Podręcznik:
- Agnieszka Kreiner-Bogdańska "W krainie muzyki" (podręcznik na 3 lata nauki)
- Zeszyt 32-kartkowy w kratkę
- Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
DZIAŁ 1: PODZIAŁ INSTRUMENTÓW
Temat: Podział instrumentów
Jak dzielimy instrumenty
plansza z instrumentami:
Zadania do wykonania:
Temat: O mowie i śpiewie (str.76-77)
Przykłady muzyczne:
Zbigniew Wodecki "Lubię wracać"
"Lubię wracać" - aranżacja Piotr Janczak na chór męski (wykonanie "Polski Chór Męski")
"Greensleeves" w wykonaniu zesp. "King's Singers"
"If ye love me" w wykonaniu "King's Singers"
Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od muzyki"
Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od Muzyki" (2)
Między innymi: Chłopięcy chór Poznański "World On Our Shoulders"
Muzyka kompozytorów XX i XXI wieku (koncertowy repertuar chóralnej sztuki)
Chór + orkiestra - Morricone - składanka filmowa (chór wokaliza)
Zadanie:
Napisz krótką notatkę o ulubionym wokaliście (zespole wokalnym). Postaraj się swoimi słowami wyjaśnić dlaczego lubisz jego głos, używając terminów muzycznych.
Temat: Głos ludzki. Słynni soliści
Sopran (Violetta Villas)
Alt (Ewa Demarczyk)
Alt - J.S. Bach - Aria Alto "Ein ungefärbt Gemüte" from Cantata BWV 24
Tenor (Jan Kiepura)
Bas (Bernard Ładysz)
Anna German (sopran)
Pojęcia: rodzaje głosów - koloraturowy, liryczny, dramatyczny, charakterystyczny
Sopran, Alt, Tenor, Bas - głosy ludzkie
Ustawienie głosów chóralnych - zabawa
Przykłady:
"Greensleeves" w wykonaniu zesp. "King's Singers"
Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od muzyki"
Chór dziecięcy muzyka z filmu "Pan od Muzyki" (2)
Chór żeński - S. Moniuszko "Prząśniczka"
Chór męski - "My pierwsza brygada"
I. Albeniz "Leyenda (Asturias)" z cyklu "Pieśni Hiszpańskie" - wyk. Andres Segovia
zadanie 1: układamy pytania do wiadomości z filmu i książki
zadanie 2: Krzyżówka, której hasłem głównym jest "Harfa", a pozostałe wiążą się z elementami dzieła muzycznego
zadanie 3: Krzyżówka, której hasłem głównym jest "Gitara", a pozostałe dotyczą elementu artykulacji
Temat: Instrumenty smyczkowe
Tabela - podobieństwa i różnice
Temat: Instrumenty smyczkowe
Tabela - podobieństwa i różnice
Filmy edukacyjne
Pytania do filmu i tekstu z książki:
1. Którą ręką trzymany jest smyczek?
2. Na jakie elementy muzyczne ma wpływ prowadzenie smyczka?
3. Jakim sposobem można zagrać na skrzypcach akord złożony z czterech dźwięków?
4. Co to są flażolety?
5. W jakim kluczu notujemy partię skrzypiec?
6. Wymień struny skrzypcowe oraz określ interwał w jakim są strojone.
7. Jaka jest skala skrzypiec?
8. Którego skrzypka w historii muzyki posądzano, że zaprzedał duszę diabłu?
1. Porównaj altówkę i skrzypce pod względem wielkości. Który z instrumentów jest większy?
2. O jaki interwał niżej może grać altówka?
3. Wymień struny altówki oraz określ interwał w jakich są strojone.
4. W jakich kluczach notujemy partię altówki?
5. Jak określana jest barwa dźwięku tego instrumentu?
1. Wiolonczela to jedyny instrument smyczkowy, który wymaga stałej pozycji grającego. Jaka to pozycja?
2. W jakich interwałach strojone są struny wiolonczeli i wymień te struny.
3. W jakich kluczach zapisujemy partię wiolonczeli?
4. Czym różni się smyczek wiolonczelowy od skrzypcowego?
5. Podaj skalę instrumentu?
6. Wymień dwóch słynnych wiolonczelistów.
1. Kształt pudła rezonansowego kontrabasu różni się nieco od innych instrumentów smyczkowych. Opisz różnice.
2. Kontrabas jest instrumentem transponującym. O jaki interwał niżej brzmią dźwięki zapisane?
3. W jakim kluczu notujemy partię kontrabasu?
4. Wymień 4 podstawowe struny kontrabasu oraz powiedz w jakich interwałach są strojone?
5. Niektóre kontrabasy mają jeszcze piątą strunę. Ta dodatkowa struna jest niżej, czy wyżej brzmiąca od podstawowych?
6. Ile metrów ma kontrabas?
7. Kontrabas jest częścią orkiestry symfonicznej, ale też jest bardzo ważnym instrumentem w zespołach. Jakich?
Temat: Klawesyn i fortepian
Pytania:
1. Co to znaczy że instrument należy do grupy chordofonów?
2. Opisz krótko mechanizm wydobywania dźwięku w klawesynie.
3. Jakie mamy rejestry w opisywanym klawesynie i po co używamy rejestrów?
4. Jaka jest różnica pomiędzy dwoma klawiaturami w opisywanym klawesynie?
5. Przy jakich instrumentach stoi klawesyn w zespole i dlaczego?
6. Co to znaczy bas cyfrowany?
Pytania:
1. Opisz jak działa mechanizm młoteczkowy
2. Który pedał - prawy czy lewy nazywamy "una corda" i w jakim celu się go stosuje?
3. Który pedał - prawy czy lewy unosi tłumiki i w jakim celu?
4. Wymień rodzaje artykulacji jaką może grać pianista.
5. Czy w orkiestrze występuje fortepian?
6. Co to znaczy dźwięk preparowany?
7. Opisz krótko wszechstronność fortepianu na podstawie filmu, własnych obserwacji
Temat: Akordeon i organy
Instrumenty dęte klawiszowe zwane też miechowymi
Temat: Instrumenty klawiszowe
Instrumenty klawiszowe - test
Temat: Literatura muzyczna: akordeon, organy, fortepian, klawesyn
Słynni pianiści:
Rafał Blechacz - laureat konkursu Chopinowskiego - fortepian jako instrument solowy
Glenn Gould - niezastąpiony interpretator muzyki J.S. Bacha - przykład utworu, gdzie fortepian pełni funkcję instrumentu solowego (koncert solowy z orkiestrą)
Oscar Peterson - pianista i kompozytor jazzowy
Przykład utworu w którym rola fortepianu nie ogranicza się tylko do typowego towarzyszenia (akompaniowania):
Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy" - fortepian jako instrument w zespole
Utwory do zapamiętania:
Yann Tiersen "La valse d'Amelie"
Jan Sebastian Bach "Toccata i fuga d-moll"
Jean Philippe Rameau "Tamburyn"
Fryderyk Chopin "Polonez As-dur"
Karol Szymanowski "Źródło Aretuzy"
Temat: Instrumenty perkusyjne s.120-130
Podział (1):
- o określonej wysokości dźwięku
- o nieokreślonej wysokości dźwięku
- idiofony
- membranofony
Po omówieniu wszystkich instrumentów będzie sprawdzian. Na co powinniście zwracać uwagę ucząc się:
1) Na wygląd instrumentu - żeby umieć prawidłowo podpisać ilustrację
2) Na brzmienie - żeby umieć słuchowo rozpoznać instrument
3) Na przynależność do grupy (podział z początku lekcji)
Temat: Instrumenty perkusyjne - powtórzenie
Sprawdzian wiadomości - instrumenty perkusyjne
Temat: Trąbka
Notatka z filmu i wiadomości z książki:
- Do jakiej grupy instrumentów należy trąbka?
- Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
- Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
- Opisz wygląd trąbki.
- Jak działają wentyle (tłoki)? str. 94
- Jaka jest skala trąbki w pisowni? str. 95
- Czy trąbka należy do instrumentów transponujących?
- Jaką artykulacją można grać na trąbce? str. 95
- Co to znaczy trąbka naturalna?
- W jakim kluczu zapisujemy partię trąbki?
- Jakie znamy rodzaje trąbek?
- Jak nazywają się "przyrządy" wkładane w czarę głosową, które powodują zmianę barwy dźwięku instrumentu?
Temat: Trąbka i waltornia - porównanie
- Do jakiej grupy instrumentów należy waltornia?
- Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
- Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
- Opisz wygląd waltornii.
- Jak działają wentyle (tłoki)? str. 94
- Jaka jest skala waltornii w pisowni? str. 97
- Czy waltornia należy do instrumentów transponujących?
- Jaka jest inna nazwa waltonii?
- Co to znaczy róg naturalny?
- W jakim kluczu zapisujemy partię waltornii?
Temat: Trąbka - sprawdzenie wiadomości
Temat: Puzon str. 96
- Do jakiej grupy instrumentów należy puzon?
- Jak brzmi włoska nazwa tego instrumentu oraz skrót?
- Co należy zrobić aby zmienić wysokość dźwięku?
- Opisz wygląd puzonu.
- Jak działa suwak?
- Jaka jest skala puzonu?
- Czy puzon należy do instrumentów transponujących?
- W jakim kluczu zapisujemy partię puzonu?
Temat: Instrumenty dęte blaszane - powtórzenie
Test teoretyczny - wchodzimy na lekcji!!!!!!!
Test trąbka - zaległa kartkówka
Temat: Powtórzenie wiadomości o instrumentach dętych blaszanych
gra edukacyjna - porównanie (Waltornia i Trąbka)
gra edukacyjna - uzupełnianka (Tuba)
gra edukacyjna - uzupełnianka (Puzon)
Tabelka pomocna w nauce
Trąbka | Waltornia | Puzon | Tuba | |
Skala | ||||
Klucz | ||||
Transponuje czy nie transponuje | ||||
Wentyle czy suwak | ||||
Własne określenie barwy dźwięku | ||||
Nazwa włoska | ||||
Skrót |
Przykłady muzyczne z poprzednich lekcji do opanowania:
Muzyka do filmu (Hans Zimmer) Gladiator
Orkiestra Reprezentacyjna Wojska Polskiego
Wynton Marsalis - improwizacja na trąbkę
Instrumenty dęte w połączeniu z głosami
https://epodreczniki.pl/a/jaki-to-instrument-zagadki-muzyczne/DdWtTokVO
Temat: Flet poprzeczny
Temat: Klarnet
referat oraz informacje z książki - notatki
George Gershwin "Błękitna rapsodia" (glissando klarnetowe)
lato z radiem - Polska Dziadek
W.A. Mozart "Koncert klarnetowy A-dur" cz.2
Temat: Saksofon
Referat i prezentacja instrumentu na żywo
standardy muzyki jazzowej na saksofon (Tears in Heaven - Eric Clapton) oryginał
standardy muzyki jazzowej na saksofon (Ain't No sunshine) oryginał
Temat: Obój
Kartkówka - klarnet, flet, saksofon
Ennio Morricone - temat główny - Misja
J. Williams - Lista Schindlera
A. Dworzak - Symfonia nr 9 - część II
Porównanie barwy fagotu i skrzypiec na podstawie wirtuozowskiego utworu na skrzypce solo
Nicollo Paganini "Kaprys na skrzypce solo nr 5" w wykonaniu oryginalnym na skrzypce i w wersji na fagot
i w wersji rozrywkowej
Temat: Instrumenty muzyczne - podsumowanie
Utworem, który jest chyba najlepszym "studium orkiestry" i instrumentów w niej występujących jest Bolero Ravela. Posłuchajcie utworu - wypisując kolejno występujące instrumenty, które wykonują główne tematy. W pewnym momencie tematy główne zaczynają grać różne grupy instrumentów. Jeśli będzie możliwe - też spróbujcie i te grupy określić np. smyczki, albo instrumenty dęte blaszane. Zadanie to wykonajcie na brudno. Wkrótce napiszę zadanie, które pokaże czy prawidłowo określiliście instrumenty i ich kolejność.
https://www.youtube.com/watch?v=mhhkGyJ092E
Podaję w rozsypce instrumenty lub grupy instrumentów, które wykonują tematy. Waszym zadaniem będzie zapisanie we właściwej kolejności do momentu wejścia melodii w pierwszych skrzypcach (11'20):
- saksofon sopranowy
- obój miłosny
- klarnet Es
- klarnet
- flet
- fagot
- puzon
- dęte drewniane
- oboje klarnety i rożek
- saksofon temorowy
- flet i trąbka
- pikuliny i czelesta
DZIAŁ 3: ZAWODY MUZYCZNE
Zauważyliście z pewnością - że o ile małe zespoły muzyczne nie potrzebują dyrygenta, zaś orkiestra symfoniczna potrzebuje.
Na dzisiejszej lekcji postaramy się określić funkcję dyrygenta i poznać jego pracę.
Proponuję obejrzenie filmu o młodych dyrygentach - którzy dopiero uczą się zawodu:
https://www.youtube.com/watch?v=Hxd0mwbVeoU
Po obejrzeniu zadanie:
Dwie rzeczy materialne dyrygent musi mieć oprócz fraka. Są to:
Batuta i Partytura
http://www.muzykotekaszkolna.pl/artykuly/dyrygent-orkiestrownik/
Zapiszcie jednym lub dwoma zdaniami definicję tych dwóch pojęć w zeszycie. A następnie na podstawie filmu postarajcie się w punktach lub w formie pisemnej wypowiedzi odpowiedzieć na pytanie:
Jakie cechy i umiejętności musi posiadać dobry dyrygent?
Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=oRDJ6bFnnDU
Odpowiedz na pytanie:
Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci (zainteresowało Ciebie) po wysłuchaniu lekcji?
Jest darmowy program do amatorskiej pracy nad dźwiękiem. Jeśli ktoś z Was chce się pobawić w reżysera dźwięku - może pobrać program i poszukać jakie kryje on możliwości. To zadanie tylko dla chętnych i zainteresowanych tematem.
https://www.audacityteam.org/download/
2. Jak nazywał się dziewiętnastowieczny etnograf polski, który zapisywał melodie ludowe?
Podaję do posłuchania przykłady muzyczne poukładane w kolejności historycznej. Zwróćcie uwagę przede wszystkim na skład instrumentalny. Zwróćcie też uwagę na pracę dyrygenta, na piękno każdego instrumentu przypominając sobie zawód lutnika, wyobraźcie sobie, że jesteście reżyserami dźwięku - i co w nagraniu szczególnie chcielibyście pokazać. Zwróćcie uwagę też na możliwości i skalę instrumentów. Możecie wasze spostrzeżenia opisać i przesłać do mnie. To takie podsumowanie wiedzy z całego roku.
Zespół ludowy:
Zespół renesansowy:
https://www.youtube.com/watch?v=t59s3MCDAew
Zespół barokowy:
https://www.youtube.com/watch?v=4b0dCjD-y5M
Orkiestra klasyczna:
https://www.youtube.com/watch?v=guFtLJjRuz4
Orkiestra romantyczna:
https://www.youtube.com/watch?v=cQFjDBFXN58
Orkiestra o powiększonym składzie instrumentów perkusyjnych, chór i solistów:
https://www.youtube.com/watch?v=JpO4A1JQ8rY
Zespół jazzowy:
https://www.youtube.com/watch?v=NTJhHn-TuDY
Na wstępie coś rozrywkowego
https://www.youtube.com/watch?v=fcvqLRCQ2tA
Orkiestra dęta niezastąpiona w reprezentacyjnych defiladach:
https://www.youtube.com/watch?v=ItMrsoFUjl0
Gdyby nie orkiestry dęte byłoby nudno w Mińsku
MM Big Band
https://www.youtube.com/watch?v=3nwmE9Rl3mY
Miejska Orkietra Dęta
https://www.youtube.com/watch?v=uCWyniIzPik
Zadanie:
Który z trzech muzycznych przykładów jest Ci najbliższy i dlaczego? - napisz kilka zdań
Wiadomości w podręczniku na stronach 135-137
W skład zespołów kameralnych wchodzi 2-10 muzyków:
DUET
TERCET (wokalny) TRIO (instrumentalne)
KWARTET
KWINTET
SEKSTET
SEPTET
OKTET
NONET
DECET
Oto kilka przykładów zespołów książkowych:
W. A. Mozart Kwartet smyczkowy "Eine kleine Nachtmusik"
Trio barokowe: J.S. Bach Sonata
Oto przykład zespołu nieksiążkowego:
zespół wokalny
zespół instrumentalny
Na zadanie domowe - znajdź i prześlij na maila dwa linki:
1) link do wykonania utworu muzycznego przez jeden rodzaj zespołu opisanego w podręczniku (np. kwintet smyczkowy, trio fortepianowe)
2) link do wykonania utworu muzycznego przez rodzaj zespołu nie podanego w książce - pamiętaj tylko, że zespół nie może mieć więcej niż 10 uczestników (np. zespół czterech wokalistów, albo dwóch perkusistów i dwóch pianistów)
W tym roku szkolnym poznawaliśmy instrumenty muzyczne. Nadszedł czas, aby poznać zespoły muzyczne i takie utwory w których różne instrumenty grają razem. Zaczniemy od prezentacji orkiestry symfonicznej. Zachęcam do obejrzenia filmu razem z Rodzicami.
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/dzien-dziecka.html
Polskim kompozytorem znanym z twórczości dziecięcej jest Witold Lutosławski. Napisał on piosenki do słów Juliana Tuwima i wiele utworów dla Dzieci. Oto niektóre z nich:
Pióreczko
Idzie Grześ przez wieś
Kotek
Spóźniony słowik
Które wykonanie tych czterech piosenek było Twoim zdaniem najlepsze. Uargumentuj swoją wypowiedź korzystając z terminologii dotyczącej elementów dzieła muzycznego.
Dodatkowe zadanie:
Zachęcam do posłuchania innych utworów literatury muzycznej dla dzieci. Śledźcie utwory z zapisem nutowym i zwracajcie uwagę w szczególności na oznaczenia dotyczące poznanych elementów muzycznych (artykulacja, dynamika, agogika i inne).
Temat: Piszemy o muzyce
Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji
Zadanie dla starszych uczniów:
Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.
Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.
Temat: Uczę się samodzielnie
Wybrałam dla Was materiał pomocny w wędrówce po słynnych melodiach. Oto on:
https://www.youtube.com/watch?v=QJ2ZM-3YTg0
Są tutaj przedstawione fragmenty utworów, których melodię znamy, ale nie zawsze wiemy co to za utwór a tym bardziej kto go napisał. Dlatego...
Ćw.1 Wypisujemy do zeszytu pierwsze 25 utworów - pełna nazwa wraz z kompozytorem
ćw. 2 Słuchamy fragmentów podanych, ale na miarę możliwości szukamy całości utworu i w ramach relaksu od nauki słuchamy
ćw. 3 Staramy się zapamiętać dzieło oraz bawimy się z rodzicami czy rodzeństwem w zgadywanie jaka to melodia.
Wykonujemy test słuchowy w piątek w czasie lekcji. W czasie testu możecie korzystać z notatek, ale prosiłabym nie wchodzić na inne strony w celu sprawdzenia poprawności, gdyż test nie jest na ocenę, tylko na miejsce (I II lub III w ramach klasy) oraz na obecność. Jeśli ktoś z Was testu nie wykona ma nieobecność przez cały tydzień. Link do testu udostępnię w sobotę
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz