Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 2" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Temat: Cała nuta i ćwierćnuta
- ćwiczenia grupowe wykonawcze - gestodźwięki
- kaligrafia muzyczna - prawidłowy zapis całej nuty i ćwierćnuty na polach i liniach
- prawidłowa numeracja linii i pól
- piosenka - "Na rozpoczęcie nauki" - nauka poprzez powtarzanie
- Piosenka - "Na rozpoczęcie zajęć" - wykonanie grupowe z rytmicznym ostinatem - cała nuta i ćwierćnuta
W zeszycie: jedna linijka zapisu całych nut na polach, jedna linijka zapisu całych nut na liniach, jedna linijka zapisu ćwierćnut na liniach z właściwym kierunkiem laseczki
Temat: Klucze, Półnuta, zapisywanie rytmu w takcie 4/4, puls, znak zakończenia
Ćwiczenia graficzne - klucz wiolinowy (G) i klucz basowy (F)
Zabawy słuchowe: cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka,
Piosenka: "dźwięki muzyki"
Hymn Szkoły
Zapis rytmu czterotaktowego i jego wykonanie
Zadanie: Wykonaj zapisany rytm: ósemki - o klatkę, ćwierćnuty - o kolana, półnuty i całe nuty - klaśnięciem, oraz dorysuj znak zakończenia
Temat: Akolada, takt, metrum (4/4), ósemka
Piosenka - "Dźwięki muzyki" z realizacją całych nut i ćwierćnut jako podkładu rytmicznego
Ćwiczenia kształtujące prawidłowy zapis nutowy: zapis jednoczesnego wykonywania przez dwie grupy uczniów ćwierćnut i całych nut przy pomocy akolady, umiejscowienie metrum
Prawidłowy zapis ósemek z chorągiewką na wszystkich liniach i polach
Nauka hymnu szkoły
Zadanie: Zapisz linijkę ósemek z laseczką do góry oraz linijkę ósemek z laseczką w dół
Temat: Ćwiczenia rytmiczne, wysokości dźwięków
Dźwięki w kluczu wiolinowym c1-d2
Piosenka z filmu "The sound of music" oparta na tych dźwiękach
Ćwiczenia słuchowe i wykonawcze na wartościach rytmicznycch poznanych (ćwierćnuta, półnuta, cała nuta, ósemka)
Zadanie: Powtórzenie zadania z poprzedniej lekcji oraz podpisanie solmizacją dźwięków piosenki
Temat: Nazwy literowe dźwięków, metrum 2/4, pauza ćwierćnutowa
Nazwy literowe dźwięków.
Muzyczna bajka (sposób realizacji)
Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych utrwalających.
Wprowadzenie metrum 2/4 oraz zapis melodii z bajki.
Zadanie: Zapisz linijkę pauz ćwierćnutowych
Klucz basowy - zapis nut, ćwiczenia utrwalające
Piosenka "The sound of music" (Do re mi...) nauka
Utrwalanie prawidłowego zapisu (gdzie laseczki w dół a gdzie w górę)
Utrwalanie wszystkiego co nauczyliśmy się do tej pory.
Zadanie: Zapisz rytm w taktach składające się z grup (4 szesnastki) w metrum 3/4. Ćwiczenie z estetyki zapisu
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
- budowanie interwałów na pięciolinii przy pomocy klawiatury w górę i w dół
- słuchowe rozpoznawanie sekundy małej i wielkiej
- symbolika
- Zaznaczanie w tekście nutowym
- nazwy interwałów w kolejności od najmniejszego do największego
ćwicz w każdym kluczu do osiągnięcia 100% wyniku za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/klawisze.htm
Interwały
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm
1. Zadanie pisemne - z książki
strona 56 - wykonaj zadania pisemnie, następnie zaśpiewaj kilka razy ćwiczenia korzystając z umiejętności nabytej w ćwiczeniu "nuta dźwięk klawisz" sprawdź wysokość każdego dźwięku - czy dobrze śpiewasz. Na koniec stukając nogą "puls" zaśpiewaj rytmicznie.
klawiatura interaktywna
https://www.musicca.com/pl/pianino
Podkreśl w ćwiczeniu "Zwodzony" wszystkie kwinty i kwarty. Śpiewaj ćwiczenie
Wyklaszcz z głośnym liczeniem rytm ćwiczenia "Polka galopka" oraz przed zaśpiewaniem podkreśl wszystkie kwarty i kwinty.
Określ tonację w jakiej zostały napisane wszystkie ćwiczenia z tych stron oraz:
"Kłaniany" - podpisz stopnie gamy
"Trojak" - znajdź najwyższy i najniższy dźwięk ćwiczenia
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności.
Tym razem z dźwiękiem gitary
http://www.dur-moll.pl/gitara.htm
Interwały na pięciolinii
ćwiczymy rozróżnianie sekundy małej i sekundy wielkiej. Na następnej lekcji będę sukcesywnie dodawać następne interwały. Proszę odznaczyć te interwały, których nie ćwiczymy obecnie
http://www.dur-moll.pl/teorinter.htm
2. Zadanie pisemne - z książki
Zadania z piórem 7,8/55 a dla ambitnych 9/55. We wszystkich zadaniach proszę wspierać się klawiaturką interaktywną.
https://www.musicca.com/pl/pianino
Znamy tonacje C-dur, G-dur i F-dur
Tę samą melodię można zapisać w różnych tonacjach po to by ją można było wygodniej grać na niektórych instrumentach i wygodniej zaśpiewać.
Przeanalizujcie zapis melodii "Kurki trzy" na stronie 113 w tych trzech tonacjach. Zaśpiewajcie w każdej tonacji i zakreślcie tę najwygodniejszą do śpiewania dla Was wersję.
Odpowiedzcie na pytanie:
Co się zmienia, a co pozostaje takie same we wszystkich trzech przykładach?
Z odpowiedzią na to pytanie jest jak w szukaniu różnic i podobieństw na obrazkach - im więcej wymyślicie tym lepiej. Wasze spostrzeżenia umieszczę na blogu w przyszłym tygodniu.
Wykonaj pisemnie zadanie 1 ze strony 113
Temat: Triola ósemkowa
Triola ósemkowa to grupa trzech ósemek, która mieści się w ćwierćnucie.
Wykonując triolę - zamiast dwóch klaśnięć w czasie trwania ćwierćnuty - wykonujemy trzy klaśnięcia. Jest to grupa nieregularna.
Przeczytajcie informacje na ten temat w książce na stronach 78-79. Starajcie się wykonać klaśnięciami obydwie partie rytmiczne z ćw.2/78 razem z nagraniem:
https://drive.google.com/open?id=1SZia9v4aDlV3npH1X1-ThXT7aOsGD2UP
Ćwiczenie pisemne
Zapisz w zeszycie temat lekcji: Triola ósemkowa
Dokładnie przepisz temat rytmiczny 1A/78, a triole zaznacz kolorem
Wykonaj w książce ćw.3/79 oraz ćw. 6/79
Jest taki wiersz Jana Brzechwy, który świetnie pokazuje rytm triolowy. Spróbujcie czytać równymi wartościami rytmicznymi na każdą sylabę. Na sylabę pogrubioną wykonajcie klaśnięcie. Zobaczycie wtedy, że długą wartość rytmiczną możemy dzielić nie tylko na dwa, ale także na trzy.
Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek,
A na tym stoliczku pleciony koszyczek
W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek
A na tym robaczku zielony kubraczek
Ponieważ ostatnio dużo materiału podałam do ćwiczeń, to na tej lekcji nadal je wykonujemy, aby na następnej lekcji wykonać jedno z ćwiczeń na ocenę - zaprezentowane w formie nagrania, lub zaśpiewania przez telefon.
SŁUCHOWE
ćwiczenie 2 strona 94 (grane dwojako - najpierw po kolei - melodycznie, następnie razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1NrvjwN2uW0ZM4XT27TUCggRQMPByszYs
ćwiczenie 4 strona 94 (najpierw prezentacja wszystkich interwałów, następnie zagrany jeden z dwóch z każdego przykładu)
https://drive.google.com/open?id=1bs9g_lssyRj5M9iI_Eq261Ba_0bCJ1re
ćwiczenie 5 strona 94 (sześć przykładów granych po kolei - melodycznie, kolejne cztery grane razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1W7g7lAgYvvOVMkH0dzf4F8LKyJK9ZoRW
WYKONAWCZE
Czytanie nut głosem:
Poniżej link do ćwiczeń, w których mieliście za zadanie odnaleźć trójdźwięki i napisać, czy jest on durowy czy molowy. Teraz czas, aby usłyszeć jak te trójdźwięki brzmią w melodii. Poniżej prezentacja wszystkich ćwiczeń na fortepianie:
https://drive.google.com/open?id=1m_1dBmL5lsRBzBxaWyBCNG7VeUVOf0o6
Po przesłuchaniu spróbuj śpiewać razem z nagraniem, a następnie spróbuj zaśpiewać samodzielnie (bez pomocy nagrania) i sprawdzaj czy melodia się zgadza oraz czy ostatni dźwięk przez Was zaśpiewany brzmi tak samo jak ten z nagrania. Możesz wspierać się też klawiaturką.
https://www.musicca.com/pl/pianino
Temat: Triola ósemkowa - ćwiczenia
Ćwiczenie 4 strona 92
(rada: zanim zaczniesz słuchać - przeanalizuj ćwiczenie i podkreśl miejsca, które trzeba wypełnić)
https://drive.google.com/open?id=1iWAcNctaOxFhDI30BJ8DbPER3yoqA4Zf
Ćwiczenie 5 strona 92
(rada: Najpierw podkreśl te miejsca, które wystukane zostały prawidłowo - słuchaj tyle razy, aż będziesz pewna (pewny), że jest dobrze.przy drugim słuchaniu. Następnie przekreśl te grupy rytmiczne i wartości, które brzmiały inaczej niż te zapisane. Końcowy etap - to odnalezienie właściwych wartości rytmicznych i grup oraz przepisanie całego ćwiczenia)
https://drive.google.com/open?id=1brlGOp8rCgIlPvdQHgUfDrn0K_eMfzmu
Ćwiczenie 3 strona 94
https://drive.google.com/open?id=1MngTLmaN3GrpHyTugn7LYK5P3r9xKT08
Ćwiczenie 7 strona 94
(rada - Najpierw posłuchaj kilka razy. Następnie zakreśl dźwięki, które zagrałam na innej wysokości i podkreśl te miejsca, w których zmieniłam rytm. Gdy odnajdziesz błędy zanotuj nad przykładem prawidłowe odpowiedzi. Na koniec przepisz poprawione ćwiczenie)
https://drive.google.com/open?id=1GESUlNGmmMdwcdZo5eVmal4qphFB224E
Ćwiczenie 2 strona 89 - ćwiczenie relaksacyjne
Niektórzy muzycy mają zdolność równoczesnego postrzegania koloru i dźwięku. Takie zjawisko, a może raczej zdolność nazywamy SYNESTEZJĄ. To taka ciekawostka. Za najbardziej uwrażliwionych kompozytorów na barwy w muzyce uważamy IMPRESJONISTÓW.
Oto dwa utwory Claude Debussy'ego
https://www.youtube.com/watch?v=CvFH_6DNRCY
https://www.youtube.com/watch?v=TEdSdtztfLQ
Usiądź wygodnie, albo połóż się na plecach i zamknij oczy. Staraj się rozluźnić i posłuchaj ich. Staraj się wyobrazić sobie barwy. Po przesłuchaniu napisz w miejscach A i B tytuł utworu i kompozytora właśnie tymi kolorami. Jeśli lubisz rysować - narysuj rysunek
Temat: Przewroty interwałów wprowadzenie.
Przewroty interwałów - ćwiczenia na klawiaturze i z gestykulacją.
Temat: Tonacja F-dur
Tonacja F-dur - ćwiczenia solfeżowe (str.100-103) i słuchowe (str.104)
Temat: Tonacja F-dur. Utrwalenie wiadomości
Do tej pory poznaliśmy gamę C-dur, G-dur i F-dur. W tonacji F-dur wykonaliśmy jednak najmniej ćwiczeń, dlatego nadszedł czas, żeby poćwiczyć.
Wykonaj zadania ze stron 100-101. W zeszycie zapisz temat lekcji. Spróbuj wykorzystać wiadomości o trioli ósemkowej i urytmizować gamę F-dur (tak jak w ćwiczeniach 3A i 3B strona 100) wykorzystując tę grupę rytmiczną.
Przykład:
Temat: Przedtakt
str 75 - przepiszcie do zeszytu definicję przedtaktu - to co jest na żółtym polu.
Z praktycznego punktu widzenia musimy zapamiętać, że jeśli zaczynamy melodię przedtaktem - to jest to tak jakbyśmy w ostatnim takcie zabrali to co było w przedtakcie. Spójrzcie na tematy rytmiczne na tej stronie.
Jeśli w przedtakcie jest ósemka to o tę ósemkę skrócony jest takt ostatni itp.
Ćwiczenie wykonawcze:
1) licząc głośno wyklaszcz wszystkie rytmy ze strony 75
2) posłuchaj (melodia grana jest w tonacji G-dur)
https://www.youtube.com/watch?v=Shqzf0lusuM
a teraz zaśpiewaj solmizacją ćw.B/76
4. Zadanie pisemne z książki
ćw.4/75. Proszę aby melodia była w tonacji C-dur. Od "g,h,c" się zaczynała i na "c" się kończyła
Temat: Ćwiczenia zespołowe. Seksta i septyma.
Przewroty interwałów (sekundy i tercji) - śpiewanie w zespole.
str. 102 - ćwiczenia zespołowe
str. 103 - ćwiczenia zespołowe
Ćwiczenia utrwalające pojęcia Toniki, Subdominanty i Dominanty
Temat: Gdy chcemy napisać smutną piosenkę...
Temat: Tonacja a-moll.
"Gdybym miał gitarę" fragment
"Czerwone jabłuszko" - fragment
test - wspólne rozwiązywanie
https://www.youtube.com/watch?v=_VNcUD08gmU&feature=youtu.be
Temat: Muzyczne życzenia dla Mamy...
Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy. Wersję poprawioną przepisz do zeszytu lub napisz w programie i prześlij.
Temat: Melodie dzieciństwa
ćwiczenie 1
Posłuchaj kilka piosenki"Laleczka z saskiej porcelany". Gdy zapamiętasz melodię - postaraj się patrząc na nuty zaśpiewać ją rytmicznie solmizacją
https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI
ćwiczenie 2
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg
Spróbuj uzupełnić zapis melodii
ćwiczenie 3
Zapisz melodię znanej kołysanki:
W melodii występuje trójdźwięk molowy oraz gama molowa w odmianie harmonicznej. Zakreśl te momenty w zapisanej melodii.
ćwiczenie 4
Wszystkie dzieci nasze są
Posłuchaj refrenu piosenki Gdy zapamiętasz melodię - postaraj się patrząc na nuty zaśpiewać ją rytmicznie solmizacją. Zwróć uwagę, że zapis melodii znajduje się na samej górze, nad partią fortepianu.
Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.
Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.
Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN
Temat: "Co już umiemy..." - ćwiczenia sprawdzające umiejętności słuchowe
Temat: Trójdźwięki molowe i durowe
Przypomnę, że trójdźwięk to trzy dźwięki w odległości tercji.
Jeżeli budujemy trójdźwięki na pięciolinii to w myślach mówimy: pole, pole, pole albo linia, linia, linia.
Znamy dwa rodzaje trójdźwięków durowy - wesoły (+) i molowy - smutny (o).
Informacje jak zbudowane są te dwa trójdźwięki znajdziecie na stronie 85 (żółte pole). Oraz umieszczam filmik tłumaczący jak się buduje trójdźwięki. Może być on dla Was jeszcze trochę za trudny, ale mimo to posłuchajcie.
Można też ćwiczyć słuchowo (odznaczcie trójdźwięk zmniejszony i zwiększony - tych jeszcze nie ćwiczymy):
trójdźwięki w postaci zasadniczej
Zadanie pisemne - w książce strona 86
W melodii można znaleźć trójdźwięki durowe lub molowe i na takie poszukiwania udamy się na tej lekcji. Bardzo proszę abyście zanalizowali melodie ze strony 86. Ukrytych jest tam mnóstwo trójdźwięków. Każdy z nich zakreślcie i narysujcie znak: (+) lub (o). Aby dobrze wykonać to zadanie odsyłam was do:
- klawiaturki interaktywnej - aby każdy trójdźwięk zagrać
- umiejętności liczenia półtonów i określania wielkości tercji
- własnych instrumentów - zagrajcie na nich dźwięki trójdźwięku i posłuchajcie czy jest smutny czy wesoły
Odsyłam jeszcze raz do poprzedniej lekcji, na której staraliście się utrwalić budowę trójdźwięków poprzez zadania. Tym razem zmierzymy się z tematem słuchowo.
Przed ćwiczeniami słuchowymi wykonaj pisemnie zad. 2,3/ 87, następnie poćwicz chwilę na: trójdźwięki w postaci zasadniczej
Wykonaj słuchowe ćwiczenia:
ćw. 4/87
https://drive.google.com/open?id=1QuyPbFSIelLyH514OEzMUg5mpUeSBrLn
ćw. 5/87
https://drive.google.com/open?id=1nW7gAvCUohb5zge20sKiv0Kg0VbmzJ4g
Ćwiczenia wykonawcze:
Słuchając nagranych przykładów wykonuj partię każdego z instrumentów perkusyjnych. Ćwicz do tej pory, aż będziesz w stanie wykonać bezbłędnie rytm każdej partii. W każdym ćwiczeniu najpierw podany jest puls:
str 77 Jaques de Saint-Luc "Bourree" (trójkąt, tamburyn, bębenek)
https://drive.google.com/open?id=1OopE5eROGPgZpi_zbun5oAAGWL6P48vD
str. 72 Robert Schumann "Marsz żołnierski" (kołatka, bębenek, tamburyn)
https://drive.google.com/open?id=1Y9J7o8F4epmh6wlmVj9425bOJFAdYgkI
Przeanalizuj własną pracę:
ćw. 4/87 Odpowiedzi: dur, moll, dur, moll, dur, moll, moll, dur, moll, dur
ćw. 5/87 Odpowiedzi
To ćwiczenie oraz inne ćwiczenia wykonawcze z poprzedniej lekcji mają przygotować Was do prezentacji zdalnej - poprzez nagranie bądź wykonanie "na żywo" przez telefon w ramach kolejnych lekcji.
Czytanie nut głosem:
Poniżej link do ćwiczeń, w których mieliście za zadanie odnaleźć trójdźwięki i napisać, czy jest on durowy czy molowy. Teraz czas, aby usłyszeć jak te trójdźwięki brzmią w melodii. Poniżej prezentacja wszystkich ćwiczeń na fortepianie:
https://drive.google.com/open?id=1m_1dBmL5lsRBzBxaWyBCNG7VeUVOf0o6
Po przesłuchaniu spróbuj śpiewać razem z nagraniem, a następnie spróbuj zaśpiewać samodzielnie (bez pomocy nagrania) i sprawdzaj czy melodia się zgadza oraz czy ostatni dźwięk przez Was zaśpiewany brzmi tak samo jak ten z nagrania. Możesz wspierać się też klawiaturką.
https://www.musicca.com/pl/pianino
Ćwiczenia słuchowe:
Poniżej linki do kolejnych ćwiczeń ze strony 94. Wykonujemy wszystkie, natomiast ocenione zostanie ćwiczenie nr 1 i nr 6. Klucz do pozostałych podam w piątek do samodzielnego poprawienia
Możesz słuchać ile razy chcesz. Możesz zatrzymywać w trakcie, próbować zaśpiewać.Żeby być fair w stosunku do kolegów, koleżanek i do mnie proszę, aby nie sprawdzać na klawiaturce multimedialnej zadań na ocenę
Trójdźwięki - ćwiczenie zdalne na ocenę
ćwiczenie 1 strona 94 (grane dwojako - najpierw po kolei - melodycznie, następnie razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1ZbdlPmLzOvj3bd0mBB9fNLQZhp2mGggx
Dyktando zdalne - na ocenę
ćwiczenie 6 strona 94 (grane pierwszy raz szybko, drugi raz wolno)
https://drive.google.com/open?id=1QzS7mzfkt0gEIcIHY7J_d9aiEE0nqLV9
Interwały - ćwiczenia
ćwiczenie 2 strona 94 (grane dwojako - najpierw po kolei - melodycznie, następnie razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1NrvjwN2uW0ZM4XT27TUCggRQMPByszYs
ćwiczenie 4 strona 94 (najpierw prezentacja wszystkich interwałów, następnie zagrany jeden z dwóch z każdego przykładu)
https://drive.google.com/open?id=1bs9g_lssyRj5M9iI_Eq261Ba_0bCJ1re
ćwiczenie 5 strona 94 (sześć przykładów granych po kolei - melodycznie, kolejne cztery grane razem - harmonicznie)
https://drive.google.com/open?id=1W7g7lAgYvvOVMkH0dzf4F8LKyJK9ZoRW
Temat: Rytm - podsumowanie
Podaję dziś ćwiczenia, które spróbujcie samodzielnie wykonać przed lekcją zdalną, na której spróbujemy poćwiczyć wspólnie
Ćwiczenie 2
Śmieszny filmik ilustrujący przebieg rytmu utworu
Staraj się wykonać rytm w podobny sposób jak w ćwiczeniu 1
Choć jestem w domu, pracuję zdalnie
śpiewam i klaszczę nuty dokładnie
każdą ćwierćnutę, każdą ósemkę
synkopę klaszczę też
Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html
Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:
"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"
Zadanie dla chętnych:
Przepisz w programie piosenkę
Najważniejsze, żebyście napisali właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, natomiast tekst słowny i inne oznaczenia wpisujcie, jeśli uda się Wam odnaleźć właściwe narzędzie. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.
Temat: Ćwiczenia słuchowe - podsumowanie umiejętności
Poniżej podaję nagrane ćwiczenia do wykonania. Są to ćwiczenia testowe ze stron 126-129. Ćwiczenia te będziemy też wykonywać na lekcji zdalnej w piątek. Gotowe ćwiczenia proszę o przesłanie do sprawdzenia.
rytmiczne
ćwiczenie 2 strona 126
ćwiczenie 3 strona 126
ćwiczenie 4 strona 126
ćwiczenie 5 strona 126
melodyczno-harmoniczne
ćwiczenie 1 strona 128
ćwiczenie 2 strona 128
ćwiczenie 3 strona 128
ćwiczenie 6 strona 129
Zachęcam również do wykonania ćwiczeń "z ołówkiem" z tych stron.
Temat: Podsumowanie wiadomości teoretycznych
Na stronie 6 w podręczniku są określenia muzyczne dotyczące dynamiki, tempa i sposobu wydobycia dźwięku. Spróbujcie zaproponować wakacyjną krzyżówkę albo rebus, albo inną formę zabawy (może też być przy wykorzystaniu narzędzi internetowych), w której ostateczne hasło będzie o wakacjach, a hasłami cząstkowymi będą właśnie te muzyczne terminy.
A oto moja propozycja:
https://learningapps.org/view13085853
Na stronie 130 w podręczniku jest muzyczny detektyw - dotyczący różnych wiadomości, które czy to u mnie na lekcjach, czy też na lekcji instrumentu głównego przewijały się przez cały rok szkolny. Spróbujcie wykonać ćwiczenie 1
Na stronie 133 w podręczniku jest muzyczna krzyżówka
by szukać ich na pięciolinii
Klucz, nuta, pauza, krzyżyk, bemol
To słowa całkiem nam już znane
Rozpoczynamy już naukę
tu w Miejskiej Szkole Artystycznej
By poznać sztukę i ją kochać,
by szczęście dała nam i Tobie
Gitara, skrzypce i fortepian,
flet, klarnet, puzon, akordeon,
saksofon, trąbki, wiolonczele
od dziś to nasi przyjaciele
Chór i orkiestrę pokochamy
Tak jak teorię i plastykę
Rozpoczynamy dziś naukę
DO - jak dobrze
mi jest tu
RE - z reguły
śpiewam z nut
MI - miłością
dźwięki brzmią
FA - z fantazją
stroją ton
SOL - soliści
są wśród nas
LA - latami
możesz grać
SI -a choćby przez lat sto
Czy w ten sposób można wykryć problemy ze słuchem u dzieci? Niestety czasem bardzo trudno takie problemy zauważyć, jeśli dziecko nie daje konkretnych sygnałów. Pamiętajcie jednak o tym, że nawet jeśli pojawi się jakiś problem, to są nowoczesne możliwości. W ofercie https://audiomedika.pl/ macie taką opcję, jak niewidoczne aparaty słuchowe.
OdpowiedzUsuń