kliknij tutaj aby powrócić na stronę startową

kształcenie słuchu klasa IV

24.06 (środa) i 26.06 (piątek)

Zakończenie roku szkolnego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/06/zakonczenie-roku-szkolnego.html

17.06 (środa) i 19.06 (piątek)

Temat: Zadania podsumowujące ciąg dalszy i pokrewieństwo gam

Prezentuję Wam jak powinno brzmieć ćwiczenie ze strony 116. Posłuchajcie i sprawdźcie, czy dobrze zapisaliście:
H. Purcell Aria

Prezentuję Wam Wakacyjny ragtime ćw. 2 ze strony 117. Zaśpiewajcie solmizacją po przesłuchaniu. Do nagrania możecie wykonać gestodźwięki, lub wystukać rytm zaproponowany przez autora ćwiczenia:
ćwiczenie 2 strona 117

Zapiszcie w zeszycie definicje pokrewieństwa gam ze strony 109:
Pokrewieństwo równoległości......
Pokrewieństwo równoimienności......
Pokrewieństwo kwintowe.....

Następnie posłuchajcie nagranych przykładów - obserwując jednocześnie zmianę tonacji. Zachęcam do śpiewania jednoczesnego z moim wykonaniem na pianinie:
ćwiczenia ze strony 109





10.06 (środa)


Temat: Zadania podsumowujące wiedzę i umiejętności teoretyczne

Na stronach 116-118 są zadania-łamigłówki i inne ćwiczenia kompletujące wiedzę z Kształcenia słuchu, ale i z Audycji muzycznych. Spróbujcie się z nimi zmierzyć. Możecie mieć problem z tonacją fis- moll ponieważ jej nie poznawaliśmy  - to pomińcie ten punkt. Proszę o zadawanie pytań mailem w przypadku wątpliwości, albo wykonanie ćwiczenia - nawet z błędami, ale przysłanie do sprawdzenia (zdjęcia każdej strony w całości).



03.06 (środa) i 03.06 (środa)


Temat: Melodie dzieciństwa

ćwiczenie 1
Zapisz melodię znanej kołysanki:










W melodii występują różne trójdźwięki - zaznacz je


ćwiczenie 2
Posłuchaj piosenki"Laleczka z saskiej porcelany"

https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI

Zaśpiewaj solmizacją i literami piosenkę.


















ćwiczenie 3
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg

Spróbuj uzupełnić zapis melodii
















ćwiczenie 4

Zapisz melodię znanej kołysanki:











W melodii występuje trójdźwięk molowy oraz gama molowa w odmianie harmonicznej. Zakreśl te momenty w zapisanej melodii.

ćwiczenie 5
Wszystkie dzieci nasze są - zaśpiewaj refren piosenki literami i solmizacją






Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.




27.05 (środa) i 29.05 (piątek)


Temat: Nie ma jak u Mamy...

na lekcji będziemy pisać melodie piosenek dla Mamy. 
Przygotowałam jedną piosenkę "dziecięcą" - żeby łatwiej było napisać melodię oraz jedną piosenkę "dorosłą" - do odnalezienia błędów w melodii.



Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.

Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN





Zapis melodii piosenki prześlij


Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy. Wersję poprawioną przepisz do zeszytu lub napisz w programie i prześlij.








20.05 (środa) i 22.05 (piątek)

Temat: Program nutowy

Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html

Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:

"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"

Zadanie dla chętnych:

Przepisz w programie piosenkę

Postaraj się zapisać właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, spróbujcie dopisać tekst piosenki. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.
Dodatkowo proponuję spróbować przepisać ćwiczenie 11 ze strony 74 uwzględniając wszystkie oznaczenia agogiczne, artykulacyjne i dynamiczne.








13.05 (wtorek) i 15 (środa) - lekcja zdalna

Temat: Progresja i przewroty interwałów - ćwiczenia

Przewroty interwałów omówię na lekcji zdalnej. Po lekcji zdalnej umieszczę dodatkowe wskazówki jak rozumieć temat Temat jest na stronie 77 w podręczniku.

Oto film, który może Was wprowadzić w tematykę:
https://www.youtube.com/watch?v=yjyysJ5DfoI


Zapisz temat lekcji, pod tematem przepisz lub wydrukuj - dyktando do uzupełnienia (możesz próbować uzupełniać samodzielnie, ale lepiej wydrukuj, bądź przepisz przykład do zeszytu i w piątek uzupełnimy wspólnie):




Nagrania:
Piosenka harcerska - Sosna - linia melodyczna
Piosenka harcerska - Sosna - Podkład do śpiewania słowami
Piosenka harcerska - Sosna - Prezentacja piosenki filmowa

Tekst piosenki:
https://spiewnik.wywrota.pl/piosenki-harcerskie/bieglas-zboczem/chwyty-tekst




08.05 (środa)


Temat: Ćwiczenia słuchowe
Lekcja zdalna

06.05 (środa)

Temat: Elementy dzieła muzycznego - przypomnienie. Polonez - polski taniec narodowy - utrwalenie. Na przykładzie Poloneza Wojciecha Kilara z filmu "Pan Tadeusz"

Na audycjach muzycznych poznawaliśmy kolejno elementy dzieła muzycznego. Niektóre z nich zaprezentowane są w bardzo ciekawy sposób w poniższym filmie. Zachęcam do obejrzenia wspólnie z Rodzicami.


Na zadanie domowe proszę odpowiedzieć na pytania na podstawie filmu.

1. Ile razy pojawia się w utworze Wojciecha Kilara melodia główna?
2. Wymień elementy utworu, które są w szczególności ważne w tym utworze i kolejno omawiane przez prowadzącego.
3. Jak inaczej określamy element muzyczny: TEMPO?
4. Czy Polonez powstał w trakcie powstania, przed, czy po powstaniu filmu A. Wajdy?
5. Czy w Polonezie są momenty zwolnienia tempa?


6. Po co jest harmonia w utworze muzycznym?

Ze względu na trudności jakie sprawiały ćwiczenia ze strony 55 - proponuję udział w spotkaniu zdalnym poprzez komunikator zoom.us w godzinach lekcji (piątek godzina 18.10). Zaproszenia wyślę na maile przez które otrzymuję zadania domowe - tuż przed spotkaniem. Wykonamy wspólnie - wyjaśniając przy tym wszystkie wątpliwości.

24.04 (piątek) i 29.04 (środa)


Temat: Konsonanse i Dysonanse. Tryton i jego rozwiązanie - przypomnienie (temat na dwie lekcje)


Gdy jeszcze chodziliście do szkoły - nauczyłam Was piosenki o trytonach. Przypomnijcie ją sobie. Jest to ćwiczenie 4 na stronie 54. W tekście tej piosenki jest dużo informacji o trytonie. Oto kilka z nich:


  • TRYTON brzmi NIEŁADNIE ("coś tu chrypi, skrzypi, brzęczy")
  • TRYTON zapisujemy CZASEM JAK KWINTĘ, a CZASEM JAK KWARTĘ ("raz czterema są stopniami, lub też mogą być kwintami")
  • TRYTON to TRZY CAŁE TONY inaczej SZEŚĆ PÓŁTONÓW ("z półtonami wejdźmy w zmowy naliczymy ich tam sześć")

Tryton należy do grupy interwałów, którą nazywamy DYSONANSAMI. Spójrz na tabelkę na górze strony 55. Posłuchaj:


Przypomnij sobie informacje o TRYTONACH ze strony 53 (jeszcze z czasów gdy chodziliście do szkoły). Spróbuj samodzielnie budować trytony od różnych dźwięków. Następnie uzupełnij prawidłowo ćwiczenia:






Teraz czas na ćwiczenia słuchowe ze strony 55. Po wykonaniu ćwiczeń słuchowych prześlij zdjęcie tej strony na mój mail.




Przed wykonaniem ćwiczenia 7 ze strony 55 posłuchaj:
kwarta zwiększona i jej rozwiązanie
kwinta zmniejszona i jej rozwiązanie

(wskazówka: 4< - kwarta zwiększona rozwiązuje się "na zewnątrz", czyli "rozszerza się", 5> - kwinta zmniejszona rozwiązuje się "do środka", czyli "zwęża się", sześć pierwszych przykładów granych jest harmonicznie, sześć kolejnych granych jest melodycznie)

(wskazówka: najpierw podpisz interwały, następnie posłuchaj i zaznacz właściwy)
najpierw prezentuję trzy interwały następnie gram głośniej i dłużej jeden z nich

(wskazówka: najpierw określ interwał, następnie zapisz właściwy dźwięk)

ćwiczenie 10 strona 55
(wskazówka: w przykładach należy wstawić jeden znak i nigdy nie wstawiaj na początku




22.04 (środa)

Temat: Nazwy oktaw i przenośniki oktawowe.

Tym razem zadanie dla tych, którzy lubią liczyć linie dodane dolne i dodane górne. Zadanie, które wykonacie mają za zadanie uporządkować wiedzę, którą dotychczas już opanowaliście - grając na instrumentach i poznając różne utwory muzyczne.
Każdy z Was grając na instrumencie ma do dyspozycji pewien zakres dźwięków - nazywamy go SKALĄ.


Zapisz w zeszycie temat lekcji, a pod tematem dźwięki - które potrafisz zagrać na swoim instrumencie np. skrzypce: g-a (dwukreślne), albo Fortepian A (subkontra) - c (pięciokreślne)
Wykonaj zadania w książce, które znajdują się na stronach 46-47. To taka matematyka muzyczna. 


Test sprawdzający
1. Przećwicz jeszcze raz
ILOŚĆ ZNAKÓW
TRÓJDŹWIĘKI TRIADY
ZNAKI I STOPNIE GAMY

2. Zerknij do książki na strony 8-23 (tylko tonacje durowe). Możesz dla ćwiczenia w każdej gamie podpisać stopnie i przypomnieć sobie dźwięki trójdźwięków triady. Spójrz też na znaki przykluczowe - jak się nazywają i gdzie leżą w kluczu basowym i wiolinowym.
3. Podejdź do testu sprawdzającego - jest on aktywny do piątku do godziny 21.00:
https://kahoot.it/challenge/05050514?challenge-id=ef51c316-4e66-4914-b285-e246772032c0_1586892979015


Jako nick - wpisz imię i pierwszą literę nazwiska


17.04 (piątek)


Temat: Czytanie nut głosem i wędrówka po tonacjach durowych do dwóch znaków

Posłuchaj i zaśpiewaj (ćwiczenia ze strony 112-113) najpierw razem z nagraniem, potem samodzielnie:
Polka
https://drive.google.com/open?id=1iZGjMeMbxm_pQAUjKysKIJyM-Jniy8Ot

Walc
https://drive.google.com/open?id=18H2BP4O7ZuxbWAqz5cE554zRN4yL_tQn



Samodzielnie zagraj ćwiczenie - wykorzystując własny instrument lub klawiaturkę interaktywną, następnie naucz się śpiewać. Jeśli stanowi to dla Ciebie problem - możesz wesprzeć się nagraniem:

krakowiak str. 88
https://drive.google.com/open?id=1nqLN5pAjHRYi4k5rdzRXEvM_odpakzn1
kujawiak str. 89
https://drive.google.com/open?id=1a7WP_N-BjNq-qVRNaSseIkAhBYetCYpw

Nauczone ćwiczenia nagraj lub zadzwoń, aby wykonać je przez telefon


Ćwiczenia utrwalające wiedzę o tonacjach durowych do dwóch znaków przygotowujące do testu sprawdzającego:
ILOŚĆ ZNAKÓW
TRÓJDŹWIĘKI TRIADY
ZNAKI I STOPNIE GAMY





15.04 (środa)

Temat: Zdalne dyktando

Sprawdź czy dyktanda z 03.04 napisałeś (-łaś) poprawnie



Zadanie  pisemne w zeszycie
Po analizie i ponownym przesłuchaniu zapisz w zeszycie temat lekcji i zdalne dyktando, które ocenię. Możesz słuchać wiele razy, zatrzymywać w różnych momentach - ale tym razem, aby być "fair" w stosunku do mnie i innych uczniów umawiamy się, że nie sprawdzamy wyniku na klawiaturce lub swoim instrumencie tylko przysyłamy zdjęcie zapisu jedynie po analizie słuchowej.

Dyktando - przykład zagrany jest trzy razy (z akompaniamentem, szybko i wolno)
https://drive.google.com/open?id=1MUj4q3u35N1fNgAjXgqojvXiALzUhZbS





03.04 (piątek)


Temat: Ćwiczenia wykonawcze i przygotowujące do napisania dyktanda zdalnego.

Podaję rozwiązanie zadań z grupami szesnastkowymi.






Ćwiczenie wykonawcze:
Takty ćwierćnutowe - głośno licząc ćwierćnuty wykonuj ćwiczenia. Możesz włączyć w domu metronom. Ćwicz w wolnym tempie.

Takty ósemkowe - początkowo wykonuj licząc głośno każdą ósemkę. Stopniowo staraj się wprowadzić tupnięcie nogą w momencie rozpoczęcia każdej grupy - te ósemki które zostały zaznaczone na poprzedniej lekcji. Na końcu wykonaj ćwiczenie bez liczenia - tylko z tupnięciem nogą na początek każdej grupy.

Ważne!!!
Jeśli masz kłopoty (manualne, z cierpliwością, z koordynacją ruchową i inne) to:
lepiej wykonaj dwa takty bezbłędnie niż całe ćwiczenie byle jak.

Przygotowanie do dyktanda:
Spróbuj samodzielnie zapisać dyktanda. Następnie sprawdź na swoim instrumencie, lub na klawiaturze, czy napisałeś (-łaś) dobrze. Rozwiązanie podam na następnych zajęciach. Wtedy też napiszemy dyktando na ocenę. Przed każdym przykładem podaję dwa takty pulsu.

ćw. 15 a) str 36
https://drive.google.com/open?id=1ypzglOor8hwu4ZJnk2hJush6JZIW4cVK

ćw. 15 b) str 36 (nagrane dwa razy, najpierw szybko potem wolniej)
https://drive.google.com/open?id=1CDoOELF4IRfB3rBPJzZ47artnVrrxFwb


NIE PRZYSYŁAJ ROZWIĄZAŃ TYLKO SPRAWDŹ SAMODZIELNIE WE WTOREK I POPRAW BŁĘDY

01.04 (środa)

Temat: Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych i ćwierćnutowych - przygotowanie do prawidłowego wykonania ćwiczeń


Jeszcze raz odsyłam do strony 26 gdzie pokazane są grupy rytmiczne w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych. Tym razem proszę o zapoznanie się dodatkowo z tabelką pt: "takty proste i złożone"

Sprawdź swoją wiedzę:
https://learningapps.org/watch?v=pfae54fzt20

Jako zadanie do wykonania - proszę, abyście przygotowali ćwiczenia do wykonania w następujący sposób:
ćw. 1-5/27 zapisz nad grupami początek każdej kolejnej ćwierćnuty (grupy ósemkowej, szesnastkowej) tak jak w przykładzie



ćw. 16-19/29 zapisz nad grupami początek każdej kolejnej ćwierćnuty z kropką (grupy ósemkowej złożonej z trzech ósemek, szesnastkowej) tak jak w przykładzie (w taktach ósemkowych liczymy ósemki):




NIE PRZYSYŁAJ TYM RAZEM ZADANIA - prawidłowe umieszczenie cyfr wskażę w piątek


27.03 (piątek)

Temat: Grupowanie wartości rytmicznych - wprowadzenie. Budowanie interwałów - ćwiczenia

Zapoznaj się z tabelkami na stronie 26:
wartości rytmiczne i pauzy
grupowanie wartości rytmicznych

Zapoznaj się z filmikami:
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych 

Zadania praktyczne wykonamy na następnej lekcji


5. Zadanie pisemne - w zeszycie
a ostatniej lekcji zapoznaliście się z filmikiem Jak prawidłowo budować interwały.
Wykonaj  zeszycie zadanie: zbuduj interwały w górę wykorzystując wiedzę o budowaniu interwałów z tego filmiku. Melodia którą tworzą dźwięki przez Was dopisane jest bardzo, bardzo słynna.







25.03 (środa)

Wykonuj zadania słuchowe
Interwały - tym razem zaznaczmy dźwięk gitary.
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności.
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm


4. zadanie pisemne - w zeszycie
Oglądnij i spróbuj w zeszycie zbudować następujące interwały, korzystając z wskazówek podanych na filmie:
Jak prawidłowo budować interwały
od dźwięku g (razkreślnego) w górę 2, 3, 4, 5 i 8
od dźwięku f (razkreślnego) w dół 2>, 3>, 4, 5 i 8



20.03 (piątek)

Wykonuj zadania słuchowe
Interwały - tym razem zaznaczmy dźwięk fletu lub trąbki.
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności.
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm

W miarę możliwości - po określeniu tonacji tańca - spróbujcie zaśpiewać melodie. Użyjcie klawiaturki interaktywnej - jako pomocy.


3. zadanie pisemne - w zeszycie
Proszę o przesłanie określonych tonacji melodii przykładowych do pięciu tańców narodowych z książki.



18.03 (środa)

Wykonuj zadania słuchowe z poprzedniej lekcji

2. Zadanie pisemne z książki
Na stronach 88 i 89 są podane przykłady tańców narodowych. Spróbuj licząc głośno wyklaskać rytm charakterystyczny dla każdego tańca (na fioletowym tle).
Aby utrwalić: zapisz po jednym przykładzie rytmu charakterystycznego każdego tańca do zeszytu, a następnego dnia spróbuj dopisać nazwę tańca przy tym rytmie (nie zerkając do książki). Następnie sprawdź, czy dobrze jest dopasowane. Brawa dla tych, którym uda się bezbłędnie.




13.03 (piątek)


Nuta dźwięk klawisz.
ćwicz w każdym kluczu do osiągnięcia 100% wyniku za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/klawisze.htm

Interwały
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm


1. zadanie pisemne z książki
strona 65 -  zaśpiewaj kilka razy ćwiczenia korzystając z umiejętności nabytej w ćwiczeniu "nuta dźwięk klawisz" sprawdź wysokość każdego dźwięku - czy dobrze śpiewasz. Na koniec stukając nogą "puls" zaśpiewaj rytmicznie każde ćwiczenie.
klawiatura interaktywna
https://www.musicca.com/pl/pianino
Pisemnie - strona 70

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz