26.06 (piątek)
Zakończenie roku szkolnego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/06/zakonczenie-roku-szkolnego.html
Zakończenie roku szkolnego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/06/zakonczenie-roku-szkolnego.html
05.06 (piątek)
Temat: Literatura muzyczna - tematyka dziecięca
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/dzien-dziecka.html
Polskim kompozytorem znanym z twórczości dziecięcej jest Witold Lutosławski. Napisał on piosenki do słów Juliana Tuwima i wiele utworów dla Dzieci. Oto niektóre z nich:
Pióreczko
Idzie Grześ przez wieś
Kotek
Spóźniony słowik
Na zadanie domowe napisz: Które wykonanie tych czterech piosenek było Twoim zdaniem najlepsze. Uargumentuj swoją wypowiedź korzystając z terminologii dotyczącej elementów dzieła muzycznego.
29.05 (piątek)
Temat: Nie ma jak u Mamy... - twórczość muzyczna dla Mam
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/nie-ma-jak-u-mamy.html
Podałam kilka piosenek ze światowego repertuaru, które zadedykowane zostały Mamom.
Możecie zapoznać się z nimi, a na zadanie domowe bardzo proszę, aby każdy z Was złożył muzyczne życzenia swoim Mamom np:
Zaproś Mamę na koncert - zagraj dla niej utwór na instrumencie
Puść jej piękną piosenkę
Zaśpiewaj piosenkę z dedykacją dla Mamy
Może ktoś z Was stworzy własne słowa do piosenki, a może wymyśli własną piosenkę.
Poszukaj w internecie piosenki, która najbardziej pokazuje Twoją miłość do Mamy.
Podzielcie się ze mną i innymi uczniami swoimi pomysłami. Opisz lub przedstaw:
"MÓJ MUZYCZNY POMYSŁ NA DZIEŃ MATKI"
Najciekawsze pomysły umieszczę ANONIMOWO na blogu
22.05 (piątek)
Temat: Formy cykliczne - sonata, symfonia i koncert
Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=T_Qg_O2ijEQ
Odpowiedz na pytanie:
"Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci (zainteresowało Ciebie) po wysłuchaniu lekcji?"
Posłuchaj słynnych symfonii, koncertów oraz sonat przy codziennych czynnościach np:
1) Jedna z najsłynniejszych symfonii: W. A. Mozart "Symfonia g-moll"
2) Zbiór sonatin bardzo często wykonywanych przez pianistów w szkole muzycznej pierwszego stopnia. Śledząc tekst nutowy możecie obserwować przebieg formy sonatowej, ronda, czy wariacji w ramach cyklicznej budowy utworu M. Clementi "Sonatiny"
3) Twórczość F. Chopina każdy powinien znać. Oto jeden z dwóch koncertów fortepianowych w wykonaniu laureata pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego Rafała Blechacza: F. Chopin "Koncert fortepianowy e-moll"
15.05 (piątek)
Temat: Forma sonatowa
Treść lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=rx8TOJPSsOg
Przykład muzyczny:
Temat pierwszy - ciemnoniebieski
Łączniki oparte na materiale melodycznym tematu pierwszego - jasnoniebieski
Temat drugi - ciemnoróżowy
Łączniki oparte na materiale melodycznym tematu drugiego - jasnoróżowe
W. A. Mozart "Sonata C-dur" KV 545 cz.I
Quiz sprawdzający wiedzę na podstawie filmu:
https://kahoot.it/challenge/09358713?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1589276720661
08.05 (piątek)
Temat: Rondo i wariacje
RONDO
Wiadomości z poniższego linku - obowiązkowe: RONDO, ponadobowiązkowe - WIELKA FORMA RONDA. Proszę przesłuchać przykład muzyczny świadomie - podświetlane są części składowe ronda podczas wykonania
https://towarzystwomuzyczne.com.pl/e-learning/Mozart/formy.php
WARIACJE
Wariacje - forma muzyczna, która zawiera temat który ulega rozmaitym zmianom w kolejnych wariacjach (rodzaje zmian strona 53 podręczniku). Proszę przesłuchać utwór i obserwować zapis nutowy oraz pojawiające się zmiany w kolejnych wariacjach.
Zadanie dla chętnych: spróbuj opisać - w jaki sposób kompozytor zmieniał temat w kolejnych wariacjach.
https://www.youtube.com/watch?v=t0SaPUhD4rc
Melodia tematu powyższych wariacji znajduje się w waszym podręczniku do kształcenia słuchu ćw.6 str 54 - tylko, że jest ona zapisana tam w tonacji C-dur.
Po przesłuchaniu utworów odpowiedzcie w zeszycie na pytania:
1. Kuplet to część ronda czy wariacji?
2. Temat to część ronda czy wariacji?
3. Który kuplet pierwszy czy drugi utworu Mozarta jest molowy i dramatyczny?
4. Jeden z refrenów jest trochę inaczej zaprezentowany przez Mozarta. Posłuchaj początku każdego z nich, napisz który? Jaka jest najbardziej słyszalna zmiana w tej prezentacji refrenu?
5. W jakiej tonacji jest utwór "Nel cor piu"?
6. W której wariacji Beethoven zmienił tonację i na jaką?
17.04 (piątek) i 24.04 (piątek)
Temat: Dawne tańce (temat na dwie lekcje)
Zadanie pisemne w zeszycie (7.04) dokumentujące wykonywane ćwiczenia z racji "tygodnia patrona"
Napisz swoimi słowami:
"Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i własnych doświadczeń artystycznych
Treść lekcji:
Często gracie utwory o takich nazwach jak: bourree, siciliana, gawot, mussette. Nazwy wydają się dziwne - bo niezbyt często używane na codzień. Chciałam na tej lekcji pokazać Wam piękno kultury dworskiej XVI, XVII i XVIII wieku. To wtedy te tańce były TAŃCAMI UŻYTKOWYMI. My teraz w szkole muzycznej gramy TAŃCE STYLIZOWANE. Proszę abyście oglądnęli przykłady filmowe i w przyszłości grając taniec mieli przed oczami ten właśnie klimat i ten rodzaj piękna:
Ten przykład jest trochę dłuższy. Pokazuje jak ważna jest rola PULSU w muzyce tanecznej. Gdy gracie taniec na instrumencie - to przede wszystkim powinniście pracować nad tym aby było słychać, że jest on "na trzy", albo "na cztery" i bardzo dokładnie realizować figury rytmiczne. Zobaczcie jak skomplikowane są kroki gawota:
A oto taniec dworski - MENUET - który opanował parkiety w XVIII wieku. W XIX wyparł go nieśmiertelny walc, ale menuet jako taniec stylizowany pozostał w symfoniach jako część III - oczywiście jako taniec stylizowany.
Na kolejnych lekcjach poznamy formę muzyczną tzw. SUITĘ w skład której wchodzą takie tańce jak: ALLEMANDE (Niemcy - taniec umiarkowany), COURANTE (Francja - taniec szybki), SARABANDE (Hiszpania - taniec wolny) i GIGUE (Anglia - taniec bardzo szybki). Oto pierwszy z nich:
Czasami za bardzo skupiamy się na choreografii, więc tym razem tylko muzyka. Przy okazji zwróćcie uwagę na instrument wykonujący owego COURANTE'A. To LUTNIA - typowo dworski instrument:
SARABANDA - dostojny, powolny taniec. W tym przykładzie w prawdziwie barokowej aurze:
Zadanie pisemne w zeszycie (21.04)
Proszę abyście zapisali w zeszycie przykłady muzyczne których słuchaliśmy. Następnie odsyłam do książki. Tańce innych narodów są na stronach: 43-49. Wiadomości jest dużo - więc proponuję, abyście skupili się przede wszystkim na tempie, metrum, rytmie i pochodzeniu. Proponuję aby te wiadomości skompletować w formie tabelki, albo innej wymyślonej przez Was obrazowej formie - diagramu, zbiorów itp., może też być komputerowo - ale zachęcam do twórczości przy użyciu kredek i długopisów, żeby przy tym komputerze tyle nie siedzieć. Wasze propozycje ocenię pod względem poprawności i pomysłowości wybranej formy.
Proszę abyście zapisali w zeszycie przykłady muzyczne których słuchaliśmy. Następnie odsyłam do książki. Tańce innych narodów są na stronach: 43-49. Wiadomości jest dużo - więc proponuję, abyście skupili się przede wszystkim na tempie, metrum, rytmie i pochodzeniu. Proponuję aby te wiadomości skompletować w formie tabelki, albo innej wymyślonej przez Was obrazowej formie - diagramu, zbiorów itp., może też być komputerowo - ale zachęcam do twórczości przy użyciu kredek i długopisów, żeby przy tym komputerze tyle nie siedzieć. Wasze propozycje ocenię pod względem poprawności i pomysłowości wybranej formy.
Poniżej zadania, które ułatwią Wam utrwalenie tych wiadomości oraz inspirację do realizacji pracy domowej.
03.04 (piątek)
Temat: Tydzień patrona
W tym tygodniu proszę o rozwiązywanie interaktywnych zadań o Patronie naszej szkoły. Możecie zanotować w zeszycie najważniejsze informacje, albo dołączyć wydruk tekstu ze strony siedleckiej. Tym razem zdjęć nie przysyłamy.
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/03/tydzien-patrona.html
W przyszłym tygodniu będę zbierać zadania pisemne na podstawie wykonanych zadań. Jeśli chcecie możecie już zacząć pisać. Podaję temat:
Napisz swoimi słowami: "Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i swoich doświadczeń
Proszę nie przesadzać z długością
Temat: Tańce innych narodów - Marsz, Walc, Polka, Menuet
W książce str 43-46 - proszę o przeczytanie informacji
menuet
polka
walc
marsz
3. Zadanie pisemne w zeszycie
W zeszycie zapiszcie przykłady słuchowe oraz wypełnijcie tabelkę:
TANIEC
|
METRUM
|
POCHODZENIE
|
MARSZ
|
||
WALC
|
||
POLKA
|
||
MENUET
|
20.03 (piątek)
Proszę o zanotowanie w zeszycie tematu: Tańce stylizowane
Tańce stylizowane to tańce przeznaczone do słuchania, a nie do tańczenia.
Polskim kompozytorem, który komponował takie tańce jest Fryderyk Chopin.
2. Zadanie pisemne w zeszycie
Proszę o napisanie krótkiej notatki o Chopinie na podstawie informacji z książki str.174-175 (5-6 zdań). Na stronie 176 są wymienione utwory Chopina - podkreślcie te utwory, które mogą być (sądząc po nazwie) tańcami stylizowanymi.
Zachęcam do słuchania muzyki Fryderyka Chopina. Podkreślone utwory możecie wpisać w wyszukiwarkę i posłuchać przy obiedzie...
13.03 (piątek)
Przeczytaj str 39-41
1. Zadanie pisemne w zeszycie
Pisemnie wykonaj tabelkę w której umieścisz nazwę tańca, metrum, tempo, pochodzenie oraz informacje dodatkowe ( tak jak to robiliśmy na ostatniej lekcji za pomocą karteczek przeze mnie przygotowanych). Zdjęcie tabelki z zeszytu proszę przesłać najlepiej na mój mail. Można też zrobić komputerowo - następnie wkleić do zeszytu.
Do posłuchania
Mazur z opery "Halka" Stanisława Moniuszki
Mazur ze "Strasznego Dworu" Stanisława Moniuszki
Michał Kleofas Ogiński "Polonez - Pożegnanie Ojczyzny"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz