kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

audycje muzyczne klasa II




16.06 (wtorek)


Temat: Formy muzyczne a gatunki muzyczne

Często zastanawialiście się dlaczego utwór nazywa się tak a nie inaczej. Niekiedy nazywane są utwory zgodnie z prezentowaną formą np. symfonia, sonata, fuga, inwencja; niekiedy nazwane są na przykład określeniem tańca: polonez, bolero, allemande, menuet. Z pewnością w czasie edukacji muzycznej spotkaliście się z takimi utworami.

Dzisiaj zaprezentuję utwory o jeszcze innych nazwach jak:
scherzo, nokturn, preludium, etiuda, kaprys, impromptu, fantazja rapsodia, ballada, poemat symfoniczny. Wszystkie te gatunki macie opisane w podręczniku na stronach 65-68. Przeczytajcie te informacje i posłuchajcie kilku przykładów muzycznych. Pod koniec tygodnia podsumujemy wiedzę w zadaniach interaktywnych (umieszczę do piątku na blogu)

Ludwik van Beethoven Scherzo z III Symfonii Es-dur
Fryderyk Chopin Nokturn
Fryderyk Chopin Preludium
Franciszek Liszt Etiuda
Nicolo Paganini Kaprys
Franciszek Schubert Impromptu
Fryderyk Chopin Fantazja na tematy Polskie
Franciszek Liszt Rapsodia węgierska
Fryderyk Chopin Ballada




09.06 (wtorek)


Temat: Formy polifoniczne - inwencja, kanon i fuga

Wiadomości o formach znajdują się w podręczniku na stronach 60-63. Przeczytanie to wstęp do prezentowanych poniżej ćwiczeń:

Utrwalenie wiedzy teoretycznej w ćwiczeniach

ćwiczenie 1 - KANON
Wybierz w programie musescore swój skład trzech instrumentów melodycznych (np. skrzypce, obój, klarnet). Zapisz melodię kanonu "Panie Janie" i korzystając z narzędzia - KOPIUJ/WKLEJ stwórz samodzielnie kanon.

ćwiczenie 2 - INWENCJA
Zapisz w zeszycie:
IMITACJA - technika kompozytorska polegająca na powtarzaniu melodii z opóźnieniem w kolejnych głosach
Następnie przesłuchaj inwencji i zapisz w zeszycie ten fragment melodii, który najczęściej jest imitowany (jest to krótka, półtaktowa fraza)
https://www.youtube.com/watch?v=E1M_jEHJtrE

ćwiczenie 3 - FUGA
Utrwal wiedzę o przekształceniach tematu w muzyce polifonicznej (tabelka z buźkami) poprzez samodzielny rysunek podobny do "buziek" umieszczonych w książce, albo kwiatka przedstawionego na moim przykładzie. Dla ambitnych zamieściłam temat do samodzielnego przekształcenia. Pokazałam też na przykładach jak to zadanie wykonać. Poczujcie się kompozytorami!!!



Oczywiście w miarę możliwości i chęci zachęcam do słuchania Preludiów i Fug Jana Sebastiana Bacha. Polecam w wykonaniu Glenna Goulda.
https://www.youtube.com/watch?v=vc7l_J8ujOc&list=PLlWjMgPZmnaV2XJaZk5FCSyu5ab8kFcib
Możecie też śledzić głosy w fudze w zapisie nutowym:
https://www.youtube.com/watch?v=Y76uH2xu670


02.06 (wtorek)


Temat: Literatura muzyczna - tematyka dziecięca

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/dzien-dziecka.html

Polskim kompozytorem znanym z twórczości dziecięcej jest Witold Lutosławski. Napisał on piosenki do słów Juliana Tuwima i wiele utworów dla Dzieci. Oto niektóre z nich:
Pióreczko
Idzie Grześ przez wieś
Kotek
Spóźniony słowik


Na zadanie domowe napisz: Które wykonanie tych czterech piosenek było Twoim zdaniem najlepsze. Uargumentuj swoją wypowiedź korzystając z terminologii dotyczącej elementów dzieła muzycznego.




Dodatkowe zadanie:
Zachęcam do posłuchania innych utworów literatury muzycznej dla dzieci. Śledźcie utwory z zapisem nutowym i zwracajcie uwagę w szczególności na oznaczenia dotyczące poznanych elementów muzycznych (artykulacja, dynamika, agogika i inne).

W tygodniu umieszczę pytania lub quiz na spostrzegawczość

Dymitr Szostakowicz - "Taniec Lalek"





26.05 (wtorek)


Temat: Nie ma jak u Mamy... - twórczość muzyczna dla Mam

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/nie-ma-jak-u-mamy.html

Podałam kilka piosenek ze światowego repertuaru, które zadedykowane zostały Mamom.
Możecie zapoznać się z nimi, a na zadanie domowe bardzo proszę, aby każdy z Was złożył muzyczne życzenia swoim Mamom np:

Zaproś Mamę na koncert - zagraj dla niej utwór na instrumencie
Puść jej piękną piosenkę
Zaśpiewaj piosenkę z dedykacją dla Mamy
Może ktoś z Was stworzy własne słowa do piosenki, a może wymyśli własną piosenkę.
Poszukaj w internecie piosenki, która najbardziej pokazuje Twoją miłość do Mamy.

Podzielcie się ze mną i innymi uczniami swoimi pomysłami. Opisz lub przedstaw:

"MÓJ MUZYCZNY POMYSŁ NA DZIEŃ MATKI"

Najciekawsze pomysły umieszczę ANONIMOWO na blogu



19.05 (wtorek)

Temat: Formy cykliczne - sonata, symfonia i koncert

Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=T_Qg_O2ijEQ


Odpowiedz na pytanie:
"Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci (zainteresowało Ciebie) po wysłuchaniu lekcji?"




Posłuchaj słynnych symfonii, koncertów oraz sonat przy codziennych czynnościach np:

1) Jedna z najsłynniejszych symfonii: W. A. Mozart "Symfonia g-moll"

2) Zbiór sonatin bardzo często wykonywanych przez pianistów w szkole muzycznej pierwszego stopnia. Śledząc tekst nutowy możecie obserwować przebieg formy sonatowej, ronda, czy wariacji w ramach cyklicznej budowy utworu M. Clementi "Sonatiny"

3) Twórczość F. Chopina każdy powinien znać. Oto jeden z dwóch koncertów fortepianowych w wykonaniu laureata pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego Rafała Blechacza: F. Chopin "Koncert fortepianowy e-moll"



12.05 (wtorek)

Temat: Forma sonatowa

Treść lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=rx8TOJPSsOg

Przykład muzyczny:
Temat pierwszy - ciemnoniebieski
Łączniki oparte na materiale melodycznym tematu pierwszego - jasnoniebieski
Temat drugi - ciemnoróżowy
Łączniki oparte na materiale melodycznym tematu drugiego - jasnoróżowe
W. A. Mozart "Sonata C-dur"  KV 545 cz.I

Quiz sprawdzający wiedzę na podstawie filmu:
https://kahoot.it/challenge/09358713?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1589276720661

05.05 (wtorek)

Temat: Rondo i wariacje

RONDO
Wiadomości z poniższego linku - obowiązkowe: RONDO, ponadobowiązkowe - WIELKA FORMA RONDA. Proszę przesłuchać przykład muzyczny świadomie - podświetlane są części składowe ronda podczas wykonania

https://towarzystwomuzyczne.com.pl/e-learning/Mozart/formy.php

WARIACJE
Wariacje - forma muzyczna, która zawiera temat który ulega rozmaitym zmianom w kolejnych wariacjach (rodzaje zmian strona 53 podręczniku). Proszę przesłuchać utwór i obserwować zapis nutowy oraz pojawiające się zmiany w kolejnych wariacjach.

Zadanie dla chętnych: spróbuj opisać - w jaki sposób kompozytor zmieniał temat w kolejnych wariacjach.

https://www.youtube.com/watch?v=t0SaPUhD4rc

Melodia tematu powyższych wariacji znajduje się w waszym podręczniku do kształcenia słuchu ćw.6 str 54 - tylko, że jest ona zapisana tam w tonacji C-dur.




Po przesłuchaniu utworów odpowiedzcie w zeszycie na pytania:
1. Kuplet to część ronda czy wariacji?
2. Temat to część ronda czy wariacji?
3. Który kuplet pierwszy czy drugi utworu Mozarta jest molowy i dramatyczny?
4. Jeden z refrenów jest trochę inaczej zaprezentowany przez Mozarta. Posłuchaj początku każdego z nich, napisz który? Jaka jest najbardziej słyszalna zmiana w tej prezentacji refrenu?
5. W jakiej tonacji jest utwór "Nel cor piu"?
6. W której wariacji Beethoven zmienił tonację i na jaką?



28.04 (wtorek)


Temat: Formy muzyczne - wprowadzenie. Suita.


FORMY MUZYCZNE - WPROWADZENIE

Zaczynamy omawianie ostatniego działu pt. FORMY MUZYCZNE.
Każdy utwór, który gracie ma formę. Niektóre formy muzyczne otrzymały "w prezencie od historii muzyki" nazwę. To znaczy, że utworów pisanych na takich zasadach powstało bardzo dużo w danym okresie historycznym.

Wypisz formy, które będziemy omawiać na kolejnych lekcjach do końca roku szkolnego:

  • SUITA
  • FORMA PIEŚNI (AB, ABA, pieśń zwrotkowa)
  • RONDO
  • WARIACJE
  • KANON
  • INWENCJA
  • FUGA
  • FORMA SONATOWA (ALLEGRO SONATOWE)
  • CONCERTO GROSSO I KONCERT SOLOWY w baroku
  • SONATA, SONATINA, SYMFONIA, KONCERT SOLOWY w klasycyzmie

Podkreśl te formy, które wydaje Ci się, że znasz lub grałeś (grałaś).


SUITA - WIĄZANKA TAŃCÓW

Omawianie form rozpoczniemy od SUITY - ponieważ niedawno omawialiśmy tańce i mam nadzieję, że macie je jeszcze w pamięci.
Wiadomości o SUICIE są w podręczniku na stronach 50-51


Renesans: części SUITY to: TANIEC WOLNY - TANIEC SZYBKI
Pawana i galiarda


Barok: części SUITY to ALLEMANDE, COURANTE, SARABANDA i GIGUE (jako stałe części) 
Kompozytorzy dodają do części stałych suity części taneczne np. menuet, gawot
Kompozytorzy dodają do części stałych suity części nietaneczne np. preludium, aria

J.S. Bach Suita wiolonczelowa nr 1
1. Prelude - 0:00 2. Allermande - 2:45 3. Courante - 7:09 4. Sarabande - 9:47 5. Menuet I / II - 13:41 6. Gigue - 17:38



Romantyzm: części SUITY zawierają

1) najciekawsze fragmenty BALETÓW np:
Piotr Czajkowski Suita z baletu "Jezioro Łabędzie"

2) najciekawsze fragmenty OPER np:
George Bizet Suita nr 1 z fragmentów opery "Carmen"
00:26 Prelude 04:12 Aragonaise III Intermezzo 07:09 Seguedille 08:51 Les Dragons d'Alcala 10:26 Les Toreadors

3) najciekawsze fragmenty PRZEDSTAWIEŃ TEATRALNYCH np:
Edward Grieg Suita Peer Gynt z przedstawienia teatralnego na podstawie dramatu H. Ibsena
0:29 Poranek
4:19 Śmierć Azy 8:05 Taniec Anitry 11:29 W grocie króla gór



Quiz z lekcji jest aktywny do godziny 21.00 dnia 20.05. Jako nick podaj imię i pierwszą literę nazwiska.
https://kahoot.it/challenge/01381829?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1588790437073

7.04 (wtorek) i 21.04 (wtorek)

Temat: Dawne tańce  (temat na dwie lekcje)

Zadanie pisemne w zeszycie (7.04) dokumentujące wykonywane ćwiczenia z racji "tygodnia patrona"
Napisz swoimi słowami:
"Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i własnych doświadczeń artystycznych


Treść lekcji:

Często gracie utwory o takich nazwach jak: bourree, siciliana, gawot, mussette. Nazwy wydają się dziwne - bo niezbyt często używane na codzień. Chciałam na tej lekcji pokazać Wam piękno kultury dworskiej XVI, XVII i XVIII wieku. To wtedy te tańce były TAŃCAMI UŻYTKOWYMI. My teraz w szkole muzycznej gramy TAŃCE STYLIZOWANE. Proszę abyście oglądnęli przykłady filmowe i w przyszłości grając taniec mieli przed oczami ten właśnie klimat i ten rodzaj piękna:


Ten przykład jest trochę dłuższy. Pokazuje jak ważna jest rola PULSU w muzyce tanecznej. Gdy gracie taniec na instrumencie - to przede wszystkim powinniście pracować nad tym aby było słychać, że jest on "na trzy", albo "na cztery" i bardzo dokładnie realizować figury rytmiczne. Zobaczcie jak skomplikowane są kroki gawota:


A oto taniec dworski - MENUET - który opanował parkiety w XVIII wieku. W XIX wyparł go nieśmiertelny walc, ale menuet jako taniec stylizowany pozostał w symfoniach jako część III - oczywiście jako taniec stylizowany.


Na kolejnych lekcjach poznamy formę muzyczną tzw. SUITĘ w skład której wchodzą takie tańce jak: ALLEMANDE (Niemcy - taniec umiarkowany), COURANTE (Francja - taniec szybki), SARABANDE (Hiszpania - taniec wolny) i GIGUE (Anglia - taniec bardzo szybki). Oto pierwszy z nich:


Czasami za bardzo skupiamy się na choreografii, więc tym razem tylko muzyka. Przy okazji zwróćcie uwagę na instrument wykonujący owego COURANTE'A. To LUTNIA - typowo dworski instrument:


SARABANDA - dostojny, powolny taniec. W tym przykładzie w prawdziwie barokowej aurze:


Zadanie pisemne w zeszycie (21.04)
Proszę abyście zapisali w zeszycie przykłady muzyczne których słuchaliśmy. Następnie odsyłam do książki. Tańce innych narodów są na stronach: 43-49. Wiadomości jest dużo - więc proponuję, abyście skupili się przede wszystkim na tempie, metrum, rytmie i pochodzeniu. Proponuję aby te wiadomości skompletować w formie tabelki, albo innej wymyślonej przez Was obrazowej formie - diagramu, zbiorów itp., może też być komputerowo - ale zachęcam do twórczości przy użyciu kredek i długopisów, żeby przy tym komputerze tyle nie siedzieć. Wasze propozycje ocenię pod względem poprawności i pomysłowości wybranej formy.

Poniżej zadania, które ułatwią Wam utrwalenie tych wiadomości oraz inspirację do realizacji pracy domowej.


31.03 (wtorek)

Temat: Tydzień patrona

W tym tygodniu proszę o rozwiązywanie interaktywnych zadań o Patronie naszej szkoły. Możecie zanotować w zeszycie najważniejsze informacje, albo dołączyć wydruk tekstu ze strony siedleckiej. Tym razem zdjęć nie przysyłamy.

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/03/tydzien-patrona.html

W przyszłym tygodniu będę zbierać zadania pisemne na podstawie wykonanych zadań. Jeśli chcecie możecie już zacząć pisać. Podaję temat:

Napisz swoimi słowami: "Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i swoich doświadczeń

Proszę nie przesadzać z długością



24.03 (wtorek)

Temat:Tańce stylizowane


Proszę o zanotowanie w zeszycie tematu oraz takiej krótkiej informacji:

Tańce stylizowane to tańce przeznaczone do słuchania, a nie do tańczenia.
Polskim kompozytorem, który komponował takie tańce jest  Fryderyk Chopin.


2. Zadanie pisemne - w zeszycie
Proszę o napisanie krótkiej notatki o Chopinie na podstawie informacji z książki str.174-175 (5-6 zdań). Na stronie 176 są wymienione utwory Chopina - podkreślcie te utwory, które mogą być (sądząc po nazwie) tańcami stylizowanymi.

Zachęcam do słuchania muzyki Fryderyka Chopina. Podkreślone utwory możecie wpisać w wyszukiwarkę i posłuchać przy obiedzie...

Uwaga:
W książce na str 39-41 są opisane polskie tańce narodowe. Na końcu podany jest "mazurek". Ten taniec nie jest tańcem narodowym, a właśnie tańcem stylizowanym, który spotykamy w twórczości Fryderyka Chopina. Tę uwagę proszę, abyście uwzględnili wykonując poprzednie zadanie (oczywiście Ci, którzy jeszcze nie oddali)



17.03 (wtorek)

Temat: Polskie tańce narodowe

Przeczytaj str 39-41

1. Zadanie pisemne - w zeszycie
Pisemnie wykonaj tabelkę w której umieścisz nazwę tańca, metrum, tempo, pochodzenie oraz informacje dodatkowe jak charakter tańca, ewentualne ciekawostki. Zdjęcie tabelki z zeszytu proszę przesłać mailowo. Można też zrobić komputerowo - następnie wkleić do zeszytu.



Do posłuchania i popatrzenia:
tańce w wykonaniu Zespołu "Mazowsze" np:
oberek
kujawiak
krakowiak
oraz
Mazur z opery "Halka" Stanisława Moniuszki
Mazur ze "Strasznego Dworu" Stanisława Moniuszki
Michał Kleofas Ogiński "Polonez - Pożegnanie Ojczyzny"
Wojciech Kilar Polonez z filmu "Pan Tadeusz"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz