Klucze. Przenośniki oktawowe.

Klucz wiolinowy
Klucz altowy
Klucz tenorowy
Klucz basowy


Ćwiczenie pisemne - s. 46
Kolęda - dyktando pamięciowe (D-dur)

W dzień Bożego Narodzenia

radość wszystkiego stworzenia:

ptaszki do szopy zlatują,

Jezusowi przyśpiewują.


4.12
Temat: Ćwiczenia w różnych oktawach. Tonacja F-dur - utrwalenie
str 16 - scan
ćw. 22b/38 - słuchowe
Dyktando - kolęda "Dzisiaj w Betlejem"


1.12
Temat: Tonacja F-dur
str 16 - scan
"Z narodzenia Pana"- akompaniament s.90
"Pasterze mili" - akompaniament s.90
Ćwiczenie pisemne - s. 46

27.11
Temat: Kolędy

"Z narodzenia Pana"- akompaniament s.90
"Pasterze mili" - akompaniament s.90
Ćwiczenie pisemne - s. 46
scan  str 37 - ćwiczenia słuchowe


25.11
Temat: Tonacja e-moll - ćwiczenia

scan str14

ćw.40/14 - akompaniament do ćwiczenia

ćw.40/14 - melodia z akompaniamentem


Dyktando melodyczne:

scan 15ab/ 36 i nagranie 15a



17.11 i 20.11

Temat: Ćwiczenia w tonacji G-dur i e-moll


Śpiewanie gamy e-moll w odmianach

Dyktando melodyczne:

scan 15ab/ 36 i nagranie 15a15b

scan  str 37 - ćwiczenia słuchowe


Utrwalenie gamy G-dur:

Czytanie nut głosem: scan str 13

akompaniament ćw.30 str 13

akompaniament ćw. 32 str 13


zaległy test (wchodzimy po lekcji):

https://kahoot.it/challenge/0142614?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1605789035865


18.11

Temat: Ćwiczenia



14.11

Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.



"Przybyli ułani pod okienko" - pieśń Legionów polskich


Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.

Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!

Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój

Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!

Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?

Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!


Pieśni ze str 66 str 67
Polecenia:
1.Określ tonację każdej pieśni
2. "O mój rozmarynie" - o jaki interwał przesunięty jest w górę fragment melodii?
3. "Hej hej ułani" - znajdź fragment melodii, który jest identycznie powtórzony
4. "Piechota" - przedtakt składający się z jednej nuty to tzw. "odbitka" - w ten sposób jest ukształtowana melodia zwrotki tej pieśni. Określ interwał pomiędzy nutą poprzedzającą "raz" w muzycznej frazie.
5. "Pierwsza brygada" - znajdź najniższą i najwyższą nutę. Dla jakiego głosu żeńskiego jest dobrana tonacja tej pieśni? 


7.11

Temat: Ćwiczenia dwugłosowe. Sprawdzian wiedzy z budowy gamy molowej i gamy durowej


nagranie ćw. 25c/39

scan strony str.39 (dyktanda rytmiczne)

scan strony str.38 (grupy rytmiczne)


Dwugłosy melodyczne:

scan str. 36


Śpiewaj w kluczu wiolinowym:

nagranie: Ćw.18/10

scan: str.10,  str.11


Proszę nie wchodzić na test przed lekcją!!!!!!!!

Rozwiąż test

Proszę wpisać imię i pierwszą literę nazwiska jako nickname



5.11

Temat: Dwugłos rytmiczny i nie tylko

Krzyżówka


Dwugłosy rytmiczne:

nagranie: ćw. 25a/39

nagranie: ćw. 25b/39



Zadanie domowe

Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian on-line z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna. Informacje o trytonach są w tym momencie ponadprogramowe - dlatego nie będzie tego na sprawdzianie on-line.





28.10

Temat: Ćwiczenia w tonacji a-moll oraz ćwiczenia rytmiczne

Sprawdź własną pracę słuchową:

marsz turecki - nuty

marsz turecki - nagranie


Śpiewaj w kluczu basowym:

nagranie Ćw.21/11


scan strony str.39:  (wykonane ćwiczenie -24/39)

scan str.10

scan str.11

Zadanie domowe:

Śpiewaj ćwiczenie 21/11 oraz określ interwały harmoniczne na początku każdego taktu w ćw.22/11


24.10

Temat: Melodyka ornamentalna w praktyce

Odmiany gamy molowej - śpiewanie

Ćwiczenia str. 33 - słuchowe

Zapis ćwiczenia z poprzedniej lekcji o sekundę wielką wyżej (dla trąbki)

Rozpoczęcie dyktanda (obiegnik) - W.A. Mozart "Marsz Turecki"


Zadanie domowe:

Spróbuj dokończyć samodzielnie dyktando korzystając z nagrań internetowych tego utworu


21.10

Temat: Melodie "wpadające w ucho"

Ćwiczenia "na rozruch" 8b, 9a, 10a/33

Słuchanie powtarzalności znanej melodii - na żywo trąbka

Zapis fragm. melodii L. van Beethoven "Świstak" (tonacja a-moll, z przedtaktem, metrum 6/8)

Ćwiczenia słuchowe - interwałowe


17.10

Temat: Melodie w utworach które znamy i gramy

Gitara - prezentacja na żywo walca

Zapis melodii (tonacja C-dur) ze zwróceniem uwagi na znak obcy, przedtakt, interwał seksty

Trąbka - prezentacja na żywo tematu sonaty

Zapis melodii tematu (tonacja F-dur) ze zwróceniem uwagi na prawidłowy zapis rytmiczny i interwał kwinty



10.10

Temat: Tonacja a-moll i jej odmiany

Utrwalenie

Czytanie nut głosem - a,vista

W.Lutosławski "Rok i bieda" - dyktando

Zadanie domowe

16/10 oraz zapisane dyktando - śpiewaj


7.10

Temat: Melodie w tonacji a-moll

Odmiany gamy: śpiewanie ze zrozumieniem

10/9 - śpiew zespołowy dwugłosowy

Zapis dyktanda - wspólnie - 4 takty melodii głównej Poloneza Kilara

Nuty do sprawdzenia - Polonez Kilara


3.10

Poprawa dyktanda

Ćwiczenia - budowanie i rozpoznawanie sekst

Korekta błędów 8/9

10/9 - czytanie nut głosem a'vista

16/36 - układanka słuchowa

zadanie domowe:

Zapisz takty ćw 16/36 we właściwej kolejności


30.09

Temat: Seksty - ćwiczenia słuchowe

Dyktando: "Star wars" - II episode - fragm.

Rozpoznawanie i śpiewanie seksty małej i wielkiej

Harmonicznie - rozpoznawanie - czy słyszysz tercje czy sekstę

Ćwiczenia rytmiczne 1,2,3/27 - wykonanie zespołowe


26.09

Temat: Seksta - ćwiczenia

Dyktando "Wojenko, wojenko..."

Budowanie i odnajdywanie seksty w melodii


Zadanie domowe:

Podpisz miary w takcie 1,2,3/27

Śpiewaj solmizacją ćwiczenie z lekcji


23.09

Temat: Ćwiczenia solfeżowe w tonacji C-dur

Grupy rytmiczne z ćw 3/8 - poprawne wykonanie

Ćw. 4/8 - klucz basowy

Rozpoznawanie interwałów

Zadanie domowe:

Podpisz interwały 1/32



19.09

Temat: Budowanie seksty stosując przewroty interwałów. Septyma

Budowanie seksty małej i wielkiej od podanych dźwięków

Śpiewanie interwałów wielkich i czystych w górę o c1

Śpiewanie interwałów małych i czystych w dół od c2

Kanony - utrwalenie

Piosenka o interwałach

Wprowadzenie interwału septymy (oznaczenie symboliczne 7, 7<)

Zadanie domowe: Śpiewaj schemat interwałów do góry i w dół


16.09

Temat: Przewroty interwałów. Seksta

Przypomnienie znanych interwałów

Śpiewanie ćwiczenia z zadania domowego solo i w kanonie

Śpiewanie tercji gamowłaściwych gamy durowej i gamy molowej

Nauka piosenki (kanonu)- "Interwały"

Zadanie domowe: Śpiewaj solmizacją piosenkę "Interwały" od słów "wszystkie..."


12.09

Temat: Gama durowa i molowa

Zapis gamy a-moll, zaznaczenie półtonów

dyktando wspólne: Kanon - "hej ho" w tonacji a-moll

zabawa - półtony na stopniach gamy molowej

Ćwiczenia głosowe - kanon "Nadchodzi czas"

Powtórzenie ćwiczenia na materiale piosenki "Wiatr jesienny"

Zadanie domowe:

Zapisany kanon "hej ho" śpiewaj solmizacją i tataizacją - tak jak na lekcji


5 i 9. 09

Temat: Durowo i molowo

Piosenka "Wiatr jesienny" - dwugłosowe ćwiczenia wykonawcze - śpiewanie i wykonywanie rytmu (moll)

"Hymn szkoły" - ćwiczenia pamięciowe (dur)

Zapis dyktanda "Nadchodzi czas" w tonacji D-dur (dur)

Nauka kanonu "Hej, ho" (moll)



Podręcznik:

Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 4" wyd. Euterpe

Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie

Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz