kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Kształcenie słuchu klasa I


Podręcznik:

Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 2" wyd. Euterpe

Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie

Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka



Temat: Cała nuta i ćwierćnuta

  • ćwiczenia grupowe wykonawcze - gestodźwięki
  • kaligrafia muzyczna - prawidłowy zapis całej nuty i ćwierćnuty na polach i liniach
  • prawidłowa numeracja linii i pól
  • piosenka - "Na rozpoczęcie nauki" - nauka poprzez powtarzanie
  • Piosenka - "Na rozpoczęcie zajęć" - wykonanie grupowe z rytmicznym ostinatem - cała nuta i ćwierćnuta

W zeszycie: jedna linijka zapisu całych nut na polach, jedna linijka zapisu całych nut na liniach, jedna linijka zapisu ćwierćnut na liniach z właściwym kierunkiem laseczki


Temat: Klucze, Półnuta, zapisywanie rytmu w takcie 4/4, puls, znak zakończenia

Ćwiczenia graficzne - klucz wiolinowy (G) i klucz basowy (F)

Zabawy słuchowe: cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka,

Piosenka: "dźwięki muzyki"

Hymn Szkoły

Zapis rytmu czterotaktowego i jego wykonanie

Zadanie: Wykonaj zapisany rytm: ósemki - o klatkę, ćwierćnuty - o kolana, półnuty i całe nuty - klaśnięciem, oraz dorysuj znak zakończenia







Temat: Akolada, takt, metrum (4/4), ósemka

Piosenka - "Dźwięki muzyki" z realizacją całych nut i ćwierćnut jako podkładu rytmicznego

Ćwiczenia kształtujące prawidłowy zapis nutowy: zapis jednoczesnego wykonywania przez dwie grupy uczniów ćwierćnut i całych nut przy pomocy akolady, umiejscowienie metrum

Prawidłowy zapis ósemek z chorągiewką na wszystkich liniach i polach

Nauka hymnu szkoły

Zadanie: Zapisz linijkę ósemek z laseczką do góry oraz linijkę ósemek z laseczką w dół


Temat: Ćwiczenia rytmiczne, wysokości dźwięków

Dźwięki w kluczu wiolinowym c1-d2

Piosenka z filmu "The sound of music" oparta na tych dźwiękach

Ćwiczenia słuchowe i wykonawcze na wartościach rytmicznycch poznanych (ćwierćnuta, półnuta, cała nuta, ósemka)

Zadanie: Powtórzenie zadania z poprzedniej lekcji oraz podpisanie solmizacją dźwięków piosenki


Temat: Nazwy literowe dźwięków, metrum 2/4, pauza ćwierćnutowa

Nazwy literowe dźwięków.

Muzyczna bajka (sposób realizacji)

Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych utrwalających.

Wprowadzenie metrum 2/4 oraz zapis melodii z bajki.

Zadanie: Zapisz linijkę pauz ćwierćnutowych


Temat: Klucz basowy, szesnastki, metrum 3/4

Klucz basowy - zapis nut, ćwiczenia utrwalające

Piosenka "The sound of music" (Do re mi...) nauka

Utrwalanie prawidłowego zapisu (gdzie laseczki w dół a gdzie w górę)

Utrwalanie wszystkiego co nauczyliśmy się do tej pory.

Zadanie: Zapisz rytm w taktach składające się z grup (4 szesnastki) w metrum 3/4.  Ćwiczenie z estetyki zapisu





Nauka piosenki - zauważanie smutnej i wesołej części piosenki
wprowadzenie metrum 5/4 i 6/4
zadanie: Dokończ pisanie rytmu (rytm ma być wymyślony, prawidłowo napisany przy użyciu wyłącznie wartości rytmicznych poznanych na lekcji)- czterotaktowe schematy rytmiczne na 5/4 i 6/4



Temat: Kropka przy nucie. Krzyżyk.

Zapis rytmu dwugłosowego do realizacji w domu prawa ręka stuka ołówkiem, lewa o ławkę
Powtórzenie piosenek: "Jeśli wszystkie nuty znasz" "Do Re Mi..." "Hymn Szkoły" oraz ćwiczenia.

Klucz wiolinowy i basowy - słuchowo - rozpoznawanie, budowanie świadomości wysokości

Prawidłowy zapis krzyżyka na liniach i polach. Ćwiczenia graficzne

Analiza tekstu nutowego tej piosenki:



Temat: Pauzy
Pauzy: całonutowa, półnutowa, ćwierćnutowa, ósemkowa, szesnatkowa
Ćwiczenia rytmiczne i słuchowe: 1ABC/8 i 5/9 (NM2)


Temat: Gama C-dur, półtony i całe tony
Półtony i całe tony na klawiaturze, słuchowo oraz oznaczenie graficzne
Gama C-dur - wskazanie półtonów
Ćwiczenia wykonawcze (jedna grupa śpiewa, druga grupa wykonuje rytm)
Pojęcia:
SOLMIZACJA, NAZWY LITEROWE, STOPNIE GAMY
Wszystkie pojęcia na bazie wiadomości i ćwiczeń - str.10 (NM2)





Temat: Mocne i słabe części taktu
Klawiatura fortepianu str.16 - podpisanie klawiszy
Śpiewanie piosenki "Jeśli wszystkie nuty znasz" z pokazywaniem odpowiednich klawiszy - solmizacją i literowo
Kształcenie wyobraźni dźwiękowej - zaśpiewanie dźwięku po pokazaniu klawisza
Czytanie nut głosem - ćw.1/10 (NM2)
Mocne części taktu w taktach 2/4, 3/4 i 4/4
Rozpoznawanie słuchem metrum -ćw.4/9 (NM2)

Zadanie: Etiuda str.12 - podpisz solmizacją nuty (Pięciolinia z dziećmi śpiewającymi - na samej górze każdej akolady)



Temat: Co jest ukryte w gamie
Półtony i całe tony - zapis w zeszycie z graficznym zaznaczeniem
Dyktando wspólne ćw.2/18 (NM2):






Grupowe wykonanie Etiudy/12 (NM2)
Piosenka o tetrachordach 1A/17 (NM2)



Temat: Triada

Zapis triady w zeszycie
Wprowadzenie pojęć Tonika, Subdominanta i Dominanta
Wykonane ćwiczenia: 7/18 1/19 (NM2)




Temat: Utrwalenie wiadomości w ćwiczeniach

Utrwalenie pojęcia triady (Toniki Subdominanty i Dominanty) w piosence (scan: str.21 NM2)
nagranie do nauki (Zwróćcie uwagę, że na początku piosenki jest takt z taką dziwną pauzą, której nie znamy. To sygnał dla was, że przez cztery takty jest grany wstęp)

Utrwalenie pojęcia tetrachordu w piosence (scan: str.17 NM2)
nagranie do nauki (na początku podaję PULS na dźwięku "do" - cztery ćwierćnuty, potem gram melodię z harmonicznym podkładem)
 

Wspólna zabawa:


Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.


Ćwiczenia słuchowe i czytanie nut głosem: scan: str.21 (NM2)
Żółte tabelki str.10,16,17,19 (NM2) - powtórzenie

Ćwiczenia słuchowe i czytanie nut głosem: scan: str.215A str215B str 216 str 21 (NM2)


Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.

Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!

Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój

Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!

Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?

Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!



Temat: Synkopa
str.105-106 (NM2)
Kolorujemy części taktu str.211 2 3 4
Synkopa w melodii "Przybyli ułani pod okienko"

Zaśpiewaj znaną Ci piosenkę solmizacją:



scan str105 (NM2)
scan str 106 (NM2)
Zadanie pisemne: 2,3,4/106 (NM2)


Temat: Po trójdźwięku i po gamie - ćwiczenia

Obrazowanie ruchem trójdźwięku i gamy
Dyktando: 7 str 21

Synkopa w melodii "Pracuję zdalnie"
Ćwiczenie: Posłuchaj, wykonaj rytm klaśnięciami lub tataizacją i zwróć uwagę jak rytm może zmienić piosenkę.



Temat: Krzyżyk, bemol i kasownik - pisownia. Kolędy.

Rozwiązanie zadań pisemnych str 105 i str 106 (NM2)
ćwiczenia na klawiaturze
scan str28 i str 26
scan str 66 i str 67

Interwał - odległość pomiędzy dźwiękami
Ćwiczenia na klawiaturze, na pięciolini, przy użyciu fonogestyki

Fonogestyka - "Gdy się Chrystus rodzi" - z nut



Temat: Fonogestyka - ćwiczenia. Kolędy - ćwiczenia.

Fonogestyka - "Lulajże Jezuniu" - zapis nutowy




Temat: Gama G-dur.

ćwiczenie 1 słuchowe: Półton czy cały ton?
ćwiczenie 2 słuchowe: Półton czy cały ton - w górę czy w dół?
ćwiczenie 3 słuchowe: Półton czy cały ton - harmonicznie (razem) czy melodycznie (po kolei)?

 str 30 - scan
str.31 - scan
str 32 - scan
str 33 - scan

str. 24 - ćwiczenia słuchowe
Kolędy - str 66 str 67 i 68 - analiza zapisu nutowego
Podpisujemy dźwięki niskie.



Temat: Ćwiczenie śpiewania. Kolejność interwałów.


Śpiewaj utwory które grasz - solmizacją
ćw.6B/str 26 (NM2)- walczyk z krzyżykami
ćw.14/str28 (NM2)- walczyk z kasownikami
Możesz korzystać z klawiatury - zagraj i powtórz


Piosenka

Ćwiczenia słuchowe s.24


Temat: Sekunda mała i wielka - w górę i w dół

SEKUNDA MAŁA - brzmi tak samo jak półton
symbol (2> lub 2w) 

SEKUNDA WIELKA - brzmi tak samo jak cały ton
symbol (2 lub 2m)

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału sekundy w górę i w dół


Temat: Ćwiczenia utrwalające wiedzę i umiejętności


ćw.1 - budowanie przy pomocy klawiatury ćwiczenia str 30 (klawiatura s.16)
ćw.2 - słuchanie przy pomocy interaktywnej klawiaturki fortepianu
ćw.3 - rozpoznawanie słuchowe (http://www.dur-moll.pl/nowe/fortepian1.html)
ćw.4 - szukanie w nutach - ćwiczenia str 30
ćw.5 - określanie na podstawie zapisanego przykładu - gra



Sekunda mała i wielka, kolejność interwałów - zagadnienia do opanowania:
  • budowanie interwałów na pięciolinii przy pomocy klawiatury w górę i w dół
  • słuchowe rozpoznawanie sekundy małej i wielkiej
  • symbolika
  • Zaznaczanie w tekście nutowym
  • nazwy interwałów w kolejności od najmniejszego do największego





Temat: Ćwiczenia

str.48 i str. 49 - ćwiczenia wykonawcze
ćw. 3,4/83 - ćwiczenia teoretyczne

przykłady muzyczne: str.48



Temat: Grupy szesnastkowe (ósemka i dwie szesnastki oraz dwie szesnastki ósemka)

grupy szesnastkowe

Temat: TERCJA
ćw. 1 - budowanie - tercji - praca samodzielna
ćw. 2 - rozpoznawanie słuchowe tercji
ćw. 3 - ćwiczenia z książki (str.81-83)

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału tercji w górę i w dół





Temat: Grupa rytmiczna: ćwierćnuta z kropką i ósemka





Temat: Ćwiczenia sprawdzające



Temat: Muzyczne dyktanda. Interwał prymy i oktawy.
str 30 - scan - ćwiczenia na rozruszanie
ćw. 8,9/34 - scan - ćwiczenia pisemne i słuchowe
ćw. 3/38 - scan - ćwiczenie słuchowe



Temat: Nuta - dźwięk - klawisz. Muzyczne określenia.
ćw. 1 Zapisujemy oktawy i prymy w zeszycie
ćw. 2 Nuta - dźwięk - klawisz http://www.dur-moll.pl/nowe/klawisze.html
ćw. 4
ćw. 5 muzyczne określenia http://www.dur-moll.pl/slownik/slownik.htm
ćw. 6 str. 39 - scan -określenia muzyczne https://www.youtube.com/watch?v=bYNDA0MT4Qk
ćw. 7 muzyczne dyktanda
ćw. 8 granie i śpiewanie zapisanych przykładów

Nuta dźwięk klawisz.
ćwicz w każdym kluczu do osiągnięcia 100% wyniku za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/klawisze.htm

Interwały
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm

1. Zadanie pisemne - z książki
strona 56 - wykonaj zadania pisemnie, następnie zaśpiewaj kilka razy ćwiczenia korzystając z umiejętności nabytej w ćwiczeniu "nuta dźwięk klawisz" sprawdź wysokość każdego dźwięku - czy dobrze śpiewasz. Na koniec stukając nogą "puls" zaśpiewaj rytmicznie.
klawiatura interaktywna
https://www.musicca.com/pl/pianino




Temat: test sprawdzający


Wiadomości są zawarte w żółtych tabelkach w podręczniku - pomocne przy powtórzeniu. 
Podaję strony:
wartości i grupy rytmiczne str.8,35,45
dźwięki, klawisze, gama C-dur, półtony i całe tony, tetrachordy str.10,16,17
trójdźwięk i interwały (pryma,oktawa,sekunda) str.11
interwał tercji str.81
Triada C-dur str.19
Krzyżyk, bemol, kasownik str.25-30
Gama G-dur str.31
Triada w gamie G-dur str.33,16,17,19

podaję filmiki pomocne w nauce:

Udostępniam dla Was nagranie do realizacji projektu rytmicznego - jako kolejnego filmu promującego szkołę. Poszczególne role prześlę mailem.




Temat: Kwarta i Kwinta

1. Prezentacja przewrotów interwałów
2. Ćwiczenia na klawiaturze
3. Piosenki na kwartę i kwintę w górę i w dół
4. Kwarta i kwinta z gestykulacją (fonogestyka)
5. Ćwiczenia w książce str.41str.42, str.43
6. Dyktanda z poprzednich lekcji


Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału kwinty czystej i kwarty czystej w górę i w dół:


Analiza tekstu nutowego:
strony 50-51 w książce.
Podkreśl w ćwiczeniu "Zwodzony" wszystkie kwinty i kwarty. Śpiewaj ćwiczenie
Wyklaszcz z głośnym liczeniem rytm ćwiczenia "Polka galopka" oraz przed zaśpiewaniem podkreśl wszystkie kwarty i kwinty.
Określ tonację w jakiej zostały napisane wszystkie ćwiczenia z tych stron oraz:
"Kłaniany" - podpisz stopnie gamy
"Trojak" - znajdź najwyższy i najniższy dźwięk ćwiczenia


Temat: Ćwiczenia wykonawcze

Zadanie domowe:
Posłuchaj i zaśpiewaj potem samodzielnie z nut D/51

ćw. słuchowe


Temat: Ćwiczenia słuchowe

klawiatura
ćw. 8,9/34 - scan - ćwiczenia pisemne i słuchowe
ćw. 3/38 - scan - ćwiczenie słuchowe

Interwały
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności.
Tym razem z dźwiękiem gitary
http://www.dur-moll.pl/gitara.htm

Interwały na pięciolinii
ćwiczymy rozróżnianie sekundy małej i sekundy wielkiej. Na następnej lekcji będę sukcesywnie dodawać następne interwały. Proszę odznaczyć te interwały, których nie ćwiczymy obecnie
http://www.dur-moll.pl/teorinter.htm

2. Zadanie pisemne - z książki
Zadania z piórem 7,8/55 a dla ambitnych 9/55. We wszystkich zadaniach proszę wspierać się klawiaturką interaktywną. 
https://www.musicca.com/pl/pianino


Temat: Grupy szesnastkowe, transpozycja

Utrwalenie kwarty i kwinty

Grupy szesnastkowe:

Transpozycja


Transpozycja - to przeniesienie melodii do innej tonacji.
Znamy tonacje C-dur, G-dur i F-dur
Tę samą melodię można zapisać w różnych tonacjach po to by ją można było wygodniej grać na niektórych instrumentach i wygodniej zaśpiewać.

Przeanalizujcie zapis melodii "Kurki trzy" na stronie 113 w tych trzech tonacjach. Zaśpiewajcie w każdej tonacji i zakreślcie tę najwygodniejszą do śpiewania dla Was wersję.


Odpowiedzcie na pytanie:
Co się zmienia, a co pozostaje takie same we wszystkich trzech przykładach?
Z odpowiedzią na to pytanie jest jak w szukaniu różnic i podobieństw na obrazkach - im więcej wymyślicie tym lepiej. Wasze spostrzeżenia umieszczę na blogu w przyszłym tygodniu.

Wykonaj pisemnie zadanie 1 ze strony 113



Temat: Triola ósemkowa

Triola ósemkowa to grupa trzech ósemek, która mieści się w ćwierćnucie.
Wykonując triolę - zamiast dwóch klaśnięć w czasie trwania ćwierćnuty - wykonujemy trzy klaśnięcia. Jest to grupa nieregularna.
Przeczytajcie informacje na ten temat w książce na stronach 78-79. Starajcie się wykonać klaśnięciami obydwie partie rytmiczne z ćw.2/78 razem z nagraniem:

https://drive.google.com/open?id=1SZia9v4aDlV3npH1X1-ThXT7aOsGD2UP




Ćwiczenie pisemne
Zapisz w zeszycie temat lekcji: Triola ósemkowa
Dokładnie przepisz temat rytmiczny 1A/78, a triole zaznacz kolorem
Wykonaj w książce ćw.3/79 oraz ćw. 6/79



Jest taki wiersz Jana Brzechwy, który świetnie pokazuje rytm triolowy. Spróbujcie czytać równymi wartościami rytmicznymi na każdą sylabę. Na sylabę pogrubioną wykonajcie klaśnięcie. Zobaczycie wtedy, że długą wartość rytmiczną możemy dzielić nie tylko na dwa, ale także na trzy.

Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek,
A na tym stoliczku pleciony koszyczek

W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek
A na tym robaczku zielony kubraczek

Ponieważ ostatnio dużo materiału podałam do ćwiczeń, to na tej lekcji nadal je wykonujemy, aby na następnej lekcji wykonać jedno z ćwiczeń na ocenę - zaprezentowane w formie nagrania, lub zaśpiewania przez telefon.

SŁUCHOWE
ćwiczenie 2 strona 94 (grane dwojako - najpierw po kolei - melodycznie, następnie razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1NrvjwN2uW0ZM4XT27TUCggRQMPByszYs

ćwiczenie 4 strona 94 (najpierw prezentacja wszystkich interwałów, następnie zagrany jeden z dwóch z każdego przykładu)
https://drive.google.com/open?id=1bs9g_lssyRj5M9iI_Eq261Ba_0bCJ1re

ćwiczenie 5 strona 94 (sześć przykładów granych po kolei - melodycznie, kolejne cztery grane razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1W7g7lAgYvvOVMkH0dzf4F8LKyJK9ZoRW


WYKONAWCZE
Czytanie nut głosem:
Poniżej link do ćwiczeń, w których mieliście za zadanie odnaleźć trójdźwięki i napisać, czy jest on durowy czy molowy. Teraz czas, aby usłyszeć jak te trójdźwięki brzmią w melodii. Poniżej prezentacja wszystkich ćwiczeń na fortepianie:

https://drive.google.com/open?id=1m_1dBmL5lsRBzBxaWyBCNG7VeUVOf0o6

Po przesłuchaniu spróbuj śpiewać razem z nagraniem, a następnie spróbuj zaśpiewać samodzielnie (bez pomocy nagrania)  i sprawdzaj czy melodia się zgadza oraz czy ostatni dźwięk przez Was zaśpiewany brzmi tak samo jak ten z nagrania. Możesz wspierać się też klawiaturką.
https://www.musicca.com/pl/pianino


Temat: Triola ósemkowa - ćwiczenia


Ćwiczenie 4 strona 92
(rada: zanim zaczniesz słuchać - przeanalizuj ćwiczenie i podkreśl miejsca, które trzeba wypełnić)
https://drive.google.com/open?id=1iWAcNctaOxFhDI30BJ8DbPER3yoqA4Zf


Ćwiczenie 5 strona 92
(rada: Najpierw podkreśl te miejsca, które wystukane zostały prawidłowo - słuchaj tyle razy, aż będziesz pewna (pewny), że jest dobrze.przy drugim słuchaniu. Następnie przekreśl te grupy rytmiczne i wartości, które brzmiały inaczej niż te zapisane. Końcowy etap - to odnalezienie właściwych wartości rytmicznych i grup oraz przepisanie całego ćwiczenia)
https://drive.google.com/open?id=1brlGOp8rCgIlPvdQHgUfDrn0K_eMfzmu

Ćwiczenie 3 strona 94
https://drive.google.com/open?id=1MngTLmaN3GrpHyTugn7LYK5P3r9xKT08

Ćwiczenie 7 strona 94
(rada - Najpierw posłuchaj kilka razy. Następnie zakreśl dźwięki, które zagrałam na innej wysokości i podkreśl te miejsca, w których zmieniłam rytm. Gdy odnajdziesz błędy zanotuj nad przykładem prawidłowe odpowiedzi. Na koniec przepisz poprawione ćwiczenie)
https://drive.google.com/open?id=1GESUlNGmmMdwcdZo5eVmal4qphFB224E


Ćwiczenie 2 strona 89 - ćwiczenie relaksacyjne
Niektórzy muzycy mają zdolność równoczesnego postrzegania koloru i dźwięku. Takie zjawisko, a może raczej zdolność nazywamy SYNESTEZJĄ. To taka ciekawostka. Za najbardziej uwrażliwionych kompozytorów na barwy w muzyce uważamy IMPRESJONISTÓW.

Oto dwa utwory Claude Debussy'ego
https://www.youtube.com/watch?v=CvFH_6DNRCY
https://www.youtube.com/watch?v=TEdSdtztfLQ


Usiądź wygodnie, albo połóż się na plecach i zamknij oczy. Staraj się rozluźnić i posłuchaj ich. Staraj się wyobrazić sobie barwy. Po przesłuchaniu napisz w miejscach A i B tytuł utworu i kompozytora właśnie tymi kolorami. Jeśli lubisz rysować - narysuj rysunek


Temat: Przewroty interwałów wprowadzenie.

Przewroty interwałów - ćwiczenia na klawiaturze i z gestykulacją.

Temat: Tonacja F-dur

Tonacja F-dur - ćwiczenia solfeżowe (str.100-103) i słuchowe (str.104)

str. 100

str. 101

str. 102

str. 103


Temat: Tonacja F-dur. Utrwalenie wiadomości

Do tej pory poznaliśmy gamę C-dur, G-dur i F-dur. W tonacji F-dur wykonaliśmy jednak najmniej ćwiczeń, dlatego nadszedł czas, żeby poćwiczyć.


Wykonaj zadania ze stron 100-101. W zeszycie zapisz temat lekcji. Spróbuj wykorzystać wiadomości o trioli ósemkowej i urytmizować gamę F-dur (tak jak w ćwiczeniach 3A i 3B strona 100) wykorzystując tę grupę rytmiczną.



Przykład:



Temat: Przedtakt


str 75 - przepiszcie do zeszytu definicję przedtaktu - to co jest na żółtym polu.
Z praktycznego punktu widzenia musimy zapamiętać, że jeśli zaczynamy melodię przedtaktem - to jest to tak jakbyśmy w ostatnim takcie zabrali to co było w przedtakcie. Spójrzcie na tematy rytmiczne na tej stronie.
Jeśli w przedtakcie jest ósemka to o tę ósemkę skrócony jest takt ostatni itp.

Ćwiczenie wykonawcze:

1) licząc głośno wyklaszcz wszystkie rytmy ze strony 75

2) posłuchaj (melodia grana jest w tonacji G-dur)
https://www.youtube.com/watch?v=Shqzf0lusuM
a teraz zaśpiewaj solmizacją ćw.B/76


4. Zadanie pisemne z książki
ćw.4/75. Proszę aby melodia była w tonacji C-dur. Od "g,h,c" się zaczynała i na "c" się kończyła



Temat: Ćwiczenia zespołowe. Seksta i septyma.

Przewroty interwałów (sekundy i tercji) - śpiewanie w zespole.

str. 102 - ćwiczenia zespołowe

str. 103 - ćwiczenia zespołowe

Ćwiczenia utrwalające pojęcia Toniki, Subdominanty i Dominanty



Temat: Ćwiczenia zespołowe. Utrwalenie wiadomości.

str. 102 - ćwiczenia zespołowe - solfeżowe

str. 103 - ćwiczenia zespołowe - solfeżowe

str 44 - ćwiczenia słuchowe

str 73 - ćwiczenia w kanonie

str 72 - ćwiczenia rytmiczne


Temat: Gdy chcemy napisać smutną piosenkę...

Tonacja a-moll - ten filmik nagrywałam w zeszłym roku dla uczniów klasy pierwszej. Wtedy pracowaliśmy trochę inaczej. Oglądnijcie przed kolejną lekcją w ramach zadania domowego

test - interwały


Temat: Tonacja a-moll.

"Gdybym miał gitarę"  fragment

"Czerwone jabłuszko" - fragment

test - wspólne rozwiązywanie

str. 55

str. 54

str. 53

str. 52


https://www.youtube.com/watch?v=_VNcUD08gmU&feature=youtu.be





Temat: Muzyczne życzenia dla Mamy...

Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.

Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)


Ta piosenka jest dla mamy, Nasze mamy uwielbiamy
Najwspanialsze są na świecie Dobrze o tym wszyscy wiecie.
Ta piosenka jest o mamie W Polsce, Indiach i Wietnamie 
Cały świat mamusie kocha Azja oraz Europa.

Ref: Dla mamusi dzięcioł stuka, Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba Każdą mamę kochać trzeba.
Ta piosenka jest od dzieci Wszystkich, które są na świecie
Małe, duże i średniaki Wszystkim mamom ślą buziaki.

Ref:  Dla mamusi dzięcioł stuka, Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba Każdą mamę kochać trzeba. 
Ta piosenka jest dla mamy, Nasze mamy uwielbiamy
Najwspanialsze są na świecie Dobrze wszyscy o tym wiecie.

Ta piosenka jest od dzieci Wszystkich, które są na świecie
Małe, duże i średniaki Wszystkim mamom ślą buziaki.


Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy. Wersję poprawioną przepisz do zeszytu lub napisz w programie i prześlij.





Temat: Melodie dzieciństwa

ćwiczenie 1
Posłuchaj kilka piosenki"Laleczka z saskiej porcelany". Gdy zapamiętasz melodię - postaraj się patrząc na nuty zaśpiewać ją rytmicznie solmizacją

https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI




ćwiczenie 2
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg

Spróbuj uzupełnić zapis melodii
















ćwiczenie 3

Zapisz melodię znanej kołysanki:











W melodii występuje trójdźwięk molowy oraz gama molowa w odmianie harmonicznej. Zakreśl te momenty w zapisanej melodii.

ćwiczenie 4
Wszystkie dzieci nasze są
Posłuchaj refrenu piosenki Gdy zapamiętasz melodię - postaraj się patrząc na nuty zaśpiewać ją rytmicznie solmizacją. Zwróć uwagę, że zapis melodii znajduje się na samej górze, nad partią fortepianu.






Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.




Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.

Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN







Temat: "Co już umiemy..." - ćwiczenia sprawdzające umiejętności słuchowe

test - wiedza o interwałach

str. 55

str. 54

str. 53

str. 52


Temat: Trójdźwięki molowe i durowe

Przypomnę, że trójdźwięk to trzy dźwięki w odległości tercji.
Jeżeli budujemy trójdźwięki na pięciolinii to w myślach mówimy: pole, pole, pole albo linia, linia, linia. 
Znamy dwa rodzaje trójdźwięków durowy - wesoły (+)  i molowy - smutny (o).

Informacje jak zbudowane są te dwa trójdźwięki znajdziecie na stronie 85 (żółte pole). Oraz umieszczam filmik tłumaczący jak się buduje trójdźwięki. Może być on dla Was jeszcze trochę za trudny, ale mimo to posłuchajcie.

Można też ćwiczyć słuchowo (odznaczcie trójdźwięk zmniejszony i zwiększony - tych jeszcze nie ćwiczymy):
trójdźwięki w postaci zasadniczej


Zadanie pisemne - w książce strona 86
W melodii można znaleźć trójdźwięki durowe lub molowe i na takie poszukiwania udamy się na tej lekcji. Bardzo proszę abyście zanalizowali melodie ze strony 86. Ukrytych jest tam mnóstwo trójdźwięków. Każdy z nich zakreślcie i narysujcie znak: (+)  lub (o). Aby dobrze wykonać to zadanie odsyłam was do:

  • klawiaturki interaktywnej - aby każdy trójdźwięk zagrać
  • umiejętności liczenia półtonów i określania wielkości tercji
  • własnych instrumentów - zagrajcie na nich dźwięki trójdźwięku i posłuchajcie czy jest smutny czy wesoły

Temat: Trójdźwięki molowe i durowe - kontynuacja

Odsyłam jeszcze raz do poprzedniej lekcji, na której staraliście się utrwalić budowę trójdźwięków poprzez zadania. Tym razem zmierzymy się z tematem słuchowo.
Przed ćwiczeniami słuchowymi wykonaj pisemnie zad. 2,3/ 87, następnie poćwicz chwilę na: trójdźwięki w postaci zasadniczej

Wykonaj słuchowe ćwiczenia:

ćw. 4/87
https://drive.google.com/open?id=1QuyPbFSIelLyH514OEzMUg5mpUeSBrLn

ćw. 5/87
https://drive.google.com/open?id=1nW7gAvCUohb5zge20sKiv0Kg0VbmzJ4g



Temat: Ćwiczenia

Ćwiczenia wykonawcze:
Słuchając nagranych przykładów wykonuj partię każdego z instrumentów perkusyjnych. Ćwicz do tej pory, aż będziesz w stanie wykonać bezbłędnie rytm każdej partii. W każdym ćwiczeniu najpierw podany jest puls:

str 77 Jaques de Saint-Luc "Bourree" (trójkąt, tamburyn, bębenek)
https://drive.google.com/open?id=1OopE5eROGPgZpi_zbun5oAAGWL6P48vD

str. 72 Robert Schumann "Marsz żołnierski" (kołatka, bębenek, tamburyn)
https://drive.google.com/open?id=1Y9J7o8F4epmh6wlmVj9425bOJFAdYgkI

Przeanalizuj własną pracę:
ćw. 4/87 Odpowiedzi: dur, moll, dur, moll, dur, moll, moll, dur, moll, dur
ćw. 5/87 Odpowiedzi


Temat: Dyktando zdalne oraz czytanie nut głosem - ćwiczenia z zakresu utrwalania brzmienia trójdźwięków

To ćwiczenie oraz inne ćwiczenia wykonawcze z poprzedniej lekcji mają przygotować Was do prezentacji zdalnej - poprzez nagranie bądź wykonanie "na żywo" przez telefon w ramach kolejnych lekcji.

Czytanie nut głosem:
Poniżej link do ćwiczeń, w których mieliście za zadanie odnaleźć trójdźwięki i napisać, czy jest on durowy czy molowy. Teraz czas, aby usłyszeć jak te trójdźwięki brzmią w melodii. Poniżej prezentacja wszystkich ćwiczeń na fortepianie:

https://drive.google.com/open?id=1m_1dBmL5lsRBzBxaWyBCNG7VeUVOf0o6

Po przesłuchaniu spróbuj śpiewać razem z nagraniem, a następnie spróbuj zaśpiewać samodzielnie (bez pomocy nagrania)  i sprawdzaj czy melodia się zgadza oraz czy ostatni dźwięk przez Was zaśpiewany brzmi tak samo jak ten z nagrania. Możesz wspierać się też klawiaturką.
https://www.musicca.com/pl/pianino


Ćwiczenia słuchowe:
Poniżej linki do kolejnych ćwiczeń ze strony 94. Wykonujemy wszystkie, natomiast ocenione zostanie ćwiczenie nr 1 i nr 6. Klucz do pozostałych podam w piątek do samodzielnego poprawienia

Możesz słuchać ile razy chcesz. Możesz zatrzymywać w trakcie, próbować zaśpiewać.Żeby być fair w stosunku do kolegów, koleżanek i do mnie proszę, aby nie sprawdzać na klawiaturce multimedialnej zadań na ocenę

Trójdźwięki - ćwiczenie zdalne na ocenę
ćwiczenie 1 strona 94 (grane dwojako - najpierw po kolei - melodycznie, następnie razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1ZbdlPmLzOvj3bd0mBB9fNLQZhp2mGggx

Dyktando zdalne - na ocenę
ćwiczenie 6 strona 94 (grane pierwszy raz szybko, drugi raz wolno)
https://drive.google.com/open?id=1QzS7mzfkt0gEIcIHY7J_d9aiEE0nqLV9


Interwały - ćwiczenia

ćwiczenie 2 strona 94 (grane dwojako - najpierw po kolei - melodycznie, następnie razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1NrvjwN2uW0ZM4XT27TUCggRQMPByszYs

ćwiczenie 4 strona 94 (najpierw prezentacja wszystkich interwałów, następnie zagrany jeden z dwóch z każdego przykładu)
https://drive.google.com/open?id=1bs9g_lssyRj5M9iI_Eq261Ba_0bCJ1re

ćwiczenie 5 strona 94 (sześć przykładów granych po kolei - melodycznie, kolejne cztery grane razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1W7g7lAgYvvOVMkH0dzf4F8LKyJK9ZoRW


Temat: Rytm - podsumowanie

Podaję dziś ćwiczenia, które spróbujcie samodzielnie wykonać przed lekcją zdalną, na której spróbujemy poćwiczyć wspólnie


Ćwiczenie 1
Wykonuj rytm patrząc na zapis
Sposób pierwszy - zapoznaj się i wyklaszcz
Sposób drugi - wykonaj rytm gestodźwiękami w następujący sposób
Pauzy - palec na ustach
półnuty i całe nuty - klaśnięcie z ruchem otwierającym
ćwierćnuty i ćwierćnuty z kropką - klaśnięcie
ósemki, szesnastki i grupy szesnastkowe - uderzeniem o stół

Passacaglia
https://www.youtube.com/watch?v=umxlOCZHBRw

Ćwiczenie 2
Śmieszny filmik ilustrujący przebieg rytmu utworu
Staraj się wykonać rytm w podobny sposób jak w ćwiczeniu 1

Ćwiczenie 3
synkopa
Posłuchaj, wykonaj rytm klaśnięciami i zwróć uwagę jak rytm może zmienić piosenkę.
Słowa:
Choć jestem w domu, pracuję zdalnie
śpiewam i klaszczę nuty dokładnie
każdą ćwierćnutę, każdą ósemkę
synkopę klaszczę też

Ćwiczenie 4
Przypomnij sobie schematy taktowania

Ćwiczenie 5
Siądź prosto i wygodnie
Taktuj - śledząc przebieg utworów muzycznych
Obserwuj jednocześnie wszelkie znaki i zapisy muzyczne - zorientuj się  który termin znasz, a który jest dla Ciebie nowy

Pisemnych zadań nie ma - natomiast bardzo proszę o stuprocentową obecność na lekcji zdalnej w piątek o 16.30 (będziemy się łączyć już wcześniej ok. 16.20 - wtedy możecie sobie pogadać, a o 16.30 zaczynamy zajęcia)


Temat: Program nutowy

Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html

Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:

"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"

Zadanie dla chętnych:

Przepisz w programie piosenkę

Najważniejsze, żebyście napisali właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, natomiast tekst słowny i inne oznaczenia wpisujcie, jeśli uda się Wam odnaleźć właściwe narzędzie. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
 Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.




Temat: Ćwiczenia słuchowe - podsumowanie umiejętności

Poniżej podaję nagrane ćwiczenia do wykonania. Są to ćwiczenia testowe ze stron 126-129. Ćwiczenia te będziemy też wykonywać na lekcji zdalnej w piątek. Gotowe ćwiczenia proszę o przesłanie do sprawdzenia.

rytmiczne
ćwiczenie 2 strona 126
ćwiczenie 3 strona 126
ćwiczenie 4 strona 126
ćwiczenie 5 strona 126

melodyczno-harmoniczne
ćwiczenie 1 strona 128
ćwiczenie 2 strona 128
ćwiczenie 3 strona 128
ćwiczenie 6 strona 129

Zachęcam również do wykonania ćwiczeń "z ołówkiem" z tych stron.



Temat: Podsumowanie wiadomości teoretycznych

Na stronie 6 w podręczniku są określenia muzyczne dotyczące dynamiki, tempa i sposobu wydobycia dźwięku. Spróbujcie zaproponować wakacyjną krzyżówkę albo rebus, albo inną formę zabawy (może też być przy wykorzystaniu narzędzi internetowych), w której ostateczne hasło będzie o wakacjach, a hasłami cząstkowymi będą właśnie te muzyczne terminy.

A oto moja propozycja:
https://learningapps.org/view13085853


Na stronie 130 w podręczniku jest muzyczny detektyw - dotyczący różnych wiadomości, które czy to u mnie na lekcjach, czy też na lekcji instrumentu głównego przewijały się przez cały rok szkolny. Spróbujcie wykonać ćwiczenie 1

Na stronie 133 w podręczniku jest muzyczna krzyżówka



PROJEKT - PREZENTACJA NASZEJ PRACY

Akompaniamentu słuchamy na słuchawkach a nagrywany tylko głos. Przesyłamy plik dźwiękowy.


Dźwięki muzyki nas wzywają

by szukać ich na pięciolinii

Klucz, nuta, pauza, krzyżyk, bemol

To słowa całkiem nam już znane



Rozpoczynamy już naukę

tu w Miejskiej Szkole Artystycznej

By poznać sztukę i ją kochać,

by szczęście dała nam i Tobie



Gitara, skrzypce i fortepian,

flet, klarnet, puzon, akordeon,

saksofon, trąbki, wiolonczele

od dziś to nasi przyjaciele



Chór i orkiestrę pokochamy

Tak jak teorię i plastykę

Rozpoczynamy dziś naukę

Tu w Miejskiej Szkole Artystycznej.


Piosenka "Pracuję zdalnie":
Akompaniamentu słuchamy na słuchawkach a nagrywany tylko głos. Przesyłamy plik dźwiękowy.

Choć jestem w domu - pracuję zdalnie,
śpiewam i klaszczę nuty dokładnie
Każdą ćwierćnutę, każdą ósemkę, 
synkopę klaszczę też

Na brak zajęcia już nie marudzę,
choć siedzę w domu - to się nie nudzę
Kompozytorem wkrótce zostanę,
bo siedzę w domu sam

Ćwiczenie "Taniec polski" - nagranie, nuty:
(na początku słyszymy cztery półnuty) półnuty - "klaśnięcia", ćwierćnuty - "o uda", ósemki - "naprzemiennie o klatkę"
Wykonujemy gestodźwięki zgodnie z instrukcją. Nagranie video w moim wykonaniu prześlę drogą mailową. Przesyłamy plik video.

Piosenka "do re mi" - nagranie, nuty
Akompaniamentu słuchamy na słuchawkach a nagrywany tylko głos. 
Starsi uczniowie próbują wykonać ćwiczenie nazywając dźwięki solmizacją - na podstawie zapisu nutowego. Przesyłamy plik dźwiękowy.

DO - jak dobrze mi jest tu

RE - z reguły śpiewam z nut

MI - miłością dźwięki brzmią

FA - z fantazją stroją ton

SOL - soliści są wśród nas

LA - latami możesz grać

SI -a choćby przez lat sto

i wracamy znów do DO


Ćwiczenie "Etiuda"
Ćwiczenia słuchamy na słuchawkach a nagrywany tylko głos. Ćwiczenie jest na stronie 12. Przesyłamy plik dźwiękowy.

Piosenka "Pracuję zdalnie"
Akompaniamentu słuchamy na słuchawkach a nagrywany tylko głos. Przesyłamy plik dźwiękowy.





1 komentarz:

  1. Czy w ten sposób można wykryć problemy ze słuchem u dzieci? Niestety czasem bardzo trudno takie problemy zauważyć, jeśli dziecko nie daje konkretnych sygnałów. Pamiętajcie jednak o tym, że nawet jeśli pojawi się jakiś problem, to są nowoczesne możliwości. W ofercie https://audiomedika.pl/ macie taką opcję, jak niewidoczne aparaty słuchowe.

    OdpowiedzUsuń