29.05
Temat: Analizujemy utwory muzyczne. Komponujemy.
Piosenki wakacyjne z książki
26.05
Temat: Z piosenką za pan brat
Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll
Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.
21.05
Temat: Ćwiczenia
Brzmienie skrzypiec - zapis fragmentu tematu A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"
Zapoznanie się z Walcem op.39 Johannesa Brahmsa:
Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll
19.05
Temat: Struktury melodyczne w melodii
str.94 - dokończenie ćwiczenia
Transpozycja na bieżąco do tonacji odległych o niewielki interwał (fragment symfonii g-moll Mozarta)
12.05
Temat: Ćwiczenia słuchowe
str. 94 - zadania teoretyczne
W.A. Mozart "Symfonia g-moll" - dyktando
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" - dyktando
8.05
Temat: Ćwiczenia zespołowe
Śpiewanie trójdźwięków i ich przewrotów - w trzygłosie
Śpiewanie ćwiczeń wielogłosowych: 10/9, 59/20, ćw.46/17
Dyktando trójdźwiękowe
28.04
Temat: Trójdźwięk w melodii i harmonii.
str.90 - analiza przykładu
str.91 - analiza przykładu
dyktando z trójdźwiękami
24.04
Temat: Trening pisania dyktand c.d.
ćw.1
Dyktando na ocenę: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment
ćw.2
Transpozycja dyktanda na ocenę: F. Chopin Mazurek
ćw.3
Dwa najwyższe głosy w ćwiczeniu 59/20 są napisane na jednej pięciolinii. Twoim zadaniem jest zapisać partię niższego głosu o oktawę niżej w kluczu basowym oraz po napisaniu określić interwały jakie się utworzyły pomiędzy głosami (powyżej oktawy). Pamiętaj o znakach przykluczowych w określaniu interwałów.
21.04
Temat: Trening pisania dyktand
Z książki - grane na fortepianie
Z literatury muzycznej:
Johannes Brahms "Taniec węgierski"
Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
17.04
Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji
Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.
Zadanie dla starszych uczniów:
Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.
Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.
Praca na dwie godziny
ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"
- TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
- TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
- TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")
Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.
Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:
- Zaczyna się od V stopnia gamy
- w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
- kończy się na f1
- występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
5.12
Temat: Trójdźwięki - utrwalenie. Gama F-dur - utrwalenie
str 36 - zadania teoretyczne dokończenie
Ćwiczenia głosowe:
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Trójdźwięki: ćwiczenia na klawiaturze, ćwiczenia słuchowe 4/28
Trójdźwięk w melodii - "Dzisiaj w Betlejem"
2.12
Temat: Kolędy
str 36 - zadania teoretyczne
28.11
Temat: Zadanie kompozytorskie. Kolędy.
Kącik kompozytorski i dyktando:
str 59 - scan
24.11
Temat: Gama F-dur
Śpiewamy gamę F-dur i triadę.
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Kącik kompozytorski i dyktando:
20.11
Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll c.d.
Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego
Wymyślamy klasową melodię w tonacji e-moll zgodnie z następującymi zasadami:
- materiał dźwiękowy gamy molowej harmonicznej
- melodia zaczyna i kończy się na e1
- melodia ma być wygodna do śpiewania.
- zapisujemy w metrum 6/8
- melodia ma mieć 8 taktów i zawierać trójdźwięk toniczny i dominantę
- Melodia kończy się w takcie ostatnim nutą trwającą przez pół taktu.
18.11
Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll
Ćwiczenia:
ćw.13 - podpisz dźwięki
ćw. 14 - zaznacz grupu szesnastkowe
ćw. 15 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny
ćw. 17 - przenosimy zbyt wysokie partie o oktawę w dół
ćw. 18 - analizujemy ćwiczenie
ćw. 19 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny
Dyktando dwugłosowe
14.11
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
1. Określ tonację każdej pieśni
2. "Przybyli ułani" - Jaka grupa rytmiczna jest często powtarzana w tej pieśni
3. "Białe róże" - jak nazywamy dźwięki, które nie należą do materiału dźwiękowego gamy? Które to dźwięki?
4. "Rozszumiały się wierzby płaczące" - określ najwyższy i najniższy dźwięk w pieśni.
7.11
Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, gamy molowe - utrwalenie.
ćw. 1 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 3/4)
ćw. 2 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 4/4)
ćw. 3 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 6/8)
16b/35 - nagranie
ćw. 16a/33(35)
Schemat śpiewania gamy molowej: str.1, str.2
4.11
Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, schemat do śpiewania każdej gamy molowej
Schemat gamy molowej - zapisujemy
- śpiewamy gamę molową (naturalną)
- śpiewamy półtony (II-III i V-VI) w górę i w dół
- śpiewamy odmiany gamy molowej (harmoniczna, dorycka i melodyczna)
- śpiewamy tryton w odmianie harmonicznej (4< na IV stopniu i rozwiązujemy oraz 5> na VII stopniu i rozwiązujemy)
- śpiewamy trójdźwięki triady
- śpiewamy przewroty każdego trójdźwięku
- śpiewamy D7 i jej rozwiązanie
Zadanie domowe:
Śpiewaj gamę zgodnie z zapisanym schematem
28.10
Temat: Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
Schemat gamy molowej - zapisujemy
Dyktando melodyczno-rytmiczne
marsz turecki - nagranie
Na lekcji wykonane ćw.19/35 (dyktando rytmiczne)
Zadanie domowe:
Zapoznać się z dyktandami rytmicznymi, które będą na następnej lekcji. Spróbuj zapisać dyktando (marsz turecki ) do końca. Zdjęcie swojej pracy prześlij na muzykamsa@gmail.com do wtorku 3.11
24.10
Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach, tonacja G-dur
Schemat gamy - śpiewanie z pamięci
Ćwiczenie 14/10 - wykonanie z akompaniamentem
Ćw.7b/33 - rytmiczne słuchowe i wykonawcze
Zadanie domowe:
Śpiewaj piosenkę "My uczniowie" str36 solmizacją - do połowy
21.10
Temat: Ćwiczenia rytmiczne. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych, ćwierćnutowych i półnutowych
Ćwiczenie 1
Grupowanie ósemek w taktach: 12/8, 6/4 i 3/2
Ćwiczenie 2
Wykonanie wybranych rytmów ze strony 24
Ćwiczenie 3
Korekta błędów (słuchowe rytmiczne) 17a/35
Dwugłosowa układanka rytmiczna 18/35
17.10
Temat: Takty ósemkowe 6/8 i 3/8
Dopisywanie melodii do podanego rytmu 11b/33
Korekta dźwięków 9b/32
Gama G-dur - śpiewanie
ćw.12/10 - śpiewnie
Zadanie domowe:
Mów rytmicznie nazwy dźwięków w kluczu basowym 13/10
10.10
Temat: Ogólnopolski test z kształcenia słuchu i audycji muzycznych - próba
korekta błędów, dyktando pamięciowe, brzmienie instrumentów, tańce
7.10
Temat: Ogólnopolski test z kształcenia słuchu - próba
zadania: interwały, gamy, rytm, trójdźwięki - słuchowo i teoretycznie
3.10
Ćwiczenia dwugłosowe - układanki 12b/33
Zapis powyższego ćwiczenia przy użyciu akolady i dwóch pięciolini
Dźwięk prowadzący w tonacji a-moll. Odmiany gamy. str.9
Zadanie:
12b/33 - śpiewaj dolny głos
30.09
Temat: Jestem kompozytorem
Ćwiczenia kompozytorskie - pisanie wariacji zgodnie z instrukcją z książki (str.39)
Zadanie domowe:
Dokończ ostatnią wariację
Dla chętnych - napisz czterowers o muzyce, abyśmy na kolejnych zajęciach mogli skomponować melodię
26.09
Temat: Ćwiczenia słuchowe
Dyktando z D7 w tonacji a-moll
słuchowo - interwały
D7 w ćwiczeniach
Zadanie domowe:
Podpisz interwały - ćw. 1/30
23.09
Temat: D7, Tonacja C-dur
Dyktando z D7
Śpiewanie ćwiczeń solfeżowych 2 i 3 /8 (szukanie trójdźwięków i D7)
4/8 - klucz basowy, analiza, śpiewanie
D7 str84 - wiadomości
Zadanie:
Napisz na karteczce w jaki sposób możemy wspólnie urozmaicić zajęcia kształcenia słuchu
Zapowiedziane dyktando z D7 na ocenę oraz ćwiczenia z D7 (budowanie, rozpoznawanie)
19.09
Temat: D7 - budowa interwałowa
Budowanie D7, określanie składników, określanie interwałów pomiędzy składnikami
Śpiewanie D7 z rozwiązaniem
D7 w ćwiczeniach - zaznaczanie w ćwiczeniach ćw.3/8
Trójdźwięki w ćwiczeniach - ćw.2/8
Zadanie: Śpiewaj podany na lekcji schemat interwałów wielkich i czystych w górę oraz małych i czystych w dół w tonacji B-dur i A-dur.
16.09
Temat: D7
Schematy śpiewania gamy durowej: gama,triada, przewroty trójdźwięków, półtony, trytony i ich rozwiązania oraz D7 bez przewrotu z rozwiązaniem
D7 - wprowadzenie pojęcia, budowanie w różnych tonacjach
Dyktando uzupełnianka - "Vivat musica" - rozpoczęcie
12.09
Śpiewanie transpozycji kanonu: "hej ho" z a-moll do g-moll na bieżąco, bez zapisu
Ćwiczenia interwałowe - słuchowe,
ćwiczenia w określaniu kolejności znaków przy kluczu:
FIS CIS GIS DIS AIS EIS HIS
B ES AS DES GES CES FES
Zapis schematów gam do śpiewania (gama, triada, przewroty trójdźwięków triady)
Zadanie domowe:
Śpiewaj melodię kanonu transponując ją do tonacji g-moll (sekundę w dół) i d-moll (kwintę w dół) patrząc na nuty zapisane w tonacji a-moll
9.09
Piosenki ze str 114 i 115 - ćwiczenia wykonawcze oraz analiza fragmentów melodii
Zapis melodii kanonu "Nadchodzi czas" w tonacji D-dur
Zadanie domowe: brak
5.09
Zadanie domowe: transpozycja fragmentu melodii Hymnu Szkoły do tonacji: B-dur i D-dur
Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 5" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz