Podręcznik:
Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 5" wyd. Euterpe
Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie
Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię
Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka
Temat: Po wakacjach
Piosenki ze str 114 i 115 - ćwiczenia wykonawcze oraz analiza fragmentów melodii
Zapis melodii kanonu "Nadchodzi czas" w tonacji D-dur
Temat: Hymn szkoły
transpozycja fragmentu melodii Hymnu Szkoły do tonacji: B-dur i D-dur
Temat: Transponuję na bieżąco
Śpiewanie transpozycji kanonu: "hej ho" z a-moll do g-moll na bieżąco, bez zapisu
Ćwiczenia interwałowe - słuchowe,
ćwiczenia w określaniu kolejności znaków przy kluczu:
FIS CIS GIS DIS AIS EIS HIS
B ES AS DES GES CES FES
Zapis schematów gam do śpiewania (gama, triada, przewroty trójdźwięków triady)
Zadanie:
Śpiewaj melodię kanonu transponując ją do tonacji g-moll (sekundę w dół) i d-moll (kwintę w dół) patrząc na nuty zapisane w tonacji a-moll
Temat: Interwały - przypomnienie
Nauka piosenki o interwałach
Kanony z poprzedniej lekcji - ćwiczenia wykonawcze
Kolejność interwałów
Nauka piosenki "Vivat musica"
Uzupełnianie tekstu nutowego melodii piosenki (do połowy)
Ćwiczenia interwałowe, piosenka o interwałach
Temat: Piosenka "My uczniowie"
Ragtime str 30 - ćwiczenia rytmiczne
Klucz basowy 1/30 oraz ćw. interwałowe
Temat: D7
Schematy śpiewania gamy durowej: gama,triada, przewroty trójdźwięków, półtony, trytony i ich rozwiązania oraz D7 bez przewrotu z rozwiązaniem
D7 - wprowadzenie pojęcia, budowanie w różnych tonacjach
Dyktando uzupełnianka - "Vivat musica"
Temat: D7 - budowa interwałowa
Budowanie D7, określanie składników, określanie interwałów pomiędzy składnikami
Śpiewanie D7 z rozwiązaniem
D7 w ćwiczeniach - zaznaczanie w ćwiczeniach ćw.3/8
Trójdźwięki w ćwiczeniach - ćw.2/8
Zadanie: Śpiewaj podany na lekcji schemat interwałów wielkich i czystych w górę oraz małych i czystych w dół w tonacji B-dur i A-dur.
Temat: D7, Tonacja C-dur
Dyktando z D7
Śpiewanie ćwiczeń solfeżowych 2 i 3 /8 (szukanie trójdźwięków i D7)
4/8 - klucz basowy, analiza, śpiewanie
D7 str84 - wiadomości
Zadanie:
Napisz na karteczce w jaki sposób możemy wspólnie urozmaicić zajęcia kształcenia słuchu
Zapowiedziane dyktando z D7 na ocenę oraz ćwiczenia z D7 (budowanie, rozpoznawanie)
Temat: Ćwiczenia słuchowe
Dyktando z D7 w tonacji a-moll
słuchowo - interwały
D7 w ćwiczeniach
Zadanie:
Podpisz interwały - ćw. 1/30
Temat: Jestem kompozytorem
Ćwiczenia kompozytorskie - pisanie wariacji zgodnie z instrukcją z książki (str.39)
Zadanie domowe:
Dokończ ostatnią wariację
Dla chętnych - napisz czterowers o muzyce, abyśmy na kolejnych zajęciach mogli skomponować melodię
Temat: Ćwiczenia dwugłosowe
Ćwiczenia dwugłosowe - układanki 12b/33
Zapis powyższego ćwiczenia przy użyciu akolady i dwóch pięciolini
Dźwięk prowadzący w tonacji a-moll. Odmiany gamy. str.9
Zadanie:
12b/33 - śpiewaj dolny głos
Temat: Tonacja C-dur. Ćwiczenia.
"Vivat musica..." - śpiew w kanonie
Ćwiczenia z książki - przypomnienie tonacji C-dur oraz umiejscowienia trytonów
Pojęcia T, S i D
Zadanie:
2/8 śpiewaj solmizacją, "Vivat..." śpiewaj solmizacją
Temat: tonacja a-moll
Odmiany gamy, ćwiczenia solmizacyjne oraz słuchowe (łańcuszki dźwięków w kluczu basowym)
Zapowiedziane dyktando w kluczu basowym
Temat: Tonacja a-moll - słuchowe
Odmiany gamy i łańcuszki dźwiękowe w różnych odmianach
ćwiczenia solfeżowe s.9
Piosenka: W.Lutosławski "Rok i bieda" - nauka, śpiew
Temat: Gama molowa i gama durowa - podobieństwa i różnice
Dyktando:
scan ćwiczenia: 8a/30
nagranie: ćw.8a/30
Zadanie:
nagranie: ćw. 16a/33(35).
Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna.
Temat: Klucz basowy - ćwiczenia
10/9 śpiewanie najniższego głosu z trzygłosu
Dyktanda układanki w kluczu basowym
Temat: Ogólnopolski test z kształcenia słuchu - próba
zadania: interwały, gamy, rytm, trójdźwięki - słuchowo i teoretycznie
Temat: Takty ósemkowe 6/8 i 3/8
Dopisywanie melodii do podanego rytmu 11b/33
Korekta dźwięków 9b/32
Gama G-dur - śpiewanie
ćw.12/10 - śpiewnie
Zadanie :
Mów rytmicznie nazwy dźwięków w kluczu basowym 13/10
Temat: Ćwiczenia rytmiczne. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych, ćwierćnutowych i półnutowych
Ćwiczenie 1
Grupowanie ósemek w taktach: 12/8, 6/4 i 3/2
Ćwiczenie 2
Wykonanie wybranych rytmów ze strony 24
Ćwiczenie 3
Korekta błędów (słuchowe rytmiczne) 17a/35
Dwugłosowa układanka rytmiczna 18/35
Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach, tonacja G-dur
Schemat gamy - śpiewanie z pamięci
Ćwiczenie 14/10 - wykonanie z akompaniamentem
Ćw.7b/33 - rytmiczne słuchowe i wykonawcze
Zadanie:
Śpiewaj piosenkę "My uczniowie" str36 solmizacją - do połowy
Temat: Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
Schemat gamy molowej - zapisujemy
Dyktando melodyczno-rytmiczne
marsz turecki - nagranie
Na lekcji wykonane ćw.19/35 (dyktando rytmiczne)
Zadanie :
Zapoznać się z dyktandami rytmicznymi, które będą na następnej lekcji. Spróbuj zapisać dyktando (marsz turecki ) do końca.
Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, schemat do śpiewania każdej gamy molowej
Schemat gamy molowej - zapisujemy
- śpiewamy gamę molową (naturalną)
- śpiewamy półtony (II-III i V-VI) w górę i w dół
- śpiewamy odmiany gamy molowej (harmoniczna, dorycka i melodyczna)
- śpiewamy tryton w odmianie harmonicznej (4< na IV stopniu i rozwiązujemy oraz 5> na VII stopniu i rozwiązujemy)
- śpiewamy trójdźwięki triady
- śpiewamy przewroty każdego trójdźwięku
- śpiewamy D7 i jej rozwiązanie
Zadanie:
Śpiewaj gamę zgodnie z zapisanym schematem
Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, gamy molowe - utrwalenie.
ćw. 1 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 3/4)
ćw. 2 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 4/4)
ćw. 3 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 6/8)
16b/35 - nagranie
ćw. 16a/33(35)
Schemat śpiewania gamy molowej: str.1, str.2
Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.
Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!
Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój
Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!
Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?
Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!
1. Określ tonację każdej pieśni
2. "Przybyli ułani" - Jaka grupa rytmiczna jest często powtarzana w tej pieśni
3. "Białe róże" - jak nazywamy dźwięki, które nie należą do materiału dźwiękowego gamy? Które to dźwięki?
4. "Rozszumiały się wierzby płaczące" - określ najwyższy i najniższy dźwięk w pieśni.
Temat: Tonacja G-dur
Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym
ćw. 12a,b/33 - słuchowe
Zapis dwugłosu 12b/33 za pomocą Akolady
Temat: Gama G-dur, takty ósemkowe
Śpiewamy gamę i ćwiczenie 12/10
Zmiany rytmiczne 17b/33 - wysłuchanie i zapisanie
Dopisywanie rytmu do melodii 16b/33
Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll
Ćwiczenia:
ćw.13 - podpisz dźwięki
ćw. 14 - zaznacz grupu szesnastkowe
ćw. 15 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny
ćw. 17 - przenosimy zbyt wysokie partie o oktawę w dół
ćw. 18 - analizujemy ćwiczenie
ćw. 19 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny
Dyktando dwugłosowe
Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll c.d.
Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego
Wymyślamy klasową melodię w tonacji e-moll zgodnie z następującymi zasadami:
- materiał dźwiękowy gamy molowej harmonicznej
- melodia zaczyna i kończy się na e1
- melodia ma być wygodna do śpiewania.
- zapisujemy w metrum 6/8
- melodia ma mieć 8 taktów i zawierać trójdźwięk toniczny i dominantę
- Melodia kończy się w takcie ostatnim nutą trwającą przez pół taktu.
Temat: Gama G-dur i gama e-moll - pokrewieństwo równoległości
16b/35 - nagranie
16a/35 - nagranie
scan 14a/34
test z budowy gamy durowej i molowej
Zadanie:
Posłuchaj i śpiewaj ćw. 14/10
Temat: Ćwiczenia rytmiczne
Temat: Gama F-dur
Śpiewamy gamę F-dur i triadę.
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Kącik kompozytorski i dyktando:
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:
- Zaczyna się od V stopnia gamy
- w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
- kończy się na f1
- występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej
Temat: Zadanie kompozytorskie. Kolędy.
Kącik kompozytorski i dyktando:
str 59 - scan
Kolęda - akompaniament
"Za Kolędę dziękujemy, zdrowia szczęścia winszujemy,
na ten nowy rok, na ten nowy rok
Byście sobie długo żyli, zdrowi i szczęśliwi byli
na ten nowy rok, na ten nowy rok"
Temat: Kolędy
str 36 - zadania teoretyczne
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
Słowik zaczyna dyszkantem,
szczygieł mu dobiera altem,
szpak tenorem krzyknie czasem,
a gołąbek gruchnie basem.
Wróbel, ptaszek-nieboraczek,
uziąbłszy śpiewa jak żaczek:
Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,
Bóg i człowiek wraz prawdziwy.
A mazurek z swoim synem
tak świergocze za kominem:
Cier cierp cierp cierp, miły Panie,
póki ten mróz nie ustanie.
A żurawie w swoje nosy
wykrzykują pod niebiosy;
czajka w górę podlatuje,
chwałę Bogu wyśpiewuje.
Sroka wlazłszy na jedlinę
odarła sobie łysinę
i choć gołe świeci czoło.
Dzieciątku nuci wesoło.
Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:
Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,
do Betlejem pospieszajcie,
Boga w ciele przywitajcie.
Temat: Gama F-dur. Kolęda
Śpiewamy gamę F-dur i triadę.
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Temat: Trójdźwięki - utrwalenie. Gama F-dur - utrwalenie
str 36 - zadania teoretyczne dokończenie
Ćwiczenia głosowe:
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Trójdźwięki: ćwiczenia na klawiaturze, ćwiczenia słuchowe 4/28
Trójdźwięk w melodii - "Dzisiaj w Betlejem"
W dzień Bożego Narodzenia
radość wszystkiego stworzenia:
ptaszki do szopy zlatują,
Jezusowi przyśpiewują.
ćw 22 i 23 str 12 - nagrania
ćw.24 str 12 - nagranie
Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:
- Zaczyna się od V stopnia gamy
- w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
- kończy się na f1
- występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej
Temat: Ćwiczenia na ocenę z trójdźwięków i ich przewrotów
Temat: Takty ósemkowe. Piosenki na interwały.
Dyktando z podanym rytmem 11b/33
Ćwiczenia interwałowe
Tworzenie zestawu piosenek pomocnych przy rozpoznawaniu interwałów
Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"
ćw.46/17 - materiał do ćwiczenia solfeżowego
Temat: Trójdźwięki w melodii i harmonii
str. 90 i 91 - trójdźwięki w utworach grane harmonicznie
Szukanie trójdźwięków w melodii w tonacjach B-dur i g-moll str. 16, str. 17
Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada"
Temat: Teoria w praktyce
Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada" (dokończenie)
Budujemy trójdźwięki
Dyktando - krakowiaczek
ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"
- TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
- TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
- TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")
Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.
Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku
Temat: Trening pisania dyktand
Z książki - grane na fortepianie
Z literatury muzycznej:
Johannes Brahms "Taniec węgierski"
Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"
Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"
Temat: Trening pisania dyktand c.d.
ćw.1
Dyktando na ocenę: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment
ćw.2
Transpozycja dyktanda na ocenę: F. Chopin Mazurek
ćw.3
Dwa najwyższe głosy w ćwiczeniu 59/20 są napisane na jednej pięciolinii. Twoim zadaniem jest zapisać partię niższego głosu o oktawę niżej w kluczu basowym oraz po napisaniu określić interwały jakie się utworzyły pomiędzy głosami (powyżej oktawy). Pamiętaj o znakach przykluczowych w określaniu interwałów.
zadanie słuchowe nr 1
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm
zadanie słuchowe nr 2
Jaki to tryb trójdźwięku?
ćwicz codziennie wszystkie opcje: w górę, w dół, melodycznie i harmonicznie, aż do osiągnięcia wyniku powyżej 75% za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/trojdzw.htm
Temat: Dzień Matki
Nowa treść lekcji:
Na lekcji będziemy pisać melodie piosenek dla Mamy.
Przygotowałam jedną piosenkę "dziecięcą" - żeby łatwiej było napisać melodię oraz jedną piosenkę "dorosłą" - do odnalezienia błędów w melodii.
Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.
Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN
Zapis melodii piosenki prześlij
Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy. Wersję poprawioną przepisz do zeszytu lub napisz w programie i prześlij.
Temat: Tonacja Es-dur - ćwiczenia
Posłuchajcie:
fragment koncertu Mozarta na róg i orkiestrę
Uproszczona melodia to ćw. 57/20 Zaśpiewaj ją - solmizacją i literami. Jeśli potrzebujesz użyj interaktywnej klawiatury (pamiętaj o czarnych klawiszach b,es i as)
https://www.musicca.com/pl/pianino
3. Zadanie pisemne:
Podpisz stopnie w ćwiczeniu 56/20
W zeszycie wymyśl własną melodię w tonacji Es-dur (tak jak niedawno na lekcji). Melodia ma być łatwa do zaśpiewania. Proszę aby miała 4 takty w metrum 2/4, zaczynała się i kończyła na dźwięku es razkreślnym i żeby zawierała między innymi ósemki i szesnastki.
muzyczna przypominajka - jak budujemy interwały
Na lekcji wielokrotnie tłumaczę zasadę - w ramach przypomnienia. Teraz, gdy lekcje są takie jak widać posłuchajcie innego nauczyciela, który to samo przedstawia
Jak prawidłowo budować interwały
Zadanie pisemne - w zeszycie
W zeszycie zapisz temat "Tonacja Es-dur - utrwalenie".
1. Zapisz gamę Es-dur w kluczu basowym i wiolinowym i podpisz stopnie gamy (rzymskimi cyframi)
2. Zapisz ćwiczenie 2 ze strony 8 w tonacji Es-dur (transpozycja). Pamiętaj o znakach oraz o rozpoczęciu od pierwszego stopnia tonacji. Proszę o przesłanie wykonanego ćwiczenia do sprawdzenia.
Zadanie pisemne - z książki:
Na lekcji zaczęliśmy omawiać tonacje z trzema znakami. Proszę zapoznać się ze znakami tonacji Es-dur (strona 20). Wykonaj zadania:
ćw. 56 - podpisz stopnie (cyframi rzymskimi)
ćw. 57 - zakreśl trójdźwięki występujące w melodii
ćw. 58 - zaznacz kolorem wszystkie dźwięki "ze znakiem" (b, es, as)
Temat: Tonacja równoległa do tonacji Es-dur
Dziś krótko:
Przeczytaj
https://towarzystwomuzyczne.com.pl/e-learning/Chopin/teoria.php
zadanie pisemne - w zeszycie
Odpowiedź na pytanie zapisz w zeszycie:
Jaka jest gama równoległa do gamy Es-dur?
Temat: Tonacja c-moll (równoległa do tonacji Es-dur) - ćwiczenia
Zaśpiewaj literowo i solmizacją wszystkie odmiany gamy c-moll (ćw. 60/21)
Sprawdź swoją wiedzę o tej tonacji:
https://learningapps.org/watch?v=pfz81apct20
Przygotowujemy się do śpiewania ćwiczeń w tonacji c-moll.
ćw. 61/21
- nad ćwiczeniem zapisz odmianę gamy, w której napisana jest ta melodia ludowa
- podkreśl czerwonym kolorem najniższy i najwyższy dźwięk w ćwiczeniu
- zakreśl ołówkiem i podpisz wszystkie kwinty czyste i kwartę czystą
- przy dźwięku prowadzącym napisz strzałkę w górę, która przy śpiewaniu ćwiczenia będzie informowała Ciebie, że następnym dźwiękiem jest pierwszy stopień tonacji
- podpisz dźwięki nazwami literowymi (pamiętaj o kluczu basowym i trzech znakach przykluczowych)
- znajdź i zaznacz melodię, która się powtarza
- zakreśl ołówkiem i podpisz wszystkie kwinty i kwarty czyste
Temat: Tonacja c-moll - przygotowanie do dyktanda
Przedstawiam poprawne odpowiedzi ćwiczeń z poprzedniej lekcji
Wybierz jedno ćwiczenie - to najwygodniejsze do śpiewania dla Ciebie. Naucz się płynnie i ładnie śpiewać. W czasie podanym na telefoniczne konsultacje - zadzwoń, aby zaliczyć ćwiczenie. Jeśli to wygodniejsze dla Ciebie - możesz też przesłać nagranie swojego wykonania.
Poniżej podaję nagrania, które ułatwią Tobie naukę:
https://drive.google.com/open?id=1xLt08eIfk96bSq4YtGlhrIJiaRk14sxj
Dyktando
Spróbuj napisać samodzielnie, ale nie przysyłaj wyniku. We wtorek podam rozwiązanie, a w środę napiszemy na ocenę. Posłuchaj i uzupełnij:
https://drive.google.com/open?id=1ySaeF5KDMjfeMODH-c-c9qU8TEw8k6TS
Temat: Dyktando zdalne
Sprawdź czy dyktanda z poprzedniej lekcji napisałeś (-łaś) poprawnie
Zadanie pisemne w zeszycie
Po analizie i ponownym przesłuchaniu zapisz w zeszycie temat lekcji i zdalne dyktando, które ocenię. Możesz słuchać wiele razy, zatrzymywać w różnych momentach - ale tym razem, aby być "fair" w stosunku do mnie i innych uczniów umawiamy się, że nie sprawdzamy wyniku na klawiaturce lub swoim instrumencie tylko przysyłamy zdjęcie zapisu jedynie po analizie słuchowej.
Dyktando - przykład zagrany jest dwa razy
https://drive.google.com/open?id=1Nzkj-ns8RWn47Zd824RnIeAKdAIdveie
Temat: Czytanie nut głosem
Ćwiczenie pierwsze:
Najpierw posłuchaj potem śpiewaj
Poniżej podaję nagrania ćwiczeń 61, 62 i 63:
https://drive.google.com/open?id=1xLt08eIfk96bSq4YtGlhrIJiaRk14sxj
Ćwiczenie drugie:
Najpierw zagraj potem śpiewaj
Poniżej podaję numery ćwiczeń z książki, które postarajcie się w ten sposób opanować.
Piosenki: "Wesołe lato" oraz "Cygańska ballada" - u mnie w książce na stronie 92 i 93 - proszę o sprawdzenie i podanie mi mailem, bądź smsem - na których stronach w nowym wydaniu książki są te piosenki.
klawiatura interaktywna
https://www.musicca.com/pl/pianino
Grając i śpiewając wyobraź sobie, że dostałeś (łaś) zadanie od opiekuna samorządu szkolnego na zorganizowanie koncertu z koleżankami i kolegami pt: "Coraz bliżej wakacji" i musisz opanować te piosenki, a potem nauczyć śpiewać. To niełatwe zadanie. Potraktuj to jako zabawę. Byłoby cudownie - usłyszeć nagranie Waszego śpiewu. Jeśli usłyszę - to obiecuję nagrać podkład...
Zadanie na ocenę:
Wybierz jedno ćwiczenie - to najwygodniejsze do śpiewania dla Ciebie. Naucz się płynnie i ładnie śpiewać. W czasie podanym na telefoniczne konsultacje - zadzwoń, aby zaliczyć ćwiczenie. Jeśli to wygodniejsze dla Ciebie - możesz też przesłać nagranie swojego wykonania.
Uczniowie, którzy wykonali już zadanie w ubiegłym tygodniu - mają już to ćwiczenie zaliczone
Temat: Ćwiczenia
Brzmienie skrzypiec - zapis fragmentu tematu A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"
Zapoznanie się z Walcem op.39 Johannesa Brahmsa:
Temat: Struktury melodyczne w melodii
str.94 - dokończenie ćwiczenia
Transpozycja na bieżąco do tonacji odległych o niewielki interwał (fragment symfonii g-moll Mozarta)
Temat: Ćwiczenia słuchowe
str. 94 - zadania teoretyczne
W.A. Mozart "Symfonia g-moll" - dyktando
A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" - dyktando
Temat: Ćwiczenia zespołowe
Śpiewanie trójdźwięków i ich przewrotów - w trzygłosie
Śpiewanie ćwiczeń wielogłosowych: 10/9, 59/20, ćw.46/17
Dyktando trójdźwiękowe
Temat: Trójdźwięk w melodii i harmonii.
str.90 - analiza przykładu
str.91 - analiza przykładu
dyktando z trójdźwiękami
Przeczytaj i zapoznaj się z wiadomościami ze strony 69 - zielone tabelki
Te wiadomości będziemy utrwalać na kolejnych lekcjach
Trójdźwięki w postaci zasadniczej umiemy już budować. Jak budować przewroty trójdźwięków pokaże Wam dodatkowo filmik. Zachęcam do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=ovZ5P6SBilE
Rozpoznawanie trójdźwięków w postaci zasadniczej i w przewrotach powinniście ćwiczyć na stronie dur-moll.pl (odznacz trójdźwięki zmniejszone i zwiększone, ćwicz tylko durowe i molowe w przewrotach):
http://www.dur-moll.pl/trojdzwzp.htm
W zeszycie zapisz postać zasadniczą oraz pierwszy i drugi przewrót trójdźwięku C-dur melodycznie, następnie harmonicznie i podpisz.
To samo ćwiczenie wykonaj samodzielnie. (Trójdźwięki G-dur i D-dur)
Temat: Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia
https://drive.google.com/open?id=1SpKRJML0R9kb1J6mdFE3tW0SvDKXiC3L
https://www.youtube.com/watch?v=Mjo1KF7ryKc&feature=youtu.be
Zadanie pisemne
1,2 i 3 ze strony 69
Tonacja E-dur ma cztery krzyżyki: fis, cis, gis, dis
Omówienie tonacji na stronie 42 w podręczniku
Zapisz w zeszycie gamę E-dur w kluczu basowym
Trójdźwięki triady harmonicznej oraz przewroty trójdźwięków triady harmonicznej, trytony z ich rozwiązaniami w kluczu wiolinowym melodycznie.
Nie przysyłaj rozwiązań.
Na następnej lekcji podam rozwiązanie
Ćwiczenie do posłuchania i zaśpiewania solmizacją (ćw.6/43) - wiosennie
A. Vivaldi Koncert skrzypcowy E-dur z cyklu Cztery Pory Roku
Temat: Tonacja E-dur - ćwiczenia
Utrwalamy w tym tygodniu tonację E-dur. Proszę - zapoznajcie się z zadaniami. W środę na lekcji zdalnej o godzinie 18.00 wykonamy je wspólnie.
Ćwiczenia do śpiewania solmizacją i literami:
ćw. 6 str 41
ćw. 8 str 42
Ćwiczenia słuchowe do uzupełnienia w książce:
ćw. 11 str 43
ćw. 12 str 43
Temat: Tonacja cis-moll - wprowadzenie i ćwiczenia
Gama cis-moll jest gamą równoległą do gamy E-dur - zatem ma te same znaki
ćwiczenia na stronach: 48 lub 50 - 51 lub 53 (w zależności od wydania)
ćwiczenie do śpiewania (na fioletowym tle);
Zaśpiewaj odmiany gamy literowo i solmizacją
naturalna
harmoniczna
dorycka
melodyczna
ćwiczenie do słuchania:
Posłuchaj jak brzmi triada harmoniczna
Posłuchaj znanego utworu w tonacji cis moll śledząc fragment melodii w nutach - ćwiczenie 8 strona 50 lub 52
https://www.youtube.com/watch?v=mbsWdRUgcs4
ćwiczenie do zapisania w zeszycie:
melodia z ćwiczenia 2 strona 48 lub 50 (zadanie domowe dla wszystkich uczniów)
Ćwiczenia solfeżowe - zaśpiewaj:
ćwiczenie 5 strona 49 lub 51 (to ćwiczenie jest do przesłania dla uczniów, którzy nie uczestniczyli w lekcji zdalnej)
ćwiczenie 6 strona 49 lub 51
ćwiczenia słuchowe do zapisu w książce:
ćwiczenie 10 strona 51 lub 53 (to ćwiczenie jest do przesłania dla uczniów, którzy nie uczestniczyli w lekcji zdalnej)
ćwiczenie 11 strona 51 lub 53
Temat: Analizujemy utwory muzyczne. Komponujemy.
Piosenki wakacyjne z książki
Temat: Z piosenką za pan brat
Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll
Temat: Dominanta septymowa
Obejrzyjcie filmik, na którym wyjaśniam zagadnienie dominanty septymowej. W moim wydaniu temat jest na stronie 84, natomiast w waszym prawdopodobnie na stronie 86:
https://www.youtube.com/watch?v=AtYV9dlhP70&feature=youtu.be
Posłuchajcie ćwiczeń 3 i 4 ze strony 85. Postarajcie się je zaśpiewać, zaznaczywszy przedtem dominanty septymowe w melodii:
ćwiczenia 3 i 4 strona 85
Zadanie dla ambitnych:
ćwiczenie 5 strona 85 lub 87 - samodzielne przygotowanie śpiewu solmizacją. Możecie korzystać z wszystkich pomocy - klawiatury interaktywnej, programu musescore, własnego instrumentu, a przede wszystkim z wyobraźni muzycznej.
Temat: Bolero Ravela - melodia główna w różnych instrumentach
Na początek posłuchajcie utworu (lekcja z audycji muzycznych)
ćwiczenie słuchowe
W tym utworze są dwa bardzo długie tematy muzyczne.
Pierwszy z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FLET w zapisie nutowym wygląda tak:
Drugi z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FAGOT w zapisie nutowym wygląda tak:
Waszym zadaniem będzie napisanie które instrumenty prezentują kolejne tematy aż do momentu w którym temat zagra grupa pierwszych skrzypiec (11'20). Do tego momentu temat pierwszy zostaje zaprezentowany sześciokrotnie, podobnie jak i temat drugi.
Żeby to zadanie wykonać prawidłowo - dobrze zapoznaj się z zapisem nutowym. Nie analizuj każdej nuty - tylko śledź przebieg linii melodycznej, rytmu oraz czasu trwania tematu - obserwując zapis nutowy podczas słuchania muzyki
Zadanie nie należy do najprostszych - ale jest przyjemne - bo utworu dobrze się słucha - warto też go dobrze poznać.
Temat: Melodie dzieciństwa
ćwiczenie 1
Zapisz melodię znanej kołysanki:
W melodii występują różne trójdźwięki - zaznacz je i nazwij
ćwiczenie 2
Posłuchaj piosenki"Laleczka z saskiej porcelany" (podręcznik strona 108)
https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI
Zaśpiewaj solmizacją i literami piosenkę.
Piosenka jest w tonacji c-moll - zapisz tę gamę w zeszycie
ćwiczenie 3
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg
Spróbuj uzupełnić zapis melodii
ćwiczenie 4
Wszystkie dzieci nasze są - zaśpiewaj refren piosenki literami i solmizacją
Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.
26.05 (wtorek) i 27.05 (środa)
Temat: Program nutowy
Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html
Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:
"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"
Zadanie dla chętnych:
Przepisz w programie piosenkę
Postaraj się zapisać właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, spróbujcie dopisać tekst piosenki. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.
Dodatkowo proponuję spróbować przepisać ćwiczenie 8 ze strony 44 uwzględniając wszystkie oznaczenia agogiczne, artykulacyjne i dynamiczne.
Temat: Zapisujemy melodie piosenek
ćwiczenia słuchowe melodyczne (1)
ćwiczenia słuchowe melodycze (2)
ćwiczenia słuchowe rytmiczna (1)
ćwiczenia słuchowe rytmiczne (2)
ćw.46/17 - materiał do ćwiczenia solfeżowego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz