kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Kształcenie słuchu klasa III

Podręcznik:

Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 5" wyd. Euterpe

Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie

Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka



Temat: Po wakacjach

Piosenki ze str 114 i 115 - ćwiczenia wykonawcze oraz analiza fragmentów melodii

Zapis melodii kanonu "Nadchodzi czas" w tonacji D-dur



Temat: Hymn szkoły

transpozycja fragmentu melodii Hymnu Szkoły do tonacji: B-dur i D-dur


Temat: Transponuję na bieżąco

Śpiewanie transpozycji kanonu: "hej ho" z a-moll do g-moll na bieżąco, bez zapisu

Ćwiczenia interwałowe - słuchowe, 

ćwiczenia w określaniu kolejności znaków przy kluczu:

FIS CIS GIS DIS AIS EIS HIS

B ES AS DES GES CES FES

Zapis schematów gam do śpiewania (gama, triada, przewroty trójdźwięków triady)

Zadanie:

Śpiewaj melodię kanonu transponując ją do tonacji g-moll (sekundę w dół) i d-moll (kwintę w dół) patrząc na nuty zapisane w tonacji a-moll


Temat: Interwały - przypomnienie

Nauka piosenki o interwałach






Kanony z poprzedniej lekcji - ćwiczenia wykonawcze

Kolejność interwałów

Nauka piosenki "Vivat musica"

Uzupełnianie tekstu nutowego melodii piosenki (do połowy)

Ćwiczenia interwałowe, piosenka o interwałach



Temat: Piosenka "My uczniowie"

Ragtime str 30 - ćwiczenia rytmiczne

Klucz basowy 1/30 oraz ćw. interwałowe


Temat: D7

Schematy śpiewania gamy durowej: gama,triada, przewroty trójdźwięków, półtony, trytony i ich rozwiązania oraz D7 bez przewrotu z rozwiązaniem

D7 - wprowadzenie pojęcia, budowanie w różnych tonacjach

Dyktando uzupełnianka - "Vivat musica" 


Temat: D7 - budowa interwałowa

Budowanie D7, określanie składników, określanie interwałów pomiędzy składnikami

Śpiewanie D7 z rozwiązaniem

D7 w ćwiczeniach - zaznaczanie w ćwiczeniach ćw.3/8

Trójdźwięki w ćwiczeniach - ćw.2/8

Zadanie: Śpiewaj podany na lekcji schemat interwałów wielkich i czystych w górę oraz małych i czystych w dół w tonacji B-dur i A-dur. 


Temat: D7, Tonacja C-dur

Dyktando z D7

Śpiewanie ćwiczeń solfeżowych 2 i 3 /8 (szukanie trójdźwięków i D7)

4/8 - klucz basowy, analiza, śpiewanie

D7 str84 - wiadomości

Zadanie:

Napisz na karteczce w jaki sposób możemy wspólnie urozmaicić zajęcia kształcenia słuchu

Zapowiedziane dyktando z D7 na ocenę oraz ćwiczenia z D7 (budowanie, rozpoznawanie)


Temat: Ćwiczenia słuchowe

Dyktando z D7 w tonacji a-moll

słuchowo - interwały

D7 w ćwiczeniach


Zadanie:

Podpisz interwały - ćw. 1/30



Temat: Jestem kompozytorem

Ćwiczenia kompozytorskie - pisanie wariacji zgodnie z instrukcją z książki (str.39)

Zadanie domowe:

Dokończ ostatnią wariację

Dla chętnych - napisz czterowers o muzyce, abyśmy na kolejnych zajęciach mogli skomponować melodię


Temat: Ćwiczenia dwugłosowe

Ćwiczenia dwugłosowe - układanki 12b/33

Zapis powyższego ćwiczenia przy użyciu akolady i dwóch pięciolini

Dźwięk prowadzący w tonacji a-moll. Odmiany gamy. str.9

Zadanie:

12b/33 - śpiewaj dolny głos


Temat: Tonacja C-dur. Ćwiczenia.

"Vivat musica..." - śpiew w kanonie

Ćwiczenia z książki - przypomnienie tonacji C-dur oraz umiejscowienia trytonów

Pojęcia T, S i D

Zadanie:

2/8 śpiewaj solmizacją, "Vivat..." śpiewaj solmizacją


Temat: tonacja a-moll

Odmiany gamy, ćwiczenia solmizacyjne oraz słuchowe (łańcuszki dźwięków w kluczu basowym)

Zapowiedziane dyktando w kluczu basowym


Temat: Tonacja a-moll - słuchowe

Odmiany gamy i łańcuszki dźwiękowe w różnych odmianach

ćwiczenia solfeżowe s.9

Piosenka: W.Lutosławski "Rok i bieda" - nauka, śpiew


Temat: Gama molowa i gama durowa - podobieństwa i różnice

Krzyżówka


Dyktando:

scan ćwiczenia: 8a/30

nagranie: ćw.8a/30


Zadanie:

nagranie: ćw. 16a/33(35).

Rozwiąż wiele razy krzyżówkę i zapamiętaj informacje. Na następnej lekcji będzie sprawdzian z tych wiadomości. Na ten czas krzyżówka nie będzie dostępna.



Temat: Klucz basowy - ćwiczenia

10/9 śpiewanie najniższego głosu z trzygłosu

Dyktanda układanki w kluczu basowym




Temat: Ogólnopolski test z kształcenia słuchu - próba

zadania: interwały, gamy, rytm, trójdźwięki - słuchowo i teoretycznie


Temat: Takty ósemkowe 6/8 i 3/8

Dopisywanie melodii do podanego rytmu 11b/33

Korekta dźwięków 9b/32

Gama G-dur - śpiewanie

ćw.12/10 - śpiewnie


Zadanie :

Mów rytmicznie nazwy dźwięków w kluczu basowym 13/10


Temat: Ćwiczenia rytmiczne. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych, ćwierćnutowych i półnutowych

Ćwiczenie 1

Grupowanie ósemek w taktach: 12/8, 6/4 i 3/2

Ćwiczenie 2

Wykonanie wybranych rytmów ze strony 24

Ćwiczenie 3

Korekta błędów (słuchowe rytmiczne) 17a/35

Dwugłosowa układanka rytmiczna 18/35


Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach, tonacja G-dur

Schemat gamy - śpiewanie z pamięci

Ćwiczenie 14/10 - wykonanie z akompaniamentem

Ćw.7b/33 - rytmiczne słuchowe i wykonawcze


Zadanie:

Śpiewaj piosenkę "My uczniowie" str36 solmizacją - do połowy


Temat: Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne

Schemat gamy molowej - zapisujemy

Dyktando melodyczno-rytmiczne

marsz turecki - nagranie


Na lekcji wykonane ćw.19/35 (dyktando rytmiczne)


Zadanie :

Zapoznać się z dyktandami rytmicznymi, które będą na następnej lekcji. Spróbuj zapisać dyktando (marsz turecki ) do końca. 


Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, schemat do śpiewania każdej gamy molowej

Schemat gamy molowej - zapisujemy

  • śpiewamy gamę molową (naturalną)
  • śpiewamy półtony (II-III i V-VI) w górę i w dół
  • śpiewamy odmiany gamy molowej (harmoniczna, dorycka i melodyczna)
  • śpiewamy tryton w odmianie harmonicznej (4< na IV stopniu i rozwiązujemy oraz 5> na VII stopniu i rozwiązujemy)
  • śpiewamy trójdźwięki triady
  • śpiewamy przewroty każdego trójdźwięku
  • śpiewamy D7  i jej rozwiązanie 


Zadanie:

Śpiewaj gamę zgodnie z zapisanym schematem


Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, gamy molowe - utrwalenie.

ćw. 1 -  dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 3/4)

ćw. 2 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 4/4)

ćw. 3 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 6/8)


16b/35 - nagranie

ćw. 16a/33(35)


Schemat śpiewania gamy molowej: str.1str.2


Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.


Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.

Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!

Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój

Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!

Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?

Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!


"Przybyli ułani pod okienko" - pieśń Legionów polskich

Pieśni patriotyczne str.56 i  str.57

1. Określ tonację każdej pieśni

2. "Przybyli ułani" - Jaka grupa rytmiczna jest często powtarzana w tej pieśni

3. "Białe róże" - jak nazywamy dźwięki, które nie należą do materiału dźwiękowego gamy? Które to dźwięki?

4. "Rozszumiały się wierzby płaczące" - określ najwyższy i najniższy dźwięk w pieśni.


Temat: Tonacja G-dur

Zapis gamy w kluczu wiolinowym i basowym

ćw. 12a,b/33 - słuchowe

Zapis dwugłosu 12b/33 za pomocą Akolady


Temat: Gama G-dur, takty ósemkowe

Śpiewamy gamę i ćwiczenie 12/10

Zmiany rytmiczne 17b/33 - wysłuchanie i zapisanie

Dopisywanie rytmu do melodii 16b/33




Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll

Ćwiczenia interwałowe

scan str.11

Ćwiczenia:

ćw.13 - podpisz dźwięki

ćw. 14 - zaznacz grupu szesnastkowe

ćw. 15 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny

ćw. 17 - przenosimy zbyt wysokie partie o oktawę w dół

ćw. 18 - analizujemy ćwiczenie 

ćw. 19 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny

Dyktando dwugłosowe

scan ćw.14a/32


Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll c.d.

Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego

Dyktando w tonacji e-moll

Dyktando dwugłosowe

scan ćw.14a/32

Wymyślamy klasową melodię w tonacji e-moll zgodnie z następującymi zasadami:

  • materiał dźwiękowy gamy molowej harmonicznej
  • melodia zaczyna i kończy się na e1
  • melodia ma być wygodna do śpiewania.
  • zapisujemy w metrum 6/8
  • melodia ma mieć 8 taktów i zawierać trójdźwięk toniczny i dominantę
  • Melodia kończy się w takcie ostatnim nutą trwającą przez pół taktu.


Temat: Gama G-dur i gama e-moll - pokrewieństwo równoległości

16b/35 - nagranie

16a/35 - nagranie

scan 14a/34

test z budowy gamy durowej i molowej

Zadanie:

Posłuchaj i śpiewaj ćw. 14/10


Temat: Ćwiczenia rytmiczne



Temat: Gama F-dur

Śpiewamy gamę F-dur i triadę.

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie

Kącik kompozytorski i dyktando:

str 59

Kolęda: nagranienuty


Temat: Tonacja F-dur. Ćwiczenia.

Dyktando - Anonim - Intrada z Partity

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie

Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:

  • Zaczyna się od V stopnia gamy
  • w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
  • kończy się na f1
  • występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej




Temat: Ćwiczenia w tonacji F-dur
Dyktando - Anonim - Intrada z Partity (dokończenie)
G.Sanz Paradetas - dopisywanie melodii do rytmu - rytm słuchowo
G. Sanz Paradetas - rytm zapisany

Ćwiczenie kompozytorskie - wspólne wykonanie






Temat: Zadanie kompozytorskie. Kolędy.

Kącik kompozytorski i dyktando:

str 59 - scan


Kolęda: nagranienuty


Kolęda - akompaniament

"Za Kolędę dziękujemy, zdrowia szczęścia winszujemy,

na ten nowy rok, na ten nowy rok

Byście sobie długo żyli, zdrowi i szczęśliwi byli

na ten nowy rok, na ten nowy rok"



Temat: Kolędy

Cicha noc na saksofony

Kolęda: nagranienuty

str 36 - zadania teoretyczne

https://youtu.be/2AZOknKotVc


Temat: Kolęda, pastorałka, piosenka świąteczna

Kolęda
Tradycyjna pieśń o Bożym Narodzeniu

Pastorałka
Utwór muzyczny o Bożym Narodzeniu związany z tematyką pasterską lub o ludowym kolorycie

Piosenka świąteczna
Utwór współczesny o Świętach Bożego Narodzenia

W Dzień Bożego Narodzenia

W dzień Bożego Narodzenia

radość wszystkiego stworzenia:

ptaszki do szopy zlatują,

Jezusowi przyśpiewują.

Słowik zaczyna dyszkantem,

szczygieł mu dobiera altem,

szpak tenorem krzyknie czasem,

a gołąbek gruchnie basem.

Wróbel, ptaszek-nieboraczek,

uziąbłszy śpiewa jak żaczek:

Dziw dziw dziw dziw dziw nad dziwy,

Bóg i człowiek wraz prawdziwy.

A mazurek z swoim synem

tak świergocze za kominem:

Cier cierp cierp cierp, miły Panie,

póki ten mróz nie ustanie.

A żurawie w swoje nosy

wykrzykują pod niebiosy;

czajka w górę podlatuje,

chwałę Bogu wyśpiewuje.

Sroka wlazłszy na jedlinę

odarła sobie łysinę

i choć gołe świeci czoło.

Dzieciątku nuci wesoło.

Kur na grzędzie krzyczy wszędzie:

Wstańcie, ludzie, bo dzień będzie,

do Betlejem pospieszajcie,

Boga w ciele przywitajcie.


Temat: Gama F-dur. Kolęda

Śpiewamy gamę F-dur i triadę.

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie


Temat: Trójdźwięki - utrwalenie. Gama F-dur - utrwalenie

str 36 - zadania teoretyczne dokończenie

Ćwiczenia głosowe:

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie


Trójdźwięki: ćwiczenia na klawiaturze, ćwiczenia słuchowe 4/28

Trójdźwięk w melodii - "Dzisiaj w Betlejem"


Temat: Oktawy. Klucze. Przenośniki oktawowe.

Klucz wiolinowy
Klucz altowy
Klucz tenorowy
Klucz basowy


Ćwiczenie pisemne - s. 46
Kolęda - dyktando pamięciowe (D-dur)

W dzień Bożego Narodzenia

radość wszystkiego stworzenia:

ptaszki do szopy zlatują,

Jezusowi przyśpiewują.


Temat: D7 i trójdźwięk w melodii kolęd

Dyktando klasowe: "Wśród nocnej ciszy" oraz "My też pastuszkowie"
Ćwiczenia z trójdźwiękami (str.28)


Temat: Ćwiczenia z akompaniamentem w tonacji F-dur i d-moll, ćwiczenia interwałowe


ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie


Ćwiczenie kompozytorskie - wspólne wykonanie

Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:

  • Zaczyna się od V stopnia gamy
  • w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
  • kończy się na f1
  • występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej
Temat: Ćwiczenia z akompaniamentem w tonacji d-moll i ćwiczenia interwałowe

ćw.1 - budowanie interwałów przy pomocy klawiatury
ćw.2 - słuchanie przy pomocy interaktywnej klawiaturki fortepianu
ćw.3 - rozpoznawanie słuchowe (http://www.dur-moll.pl/)
ćw.4 - szukanie w nutach - ćwiczenia z książki




posłuchaj i śpiewaj:

Zadanie domowe na ocenę:
Nagraj ćw.28/13 - nagrane ćwiczenie ma mieć identyczną długość, na nagraniu powinnam słyszeć głos fortepianu.
Na ocenę bardzo dobrą śpiewaj głos pierwszy przy pierwszej prezentacji, głos pierwszy przy drugiej prezentacji, głos drugi przy trzeciej prezentacji.
Na ocenę celującą śpiewaj wybrany głos przy pierwszej prezentacji, głos drugi przy drugiej prezentacji, gdy słyszysz głos pierwszy, głos pierwszy przy drugiej prezentacji gdy słyszysz głos drugi.
Ćwiczenie wykonaj solmizacją - tak jak ćwiczyliśmy na lekcji.

Temat: Tonacje równoległe 

Tonacje równoległe: D-dur i h-moll:


Ćwiczenia słuchowe:

Temat: Ćwiczenia na ocenę z trójdźwięków i ich przewrotów

Budowanie trójdźwięków na pięciolinii
Śpiewanie trójdźwięku i jego przewrotu patrząc na klawiaturę fortepianu


Temat: Tonacje jednoimienne. D7. - ćwiczenia
Temat: Funkcje harmoniczne - ćwiczenia. Tonacje równoległe - B-dur i g-moll.


Temat: Ćwiczenia

ćw.1 - budowanie interwałów przy pomocy klawiatury
ćw.2 - słuchanie przy pomocy interaktywnej klawiaturki fortepianu
ćw.3 - rozpoznawanie słuchowe (http://www.dur-moll.pl/)
ćw.4 - szukanie w nutach - ćwiczenia z książki
ćw. 6 - posłuchaj i śpiewaj: ćw.26/13ćw.27/13







Temat: Ćwiczenia

ćw. 1 - ćwiczenia interwałowe
ćw. 2 - budowanie trójdźwięków i słuchanie
ćw. 3 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty" - cz.2
ćw. 4 - str. 28 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki
ćw. 5 - dyktando na ocenę


Temat: Takty ósemkowe. Piosenki na interwały.

Dyktando z podanym rytmem 11b/33

Ćwiczenia interwałowe

Tworzenie zestawu piosenek pomocnych przy rozpoznawaniu interwałów


Temat: sekunda - powtórzenie
ćw. 1 - sprawdzenie zadań zadań z sekundami z poprzedniej lekcji
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 5 - str. 30 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału sekundy w górę i w dół



Temat: Tercja, trójdźwięk, progresja

ćw. 1 - sprawdzenie zadań zadań z sekundami z poprzedniej lekcji
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 5 - str. 28 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału tercji w górę i w dół



Temat: Tonacja g-moll - ćwiczenia

 str. 17

W.A. Mozart "Symfonia g-moll"

A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll"

ćw.46/17 - materiał do ćwiczenia solfeżowego


Temat: Trójdźwięki w melodii i harmonii

str. 90 i 91 - trójdźwięki w utworach grane harmonicznie

Szukanie trójdźwięków w melodii w tonacjach B-dur i g-moll str. 16str. 17

Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada"


Temat: Teoria w praktyce


Dyktando z trójdźwiękami: "Cygańska ballada" (dokończenie)

Budujemy gamy

Budujemy trójdźwięki

Dyktando - krakowiaczek 






Temat: Przewroty trójdźwięków w ćwiczeniach


str. 70 - scan



ćw. 1 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwiękówkarta pracy
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - ćwiczenia słuchowe str. 30


Temat: "Długonutowe" dyktando. Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia utrwalające.

Walc - Amelia - prezentacja
Walc - Amelia - dyktando


Temat: Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia.


Trójdźwięki:
Ćwiczenia z książki s. 69 (pisemne)
Ćwiczenia na klawiaturze (budowanie i śpiewanie przewrotu trójdźwięku od wybranego dźwięku)
Śpiewanie od wybranych dźwięków
Umiejscowienie w gamach

str. 70 - scan




Temat: Przewroty trójdźwięków ćwiczenia słuchowe
str. 70 - scan
str. 71 - scan


Temat: Przewroty trójdźwięków harmonicznie

7/70 - wielogłos
11/71 - dyktando wielogłos
9c/71 - trójdźwięki harmonicznie
ćwiczenia wykonawcze



Temat: Tercje i trójdźwięki

ćw.1 - przypomnienie melodii dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - str. 30 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

TRÓJDŹWIĘKI - rodzaje i budowa

Zadanie:
Naucz się budowy tercjowej trójdźwięków: moll, dur, zmniejszony i zwiększony


Temat: Tonacja A-dur. Enharmonia.
Ćwiczenie wykonawcze: 7/70 - trzy głosy

Dyktando: 8b/30




Temat: Dyktando z lukami. Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia
dyktando z lukami  - przykład słuchowy

str. 70 - scan
str. 71 - scan


Temat: Dyktando i transpozycja, ćwiczenia solfeżowe z trójdźwiękami



Temat: Ćwiczenia

Zadanie pisemne
1,2 i 3 ze strony 69

Walc - Amelia - prezentacja
Walc - Amelia - dyktando




Temat: Ćwiczenia

Śpiewaj:
7/70 - trzy głosy
7/70 - po dwa głosy - dodając głos brakujący

Poćwicz rozpoznawanie przewrotów trójdźwięków:
http://www.dur-moll.pl/nowe/trojdzwzp1.html - pomiń przewroty trójdźwięku zmniejszonego

Wykonaj ćwiczenia pisemne ze strony 72



Temat: Trytony - ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia z lekcji 17.03

20.03
Temat: Ćwiczenia trzygłosowe

Kadencje - śpiewanie
Ćwiczenia trzygłosowe - śpiewanie
Ćwiczenie 14/34 - dyktando dwugłosowe

17.03
Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie - przypomnienie (temat na dwie lekcje)

strony to tego tematu str. 53str. 54str.55

ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"

Najpierw zapoznajcie się z piosenką: piosenka o trytonach (ćwiczenie 4 na stronie 54). W tekście tej piosenki jest ukrytych dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:

  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53. Sprawdź czy wszystkie przykłady masz zapisane poprawnie. Prezentacja rozwiązań (ćwiczenie 1 strona 53 oraz ćwiczenie 3 strona 53):





Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku





Temat: Trytony - ćwiczenia słuchowe. Ćwiczenia harmoniczne

Ćwiczenia z lekcji 16.03



Temat: Interwały powyżej oktawy. Tonacja A-dur


Temat: D7 - rozwiązania. Interwały powyżej oktawy

ćw.2/84
str 46 i str 47 - ćwiczenia


Temat: Tonacje równoległe - ćwiczenia, D7 - ćwiczenia

oraz ćwiczenia solfeżowe z poprzedniej lekcji


Temat: Tonacje równoległe 

Tonacje równoległe: D-dur i h-moll:


Ćwiczenia słuchowe:


Temat: Takty ćwierćnutowe, ósemkowe i półnutowe - podobieństwa i różnice


Witold Lutosławski "Taniec"


Temat: Ćwiczenia słuchowe

W. Lutosławski "Taniec" - dyktando

scan ćwiczenia: 8a/30

nagranie: ćw.8a/30


Temat: Trening pisania dyktand

Z książki - grane na fortepianie

Z literatury muzycznej:

Johannes Brahms "Taniec węgierski"

Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"


Sprawdzenie (Chopin)

sprawdzenie (Verdi)

Sprawdzenie (Brahms)


Temat: Trening pisania dyktand c.d.

ćw.1

Dyktando na ocenę: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment

ćw.2

Transpozycja dyktanda na ocenę: F. Chopin Mazurek

ćw.3

Dwa najwyższe głosy w ćwiczeniu 59/20 są napisane na jednej pięciolinii. Twoim zadaniem jest zapisać partię niższego głosu o oktawę niżej w kluczu basowym oraz po napisaniu określić interwały jakie się utworzyły pomiędzy głosami (powyżej oktawy). Pamiętaj o znakach przykluczowych w określaniu interwałów.



Temat: Tydzień pracy samodzielnej


Powtórzymy wiadomości, które powinniście już umieć na tym etapie edukacji i w sobotę wykonacie test sprawdzający.  Zobaczymy także kto z Was zdobędzie I, II i III miejsce. 


Trening samodzielny przewrotów trójdźwięków -  ćwiczymy melodycznie i harmonicznie z pominięciem przewrotu trójdźwięku zmniejszonego
Trening samodzielny - interwały - ćwiczymy melodycznie i harmonicznie


Temat: Ćwiczenia interwałowe i trójdźwiękowe

zadanie słuchowe nr 1

Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm

zadanie słuchowe nr 2

Jaki to tryb trójdźwięku?
ćwicz codziennie wszystkie opcje: w górę, w dół, melodycznie i harmonicznie, aż do osiągnięcia wyniku powyżej 75% za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/trojdzw.htm






Temat: Dzień Matki


Nowa treść lekcji:
Na lekcji będziemy pisać melodie piosenek dla Mamy.
Przygotowałam jedną piosenkę "dziecięcą" - żeby łatwiej było napisać melodię oraz jedną piosenkę "dorosłą" - do odnalezienia błędów w melodii.



Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.

Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN





Zapis melodii piosenki prześlij


Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy. Wersję poprawioną przepisz do zeszytu lub napisz w programie i prześlij.






str. 76


Temat: Tonacja Es-dur - ćwiczenia

Posłuchajcie:
fragment koncertu Mozarta na róg i orkiestrę

Uproszczona melodia to ćw. 57/20 Zaśpiewaj ją - solmizacją i literami. Jeśli potrzebujesz użyj interaktywnej klawiatury (pamiętaj o czarnych klawiszach b,es i as)
https://www.musicca.com/pl/pianino




3. Zadanie pisemne:
Podpisz stopnie w ćwiczeniu 56/20
W zeszycie wymyśl własną melodię w tonacji Es-dur (tak jak niedawno na lekcji). Melodia ma być  łatwa do zaśpiewania. Proszę aby miała 4 takty w metrum 2/4, zaczynała się i kończyła na dźwięku es razkreślnym i żeby zawierała między innymi ósemki i szesnastki.


muzyczna przypominajka - jak budujemy interwały
Na lekcji wielokrotnie tłumaczę zasadę - w ramach przypomnienia. Teraz, gdy lekcje są takie jak widać posłuchajcie innego nauczyciela, który to samo przedstawia
Jak prawidłowo budować interwały

Zadanie pisemne - w zeszycie
W zeszycie zapisz temat "Tonacja Es-dur - utrwalenie".
1. Zapisz gamę Es-dur w kluczu basowym i wiolinowym i podpisz stopnie gamy (rzymskimi cyframi)
2. Zapisz ćwiczenie 2 ze strony 8 w tonacji Es-dur (transpozycja). Pamiętaj o znakach oraz o rozpoczęciu od pierwszego stopnia tonacji. Proszę o przesłanie wykonanego ćwiczenia do sprawdzenia.

Zadanie pisemne - z książki:
Na lekcji zaczęliśmy omawiać tonacje z trzema znakami. Proszę zapoznać się ze znakami tonacji Es-dur (strona 20). Wykonaj zadania:
ćw. 56 - podpisz stopnie (cyframi rzymskimi)
ćw. 57 - zakreśl trójdźwięki występujące w melodii
ćw. 58 - zaznacz kolorem wszystkie dźwięki "ze znakiem" (b, es, as)


Temat: Tonacja równoległa do tonacji Es-dur

Dziś krótko:
Przeczytaj
https://towarzystwomuzyczne.com.pl/e-learning/Chopin/teoria.php



zadanie pisemne - w zeszycie
Odpowiedź na pytanie zapisz w zeszycie:
Jaka jest gama równoległa do gamy Es-dur?


Temat: Tonacja c-moll (równoległa do tonacji Es-dur) - ćwiczenia

Zaśpiewaj literowo i solmizacją wszystkie odmiany gamy c-moll (ćw. 60/21)

Sprawdź swoją wiedzę o tej tonacji:
https://learningapps.org/watch?v=pfz81apct20

Przygotowujemy się do śpiewania ćwiczeń w tonacji c-moll.

ćw. 61/21

  • nad ćwiczeniem zapisz odmianę gamy, w której napisana jest ta melodia ludowa
  • podkreśl czerwonym kolorem najniższy i najwyższy dźwięk w ćwiczeniu
  • zakreśl ołówkiem i podpisz wszystkie kwinty czyste i kwartę czystą
  • przy dźwięku prowadzącym napisz strzałkę w górę, która przy śpiewaniu ćwiczenia będzie informowała Ciebie, że następnym dźwiękiem jest pierwszy stopień tonacji
ćw. 62/21

  • podpisz dźwięki nazwami literowymi (pamiętaj o kluczu basowym i trzech znakach przykluczowych)
ćw. 63/21
  • znajdź i zaznacz melodię, która się powtarza
  • zakreśl ołówkiem i podpisz wszystkie kwinty i kwarty czyste


Temat: Tonacja c-moll - przygotowanie do dyktanda

Przedstawiam poprawne odpowiedzi ćwiczeń z poprzedniej lekcji


Wybierz jedno ćwiczenie - to najwygodniejsze do śpiewania dla Ciebie. Naucz się płynnie i ładnie śpiewać. W czasie podanym na telefoniczne konsultacje - zadzwoń, aby zaliczyć ćwiczenie. Jeśli to wygodniejsze dla Ciebie - możesz też przesłać nagranie swojego wykonania.
Poniżej podaję nagrania, które ułatwią Tobie naukę:

https://drive.google.com/open?id=1xLt08eIfk96bSq4YtGlhrIJiaRk14sxj

Dyktando
Spróbuj napisać samodzielnie, ale nie przysyłaj wyniku. We wtorek podam rozwiązanie, a w środę napiszemy na ocenę. Posłuchaj i uzupełnij:

https://drive.google.com/open?id=1ySaeF5KDMjfeMODH-c-c9qU8TEw8k6TS




Temat: Dyktando zdalne

Sprawdź czy dyktanda z poprzedniej lekcji napisałeś (-łaś) poprawnie



Zadanie  pisemne w zeszycie
Po analizie i ponownym przesłuchaniu zapisz w zeszycie temat lekcji i zdalne dyktando, które ocenię. Możesz słuchać wiele razy, zatrzymywać w różnych momentach - ale tym razem, aby być "fair" w stosunku do mnie i innych uczniów umawiamy się, że nie sprawdzamy wyniku na klawiaturce lub swoim instrumencie tylko przysyłamy zdjęcie zapisu jedynie po analizie słuchowej.

Dyktando - przykład zagrany jest dwa razy
https://drive.google.com/open?id=1Nzkj-ns8RWn47Zd824RnIeAKdAIdveie


Temat: Czytanie nut głosem


Ćwiczenie pierwsze:
Najpierw posłuchaj potem śpiewaj
Poniżej podaję nagrania ćwiczeń 61, 62 i 63:
https://drive.google.com/open?id=1xLt08eIfk96bSq4YtGlhrIJiaRk14sxj

Ćwiczenie drugie:
Najpierw zagraj potem śpiewaj
Poniżej podaję numery ćwiczeń z książki, które postarajcie się w ten sposób opanować.
Piosenki: "Wesołe lato" oraz "Cygańska ballada" - u mnie w książce na stronie 92 i 93 - proszę o sprawdzenie i podanie mi mailem, bądź smsem - na których stronach w nowym wydaniu książki są te piosenki.

klawiatura interaktywna
https://www.musicca.com/pl/pianino

Grając i śpiewając wyobraź sobie, że dostałeś (łaś) zadanie od opiekuna samorządu szkolnego na zorganizowanie koncertu z koleżankami i kolegami pt: "Coraz bliżej wakacji" i musisz opanować te piosenki, a potem nauczyć śpiewać. To niełatwe zadanie. Potraktuj to jako zabawę. Byłoby cudownie - usłyszeć nagranie Waszego śpiewu. Jeśli usłyszę - to obiecuję nagrać podkład...


Zadanie na ocenę:
Wybierz jedno ćwiczenie - to najwygodniejsze do śpiewania dla Ciebie. Naucz się płynnie i ładnie śpiewać. W czasie podanym na telefoniczne konsultacje - zadzwoń, aby zaliczyć ćwiczenie. Jeśli to wygodniejsze dla Ciebie - możesz też przesłać nagranie swojego wykonania.
Uczniowie, którzy wykonali już zadanie w ubiegłym tygodniu - mają już to ćwiczenie zaliczone


Temat: Nie każdy utwór ma tonację...

W szkole muzycznej pierwszymi dźwiękami z którymi się zapoznajemy to dźwięki gamy C-dur. W kolejnych latach poznajemy inne gamy, wchodzimy w świat bemoli i krzyżyków, następnie w świat funkcji harmonicznych.

Nie zawsze jednak tak było.

Dawniej - w Średniowieczu i Renesansie - gdy jeszcze zapis nutowy nie był tak precyzyjny jak dzisiaj posługiwano się neumami - zamiast nutami oraz rytmem mowy - zamiast rytmem uporządkowanym w takty. Melodie zaś budowane były w oparciu o skale.
O tych skalach będziemy się uczyć w przyszłym roku. W tym jedynie poznamy kilka utworów - znanych i śpiewanych do dzisiaj. Są one w waszym podręczniku na stronach 53-55.


Ćwiczenie 1                                      
Zapoznaj się z utworami dzięki nagraniom:

Bogurodzica (nagranie fragmentu do dwóch kresek)

Gaude mater
jednogłos - fragment (pół minuty od początku filmu)
wielogłos

Breve regnum

Ćwiczenie 2
Zapisz w zeszycie na pięciolinii wszystkie wysokości dźwięków jakie były wykorzystane w utworze "Gaude Mater" (e, f, g, a, b,c2,d2)
Wykonaj samodzielnie podobne ćwiczenie: Zapisz w zeszycie wszystkie wysokości dźwięków jakie były wykorzystane w Utworze "Bogurodzica" i "Breve Regnum"  


Ćwiczenie 3
Zaśpiewaj samodzielnie melodie solmizacją - w utworze "Breve Regnum" - wystarczy górny głos, dla ambitnych - głos dolny


Ćwiczenie 4
Nagraj fragment (wybraną linijkę) Bogurodzicy - na sylabie "la" wszystkie dźwięki. Zanotuj - żebyś zapamiętał (zapamiętała) którą linijkę wykonałaś (wykonałeś). Nie podawaj tej informacji. Uczniowie, którzy zaśpiewają na tyle czysto i ładnie jedną linijkę, że BĘDĘ W STANIE JĄ ODNALEŹĆ w zapisie nutowym i prześlę Wam informację zwrotną, która będzie zgodna z Waszą notatką - dostaną ocenę bardzo dobrą.




Temat: Ćwiczenia

Brzmienie skrzypiec - zapis fragmentu tematu A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" 

Zapoznanie się z Walcem op.39 Johannesa Brahmsa:

na fortepian solo

na skrzypce i fortepian

na cztery ręce



Temat: Struktury melodyczne w melodii

str.94 - dokończenie ćwiczenia

Transpozycja na bieżąco do tonacji odległych o niewielki interwał (fragment symfonii g-moll Mozarta)



Temat: Ćwiczenia słuchowe

str. 94 - zadania teoretyczne

W.A. Mozart "Symfonia g-moll" - dyktando

A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" - dyktando



Temat: Ćwiczenia zespołowe


Śpiewanie trójdźwięków i ich przewrotów - w trzygłosie

Śpiewanie ćwiczeń wielogłosowych: 10/9, 59/20, ćw.46/17 

Dyktando trójdźwiękowe



Temat: Trójdźwięk w melodii i harmonii.

str.90 - analiza przykładu

str.91 - analiza przykładu

dyktando z trójdźwiękami


Temat: Przewroty trójdźwięków

Przeczytaj i zapoznaj się z wiadomościami ze strony 69 - zielone tabelki
Te wiadomości będziemy utrwalać na kolejnych lekcjach

Trójdźwięki w postaci zasadniczej umiemy już budować. Jak budować przewroty trójdźwięków pokaże Wam dodatkowo filmik. Zachęcam do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=ovZ5P6SBilE

Rozpoznawanie trójdźwięków w postaci zasadniczej i w przewrotach powinniście ćwiczyć na stronie dur-moll.pl (odznacz trójdźwięki zmniejszone i zwiększone, ćwicz tylko durowe i molowe w przewrotach):
http://www.dur-moll.pl/trojdzwzp.htm

W zeszycie zapisz postać zasadniczą oraz pierwszy i drugi przewrót trójdźwięku C-dur melodycznie, następnie harmonicznie i podpisz.




To samo ćwiczenie wykonaj samodzielnie. (Trójdźwięki G-dur i D-dur)

Temat: Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia


https://drive.google.com/open?id=1SpKRJML0R9kb1J6mdFE3tW0SvDKXiC3L

https://www.youtube.com/watch?v=Mjo1KF7ryKc&feature=youtu.be

Zadanie pisemne
1,2 i 3 ze strony 69

Temat: Tonacja E-dur

Tonacja E-dur ma cztery krzyżyki: fis, cis, gis, dis
Omówienie tonacji na stronie 42 w podręczniku

Zapisz w zeszycie gamę E-dur w kluczu basowym
Trójdźwięki triady harmonicznej oraz przewroty trójdźwięków triady harmonicznej, trytony z ich rozwiązaniami w kluczu wiolinowym melodycznie.
Nie przysyłaj rozwiązań.
Na następnej lekcji podam rozwiązanie


Ćwiczenie do posłuchania i zaśpiewania solmizacją (ćw.6/43) - wiosennie
A. Vivaldi Koncert skrzypcowy E-dur z cyklu Cztery Pory Roku

Temat: Tonacja E-dur - ćwiczenia

Utrwalamy w tym tygodniu tonację E-dur. Proszę - zapoznajcie się z zadaniami. W środę na lekcji zdalnej o godzinie 18.00 wykonamy je wspólnie.

Ćwiczenia do śpiewania solmizacją i literami:
ćw. 6 str 41
ćw. 8 str 42



Ćwiczenia słuchowe do uzupełnienia w książce:
ćw. 11 str 43
ćw. 12 str 43

Temat: Tonacja cis-moll - wprowadzenie i ćwiczenia

Gama cis-moll jest gamą równoległą do gamy E-dur - zatem ma te same znaki

ćwiczenia na stronach: 48 lub 50 - 51 lub 53 (w zależności od wydania)

ćwiczenie do śpiewania (na fioletowym tle);
Zaśpiewaj odmiany gamy literowo i solmizacją
naturalna
harmoniczna
dorycka
melodyczna

ćwiczenie do słuchania:
Posłuchaj jak brzmi triada harmoniczna
Posłuchaj znanego utworu w tonacji cis moll śledząc fragment melodii w nutach - ćwiczenie 8 strona 50 lub 52
https://www.youtube.com/watch?v=mbsWdRUgcs4

ćwiczenie do zapisania w zeszycie:
melodia z ćwiczenia 2 strona 48 lub 50 (zadanie domowe dla wszystkich uczniów)

Ćwiczenia solfeżowe - zaśpiewaj:
ćwiczenie 5 strona 49 lub 51 (to ćwiczenie jest do przesłania dla uczniów, którzy nie uczestniczyli w lekcji zdalnej)
ćwiczenie 6 strona 49 lub 51

ćwiczenia słuchowe do zapisu w książce:
ćwiczenie 10 strona 51 lub 53 (to ćwiczenie jest do przesłania dla uczniów, którzy nie uczestniczyli w lekcji zdalnej)
ćwiczenie 11 strona 51 lub 53


Temat: Analizujemy utwory muzyczne. Komponujemy.

str. 76

Piosenki wakacyjne z książki



Temat: Z piosenką za pan brat

Płonie ognisko

tekst

Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll


Temat: Dominanta septymowa


Obejrzyjcie filmik, na którym wyjaśniam zagadnienie dominanty septymowej. W moim wydaniu temat jest na stronie 84, natomiast w waszym prawdopodobnie na stronie 86:
https://www.youtube.com/watch?v=AtYV9dlhP70&feature=youtu.be
Posłuchajcie ćwiczeń 3 i 4 ze strony 85. Postarajcie się je zaśpiewać, zaznaczywszy przedtem dominanty septymowe w melodii:
ćwiczenia 3 i 4 strona 85



Zadanie dla ambitnych:
ćwiczenie 5 strona 85 lub 87 - samodzielne przygotowanie śpiewu solmizacją. Możecie korzystać z wszystkich pomocy - klawiatury interaktywnej, programu musescore, własnego instrumentu, a przede wszystkim z wyobraźni muzycznej.




Temat: Bolero Ravela - melodia główna w różnych instrumentach


Na początek posłuchajcie utworu (lekcja z audycji muzycznych)

ćwiczenie słuchowe
W tym utworze są dwa bardzo długie tematy muzyczne.

Pierwszy z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FLET w zapisie nutowym wygląda tak:


Drugi z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FAGOT w zapisie nutowym wygląda tak:


Waszym zadaniem będzie napisanie które instrumenty prezentują kolejne tematy aż do momentu w którym temat zagra grupa pierwszych skrzypiec (11'20). Do tego momentu temat pierwszy zostaje zaprezentowany sześciokrotnie, podobnie jak i temat drugi.

Żeby to zadanie wykonać prawidłowo - dobrze zapoznaj się z zapisem nutowym. Nie analizuj każdej nuty - tylko śledź przebieg linii melodycznej, rytmu oraz czasu trwania tematu - obserwując zapis nutowy podczas słuchania muzyki

Zadanie nie należy do najprostszych - ale jest przyjemne - bo utworu dobrze się słucha - warto też go dobrze poznać.


Temat: Melodie dzieciństwa


ćwiczenie 1
Zapisz melodię znanej kołysanki:










W melodii występują różne trójdźwięki - zaznacz je i nazwij


ćwiczenie 2
Posłuchaj piosenki"Laleczka z saskiej porcelany" (podręcznik strona 108)

https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI

Zaśpiewaj solmizacją i literami piosenkę.



















Piosenka jest w tonacji c-moll - zapisz tę gamę w zeszycie

ćwiczenie 3
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg

Spróbuj uzupełnić zapis melodii
















ćwiczenie 4
Wszystkie dzieci nasze są - zaśpiewaj refren piosenki literami i solmizacją





Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.



26.05 (wtorek) i 27.05 (środa)

Temat: Program nutowy

Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html

Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:

"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"

Zadanie dla chętnych:

Przepisz w programie piosenkę

Postaraj się zapisać właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, spróbujcie dopisać tekst piosenki. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.
Dodatkowo proponuję spróbować przepisać ćwiczenie 8 ze strony 44 uwzględniając wszystkie oznaczenia agogiczne, artykulacyjne i dynamiczne.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz