kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

audycje muzyczne klasa V




16.06 (wtorek)


Temat: Muzykowanie zespołowe na przestrzeni wieków

Podaję do posłuchania przykłady muzyczne poukładane w kolejności historycznej. Zwróćcie uwagę przede wszystkim na skład instrumentalny. Zwróćcie też uwagę na pracę dyrygenta, na piękno każdego instrumentu przypominając sobie zawód lutnika, wyobraźcie sobie, że jesteście reżyserami dźwięku - i co w nagraniu szczególnie chcielibyście pokazać. Zwróćcie uwagę też na możliwości i skalę instrumentów. Możecie wasze spostrzeżenia opisać i przesłać do mnie. To takie podsumowanie wiedzy z całego roku.

Zespół ludowy:



Zespół renesansowy:
https://www.youtube.com/watch?v=t59s3MCDAew

Zespół barokowy:
https://www.youtube.com/watch?v=4b0dCjD-y5M

Orkiestra klasyczna:
https://www.youtube.com/watch?v=guFtLJjRuz4

Orkiestra romantyczna:
https://www.youtube.com/watch?v=cQFjDBFXN58

Orkiestra o powiększonym składzie instrumentów perkusyjnych, chór i solistów:
https://www.youtube.com/watch?v=JpO4A1JQ8rY

Zespół jazzowy:
https://www.youtube.com/watch?v=NTJhHn-TuDY




09.06 (wtorek)

Temat: Instrumenty muzyczne - podsumowanie

Utworem, który jest chyba najlepszym "studium orkiestry" i instrumentów w niej występujących jest Bolero Ravela. Posłuchajcie utworu - wypisując kolejno występujące instrumenty, które wykonują główne tematy. W pewnym momencie  tematy główne zaczynają grać różne grupy instrumentów. Jeśli będzie możliwe - też spróbujcie i te grupy określić np. smyczki, albo instrumenty dęte blaszane. Zadanie to wykonajcie na brudno. Wkrótce napiszę zadanie, które pokaże czy prawidłowo określiliście instrumenty i ich kolejność.

https://www.youtube.com/watch?v=mhhkGyJ092E

Podaję w rozsypce instrumenty lub grupy instrumentów, które wykonują tematy. Waszym zadaniem będzie zapisanie we właściwej kolejności do momentu wejścia melodii w pierwszych skrzypcach (11'20):

  • saksofon sopranowy
  • obój miłosny
  • klarnet Es
  • klarnet
  • flet
  • fagot
  • puzon
  • dęte drewniane
  • oboje klarnety i rożek
  • saksofon temorowy
  • flet i trąbka
  • pikuliny i czelesta


02.06 (wtorek)



Temat: Literatura muzyczna - tematyka dziecięca

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/dzien-dziecka.html

Polskim kompozytorem znanym z twórczości dziecięcej jest Witold Lutosławski. Napisał on piosenki do słów Juliana Tuwima i wiele utworów dla Dzieci. Oto niektóre z nich:
Pióreczko
Idzie Grześ przez wieś
Kotek
Spóźniony słowik


Na zadanie domowe napisz: Które wykonanie tych czterech piosenek było Twoim zdaniem najlepsze. Uargumentuj swoją wypowiedź korzystając z terminologii dotyczącej elementów dzieła muzycznego.




Dodatkowe zadanie:
Zachęcam do posłuchania innych utworów literatury muzycznej dla dzieci. Śledźcie utwory z zapisem nutowym i zwracajcie uwagę w szczególności na oznaczenia dotyczące poznanych elementów muzycznych (artykulacja, dynamika, agogika i inne).

W tygodniu umieszczę pytania lub quiz na spostrzegawczość

Dymitr Szostakowicz - "Taniec Lalek"



26.05 (wtorek)


Temat: Nie ma jak u Mamy... - twórczość muzyczna dla Mam

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/nie-ma-jak-u-mamy.html

Podałam kilka piosenek ze światowego repertuaru, które zadedykowane zostały Mamom.
Możecie zapoznać się z nimi, a na zadanie domowe bardzo proszę, aby każdy z Was złożył muzyczne życzenia swoim Mamom np:

Zaproś Mamę na koncert - zagraj dla niej utwór na instrumencie
Puść jej piękną piosenkę
Zaśpiewaj piosenkę z dedykacją dla Mamy
Może ktoś z Was stworzy własne słowa do piosenki, a może wymyśli własną piosenkę.
Poszukaj w internecie piosenki, która najbardziej pokazuje Twoją miłość do Mamy.

Podzielcie się ze mną i innymi uczniami swoimi pomysłami. Opisz lub przedstaw:

"MÓJ MUZYCZNY POMYSŁ NA DZIEŃ MATKI"

Najciekawsze pomysły umieszczę ANONIMOWO na blogu




19.05 (wtorek)


Temat: Zawód muzyczny - reżyser dźwięku

Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=oRDJ6bFnnDU


Odpowiedz na pytanie:
Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci (zainteresowało Ciebie) po wysłuchaniu lekcji?




Jest darmowy program do amatorskiej pracy nad dźwiękiem. Jeśli ktoś z Was chce się pobawić w reżysera dźwięku - może pobrać program i poszukać jakie kryje on możliwości. To zadanie tylko dla chętnych i zainteresowanych tematem.

https://www.audacityteam.org/download/

12.05 (wtorek)

Temat: Zawód muzyczny - dyrygent

Zauważyliście z pewnością - że o ile małe zespoły muzyczne nie potrzebują dyrygenta, zaś orkiestra symfoniczna potrzebuje.
Na dzisiejszej lekcji postaramy się określić funkcję dyrygenta i poznać jego pracę.
Proponuję obejrzenie filmu o młodych dyrygentach - którzy dopiero uczą się zawodu:
https://www.youtube.com/watch?v=Hxd0mwbVeoU

Po obejrzeniu zadanie:
Dwie rzeczy materialne dyrygent musi mieć oprócz fraka. Są to:
Batuta i Partytura

http://www.muzykotekaszkolna.pl/artykuly/dyrygent-orkiestrownik/

Zapiszcie jednym lub dwoma zdaniami definicję tych dwóch pojęć w zeszycie. A następnie na podstawie filmu postarajcie się w punktach lub w formie pisemnej wypowiedzi odpowiedzieć na pytanie:

Jakie cechy i umiejętności musi posiadać dobry dyrygent?



05.05 (wtorek)

Temat: Orkiestry dęte

Na wstępie coś rozrywkowego
https://www.youtube.com/watch?v=fcvqLRCQ2tA

Orkiestra dęta niezastąpiona w reprezentacyjnych defiladach:
https://www.youtube.com/watch?v=ItMrsoFUjl0


Gdyby nie orkiestry dęte byłoby nudno w Mińsku
MM Big Band
https://www.youtube.com/watch?v=3nwmE9Rl3mY

Miejska Orkietra Dęta
https://www.youtube.com/watch?v=uCWyniIzPik


Na zadanie domowe:
Który z trzech muzycznych przykładów jest Ci najbliższy i dlaczego? - napisz kilka zdań



28.04 (wtorek)


Temat: Zespoły kameralne

Wiadomości w podręczniku na stronach 135-137

W skład zespołów kameralnych wchodzi 2-10 muzyków:
DUET
TERCET (wokalny) TRIO (instrumentalne)
KWARTET
KWINTET
SEKSTET
SEPTET
OKTET
NONET
DECET

Oto kilka przykładów zespołów książkowych:
W. A. Mozart Kwartet smyczkowy "Eine kleine Nachtmusik"
Trio barokowe: J.S. Bach Sonata

Oto przykład zespołu nieksiążkowego:
zespół wokalny
zespół instrumentalny


Na zadanie domowe - znajdź i prześlij na maila dwa linki: 
1) link do wykonania utworu muzycznego przez jeden rodzaj zespołu opisanego w podręczniku (np. kwintet smyczkowy, trio fortepianowe)
2) link do wykonania utworu muzycznego przez rodzaj zespołu nie podanego w książce - pamiętaj tylko, że zespół nie może mieć więcej niż 10 uczestników (np. zespół czterech wokalistów, albo dwóch perkusistów i dwóch pianistów) 

21.04 (wtorek)


Temat: Kapele ludowe. Lutnik - artysta, czy rzemieślnik?

Na ostatniej lekcji poznaliście Orkiestrę o ogromnym składzie. Mieliście okazję posłuchać partii różnych instrumentów solo, w tzw. rodzinach np. dęte drewniane, dęte blaszane, kwintet smyczkowy. Takie orkiestry obecnie opanowały sale koncertowe. Oprócz wielkiej orkiestry symfonicznej są też inne zespoły np. kameralne, perkusyjne, orkiestry dęte, orkiestry smyczkowe i wiele innych.

Dlaczego tak jest?

Ponieważ muzycy lubią grać wspólnie, razem muzykować. Tak było zawsze.

Dzisiaj chciałabym pokazać Wam kapele ludowe. To właśnie zespoły, które pokazują nam dzisiaj, że potrzeba wspólnego muzykowania jest naturalna i istniała już od bardzo dawna.

Prymitywne instrumenty tworzone przez lokalnych budowniczych wiejskich z czasem udoskonalały się. I dziś niektóre z nich - w tej doskonalszej formie słyszymy na salach koncertowych.


Kapela góralska
Na filmiku - brzmienie kapeli góralskiej oraz słowo o wykonywaniu instrumentów oraz okazja posłuchania góralskiej gwary:

Na filmiku - brzmienie kapeli góralskiej oraz słowo o basach:

Kapela mazowiecka - zamiast instrumentu basowego - instrument perkusyjny


Zadanie domowe:
Artysta kojarzy nam się z: malarzem, rzeźbiarzem
Rzemieślnik kojarzy nam się z krawcem,  stolarzem
1. Napisz - Czy twoim zdaniem lutnik to artysta, czy rzemieślnik? Uzasadnij na podstawie informacji zawartych w filmach.

2. Jak nazywał się dziewiętnastowieczny etnograf polski, który zapisywał melodie ludowe?



07.04 (wtorek)

Temat: Orkiestra symfoniczna na przykładzie Poloneza Wojciecha Kilara z filmu "Pan Tadeusz"

Zadanie pisemne w zeszycie (7.04) dokumentujące wykonywane ćwiczenia z racji "tygodnia patrona"
Napisz swoimi słowami:
"Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i własnych doświadczeń artystycznych

Treść lekcji:

W tym roku szkolnym poznawaliśmy instrumenty muzyczne. Nadszedł czas, aby poznać zespoły muzyczne i takie utwory w których różne instrumenty grają razem. Zaczniemy od prezentacji orkiestry symfonicznej. Zachęcam do obejrzenia filmu razem z Rodzicami.



Zadanie pisemne w zeszycie po oglądnięciu filmu:
1. Ile razy pojawia się w utworze Wojciecha Kilara melodia główna?
2. Wymień elementy utworu, które są w szczególności ważne w tym utworze i kolejno omawiane przez prowadzącego.
3. Jak inaczej określamy element muzyczny: TEMPO?
4. Czy Polonez powstał w trakcie powstania, przed, czy po powstaniu filmu A. Wajdy?
5. Czy w Polonezie są momenty zwolnienia tempa?
6. Po co jest harmonia w utworze muzycznym?

31.03 (wtorek)

Temat: Tydzień patrona

W tym tygodniu proszę o rozwiązywanie interaktywnych zadań o Patronie naszej szkoły. Możecie zanotować w zeszycie najważniejsze informacje, albo dołączyć wydruk tekstu ze strony siedleckiej. Tym razem zdjęć nie przysyłamy.

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/03/tydzien-patrona.html

W przyszłym tygodniu będę zbierać zadania pisemne na podstawie wykonanych zadań. Jeśli chcecie możecie już zacząć pisać. Podaję temat:

Napisz swoimi słowami: "Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i swoich doświadczeń

Proszę nie przesadzać z długością



24.03 (wtorek)

Temat: Instrumenty dęte klawiszowe

Przeczytaj informacje z książki str.99-102
oraz wykonaj zadanie interaktywne
akordeon
podział instrumentów dętych
organy


2. Zadanie pisemne
Odpowiedzi z ćwiczeń interaktywnych (organy i akordeon) podaj we właściwej kolejności - możesz zapisać w zeszycie, bądź napisać w mailu.




17.03 (wtorek)


Utrwalamy wiedzę o instrumentach perkusyjnych. Wiadomości na stronach: 120-130.
Korzystając z wiedzy z książki, ze spotkania z perkusistą i z zapamiętanej z lekcji wykonaj zadania i prześlij rozwiązanie (może być zdjęcie) mailem.


1. Zadanie pisemne - w zeszycie
Jakie znasz instrumenty perkusyjne o nieokreślonej wysokości dźwięku
Jakie znasz instrumenty perkusyjne o określonej wysokości dźwięku
Wymień instrumenty sztabkowe

zadanie dodatkowe:
Instrumentarium Orffa to przeszkadzajki, które wykorzystujemy na lekcjach kształcenia słuchu i rytmiki. Poszukaj w internecie jak najwięcej nazw tych instrumentów (np. kołatka, tamburyn....)

Do posłuchania:
https://www.youtube.com/watch?v=DLXF_HcdeWY
https://www.youtube.com/watch?v=ON28ryxzaEg
https://www.youtube.com/watch?v=isF1KSklmuU

Przypominam też o krótkiej notatce pt: "Lekcja perkusji na żywo" - do gazetki szkolnej "Akolada".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz