23.06 (wtorek) i 24.06 (środa))
Zakończenie roku szkolnego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/06/zakonczenie-roku-szkolnego.html
Zakończenie roku szkolnego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/06/zakonczenie-roku-szkolnego.html
Temat: Dominanta septymowa
Obejrzyjcie filmik, na którym wyjaśniam zagadnienie dominanty septymowej. W moim wydaniu temat jest na stronie 84, natomiast w waszym prawdopodobnie na stronie 86:
https://www.youtube.com/watch?v=AtYV9dlhP70&feature=youtu.be
Posłuchajcie ćwiczeń 3 i 4 ze strony 85. Postarajcie się je zaśpiewać, zaznaczywszy przedtem dominanty septymowe w melodii:
ćwiczenia 3 i 4 strona 85
Zadanie dla ambitnych:
ćwiczenie 5 strona 85 lub 87 - samodzielne przygotowanie śpiewu solmizacją. Możecie korzystać z wszystkich pomocy - klawiatury interaktywnej, programu musescore, własnego instrumentu, a przede wszystkim z wyobraźni muzycznej.
09.06 (wtorek) i 10.06 (środa)
Temat: Bolero Ravela - melodia główna w różnych instrumentach
Na początek posłuchajcie utworu (lekcja z audycji muzycznych)
ćwiczenie słuchowe
W tym utworze są dwa bardzo długie tematy muzyczne.
Pierwszy z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FLET w zapisie nutowym wygląda tak:
Drugi z nich prezentowany jest po raz pierwszy przez FAGOT w zapisie nutowym wygląda tak:
Waszym zadaniem będzie napisanie które instrumenty prezentują kolejne tematy aż do momentu w którym temat zagra grupa pierwszych skrzypiec (11'20). Do tego momentu temat pierwszy zostaje zaprezentowany sześciokrotnie, podobnie jak i temat drugi.
Żeby to zadanie wykonać prawidłowo - dobrze zapoznaj się z zapisem nutowym. Nie analizuj każdej nuty - tylko śledź przebieg linii melodycznej, rytmu oraz czasu trwania tematu - obserwując zapis nutowy podczas słuchania muzyki
Zadanie nie należy do najprostszych - ale jest przyjemne - bo utworu dobrze się słucha - warto też go dobrze poznać.
02.06 (wtorek) i 03.06 (środa)
Temat: Melodie dzieciństwa
ćwiczenie 1
Zapisz melodię znanej kołysanki:
W melodii występują różne trójdźwięki - zaznacz je i nazwij
ćwiczenie 2
Posłuchaj piosenki"Laleczka z saskiej porcelany" (podręcznik strona 108)
https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI
Zaśpiewaj solmizacją i literami piosenkę.
Piosenka jest w tonacji c-moll - zapisz tę gamę w zeszycie
ćwiczenie 3
Zapoznaj się z piosenką Witolda Lutosławskiego: "Ptasie plotki"
https://www.youtube.com/watch?v=OLzV_MKxATg
Spróbuj uzupełnić zapis melodii
ćwiczenie 4
Wszystkie dzieci nasze są - zaśpiewaj refren piosenki literami i solmizacją
Zadanie domowe:
Jeśli Ci się uda wykonaj wszystkie ćwiczenia. Jedno z nich, które uważasz, że najlepiej wykonałeś (wykonałaś) prześlij.
26.05 (wtorek) i 27.05 (środa)
Temat: Nie ma jak u Mamy... - zapis melodii piosenki
Uwaga!!! zmieniłam trochę treść lekcji z 26.05 - żeby łatwiej się pracowało na lekcji zdalnej 27.05. Jeśli ktoś z Was zaczął już robić ćwiczenia - to zajrzyjcie do klasy II
Nowa treść lekcji:
Na lekcji będziemy pisać melodie piosenek dla Mamy.
Przygotowałam jedną piosenkę "dziecięcą" - żeby łatwiej było napisać melodię oraz jedną piosenkę "dorosłą" - do odnalezienia błędów w melodii.
Piosenka "dziecięca" (Zespół Arka Noego)
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Posłuchaj oryginału. Zauważ, że ta sama melodia powtarza się cztery razy.
Następnie
Posłuchaj czterotaktowej melodii zwrotki granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać.
(do znaku powtórki). Powtórzyłam dwa razy, a przed zagraniem podałam puls ósemkowy.
https://drive.google.com/open?id=1Jss0JkXS7VIFMo3QkHbUDVlh2wfBlnsj
Posłuchaj czterotaktowej melodii refrenu granej na pianinie w tonacji C-dur i staraj się ją zapisać. (kolejne cztery takty)
https://drive.google.com/open?id=1Odh046l7_XjIGQ9K0iFb6d9LyOaqetQN
Zapis melodii piosenki prześlij
Piosenka "dorosła" (Wojciech Młynarski "Nie ma jak u Mamy")
https://www.youtube.com/watch?v=oasNg-d-luA
Znajdź miejsce gdzie zaczyna się melodia refrenu i przesłuchaj kilka razy, aby melodia pozostała w Twojej pamięci. Następnie spójrz na nuty i staraj się wychwycić błędy. Wersję poprawioną przepisz do zeszytu lub napisz w programie i prześlij.
19.05 (wtorek) i 20.05 (środa)
Temat: Program nutowy
Poznawanie programu nutowego
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2020/05/program-nutowy.html
Pod koniec tygodnia (po zapoznaniu z programem na lekcjach lub samodzielnie) prześlij uzupełniony tekst:
"Program nutowy w przyszłości może mi się przydać (do) .........................................................
Poznając program nutowy najbardziej zainteresowało mnie w jaki sposób można (np. notować dźwięki, odtwarzać muzykę, wstawiać określenia dynamiczne itd. itp.) ............................................................................................................................................"
Zadanie dla chętnych:
Przepisz w programie piosenkę
Postaraj się zapisać właściwie wysokości dźwięków i wartości rytmiczne, spróbujcie dopisać tekst piosenki. Piosenkę zapisz w formacie pdf.
Piosenkę będziemy zapisywać na lekcji zdalnej. Do czasu lekcji bawcie się programem, aby poznać jego tajemnice.
Dodatkowo proponuję spróbować przepisać ćwiczenie 8 ze strony 44 uwzględniając wszystkie oznaczenia agogiczne, artykulacyjne i dynamiczne.
12.05 (wtorek) i 13.05 (środa) - spotkanie zdalne
Temat: Tonacja cis-moll - wprowadzenie i ćwiczenia
Gama cis-moll jest gamą równoległą do gamy E-dur - zatem ma te same znaki
ćwiczenia na stronach: 48 lub 50 - 51 lub 53 (w zależności od wydania)
ćwiczenie do śpiewania (na fioletowym tle);
Zaśpiewaj odmiany gamy literowo i solmizacją
naturalna
harmoniczna
dorycka
melodyczna
ćwiczenie do słuchania:
Posłuchaj jak brzmi triada harmoniczna
Posłuchaj znanego utworu w tonacji cis moll śledząc fragment melodii w nutach - ćwiczenie 8 strona 50 lub 52
https://www.youtube.com/watch?v=mbsWdRUgcs4
ćwiczenie do zapisania w zeszycie:
melodia z ćwiczenia 2 strona 48 lub 50 (zadanie domowe dla wszystkich uczniów)
Ćwiczenia solfeżowe - zaśpiewaj:
ćwiczenie 5 strona 49 lub 51 (to ćwiczenie jest do przesłania dla uczniów, którzy nie uczestniczyli w lekcji zdalnej)
ćwiczenie 6 strona 49 lub 51
ćwiczenia słuchowe do zapisu w książce:
ćwiczenie 10 strona 51 lub 53 (to ćwiczenie jest do przesłania dla uczniów, którzy nie uczestniczyli w lekcji zdalnej)
ćwiczenie 11 strona 51 lub 53
05.05 (wtorek) i 06.05 (środa) - spotkanie zdalne
Temat: Tonacja E-dur - ćwiczenia
Utrwalamy w tym tygodniu tonację E-dur. Proszę - zapoznajcie się z zadaniami. W środę na lekcji zdalnej o godzinie 18.00 wykonamy je wspólnie.
Ćwiczenia do śpiewania solmizacją i literami:
ćw. 6 str 41
ćw. 8 str 42
Ćwiczenia słuchowe do uzupełnienia w książce:
ćw. 11 str 43
ćw. 12 str 43
29.04 (środa)
Temat: Przewroty trójdźwięków - ćwiczenia
https://drive.google.com/open?id=1SpKRJML0R9kb1J6mdFE3tW0SvDKXiC3L
https://www.youtube.com/watch?v=Mjo1KF7ryKc&feature=youtu.be
Zadanie pisemne
1,2 i 3 ze strony 69
https://drive.google.com/open?id=1SpKRJML0R9kb1J6mdFE3tW0SvDKXiC3L
https://www.youtube.com/watch?v=Mjo1KF7ryKc&feature=youtu.be
Zadanie pisemne
1,2 i 3 ze strony 69
28.04 (wtorek)
Temat: Tonacja E-dur
Tonacja E-dur ma cztery krzyżyki: fis, cis, gis, dis
Omówienie tonacji na stronie 42 w podręczniku
Zapisz w zeszycie gamę E-dur w kluczu basowym
Trójdźwięki triady harmonicznej oraz przewroty trójdźwięków triady harmonicznej, trytony z ich rozwiązaniami w kluczu wiolinowym melodycznie.
Nie przysyłaj rozwiązań.
Na następnej lekcji podam rozwiązanie
Ćwiczenie do posłuchania i zaśpiewania solmizacją (ćw.6/43) - wiosennie
A. Vivaldi Koncert skrzypcowy E-dur z cyklu Cztery Pory Roku
Tonacja E-dur ma cztery krzyżyki: fis, cis, gis, dis
Omówienie tonacji na stronie 42 w podręczniku
Zapisz w zeszycie gamę E-dur w kluczu basowym
Trójdźwięki triady harmonicznej oraz przewroty trójdźwięków triady harmonicznej, trytony z ich rozwiązaniami w kluczu wiolinowym melodycznie.
Nie przysyłaj rozwiązań.
Na następnej lekcji podam rozwiązanie
Ćwiczenie do posłuchania i zaśpiewania solmizacją (ćw.6/43) - wiosennie
A. Vivaldi Koncert skrzypcowy E-dur z cyklu Cztery Pory Roku
22.04 (środa)
Temat: Przewroty trójdźwięków
Przeczytaj i zapoznaj się z wiadomościami ze strony 69 - zielone tabelki
Te wiadomości będziemy utrwalać na kolejnych lekcjach
Trójdźwięki w postaci zasadniczej umiemy już budować. Jak budować przewroty trójdźwięków pokaże Wam dodatkowo filmik. Zachęcam do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=ovZ5P6SBilE
Rozpoznawanie trójdźwięków w postaci zasadniczej i w przewrotach powinniście ćwiczyć na stronie dur-moll.pl (odznacz trójdźwięki zmniejszone i zwiększone, ćwicz tylko durowe i molowe w przewrotach):
http://www.dur-moll.pl/trojdzwzp.htm
W zeszycie zapisz postać zasadniczą oraz pierwszy i drugi przewrót trójdźwięku C-dur melodycznie, następnie harmonicznie i podpisz.
To samo ćwiczenie wykonaj samodzielnie. (Trójdźwięki G-dur i D-dur)
Przeczytaj i zapoznaj się z wiadomościami ze strony 69 - zielone tabelki
Te wiadomości będziemy utrwalać na kolejnych lekcjach
Trójdźwięki w postaci zasadniczej umiemy już budować. Jak budować przewroty trójdźwięków pokaże Wam dodatkowo filmik. Zachęcam do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=ovZ5P6SBilE
Rozpoznawanie trójdźwięków w postaci zasadniczej i w przewrotach powinniście ćwiczyć na stronie dur-moll.pl (odznacz trójdźwięki zmniejszone i zwiększone, ćwicz tylko durowe i molowe w przewrotach):
http://www.dur-moll.pl/trojdzwzp.htm
W zeszycie zapisz postać zasadniczą oraz pierwszy i drugi przewrót trójdźwięku C-dur melodycznie, następnie harmonicznie i podpisz.
To samo ćwiczenie wykonaj samodzielnie. (Trójdźwięki G-dur i D-dur)
21.04 (wtorek)
Temat: Nie każdy utwór ma tonację...
W szkole muzycznej pierwszymi dźwiękami z którymi się
zapoznajemy to dźwięki gamy C-dur. W kolejnych latach poznajemy inne gamy,
wchodzimy w świat bemoli i krzyżyków, następnie w świat funkcji harmonicznych.
Nie zawsze jednak tak było.
Dawniej - w Średniowieczu i Renesansie - gdy jeszcze zapis
nutowy nie był tak precyzyjny jak dzisiaj posługiwano się neumami - zamiast
nutami oraz rytmem mowy - zamiast rytmem uporządkowanym w takty. Melodie zaś
budowane były w oparciu o skale.
O tych skalach będziemy się uczyć w przyszłym roku. W tym
jedynie poznamy kilka utworów - znanych i śpiewanych do dzisiaj. Są one w
waszym podręczniku na stronach 53-55.
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z utworami dzięki nagraniom:
Bogurodzica (nagranie fragmentu do dwóch kresek)
Gaude mater
jednogłos - fragment (pół minuty od początku filmu)
wielogłos
Breve regnum
Ćwiczenie 2
Zapisz w zeszycie na pięciolinii wszystkie wysokości
dźwięków jakie były wykorzystane w utworze "Gaude Mater" (e, f, g, a,
b,c2,d2)
Wykonaj samodzielnie podobne ćwiczenie: Zapisz w zeszycie
wszystkie wysokości dźwięków jakie były wykorzystane w Utworze "Bogurodzica"
i "Breve Regnum"
Ćwiczenie 3
Zaśpiewaj samodzielnie melodie solmizacją - w utworze
"Breve Regnum" - wystarczy górny głos, dla ambitnych - głos dolny
Ćwiczenie 4
Nagraj fragment (wybraną linijkę) Bogurodzicy - na sylabie "la" wszystkie dźwięki.
Zanotuj - żebyś zapamiętał (zapamiętała) którą linijkę wykonałaś (wykonałeś).
NIE PODAWAJ
TEJ INFORMACJI mailem
Uczniowie, którzy zaśpiewają na tyle czysto i ładnie
jedną linijkę, że BĘDĘ W STANIE JĄ ODNALEŹĆ w zapisie nutowym i prześlę Wam informację zwrotną, która będzie zgodna z Waszą notatką - dostaną ocenę bardzo dobrą.
15.04 (środa)
Temat:Czytanie nut głosem
Ćwiczenie pierwsze:
Najpierw posłuchaj potem śpiewaj
Poniżej podaję nagrania ćwiczeń 61, 62 i 63:
https://drive.google.com/open?id=1xLt08eIfk96bSq4YtGlhrIJiaRk14sxj
Ćwiczenie drugie:
Najpierw zagraj potem śpiewaj
Poniżej podaję numery ćwiczeń z książki, które postarajcie się w ten sposób opanować.
Piosenki: "Wesołe lato" oraz "Cygańska ballada" - u mnie w książce na stronie 92 i 93 - proszę o sprawdzenie i podanie mi mailem, bądź smsem - na których stronach w nowym wydaniu książki są te piosenki.
klawiatura interaktywna
https://www.musicca.com/pl/pianino
Grając i śpiewając wyobraź sobie, że dostałeś (łaś) zadanie od opiekuna samorządu szkolnego na zorganizowanie koncertu z koleżankami i kolegami pt: "Coraz bliżej wakacji" i musisz opanować te piosenki, a potem nauczyć śpiewać. To niełatwe zadanie. Potraktuj to jako zabawę. Byłoby cudownie - usłyszeć nagranie Waszego śpiewu. Jeśli usłyszę - to obiecuję nagrać podkład...
Zadanie na ocenę:
Wybierz jedno ćwiczenie - to najwygodniejsze do śpiewania dla Ciebie. Naucz się płynnie i ładnie śpiewać. W czasie podanym na telefoniczne konsultacje - zadzwoń, aby zaliczyć ćwiczenie. Jeśli to wygodniejsze dla Ciebie - możesz też przesłać nagranie swojego wykonania.
Uczniowie, którzy wykonali już zadanie w ubiegłym tygodniu - mają już to ćwiczenie zaliczone
07.04 (wtorek)
Temat: Dyktando zdalne
Sprawdź czy dyktanda z poprzedniej lekcji napisałeś (-łaś) poprawnie
Zadanie pisemne w zeszycie
Po analizie i ponownym przesłuchaniu zapisz w zeszycie temat lekcji i zdalne dyktando, które ocenię. Możesz słuchać wiele razy, zatrzymywać w różnych momentach - ale tym razem, aby być "fair" w stosunku do mnie i innych uczniów umawiamy się, że nie sprawdzamy wyniku na klawiaturce lub swoim instrumencie tylko przysyłamy zdjęcie zapisu jedynie po analizie słuchowej.
Dyktando - przykład zagrany jest dwa razy
https://drive.google.com/open?id=1Nzkj-ns8RWn47Zd824RnIeAKdAIdveie
01.04 (środa)
Temat: Tonacja c-moll - przygotowanie do dyktanda
Przedstawiam poprawne odpowiedzi ćwiczeń z poprzedniej lekcji
Wybierz jedno ćwiczenie - to najwygodniejsze do śpiewania dla Ciebie. Naucz się płynnie i ładnie śpiewać. W czasie podanym na telefoniczne konsultacje - zadzwoń, aby zaliczyć ćwiczenie. Jeśli to wygodniejsze dla Ciebie - możesz też przesłać nagranie swojego wykonania.
Poniżej podaję nagrania, które ułatwią Tobie naukę:
https://drive.google.com/open?id=1xLt08eIfk96bSq4YtGlhrIJiaRk14sxj
Dyktando
Spróbuj napisać samodzielnie, ale nie przysyłaj wyniku. We wtorek podam rozwiązanie, a w środę napiszemy na ocenę. Posłuchaj i uzupełnij:
https://drive.google.com/open?id=1ySaeF5KDMjfeMODH-c-c9qU8TEw8k6TS
31.03 (wtorek)
Temat: Tonacja c-moll (równoległa do tonacji Es-dur) - ćwiczenia
Zaśpiewaj literowo i solmizacją wszystkie odmiany gamy c-moll (ćw. 60/21)
Sprawdź swoją wiedzę o tej tonacji:
https://learningapps.org/watch?v=pfz81apct20
Przygotowujemy się do śpiewania ćwiczeń w tonacji c-moll.
ćw. 61/21
- nad ćwiczeniem zapisz odmianę gamy, w której napisana jest ta melodia ludowa
- podkreśl czerwonym kolorem najniższy i najwyższy dźwięk w ćwiczeniu
- zakreśl ołówkiem i podpisz wszystkie kwinty czyste i kwartę czystą
- przy dźwięku prowadzącym napisz strzałkę w górę, która przy śpiewaniu ćwiczenia będzie informowała Ciebie, że następnym dźwiękiem jest pierwszy stopień tonacji
ćw. 62/21
- podpisz dźwięki nazwami literowymi (pamiętaj o kluczu basowym i trzech znakach przykluczowych)
ćw. 63/21
- znajdź i zaznacz melodię, która się powtarza
- zakreśl ołówkiem i podpisz wszystkie kwinty i kwarty czyste
TYM RAZEM NIE WYSYŁAJ ROZWIĄZANIA - PODAM W ŚRODĘ
25.03 (środa)
Temat: Tonacja równoległa do tonacji Es-dur
Dziś krótko:
Przeczytaj
https://towarzystwomuzyczne.com.pl/e-learning/Chopin/teoria.php
4. zadanie pisemne - w zeszycie
Odpowiedź na pytanie zapisz w zeszycie:
Jaka jest gama równoległa do gamy Es-dur?
24.03 (wtorek)
Temat: Tonacja Es-dur - ćwiczenia
Posłuchajcie:
fragment koncertu Mozarta na róg i orkiestrę
Uproszczona melodia to ćw. 57/20 Zaśpiewaj ją - solmizacją i literami. Jeśli potrzebujesz użyj interaktywnej klawiatury (pamiętaj o czarnych klawiszach b,es i as)
https://www.musicca.com/pl/pianino
3. Zadanie pisemne:
Podpisz stopnie w ćwiczeniu 56/20
W zeszycie wymyśl własną melodię w tonacji Es-dur (tak jak niedawno na lekcji). Melodia ma być łatwa do zaśpiewania. Proszę aby miała 4 takty w metrum 2/4, zaczynała się i kończyła na dźwięku es razkreślnym i żeby zawierała między innymi ósemki i szesnastki.
muzyczna przypominajka - jak budujemy interwały
Na lekcji wielokrotnie tłumaczę zasadę - w ramach przypomnienia. Teraz, gdy lekcje są takie jak widać posłuchajcie innego nauczyciela, który to samo przedstawia
Jak prawidłowo budować interwały
18.03 (środa)
Proszę o kontynuację ćwiczeń słuchowych zadanych na poprzedniej lekcji
2. Zadanie pisemne - w zeszycie
W zeszycie zapisz temat "Tonacja Es-dur - utrwalenie".
1. Zapisz gamę Es-dur w kluczu basowym i wiolinowym i podpisz stopnie gamy (rzymskimi cyframi)
2. Zapisz ćwiczenie 2 ze strony 8 w tonacji Es-dur (transpozycja). Pamiętaj o znakach oraz o rozpoczęciu od pierwszego stopnia tonacji. Proszę o przesłanie wykonanego ćwiczenia do sprawdzenia.
17.03 (wtorek)
zadanie słuchowe nr1
Interwały
Słuchaj tylko interwałów: pryma, sekunda, tercja, kwarta, kwinta i oktawa - czyli odznacz (głośniczkiem) pozostałe, aby były nieaktywne i ćwicz codziennie do osiągnięcia ok. 75 % poprawności
http://www.dur-moll.pl/fortepian.htm
zadanie słuchowe nr2
Jaki to tryb trójdźwięku?
ćwicz codziennie wszystkie opcje: w górę, w dół, melodycznie i harmonicznie, aż do osiągnięcia wyniku powyżej 75% za pierwszym razem
http://www.dur-moll.pl/trojdzw.htm
1. Zadanie pisemne - z książki:
Na lekcji zaczęliśmy omawiać tonacje z trzema znakami. Proszę zapoznać się ze znakami tonacji Es-dur (strona 20). Wykonaj zadania:
ćw. 56 - podpisz stopnie (cyframi rzymskimi)
ćw. 57 - zakreśl trójdźwięki występujące w melodii
ćw. 58 - zaznacz kolorem wszystkie dźwięki "ze znakiem" (b, es, as)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz