kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

Kształcenie słuchu klasa III


29.05

Temat: Analizujemy utwory muzyczne. Komponujemy.

str. 76

Piosenki wakacyjne z książki


26.05

Temat: Z piosenką za pan brat

Płonie ognisko

tekst

Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll


Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")

https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy.


str. 76


21.05

Temat: Ćwiczenia

Brzmienie skrzypiec - zapis fragmentu tematu A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" 

Zapoznanie się z Walcem op.39 Johannesa Brahmsa:

na fortepian solo

na skrzypce i fortepian

na cztery ręce


Płonie ognisko

tekst

Zapisujemy melodię piosenki w tonacji d-moll



19.05

Temat: Struktury melodyczne w melodii

str.94 - dokończenie ćwiczenia

Transpozycja na bieżąco do tonacji odległych o niewielki interwał (fragment symfonii g-moll Mozarta)


12.05

Temat: Ćwiczenia słuchowe

str. 94 - zadania teoretyczne

W.A. Mozart "Symfonia g-moll" - dyktando

A. Vivaldi "Koncert skrzypcowy g-moll" - dyktando


8.05

Temat: Ćwiczenia zespołowe


Śpiewanie trójdźwięków i ich przewrotów - w trzygłosie

Śpiewanie ćwiczeń wielogłosowych: 10/9, 59/20, ćw.46/17 

Dyktando trójdźwiękowe


28.04

Temat: Trójdźwięk w melodii i harmonii.

str.90 - analiza przykładu

str.91 - analiza przykładu

dyktando z trójdźwiękami


24.04

Temat: Trening pisania dyktand c.d.

ćw.1

Dyktando na ocenę: Jacques Offenbach "Kankan" - fragment

ćw.2

Transpozycja dyktanda na ocenę: F. Chopin Mazurek

ćw.3

Dwa najwyższe głosy w ćwiczeniu 59/20 są napisane na jednej pięciolinii. Twoim zadaniem jest zapisać partię niższego głosu o oktawę niżej w kluczu basowym oraz po napisaniu określić interwały jakie się utworzyły pomiędzy głosami (powyżej oktawy). Pamiętaj o znakach przykluczowych w określaniu interwałów.


21.04

Temat: Trening pisania dyktand

Z książki - grane na fortepianie

Z literatury muzycznej:

Johannes Brahms "Taniec węgierski"

Fryderyk Chopin "Mazurek op. 68 nr 3"

Giuseppe Verdi "Marsz triumfalny" z opery "Aida"


Sprawdzenie (Chopin)

sprawdzenie (Verdi)

Sprawdzenie (Brahms)



17.04

Temat: Konkurs "Muzyczna bajka" - materiały do inspiracji

Uczniowie którzy nie czują się na siłach dostaną inne samodzielne zadanie.

Zadanie dla starszych uczniów:

Napisz w jaki sposób kompozytorzy wprowadzają do swoich utworów HUMOR? Praca na podstawie filmu. W wypracowaniu powinny pojawić się przykłady z tegoż filmu.

Zadanie dla uczniów młodszych: Oglądnij film . Po oglądnięciu wyjaśnij "Co to jest forma sonatowa" - korzystając z wszystkich nowych terminów muzycznych przedstawionych przez prowadzących w formie zabawy.


Praca na dwie godziny

9.04
Temat: Interwały powyżej oktawy. Tonacja A-dur

7.04
Temat: D7 - rozwiązania. Interwały powyżej oktawy

ćw.2/84
str 46 i str 47 - ćwiczenia


31.03
Temat: Tonacje równoległe - ćwiczenia, D7 - ćwiczenia

oraz ćwiczenia solfeżowe z poprzedniej lekcji

27.03
Temat: Tonacje równoległe 

Tonacje równoległe: D-dur i h-moll:


Ćwiczenia słuchowe:



24.03
Temat: Trytony - ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia z lekcji 17.03

20.03
Temat: Ćwiczenia trzygłosowe

Kadencje - śpiewanie
Ćwiczenia trzygłosowe - śpiewanie
Ćwiczenie 14/34 - dyktando dwugłosowe

17.03
Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie - przypomnienie (temat na dwie lekcje)

strony to tego tematu str. 53str. 54str.55

ćw. 6 str. 54 - Ludwig van Beethoven: Wariacje "Nel cor piu"

Najpierw zapoznajcie się z piosenką: piosenka o trytonach (ćwiczenie 4 na stronie 54). W tekście tej piosenki jest ukrytych dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:

  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53. Sprawdź czy wszystkie przykłady masz zapisane poprawnie. Prezentacja rozwiązań (ćwiczenie 1 strona 53 oraz ćwiczenie 3 strona 53):





Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku




10.03 i 13.03
Temat: Tydzień pracy samodzielnej


W tym tygodniu popracujemy nieco inaczej:

1) Powtórzymy wiadomości, które powinniście już umieć na tym etapie edukacji i w sobotę wykonacie test sprawdzający. Każdy kto napisze test będzie miał obecność na lekcjach w tym tygodniu. Zobaczymy także kto z Was zdobędzie I, II i III miejsce. Do testu podchodzą wszyscy obowiązkowo. Nie ma lekcji na zoomie w tym tygodniu, żeby Was za bardzo nie obciążać - tylko powtarzamy wiadomości. Na teście sprawdzę też umiejętność ich zastosowania. Nie będę oceniać słabych prac - także proszę się nie bać, ale test wykonać porządnie na miarę Waszych aktualnych możliwości. Test udostępnię w sobotę i będzie aktywny przez cały dzień.


Trening samodzielny przewrotów trójdźwięków -  ćwiczymy melodycznie i harmonicznie z pominięciem przewrotu trójdźwięku zmniejszonego
Trening samodzielny - interwały - ćwiczymy melodycznie i harmonicznie





6.03
Temat: Utrwalamy ćwiczenia i wiadomości z poprzedniej lekcji

Śpiewaj:
7/70 - trzy głosy
7/70 - po dwa głosy - dodając głos brakujący

Poćwicz rozpoznawanie przewrotów trójdźwięków:
http://www.dur-moll.pl/nowe/trojdzwzp1.html - pomiń przewroty trójdźwięku zmniejszonego

Wykonaj ćwiczenia pisemne ze strony 72


3.03
Temat: Tonacja A-dur. Enharmonia.
Ćwiczenie wykonawcze: 7/70 - trzy głosy

Dyktando: 8b/30



27.02
Temat: Przewroty trójdźwięków harmonicznie

7/70 - wielogłos
11/71 - dyktando wielogłos
9c/71 - trójdźwięki harmonicznie
ćwiczenia wykonawcze


24.02
Temat: Przewroty trójdźwięków ćwiczenia słuchowe
str. 70 - scan
str. 71 - scan

20.02
Temat: Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia.


Trójdźwięki:
Ćwiczenia z książki s. 69 (pisemne)
Ćwiczenia na klawiaturze (budowanie i śpiewanie przewrotu trójdźwięku od wybranego dźwięku)
Śpiewanie od wybranych dźwięków
Umiejscowienie w gamach

str. 70 - scan


17.02
Temat: "Długonutowe" dyktando. Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia utrwalające.

Walc - Amelia - prezentacja
Walc - Amelia - dyktando




13.02
Temat: Przewroty trójdźwięków w ćwiczeniach


str. 70 - scan

10.02
Temat: Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia
ćw. 1 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwiękówkarta pracy
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - ćwiczenia słuchowe str. 30




6.02
Temat: Ćwiczenia

ćw. 1 - ćwiczenia interwałowe
ćw. 2 - budowanie trójdźwięków i słuchanie
ćw. 3 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty" - cz.2
ćw. 4 - str. 28 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki
ćw. 5 - dyktando na ocenę

Zadanie domowe:
Prześlij zapisane dyktando


3.02
Temat: Tercja, trójdźwięk, progresja

ćw. 1 - sprawdzenie zadań zadań z sekundami z poprzedniej lekcji
ćw. 2 - budowanie - tercji i trójdźwięków - praca samodzielna
ćw. 3 - rozpoznawanie słuchowe tercji i  trójdźwięków
ćw. 4 - dyktando - Seweryn Krajewski motyw główny z filmu: "Uprowadzenie Agaty"
ćw. 5 - str. 28 ćwiczenia trójdźwiękowe z książki

Melodie pomocne w rozpoznaniu interwału tercji w górę i w dół


30.01
Temat: Ćwiczenia

ćw.1 - budowanie interwałów przy pomocy klawiatury
ćw.2 - słuchanie przy pomocy interaktywnej klawiaturki fortepianu
ćw.3 - rozpoznawanie słuchowe (http://www.dur-moll.pl/)
ćw.4 - szukanie w nutach - ćwiczenia z książki
ćw. 6 - posłuchaj i śpiewaj: ćw.26/13ćw.27/13


Zadanie domowe:
Wykonaj zapisane na lekcji (26.01) dyktando melodyczno-rytmiczne - nagraj i prześlij



23.01 i 26.01
Temat: Ćwiczenia z akompaniamentem w tonacji F-dur i d-moll, ćwiczenia interwałowe


ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie


Ćwiczenie kompozytorskie - wspólne wykonanie

Ćwiczenie kompozytorskie - wymyśl czterotaktową melodię w metrum 4/4 w tonacji F-dur, która:

  • Zaczyna się od V stopnia gamy
  • w trzech pierwszych taktach zawiera grupy szesnastkowe
  • kończy się na f1
  • występuje w niej fragment melodii melodii opartej na trójdźwiękach triady harmonicznej

Zadanie domowe:
Prześlij zadanie kompozytorskie wykonane samodzielnie na podstawie ćwiczenia na lekcji oraz próby wykonania zadania z poprzedniej lekcji


12.12
Temat: D7 i trójdźwięk w melodii kolęd

Dyktando klasowe: "Wśród nocnej ciszy" oraz "My też pastuszkowie"
Ćwiczenia z trójdźwiękami (str.28)




9.12
Temat: Oktawy. Klucze. Przenośniki oktawowe.

Klucz wiolinowy
Klucz altowy
Klucz tenorowy
Klucz basowy


Ćwiczenie pisemne - s. 46
Kolęda - dyktando pamięciowe (D-dur)

W dzień Bożego Narodzenia

radość wszystkiego stworzenia:

ptaszki do szopy zlatują,

Jezusowi przyśpiewują.


5.12

Temat: Trójdźwięki - utrwalenie. Gama F-dur - utrwalenie

str 36 - zadania teoretyczne dokończenie

Ćwiczenia głosowe:

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie


Trójdźwięki: ćwiczenia na klawiaturze, ćwiczenia słuchowe 4/28

Trójdźwięk w melodii - "Dzisiaj w Betlejem"


2.12

Temat: Kolędy

Cicha noc na saksofony

Kolęda: nagranienuty

str 36 - zadania teoretyczne

https://youtu.be/2AZOknKotVc


28.11

Temat: Zadanie kompozytorskie. Kolędy.


Kącik kompozytorski i dyktando:

str 59 - scan


Kolęda: nagranienuty


24.11

Temat: Gama F-dur


Śpiewamy gamę F-dur i triadę.

scan str 12

ćw 22 i 23 str 12 - nagrania

ćw.24 str 12 - nagranie


Kącik kompozytorski i dyktando:

str 59


Kolęda: nagranie, nuty



20.11

Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll c.d.

Sprawdzamy poprawność ćwiczenia interwałowego

Dyktando w tonacji e-moll

Dyktando dwugłosowe

scan ćw.14a/32

Wymyślamy klasową melodię w tonacji e-moll zgodnie z następującymi zasadami:

  • materiał dźwiękowy gamy molowej harmonicznej
  • melodia zaczyna i kończy się na e1
  • melodia ma być wygodna do śpiewania.
  • zapisujemy w metrum 6/8
  • melodia ma mieć 8 taktów i zawierać trójdźwięk toniczny i dominantę
  • Melodia kończy się w takcie ostatnim nutą trwającą przez pół taktu.


18.11

Temat: Gama G-dur i równoległa gama e-moll


Ćwiczenia interwałowe


scan str.11

Ćwiczenia:

ćw.13 - podpisz dźwięki

ćw. 14 - zaznacz grupu szesnastkowe

ćw. 15 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny

ćw. 17 - przenosimy zbyt wysokie partie o oktawę w dół

ćw. 18 - analizujemy ćwiczenie 

ćw. 19 - śpiewamy głos dolny, gdy grany jest głos górny


Dyktando dwugłosowe

scan ćw.14a/32



14.11

Temat: Muzycznie - patriotycznie. Ćwiczenia.


Jedzie, jedzie na kasztance, na kasztance siwy strzelca strój, siwy strzelca strój.

Hej, hej, komendancie, Miły wodzu mój!

Gdzie szabelka twa ze stali? twa ze stali? Przecież idziem w bój,przecież idziem w bój

Hej, hej, komendancie,Miły wodzu mój!

Gdzie twój mundur jeneralski, jeneralski Złotem naszywany? złotem naszywany?

Hej, hej, komendancie, Wodzu kochany!


"Przybyli ułani pod okienko" - pieśń Legionów polskich

Pieśni patriotyczne str.56 i  str.57

1. Określ tonację każdej pieśni

2. "Przybyli ułani" - Jaka grupa rytmiczna jest często powtarzana w tej pieśni

3. "Białe róże" - jak nazywamy dźwięki, które nie należą do materiału dźwiękowego gamy? Które to dźwięki?

4. "Rozszumiały się wierzby płaczące" - określ najwyższy i najniższy dźwięk w pieśni.


7.11

Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, gamy molowe - utrwalenie.

ćw. 1 -  dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 3/4)

ćw. 2 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 4/4)

ćw. 3 - dyktando rytmiczne dwugłosowe (4 takty na 6/8)


16b/35 - nagranie

ćw. 16a/33(35)


Schemat śpiewania gamy molowej: str.1str.2



4.11

Temat: Dyktando rytmiczne - dwugłosowe, schemat do śpiewania każdej gamy molowej

Schemat gamy molowej - zapisujemy

  • śpiewamy gamę molową (naturalną)
  • śpiewamy półtony (II-III i V-VI) w górę i w dół
  • śpiewamy odmiany gamy molowej (harmoniczna, dorycka i melodyczna)
  • śpiewamy tryton w odmianie harmonicznej (4< na IV stopniu i rozwiązujemy oraz 5> na VII stopniu i rozwiązujemy)
  • śpiewamy trójdźwięki triady
  • śpiewamy przewroty każdego trójdźwięku
  • śpiewamy D7  i jej rozwiązanie 


Zadanie domowe:

Śpiewaj gamę zgodnie z zapisanym schematem



28.10

Temat: Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne

Schemat gamy molowej - zapisujemy

Dyktando melodyczno-rytmiczne

marsz turecki - nagranie


Na lekcji wykonane ćw.19/35 (dyktando rytmiczne)


Zadanie domowe:

Zapoznać się z dyktandami rytmicznymi, które będą na następnej lekcji. Spróbuj zapisać dyktando (marsz turecki ) do końca. Zdjęcie swojej pracy prześlij na muzykamsa@gmail.com do wtorku 3.11





24.10

Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach, tonacja G-dur

Schemat gamy - śpiewanie z pamięci

Ćwiczenie 14/10 - wykonanie z akompaniamentem

Ćw.7b/33 - rytmiczne słuchowe i wykonawcze


Zadanie domowe:

Śpiewaj piosenkę "My uczniowie" str36 solmizacją - do połowy



21.10

Temat: Ćwiczenia rytmiczne. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych, ćwierćnutowych i półnutowych

Ćwiczenie 1

Grupowanie ósemek w taktach: 12/8, 6/4 i 3/2

Ćwiczenie 2

Wykonanie wybranych rytmów ze strony 24

Ćwiczenie 3

Korekta błędów (słuchowe rytmiczne) 17a/35

Dwugłosowa układanka rytmiczna 18/35


17.10

Temat: Takty ósemkowe 6/8 i 3/8

Dopisywanie melodii do podanego rytmu 11b/33

Korekta dźwięków 9b/32

Gama G-dur - śpiewanie

ćw.12/10 - śpiewnie


Zadanie domowe:

Mów rytmicznie nazwy dźwięków w kluczu basowym 13/10




10.10

Temat: Ogólnopolski test z kształcenia słuchu i audycji muzycznych - próba

korekta błędów, dyktando pamięciowe, brzmienie instrumentów, tańce


7.10

Temat: Ogólnopolski test z kształcenia słuchu - próba

zadania: interwały, gamy, rytm, trójdźwięki - słuchowo i teoretycznie


3.10

Ćwiczenia dwugłosowe - układanki 12b/33

Zapis powyższego ćwiczenia przy użyciu akolady i dwóch pięciolini

Dźwięk prowadzący w tonacji a-moll. Odmiany gamy. str.9

Zadanie:

12b/33 - śpiewaj dolny głos



30.09

Temat: Jestem kompozytorem

Ćwiczenia kompozytorskie - pisanie wariacji zgodnie z instrukcją z książki (str.39)

Zadanie domowe:

Dokończ ostatnią wariację

Dla chętnych - napisz czterowers o muzyce, abyśmy na kolejnych zajęciach mogli skomponować melodię


26.09

Temat: Ćwiczenia słuchowe

Dyktando z D7 w tonacji a-moll

słuchowo - interwały

D7 w ćwiczeniach


Zadanie domowe:

Podpisz interwały - ćw. 1/30


23.09

Temat: D7, Tonacja C-dur

Dyktando z D7

Śpiewanie ćwiczeń solfeżowych 2 i 3 /8 (szukanie trójdźwięków i D7)

4/8 - klucz basowy, analiza, śpiewanie

D7 str84 - wiadomości

Zadanie:

Napisz na karteczce w jaki sposób możemy wspólnie urozmaicić zajęcia kształcenia słuchu

Zapowiedziane dyktando z D7 na ocenę oraz ćwiczenia z D7 (budowanie, rozpoznawanie)


19.09

Temat: D7 - budowa interwałowa

Budowanie D7, określanie składników, określanie interwałów pomiędzy składnikami

Śpiewanie D7 z rozwiązaniem

D7 w ćwiczeniach - zaznaczanie w ćwiczeniach ćw.3/8

Trójdźwięki w ćwiczeniach - ćw.2/8

Zadanie: Śpiewaj podany na lekcji schemat interwałów wielkich i czystych w górę oraz małych i czystych w dół w tonacji B-dur i A-dur. 


16.09

Temat: D7

Schematy śpiewania gamy durowej: gama,triada, przewroty trójdźwięków, półtony, trytony i ich rozwiązania oraz D7 bez przewrotu z rozwiązaniem

D7 - wprowadzenie pojęcia, budowanie w różnych tonacjach

Dyktando uzupełnianka - "Vivat musica" - rozpoczęcie



12.09

Śpiewanie transpozycji kanonu: "hej ho" z a-moll do g-moll na bieżąco, bez zapisu

Ćwiczenia interwałowe - słuchowe, 

ćwiczenia w określaniu kolejności znaków przy kluczu:

FIS CIS GIS DIS AIS EIS HIS

B ES AS DES GES CES FES

Zapis schematów gam do śpiewania (gama, triada, przewroty trójdźwięków triady)

Zadanie domowe:

Śpiewaj melodię kanonu transponując ją do tonacji g-moll (sekundę w dół) i d-moll (kwintę w dół) patrząc na nuty zapisane w tonacji a-moll



9.09

Piosenki ze str 114 i 115 - ćwiczenia wykonawcze oraz analiza fragmentów melodii

Zapis melodii kanonu "Nadchodzi czas" w tonacji D-dur

Zadanie domowe: brak


5.09

Zadanie domowe: transpozycja fragmentu melodii Hymnu Szkoły do tonacji: B-dur i D-dur




Podręcznik:

Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel, Tatiana Stachak "Nasza Muzyka 5" wyd. Euterpe

Dwa zeszyty MAŁE w pięciolinie

Uwaga - jeśli Uczeń pisze niewyraźnie - bardzo proszę o zakupienie zeszytów w szeroką pięciolinię

Wyposażenie piórnika: ołówek, gumka, kredki, długopis, temperówka




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz