kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

kształcenie słuchu klasa II


23.06 (wtorek) i 26.06 (piątek)

Zakończenie roku szkolnego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/06/zakonczenie-roku-szkolnego.html


16.06 (wtorek) i 19.06 (piątek)

Temat: Zadania podsumowujące ciąg dalszy i pokrewieństwo gam

Prezentuję Wam jak powinno brzmieć ćwiczenie ze strony 116. Posłuchajcie i sprawdźcie, czy dobrze zapisaliście:
H. Purcell Aria

Prezentuję Wam Wakacyjny ragtime ćw. 2 ze strony 117. Zaśpiewajcie solmizacją po przesłuchaniu. Do nagrania możecie wykonać gestodźwięki, lub wystukać rytm zaproponowany przez autora ćwiczenia:
ćwiczenie 2 strona 117

Zapiszcie w zeszycie definicje pokrewieństwa gam ze strony 109:
Pokrewieństwo równoległości......
Pokrewieństwo równoimienności......
Pokrewieństwo kwintowe.....

Następnie posłuchajcie nagranych przykładów - obserwując jednocześnie zmianę tonacji. Zachęcam do śpiewania jednoczesnego z moim wykonaniem na pianinie:
ćwiczenia ze strony 109





09.06 (wtorek)


Temat: Zadania podsumowujące wiedzę i umiejętności teoretyczne

Na stronach 116-118 są zadania-łamigłówki i inne ćwiczenia kompletujące wiedzę z Kształcenia słuchu, ale i z Audycji muzycznych. Spróbujcie się z nimi zmierzyć. Możecie mieć problem z tonacją fis- moll ponieważ jej nie poznawaliśmy  - to pomińcie ten punkt. Proszę o zadawanie pytań mailem w przypadku wątpliwości, albo wykonanie ćwiczenia - nawet z błędami, ale przysłanie do sprawdzenia (zdjęcia każdej strony w całości).


02.06 (wtorek) i 05.06 (piątek)


Temat: Melodie dzieciństwa

ćwiczenie 1
Zapisz melodię znanej kołysanki:










W melodii występują różne trójdźwięki - zaznacz je i nazwij


ćwiczenie 2
Posłuchaj piosenki"Laleczka z saskiej porcelany" (podręcznik strona 108)
https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI

Zaśpiewaj solmizacją i literami piosenkę.
Piosenka jest w tonacji c-moll - zapisz tę gamę w zeszycie

ćwiczenie 3
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg

Spróbuj uzupełnić zapis melodii















ćwiczenie 4
Wszystkie dzieci nasze są - zaśpiewaj refren piosenki literami i solmizacją





Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.




26.05 (wtorek) i 29.05 (piątek)

Temat: Nie ma jak u Mamy... - zapis melodii piosenki

Nie ma jak u Mamy ciepły piec cichy kąt
Nie ma jak u Mamy kto nie wierzy robi błąd
Nie ma jak u Mamy cichy kąt ciepły piec
Nie ma jak u Mamy kto nie wierzy jego rzecz


https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA

Oto przygotowane nuty do przepisania do zeszytu z lukami do uzupełnienia dla tych uczniów, którzy chcą pisać tradycyjnie.

Uczniowie, którzy chcą pisać w programie korzystają z tego zapisu tworząc własny plik w musescore.

Na lekcji zdalnej będziemy zapisywać melodię piosenki "Nie ma jak u Mamy" w następujący sposób: Uczniowie zapisują w zeszycie. Ja zapisuję melodię na komputerze. To co uda nam się razem stworzyć na moim komputerze wysyłam do uczniów w formie pliku pdf lub musescore i uczniowie samodzielnie kończą melodię na zadanie domowe.

Jako zadanie dodatkowe - spróbujcie zapisać fragment melodii piosenki Arki Noego.
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY

Wskazówki:
piosenka na nagraniu jest w tonacji A-dur, czyli trzeba wybrać "trzy krzyżyki"
melodia powtarza się wiele razy i jest oparta jedynie na pięciu dźwiękach (a,h,cis,d,e)
Zaczyna się od dźwięku "a"
Umówmy się, że zapiszemy ją na 2/4

19.05 (wtorek) i 22.05 (piątek)
Temat: Program nutowy

Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html

Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:

"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"

Zadanie dla chętnych:

Przepisz w programie piosenkę

Postaraj się zapisać właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, spróbujcie dopisać tekst piosenki. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.
Dodatkowo proponuję spróbować przepisać ćwiczenie 11 ze strony 74 uwzględniając wszystkie oznaczenia agogiczne, artykulacyjne i dynamiczne.








15.05 (piątek)


Temat: Program nutowy

https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html
Pobaw się programem - sprawdź jego możliwości
Spróbuj zapisać w nim melodię ostatniego dyktanda, sprawdzając jednocześnie, czy brzmi prawidłowo


12.05 (wtorek)

Temat: Progresja i przewroty interwałów - ćwiczenia

Przewroty interwałów omówię na lekcji zdalnej. Po lekcji zdalnej umieszczę dodatkowe wskazówki jak rozumieć temat Temat jest na stronie 77 w podręczniku.


Ćwiczenie 1 strona 77

Oto film, który może Was wprowadzić w tematykę:
https://www.youtube.com/watch?v=yjyysJ5DfoI



Zapisz temat lekcji, pod tematem przepisz lub wydrukuj - dyktando do uzupełnienia:




Nagrania:
Piosenka harcerska - Sosna - linia melodyczna
Piosenka harcerska - Sosna - Podkład do śpiewania słowami
Piosenka harcerska - Sosna - Prezentacja piosenki filmowa

Tekst piosenki:
https://spiewnik.wywrota.pl/piosenki-harcerskie/bieglas-zboczem/chwyty-tekst



Zapisane dyktando prześlij do sprawdzenia



08.05 (piątek)

Temat: Progresja

Treść lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=cbFOnZi59DY&t=31s

Zadania w podręczniku:

ćw. 3 strona 81 (w tym ćwiczeniu jest błąd - w dwutakcie nr 2 zagrałam - "g" i "h" zamiast "a" i "c" - błąd zauważyła uczennica)
strona 82

nagrania pomocnicze (urozmaicające lekcję):

Koncert Vivaldiego
https://www.youtube.com/watch?v=eTPiZup0QmM

Kum i Kuma
https://www.youtube.com/watch?v=jyQ68fYSMmE

05.05 (wtorek)

Temat: Elementy dzieła muzycznego - przypomnienie. Polonez - polski taniec narodowy - utrwalenie. Na przykładzie Poloneza Wojciecha Kilara z filmu "Pan Tadeusz"

Na audycjach muzycznych poznawaliśmy kolejno elementy dzieła muzycznego. Niektóre z nich zaprezentowane są w bardzo ciekawy sposób w poniższym filmie. Zachęcam do obejrzenia wspólnie z Rodzicami.


Na zadanie domowe proszę odpowiedzieć na pytania na podstawie filmu.

1. Ile razy pojawia się w utworze Wojciecha Kilara melodia główna?
2. Wymień elementy utworu, które są w szczególności ważne w tym utworze i kolejno omawiane przez prowadzącego.
3. Jak inaczej określamy element muzyczny: TEMPO?
4. Czy Polonez powstał w trakcie powstania, przed, czy po powstaniu filmu A. Wajdy?
5. Czy w Polonezie są momenty zwolnienia tempa?

6. Po co jest harmonia w utworze muzycznym?

Ze względu na trudności jakie sprawiały ćwiczenia ze strony 55 - zapraszam na zdalne spotkanie w godzinach lekcji (ok. 17.30)  tych uczniów, którzy mieli z ćwiczeniami problem, albo jeszcze nie zdążyli się za nie zabrać. Wykonamy wspólnie - wyjaśniając przy tym wszystkie wątpliwości. Z Zaproszenie wyślę do wszystkich Uczniów - i żeby nie było problemów z łączeniem - wyślę tuż przed spotkaniem.


24.04 (piątek) i 28.04 (wtorek)


Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie - przypomnienie (temat na dwie lekcje)



Najpierw zapoznajcie się z piosenką: piosenka o trytonach (ćwiczenie 4 na stronie 54). W tekście tej piosenki jest ukrytych dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:

  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53. Sprawdź czy wszystkie przykłady masz zapisane poprawnie. Prezentacja rozwiązań (ćwiczenie 1 strona 53 oraz ćwiczenie 3 strona 53):





Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku




21.04 (wtorek)

Temat: Nazwy oktaw i przenośniki oktawowe.

Tym razem zadanie dla tych, którzy lubią liczyć linie dodane dolne i dodane górne. Zadanie, które wykonacie mają za zadanie uporządkować wiedzę, którą dotychczas już opanowaliście - grając na instrumentach i poznając różne utwory muzyczne.
Każdy z Was grając na instrumencie ma do dyspozycji pewien zakres dźwięków - nazywamy go SKALĄ.


Zapisz w zeszycie temat lekcji, a pod tematem dźwięki - które potrafisz zagrać na swoim instrumencie np. skrzypce: g-a (dwukreślne), albo Fortepian A (subkontra) - c (pięciokreślne)
Wykonaj zadania w książce, które znajdują się na stronach 46-47. To taka matematyka muzyczna. 


Test sprawdzający
1. Przećwicz jeszcze raz
ILOŚĆ ZNAKÓW
TRÓJDŹWIĘKI TRIADY
ZNAKI I STOPNIE GAMY

2. Zerknij do książki na strony 8-23 (tylko tonacje durowe). Możesz dla ćwiczenia w każdej gamie podpisać stopnie i przypomnieć sobie dźwięki trójdźwięków triady. Spójrz też na znaki przykluczowe - jak się nazywają i gdzie leżą w kluczu basowym i wiolinowym.
3. Podejdź do testu sprawdzającego - jest on aktywny do piątku do godziny 21.00:
https://kahoot.it/challenge/05050514?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1586892979015

Jako nick - wpisz imię i pierwszą literę nazwiska




17.04 (piątek)


Temat: Czytanie nut głosem i wędrówka po tonacjach durowych do dwóch znaków


Posłuchaj i zaśpiewaj (ćwiczenia ze strony 112-113) najpierw razem z nagraniem, potem samodzielnie:
Polka
https://drive.google.com/open?id=1iZGjMeMbxm_pQAUjKysKIJyM-Jniy8Ot

Walc
https://drive.google.com/open?id=18H2BP4O7ZuxbWAqz5cE554zRN4yL_tQn



Samodzielnie zagraj ćwiczenie - wykorzystując własny instrument lub klawiaturkę interaktywną, następnie naucz się śpiewać. Jeśli stanowi to dla Ciebie problem - możesz wesprzeć się nagraniem:

krakowiak str. 88
https://drive.google.com/open?id=1nqLN5pAjHRYi4k5rdzRXEvM_odpakzn1
kujawiak str. 89
https://drive.google.com/open?id=1a7WP_N-BjNq-qVRNaSseIkAhBYetCYpw

Nauczone ćwiczenia nagraj lub zadzwoń, aby wykonać je przez telefon


Ćwiczenia utrwalające wiedzę o tonacjach durowych do dwóch znaków przygotowujące do testu sprawdzającego:
ILOŚĆ ZNAKÓW
TRÓJDŹWIĘKI TRIADY
ZNAKI I STOPNIE GAMY







07.04 (środa)


Temat: Zdalne dyktando

Sprawdź czy dyktanda z 03.04 napisałeś (-łaś) poprawnie



Zadanie  pisemne w zeszycie
Po analizie i ponownym przesłuchaniu zapisz w zeszycie temat lekcji i zdalne dyktando, które ocenię. Możesz słuchać wiele razy, zatrzymywać w różnych momentach - ale tym razem, aby być "fair" w stosunku do mnie i innych uczniów umawiamy się, że nie sprawdzamy wyniku na klawiaturce lub swoim instrumencie tylko przysyłamy zdjęcie zapisu jedynie po analizie słuchowej.

Dyktando - przykład zagrany jest trzy razy (z akompaniamentem, szybko i wolno)
https://drive.google.com/open?id=1MUj4q3u35N1fNgAjXgqojvXiALzUhZbS





03.04 (piątek)


Temat: Ćwiczenia wykonawcze i przygotowujące do napisania dyktanda zdalnego.

Podaję rozwiązanie zadań z grupami szesnastkowymi.






Ćwiczenie wykonawcze:
Takty ćwierćnutowe - głośno licząc ćwierćnuty wykonuj ćwiczenia. Możesz włączyć w domu metronom. Ćwicz w wolnym tempie.

Takty ósemkowe - początkowo wykonuj licząc głośno każdą ósemkę. Stopniowo staraj się wprowadzić tupnięcie nogą w momencie rozpoczęcia każdej grupy - te ósemki które zostały zaznaczone na poprzedniej lekcji. Na końcu wykonaj ćwiczenie bez liczenia - tylko z tupnięciem nogą na początek każdej grupy.

Ważne!!!
Jeśli masz kłopoty (manualne, z cierpliwością, z koordynacją ruchową i inne) to:
lepiej wykonaj dwa takty bezbłędnie niż całe ćwiczenie byle jak.

Przygotowanie do dyktanda:
Spróbuj samodzielnie zapisać dyktanda. Następnie sprawdź na swoim instrumencie, lub na klawiaturze, czy napisałeś (-łaś) dobrze. Rozwiązanie podam na następnych zajęciach. Wtedy też napiszemy dyktando na ocenę. Przed każdym przykładem podaję dwa takty pulsu.

ćw. 15 a) str 36
https://drive.google.com/open?id=1ypzglOor8hwu4ZJnk2hJush6JZIW4cVK

ćw. 15 b) str 36 (nagrane dwa razy, najpierw szybko potem wolniej)
https://drive.google.com/open?id=1CDoOELF4IRfB3rBPJzZ47artnVrrxFwb

NIE PRZYSYŁAJ ROZWIĄZAŃ TYLKO SPRAWDŹ SAMODZIELNIE WE WTOREK I POPRAW BŁĘDY

31.03 (wtorek)

Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych i ćwierćnutowych - przygotowanie do prawidłowego wykonania ćwiczeń


Jeszcze raz odsyłam do strony 26 gdzie pokazane są grupy rytmiczne w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych. Tym razem proszę o zapoznanie się dodatkowo z tabelką pt: "takty proste i złożone"

Sprawdź swoją wiedzę:
https://learningapps.org/watch?v=pfae54fzt20

Jako zadanie do wykonania - proszę, abyście przygotowali ćwiczenia do wykonania w następujący sposób:
ćw. 1-5/27 zapisz nad grupami początek każdej kolejnej ćwierćnuty (grupy ósemkowej, szesnastkowej) tak jak w przykładzie



ćw. 16-19/29 zapisz nad grupami początek każdej kolejnej ćwierćnuty z kropką (grupy ósemkowej złożonej z trzech ósemek, szesnastkowej) tak jak w przykładzie (w taktach ósemkowych liczymy ósemki):



NIE PRZYSYŁAJ TYM RAZEM ZADANIA - prawidłowe umieszczenie cyfr wskażę w piątek


27.03 (piątek)
Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych i ćwierćnutowych - powtórzenie. Budowanie interwałów utrwalenie.

Wykonaliście zadania ze strony 43, w których musieliście wykorzystać wiedzę o grupowaniu wartości rytmicznych w taktach ósemkowych. Poproszę abyście w ramach powtórzenia zerknęli na stronę 26 gdzie pokazane są różne grupy rytmiczne zarówno w taktach ćwierćnutowych jak i ósemkowych. Oto dwa filmiki powtórkowe:
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych 




5. Zadanie pisemne - w zeszycie
a ostatniej lekcji zapoznaliście się z filmikiem Jak prawidłowo budować interwały.
Wykonaj  zeszycie zadanie: zbuduj interwały w górę wykorzystując wiedzę o budowaniu interwałów z tego filmiku oraz wiedzę o przewrotach interwałów:  Przewroty interwałów. Melodia którą tworzą dźwięki przez Was dopisane jest barNdzo, bardzo słynna.

Zadanie dodatkowe na plusa
Jeśli uda się Wam prawidłowo rozwiązać zadanie napiszcie w zeszycie tytuł melodii. Możecie ją "ubrać" w wartości rytmiczne i napisać w metrum 4/4 (pierwsza wartość rytmiczna to ćwierćnuta)




24.03 (wtorek)
Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w metrum 6/8 i muzyczna przypominajka

Proponuję, żebyście odpoczęli chwilę od słuchania interwałów i trójdźwięków, a skupili się tym razem na rytmie i grupowaniu wartości rytmicznych. Na stronie 29 są ćwiczenia z grupami szesnastkowymi. Licząc głośno puls ósemkowy wyklaszczcie kilka tych rytmów. Przyjrzyjcie się im dobrze aby poprawnie wykonać zadania pisemne.

PAMIĘTAJCIE - W TAKTACH ÓSEMKOWYCH GRUPUJEMY PO TRZY ÓSEMKI




4. Zadanie pisemne
Wykonaj zadania ze strony 43.
W pierwszym z nich po przypomnieniu grup rytmicznych z ćwiczenia powyższego skomponuj akompaniament rytmiczny do tańca. Wyobraź sobie, że potem na lekcji wykonywalibyśmy go na instrumentach takich jak tamburyn, klawesy. Dlatego staraj się aby nie był zbyt skomplikowany, a przede wszystkim musi być ładnie zapisany w stosunku do melodii.

W drugim zadaniu przypomnij sobie trójdźwięki triady harmonicznej w tonacji e-moll. (Jeśli nie pamiętasz - jest podana w ćw.37/14).
Następnie wykorzystaj dźwięki trójdźwięków w różnej kolejności uzupełniając melodię. Pamiętaj o prawidłowym grupowaniu

muzyczna przypominajka - jak budujemy interwały
Na lekcji wielokrotnie tłumaczę zasadę - w ramach przypomnienia. Teraz, gdy lekcje są takie jak widać posłuchajcie innego nauczyciela, który to samo przedstawia
Jak prawidłowo budować interwały


20.03 (piątek)

Do zadań słuchowych proszę dołączyć zadanie na rozpoznawanie trójdźwięków i ich przewrotów. Proszę odznaczyć trójdźwięki zmniejszone i zwiększone i ćwiczyć tylko durowe i molowe. Ćwiczymy powoli, próbujemy zaśpiewać trójdźwięk i zastanowić się chwilę.
http://www.dur-moll.pl/trojdzwzp.htm

3. Zadanie pisemne - z książki
Na stronach 88-89 są przykłady tańców narodowych. Proszę przepiszcie jednego dnia rytmy charakterystyczne do zeszytu, a następnego dnia  (nie patrząc do książki) dopiszcie do nich nazwę tańca. Sprawdźcie czy dobrze wykonaliście zerkając do książki.
W miarę możliwości - po określeniu tonacji tańca - spróbujcie zaśpiewać melodie. Użyjcie klawiaturki interaktywnej - jako pomocy.
Proszę o przesłanie określonych tonacji melodii przykładowych do pięciu tańców narodowych z książki.

17.03 (wtorek)

1 i 2 zadanie słuchowe z 13.03 ćwiczymy do skutku

3. zadanie słuchowe
Jaki to interwał?
Ćwicz i sprawdzaj, czy wyniki są coraz lepsze. Proponuję najpierw odznaczyć głośniczkiem niektóre interwały aby było ich mniej i stopniowo zwiększać ilość. Proszę koniecznie włączyć interwał trytonu jako nowy i właściwie ostatni

 2. Zadanie pisemne - w zeszycie
"Bawię się w kompozytora"
Napisz czterotaktową prostą melodię w tonacji G-dur, która w linii melodycznej będzie zawierać tryton i jego rozwiązanie. Proszę, aby była napisana w metrum 4/4 i zawierała minimum cztery grupy szesnastkowe oraz dużo ósemek, żeby kończyła się długą wartością rytmiczną. Gotową pracę przesłać mailem.

Będę sprawdzać:
1. Poprawność notacji
2. "Czy jest ładna"
3. Czy zawiera wszystkie wytyczne z polecenia

klawiatura interaktywna do pomocy:
https://www.musicca.com/pl/pianino

Przykład w tonacji B-dur









13.03 (piątek)

1. zadanie słuchowe
Jaka to tonacja?
Zaznacz tonacje z jednym i dwoma znakami i wykonuj to zadanie codziennie aż do osiągnięcia wyniku 100% za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/tonacje.htm

2. zadanie słuchowe
Jaki to tryb trójdźwięku?
ćwicz codziennie wszystkie opcje: w górę, w dół, melodycznie i harmonicznie, aż do osiągnięcia wyniku powyżej 75% za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/trojdzw.htm




1. Zadanie pisemne - z książki
str. 53 - wiedza oraz zadania pisemne. Zadanie 3 proszę mi przesłać mailem. Sprawdzę. Natomiast rozwiązanie podam gdy wszyscy pokażą, aby każdy z Was zobaczył poprawne wykonanie i poprawił w ćwiczeniach.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz