kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

audycje muzyczne klasa IV




05.06 (piątek)


Temat: Literatura muzyczna - tematyka dziecięca

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/dzien-dziecka.html

Polskim kompozytorem znanym z twórczości dziecięcej jest Witold Lutosławski. Napisał on piosenki do słów Juliana Tuwima i wiele utworów dla Dzieci. Oto niektóre z nich:
Pióreczko
Idzie Grześ przez wieś
Kotek
Spóźniony słowik


Na zadanie domowe napisz: Które wykonanie tych czterech piosenek było Twoim zdaniem najlepsze. Uargumentuj swoją wypowiedź korzystając z terminologii dotyczącej elementów dzieła muzycznego.



29.05 (piątek)


Temat: Nie ma jak u Mamy... - twórczość muzyczna dla Mam

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/nie-ma-jak-u-mamy.html

Podałam kilka piosenek ze światowego repertuaru, które zadedykowane zostały Mamom.
Możecie zapoznać się z nimi, a na zadanie domowe bardzo proszę, aby każdy z Was złożył muzyczne życzenia swoim Mamom np:

Zaproś Mamę na koncert - zagraj dla niej utwór na instrumencie
Puść jej piękną piosenkę
Zaśpiewaj piosenkę z dedykacją dla Mamy
Może ktoś z Was stworzy własne słowa do piosenki, a może wymyśli własną piosenkę.
Poszukaj w internecie piosenki, która najbardziej pokazuje Twoją miłość do Mamy.

Podzielcie się ze mną i innymi uczniami swoimi pomysłami. Opisz lub przedstaw:

"MÓJ MUZYCZNY POMYSŁ NA DZIEŃ MATKI"

Najciekawsze pomysły umieszczę ANONIMOWO na blogu



22.05 (piątek)

Temat: Formy cykliczne - sonata, symfonia i koncert

Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=T_Qg_O2ijEQ


Odpowiedz na pytanie:
"Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci (zainteresowało Ciebie) po wysłuchaniu lekcji?"




Posłuchaj słynnych symfonii, koncertów oraz sonat przy codziennych czynnościach np:

1) Jedna z najsłynniejszych symfonii: W. A. Mozart "Symfonia g-moll"

2) Zbiór sonatin bardzo często wykonywanych przez pianistów w szkole muzycznej pierwszego stopnia. Śledząc tekst nutowy możecie obserwować przebieg formy sonatowej, ronda, czy wariacji w ramach cyklicznej budowy utworu M. Clementi "Sonatiny"

3) Twórczość F. Chopina każdy powinien znać. Oto jeden z dwóch koncertów fortepianowych w wykonaniu laureata pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego Rafała Blechacza: F. Chopin "Koncert fortepianowy e-moll"




15.05 (piątek)

Temat: Forma sonatowa

Treść lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=rx8TOJPSsOg

Przykład muzyczny:
Temat pierwszy - ciemnoniebieski
Łączniki oparte na materiale melodycznym tematu pierwszego - jasnoniebieski
Temat drugi - ciemnoróżowy
Łączniki oparte na materiale melodycznym tematu drugiego - jasnoróżowe
W. A. Mozart "Sonata C-dur"  KV 545 cz.I

Quiz sprawdzający wiedzę na podstawie filmu:

https://kahoot.it/challenge/09358713?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1589276720661


08.05 (piątek)

Temat: Rondo i wariacje

RONDO
Wiadomości z poniższego linku - obowiązkowe: RONDO, ponadobowiązkowe - WIELKA FORMA RONDA. Proszę przesłuchać przykład muzyczny świadomie - podświetlane są części składowe ronda podczas wykonania

https://towarzystwomuzyczne.com.pl/e-learning/Mozart/formy.php

WARIACJE
Wariacje - forma muzyczna, która zawiera temat który ulega rozmaitym zmianom w kolejnych wariacjach (rodzaje zmian strona 53 podręczniku). Proszę przesłuchać utwór i obserwować zapis nutowy oraz pojawiające się zmiany w kolejnych wariacjach.

Zadanie dla chętnych: spróbuj opisać - w jaki sposób kompozytor zmieniał temat w kolejnych wariacjach.

https://www.youtube.com/watch?v=t0SaPUhD4rc

Melodia tematu powyższych wariacji znajduje się w waszym podręczniku do kształcenia słuchu ćw.6 str 54 - tylko, że jest ona zapisana tam w tonacji C-dur.




Po przesłuchaniu utworów odpowiedzcie w zeszycie na pytania:
1. Kuplet to część ronda czy wariacji?
2. Temat to część ronda czy wariacji?
3. Który kuplet pierwszy czy drugi utworu Mozarta jest molowy i dramatyczny?
4. Jeden z refrenów jest trochę inaczej zaprezentowany przez Mozarta. Posłuchaj początku każdego z nich, napisz który? Jaka jest najbardziej słyszalna zmiana w tej prezentacji refrenu?
5. W jakiej tonacji jest utwór "Nel cor piu"?
6. W której wariacji Beethoven zmienił tonację i na jaką?



17.04 (piątek) i 24.04 (piątek)

Temat: Dawne tańce  (temat na dwie lekcje)

Zadanie pisemne w zeszycie (7.04) dokumentujące wykonywane ćwiczenia z racji "tygodnia patrona"
Napisz swoimi słowami:
"Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i własnych doświadczeń artystycznych


Treść lekcji:

Często gracie utwory o takich nazwach jak: bourree, siciliana, gawot, mussette. Nazwy wydają się dziwne - bo niezbyt często używane na codzień. Chciałam na tej lekcji pokazać Wam piękno kultury dworskiej XVI, XVII i XVIII wieku. To wtedy te tańce były TAŃCAMI UŻYTKOWYMI. My teraz w szkole muzycznej gramy TAŃCE STYLIZOWANE. Proszę abyście oglądnęli przykłady filmowe i w przyszłości grając taniec mieli przed oczami ten właśnie klimat i ten rodzaj piękna:


Ten przykład jest trochę dłuższy. Pokazuje jak ważna jest rola PULSU w muzyce tanecznej. Gdy gracie taniec na instrumencie - to przede wszystkim powinniście pracować nad tym aby było słychać, że jest on "na trzy", albo "na cztery" i bardzo dokładnie realizować figury rytmiczne. Zobaczcie jak skomplikowane są kroki gawota:


A oto taniec dworski - MENUET - który opanował parkiety w XVIII wieku. W XIX wyparł go nieśmiertelny walc, ale menuet jako taniec stylizowany pozostał w symfoniach jako część III - oczywiście jako taniec stylizowany.


Na kolejnych lekcjach poznamy formę muzyczną tzw. SUITĘ w skład której wchodzą takie tańce jak: ALLEMANDE (Niemcy - taniec umiarkowany), COURANTE (Francja - taniec szybki), SARABANDE (Hiszpania - taniec wolny) i GIGUE (Anglia - taniec bardzo szybki). Oto pierwszy z nich:


Czasami za bardzo skupiamy się na choreografii, więc tym razem tylko muzyka. Przy okazji zwróćcie uwagę na instrument wykonujący owego COURANTE'A. To LUTNIA - typowo dworski instrument:


SARABANDA - dostojny, powolny taniec. W tym przykładzie w prawdziwie barokowej aurze:


Zadanie pisemne w zeszycie (21.04)
Proszę abyście zapisali w zeszycie przykłady muzyczne których słuchaliśmy. Następnie odsyłam do książki. Tańce innych narodów są na stronach: 43-49. Wiadomości jest dużo - więc proponuję, abyście skupili się przede wszystkim na tempiemetrumrytmie i pochodzeniu. Proponuję aby te wiadomości skompletować w formie tabelki, albo innej wymyślonej przez Was obrazowej formie - diagramu, zbiorów itp., może też być komputerowo - ale zachęcam do twórczości przy użyciu kredek i długopisów, żeby przy tym komputerze tyle nie siedzieć. Wasze propozycje ocenię pod względem poprawności i pomysłowości wybranej formy.

Poniżej zadania, które ułatwią Wam utrwalenie tych wiadomości oraz inspirację do realizacji pracy domowej.




03.04 (piątek)

Temat: Tydzień patrona

W tym tygodniu proszę o rozwiązywanie interaktywnych zadań o Patronie naszej szkoły. Możecie zanotować w zeszycie najważniejsze informacje, albo dołączyć wydruk tekstu ze strony siedleckiej. Tym razem zdjęć nie przysyłamy.

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/03/tydzien-patrona.html

W przyszłym tygodniu będę zbierać zadania pisemne na podstawie wykonanych zadań. Jeśli chcecie możecie już zacząć pisać. Podaję temat:

Napisz swoimi słowami: "Dlaczego warto być aktywnym muzykiem?" - krótkie wypracowanie na podstawie działalności Konstantego Ryszarda Domagały i swoich doświadczeń

Proszę nie przesadzać z długością



27.03 (piątek)


Temat: Tańce innych narodów - Marsz, Walc, Polka, Menuet

W książce str 43-46 - proszę o przeczytanie informacji

menuet
polka
walc
marsz


3. Zadanie pisemne w zeszycie
W zeszycie zapiszcie przykłady słuchowe oraz wypełnijcie tabelkę:






TANIEC
METRUM
POCHODZENIE
MARSZ


WALC


POLKA


MENUET




20.03 (piątek)

Proszę o zanotowanie w zeszycie tematu: Tańce stylizowane
Tańce stylizowane to tańce przeznaczone do słuchania, a nie do tańczenia.
Polskim kompozytorem, który komponował takie tańce jest  Fryderyk Chopin.



2. Zadanie pisemne w zeszycie
Proszę o napisanie krótkiej notatki o Chopinie na podstawie informacji z książki str.174-175 (5-6 zdań). Na stronie 176 są wymienione utwory Chopina - podkreślcie te utwory, które mogą być (sądząc po nazwie) tańcami stylizowanymi.



Zachęcam do słuchania muzyki Fryderyka Chopina. Podkreślone utwory możecie wpisać w wyszukiwarkę i posłuchać przy obiedzie...


13.03 (piątek)


Przeczytaj str 39-41


1. Zadanie pisemne w zeszycie
Pisemnie wykonaj tabelkę w której umieścisz nazwę tańca, metrum, tempo, pochodzenie oraz informacje dodatkowe ( tak jak to robiliśmy na ostatniej lekcji za pomocą karteczek  przeze mnie przygotowanych). Zdjęcie tabelki z zeszytu proszę przesłać najlepiej na mój mail. Można też zrobić komputerowo - następnie wkleić do zeszytu.

Do posłuchania
Mazur z opery "Halka" Stanisława Moniuszki
Mazur ze "Strasznego Dworu" Stanisława Moniuszki
Michał Kleofas Ogiński "Polonez - Pożegnanie Ojczyzny"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz